واضح آرشیو وب فارسی:صاحب نیوز: مدیر عامل موسسه مطالعات تمدن اسلامی (متا) گفت: اگر برای هر شخصی، تفکری زیبا بسازیم تا خود او انتخاب کند که چه بپوشد، بهتر است. تحمیل کردن حجاب، نتیجه ی بدی می دهد.به گزارش صاحب نیوز به نقل از کاشان اول ، به مناسبت میلاد سرور زنان عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها و روز زن، با مدیر عامل موسسه مطالعات تمدن اسلامی (متا)، خدیجه سادات صفوی، در رابطه با موضوع حجاب و عفاف، گفت و گویی بدین شرح داشته ایم که امیدواریم مورد رضایت خوانندگان ارجمند کاشان اول قرار گیرد. – کاشان اول: به طور کلی بفرمایید حجاب یعنی چه؟ اگر شما بخواهید با یک زن اروپایی مسئله ی حجاب را در میان بگذارید، چگونه آن را مطرح می کنید؟! – بسم الله الرحمن الرحیم. حجاب در لغت به معنای مانع و پرده است و حائلی که بین دو چیز قرار می گیرد، که ممکن است آن دو چیز مادی باشد یا غیرمادی. حجاب فقط در پوشش و لباس نیست. در رفتار و گفتار هم حجاب موضوعیت دارد. در قرآن کریم حجاب به معنای مادی آن بکار رفته است. مثلا در آیه ” وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعًا فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ » و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را (بعنوان عاریت) از آنان [= همسران پیامبر] می خواهید از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دلهای شما و آنها بهتر است! در اشعار هم معنای حجاب به طرق مختلف بکار رفته؛ مثلا: تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز البته به نظر بنده حجاب صرف بانوان نیست و آقایان هم باید حجاب لازم را رعایت کنند. حجاب فلسفه بسیار زیبایی دارد که متاسفانه در میان قشر جوان ما جا نیفتاده است. اگر فلسفه وجود حجاب، به خوبی و شیرینی برای جوانان جامعه ما تبیین می شد بعید می دانم کسی وجود داشته باشد که از آن فرار کند، یا آن را محدودیت بداند. به نظرم حجاب به معنای واقعی کلمه مصونیت است، نه محدودیت. اگر برای هر شخصی، تفکری زیبا بسازیم تا خود او انتخاب کند که چه بپوشد، بهتر است. تحمیل کردن حجاب، نتیجه ی بدی می دهد. آخرش می شود، یک دختر چادری، که وقتی از خانه بیرون می آید، چادر دارد، سر کوچه، چادر توی کیفش می رود و وسط خیابان، به آرایش کردن تبدیل می شود! چیزی که خیلی دیده شده!!! من برای این جور مسائل دو مرکز ثقل قائلم: اول پیرایش فکر، دوم ایجاد محبت و علاقه. البته هر کدام بدون دیگری اثری که باید داشته باشد نخواهد داشت. – کاشان اول: رابطه ی حجاب و عفاف چیست؟ آیا می توان حجاب داشت اما عفاف نداشت؟ و یا اینکه عفاف داشت لکن حجاب نداشت؟ – عفاف یک منش رفتاری است و در زمینه ی نگهداری نفس در مقابل هواهای نفسانی به کار می رود. عفاف یک اصطلاح اخلاقی است. ارتباط حجاب و عفاف عموم و خصوص من وجه است. یعنی لزوما افراد واجد هر کدام باشند دلیلی بر وجود دیگری نیست. البته چادر حجاب برتر نیست اما یکی از مصادیق حجاب برتر است. در جامعه کنونی ما هستند زنانی که چادر دارند اما هم اهل آرایش هستند هم حجاب مو ندارند. پس نمی توان چادر را حجاب برتر دانست. پس می توان حجاب داشت و عفاف نداشت و عفاف داشت و حجاب نداشت. اما بهترین حالت، همراهی این دو فاکتور است. مثل پرنده ای که باید دو بال داشته باشد و نبود هر کدام باعث عدم توانایی او در پرواز می شود. – کاشان اول: اگر حضرت زهرا سلام الله علیها در جامعه ی امروز زندگانی می کردند، به نظر شما مهم ترین اولویت ایشان چه بود؟ سبک زندگی حضرت پر از اولویت هایی است که در جامعه امروز ما نادیده گرفته می شود. مثل ولایت مداری که ایشان بارزترین الگوی این واجب هستند. اما اگر بخواهم یک اولویت را بگویم سخت است. دین ما تماما یک پازل است و همه اصولش مکمل یکدیگرند. یعنی کسی که حجاب دارد اما ولایت پذیری ندارد یک جای کارش می لنگد. یا بالعکس. – کاشان اول: اگر حضرت زهرا سلام الله علیها در جامعه ی امروز زندگانی می کردند، به نظر شما، برخوردشان با زنان مسلمانی که حجاب را رعایت نمی کردند و غیر مسلمانان بی حجاب، چگونه بود؟ طبق اخبار رسیده از ائمه اطهار علیهم السلام برخورد ائمه انتظامی نبوده و صرفا ارشادی بوده البته در زمان ائمه بدحجابی به معنای امروز وجود نداشته است. در زمان حضرت امیر علیه السلام که تعدادی از زنان، بدحجابی کردند، حضرت، همسران آنها را توبیخ کردند و به آنها تذکر دادند. اما متاسفانه در جامعه امروزی بعضی مردان با بد حجابی زنان، همراهی می کنند. زنان غیرمسلمان هم همانطور که قبلا گفتم باید با عقل و دل خود با حجاب مواجه شوند تا بتوانند آن را بپذیرند. – کاشان اول: پدیده ی بدحجابی را در کشور ما چگونه تحلیل می کنید؟ آیا حجاب است یا بی حجابی؟ الگوی غلط مدیریتی و قانونی چقدر در ایجاد آن نقش داشته است؟ در حال حاضر هر دو مورد بدحجابی و بی حجابی در جامعه ما وجود دارد. گاها به ویژه در شهرهای بزرگ پوشش ها به گونه ای دیده می شود که حتی صدای اعتراض خانم ها هم بلند می شود. در جامعه ما برخوردهای نامناسبی گاها صورت گرفته است. تا جایی که حضرت آقا تذکر دادند و از این برخوردها منع کردند و فرمودند: “ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم می کند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.” من جوانان زیادی را دیده ام که با برخوردهای اشتباه بعضی افراد داعیه دار، از اعتقادات خودشان عقب نشینی کرده اند. البته با نیروهای امربه معروف و نهی از منکر هم برخوردهای مناسبی نمی شود. ما همین چند سال اخیر چندین شهید امربه معروف داده ایم. – کاشان اول: یکی از مقامات غربی ادعا کرده بود، که می توان با تکیه بر نارضایتی زنان، از نظام اسلامی، نظام را ساقط کرد؛ تحلیل شما چیست؟ آیا اساسا زنان جامعه ی ما، از نظام دلخورند؟ در این صورت علت این دلخوری چیست؟ (برای مثال زنان غربگرا دلخورند که چرا سیستم به طور یکپارچه غربی نیست! و زنان اسلامگرا دلخورند که چرا سیستم به طور یکپارچه اسلامی نیست) – این ادعا از اساس باطل است. فکر می کنم راهپیمایی هایی که در ایران صورت می گیرد به ویژه در تهران نشان می دهد که این ادعایی باطل است. زنان در جامعه ما چند دسته هستند. اگر بخواهم بگویم کل جامعه ما از نظام راضی هستند گزافه گویی کرده ام. چون تنها جامعه ای که بی عیب خواهد بود، جامعه ی مهدوی است. پس جامعه ی ما خالی از اشکال نیست، اما اگر به وضع کنونی جامعه جهانی نگاه کنیم یکی از کشورهایی که بیشترین امنیت را دارد و دشمن، به برکت وجود رهبری فرزانه و بی نظیر، جرأت ندارد به آن چپ نگاه کند ایران است. خیلی از افرادی که به نظام، نقد دارند یا مخالفند، بیشتر تحت تأثیر حرف های شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی است و اگر رودرو با آنها گفتگو کنید مستنداتشون به همین شبکه ها برمی گردد. – کاشان اول: به نظر شما پارادوکس های جامعه ی ما ناشی از چیست؟ برای مثال زن می تواند مشاور رئیس جمهور شود اما حق حضانت کودک ۷ ساله را ندارد و مواردی از این قبیل! – من در زمینه فقه و حقوق تخصص ندارم. هیچ تناقضی در ذات قوانین اسلام وجود ندارد. اما بعضی قوانین ساخته بشر هستند که ممکن است با قوانین اسلام در تضاد یا تناقض باشند. که گاها وقتی به فلسفه بعضی از این قوانین آگاه می شویم، می بینیم که همین ها هم تضادی ندارند. – کاشان اول: به نظر شما اگر ما بخواهیم فرهنگ حجاب را به جهان صادر کنیم، چه کارهایی باید کرد و چه کارهایی نباید کرد؟! آیا جهان این آمادگی را دارد؟ و این آمادگی را چگونه باید ایجاد نمود؟ – راه های زیادی برای صدور یک فرهنگ وجود دارد. البته طبق کلام آقا، چیزهایی مثل انقلاب ما، مثل عطر گل های بهاری، پخش می شود و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد. اما این مسئله، کلی است. و مواردی مثل حجاب باید با راهکارهای ویژه صادر شود. یکی از بهترین راه ها، استفاده از ظرفیت توریستی کشور است. مثلا در همین شهر کاشان و خیلی از شهرهای ایران که یک کشور توریستی محسوب می شود، می توان فعالیت هایی جهت شناساندن اسلام و حجاب انجام داد. بارها شنیده ایم که توریستها اذعان می کنند که دیدی که قبل از این، از ایران داشتند کاملا متفاوت از دیدی بود که وقتی به ایران آمدند پیدا کردند. مورد بعدی ظرفیت رسانه های تصویری ماست که متاسفانه درحال حاضر کاملا بر خلاف مبانی اسلام قدم بر می دارد و در داخل هم فضای نامناسبی ایجاد می کند، چه رسد به خارج! اگر حجاب زیبای اسلامی در فیلم ها به نمایش گذاشته شود تاثیر زیادی دارد. در اکثر فیلم ها افراد با حجاب افرادی فقیر و سطح پایین هستند و افرادی که حجاب مناسبی ندارند افرادی متمدن و با فرهنگ که این الگوی جوان امروزی می شود و دید جوان را نسبت به چادر تخریب می کند. مورد بعدی تولیدات پوششی مناسب و هم تراز با مبانی اسلام برای جوانان است، که جذابیت، راحتی و قیمت مناسب داشته باشد و از مدگرایی نابجا جلوگیری کند. به امید روزی که شناخت ما از اسلام ناب محمدی صحیح و کامل باشد. دریافت آخرین اخبار ایران و جهان در کانال تلگرام صاحب نیوز
پنجشنبه ، ۱۲فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صاحب نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]