تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816674856
اینگونه بود که خداوند خیر کثیر را به پیامبر داد
واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: میلاد مبارک سرور زنان بهشت، صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بهانه ای شد تا آیات سوره کوثر را مورد تدبر قرار دادیم که به نوعی به وجود مقدس حضرت زهرا (س) مرتبط است.گروه دین و اندیشه: میلاد مبارک سرور زنان بهشت، صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بهانه ای شد تا آیات سوره کوثر را مورد تدبر قرار دادیم که به نوعی به وجود مقدس حضرت زهرا (س) مرتبط است. به گزارش بولتن نیوز در سوره مبارک کوثر آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ (2) إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3). به نام خداوندی که رحمتش فراگیر و همیشگی است. همانا ما به تو کوثر دادیم؛ پس برای پروردگارت نماز گزار و «نحر» کن؛ همانا آنکه بغض تو را دارد خودش ابتر (= بی تبار و بی دنباله) است. کوثر: دارای کثرت فراوان، خیر کثیر، همچنین نام نهری است که هرکس بخواهد وارد بهشت شود و بهشتی بماند از آن سیراب می شود. نحر: به قسمت بالای سینه و زیر گلو (حلقوم و محل انداختن گردنبند) گویند. «نحر کردن» هم به معنای «قربانی کردن شتر» است (زیرا برای قربانی کردن شتر، ابزار قربانی کردن را در قسمت نحر او وارد می کنند) و هم به معنای «بالا بردن دست ها هنگام تکبیر گفتن در نماز» است (که دست ها تا محاذی نحر بالا می آید). در ترجمه ها و تفاسیر هر دو معنا مطرح شده و هر دو می تواند درست باشد. اگر اولی باشد نماز، اشاره به نماز روز عید قربان است که بلافاصله بعدش قربانی می کنند؛ و اگر دومی باشد درباره مطلق نمازهاست. شأن نزول: در روایات آمده بعد از رحلت پسر خردسال پیامبر اکرم (ص) یکی از دشمنان ایشان (عاص بن وائل یا عمرو بن عاص) گفت: دیگر نگران این دین نباشید زیرا این شخص (پیامبر ص) پسر ندارد پس ابتر است و نسلش باقی نمی ماند و کارش بی دنباله خواهد بود و با مرگش فراموش می شود. این سوره نازل شد و یکی از معجزات پیامبر است زیرا هم نسل خود آن شخص منقرض شد و هم نسل پیامبر از طریق حضرت زهرا (س) چنان گسترشی پیدا کرده است که امروزه این نسل با عنوان سادات در همه کشورهای اسلامی شناخته شده و مورد احترام اند. بدین مناسبت مصداق کوثر را حضرت زهرا (س) دانسته اند که خداوند با دادن او به پیامبر، در واقع حوض کوثر و خیر کثیری به او داد و نسل وی و دین وی را این چنین گسترش داد. حدیث حدیث اول، بیان وجهی باطنی از فلسفه نزول این سوره است که این حدیث را شیعه و سنی مستقلا نقل کرده اند و مطلب را از منابع معتبر اهل سنت نقل می کنم و سپس یک آدرس از کتاب های شیعه را هم برایش می گذارم: حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَیْلَانَ، حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ الطَّیَالِسِیُّ، حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الْفَضْلِ الْحُدَّانِیُّ، عَنْ یُوسُفَ بْنِ سَعْدٍ، قَالَ: قَامَ رَجُلٌ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ بَعْدَ مَا بَایَعَ مُعَاوِیَةَ، فَقَالَ: سَوَّدْتَ وُجُوهَ الْمُؤْمِنِینَ، فَقَالَ: لَا تُؤَنِّبْنِی رَحِمَکَ اللَّهُ، فَإِنَّ النَّبِیَّ ص أُرِیَ بَنِی أُمَیَّةَ عَلَى مِنْبَرِهِ فَسَاءَهُ ذَلِکَ، فَنَزَلَتْ: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ، یَا مُحَمَّدُ یَعْنِی نَهْرًا فِی الْجَنَّةِ، وَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةَ: إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ یَمْلِکُهَا بَعْدَکَ بَنُو أُمَیَّةَ یَا مُحَمَّدُ، قَالَ الْقَاسِمُ: فَعَدَدْنَاهَا، فَإِذَا هِیَ أَلْفُ شَهْرٍ لَا یَزِیدُ یَوْمٌ وَلَا یَنْقُصُ جامع ترمذی ج2 ،ص861 (شبیه این حدیث در کتب شیعه: مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص36) ترجمه حدیث: بعد از صلح امام حسن ع با معاویه، شخصی به ایشان گفت: «آبروی مومنان را بردی!» حضرت فرمود: «با من چنین پرخاش نکن، خدا تو را رحمت کند؛ چرا که پیامبر (ص) بنی امیه را [در رویای صادقه ای] بر روی منبرش دید [اشاره به آیه 60 سوره اسراء «وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتی أَرَیْناکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآن » (و آن رویایی که به تو نشان دادیم نبود مگر فتنه ای برای مردم و همان شجره ملعونه در قرآن)] ناراحت شد؛ پس إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ نازل شد که نهری در بهشت است و سوره قدر نازل شد که شب قدر در آن از هزار ماه حکومت بنی امیه بهتر است. «قاسم» (یکی از راویان حدیث) می گوید: ما حساب کردیم: دیدیم حکومت بنی امیه دقیقا 1000 ماه بود، نه یک روز بیشتر و نه یک روز کمتر. فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ بْنِ عُبَیْدٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ... فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا (تفسیر فرات کوفی، ص581) ترجمه حدیث: امام صادق ع در تفسیر « إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» توضیحاتی فرمودند، سپس فرمودند: «کسی فاطمه را آن گونه که شایسته است بشناسد، شب قدر را درک کرده است؛ و فاطمه فاطمه نامیده شد چون خلایق از درک او طمع بریده اند. (فطم به معنی بریدن و قطع کردن است که غالبا در خصوص بچه ای که او را از شیر می گیرند به کار می رود و به معنای طمع بریدن هم می آید لسان العرب، ج12، ص455) نقل شده که امام حسن عسکری فرمودند: نحن حجهُ الله علی الخلق و فاطمه حجهٌ علینا (تفسیر اطیب البیان، ج۱۳، ص۲2۵) ما حجت خدا بر مخلوقات هستیم و فاطمه حجت بر ماست. نکته تفسیری در علم اصول فقه بحثی مطرح بوده است که «آیا استعمال یک لفظ در بیش از یک معنا ممکن است یا خیر؟» عده ای گمان می کردند ممکن نیست؛ اما تحقیقات متاخر (به ویژه در کتاب «وقایة الاذهان») نشان داده نه تنها ممکن است بلکه شواهد فراوانی در ادبیات بر آن یافت می شود. از باب نمونه آن در زبان فارسی این برای مصراع دوم شعر زیر حداقل سه معنای درست می توان قائل شد: از در بخشندگی و بنده نوازی *** مرغ هوا را نصیب ماهی دریا این مطلب، ثمره مهمی در بحث های تفسیری دارد: یک آیه ممکن است به چندین معنای مستقل و متمایز به کار رود و همه آن معانی درست باشند. به تعبیر دیگر درست بودن یک معنا بتنهایی دلیل بر غلط بودن سایر معانی ای که از لفظ قابل استخراج است، نمی باشد. ان شاءالله در تدبر امروز نمونه این اقدام را پیاده خواهیم کرد. بر همین اساس هم بود که در قسمت ترجمه عرض شد کلمه «نحر کن» به هر دو معنا می تواند باشد. تدبر این آیه را هم می توان در خصوص حضرت زهرا س پیاده کرد و هم در خصوص خودمان؛ و منافاتی هم با هم ندارد. وانحر را هم می توان به معنای بالا بردن دست هنگام تکبیر گرفت و می توان به معنای قربانی کردن؛ و هیچ یک ردی بر دیگری نمی باشد. حرف «فـ» در ابتدای آیه دوم، اصطلاحا «فـ» تفریع نام دارد، یعنی مطلب بعد از خود را متفرع (= مبتنی) بر مطلب قبل از خود می کند. پس: وقتی خدا به انسان خیر کثیر اعطا می کند سزاوار است انسان متوجه این باشد که خدا این خیر کثیر را به او دارد و آن گونه که خدا دستور داده شکر او را بجا آورد (در شکر این نعمت، نماز بخواند و دستانش را هم آن گونه که خدا معین کرده بالا ببرد) (بر مبنای اینکه وانحر به معنای «قربانی کن» باشد) وقتی خدا به انسان خیر کثیر اعطا می کند سزاوار است انسان متوجه این باشد که خدا این خیر کثیر را به او دارد و آن گونه که خدا دستور داده شکر او را بجا آورد و نفس خود را زیر پا بگذارد (درباره قربانی کردن عید قربان گفته اند که این تمثیلی از قربانی کردن نفس و هواهای نفسانی در مقابل معبود است) اگر به ما خیر کثیر دادند، ما هیچ کاره ایم، لطف خدا بوده که شامل حال ما شده است؛ پس بر نفس خود غلبه کنیم. اگر خدا به ما عنایت کرد و ما هم دستور او را عمل کردیم، دیگر نگران دشمنی های بدخواهان نباشیم؛ در چنین صورتی بدخواه ماست که کارش ابتر و ناتمام می ماند، نه ما. حضرت فاطمه (س) خیر کثیری بود که خداوند به پیامبر (ص) عنایت کرد و با این عنایت موجب شد که کار پیامبر ابتر نماند و نسل پیامبر در عالم گسترش یابد. پیامبر اکرم (ص) علی القاعده بیش از اینکه دغدغه ابتر نماندن نسلش را داشته باشد، دغدغه ابتر نماندن دینش را دارد. بعد از رحلت پیامبر ص خطر عظیمی پیش روی اسلام خواهد بود: بنی امیه ای که هزار ماه حکومت خواهند کرد و بدعت ها در دین ایجاد می کنند. خدا در ازای این خطر، به پیامبر ص خیر کثیری داد که اثر اقدامات منفی آنها را خنثی کند و در مقابل انحرافات و بیراهه هایی که بنی امیه در امت پیامبر ص ایجاد می کنند، راه هدایت همچنان برای جویندگانش باز بماند. پس حضرت زهرا همچون شب قدر، شخص خودش برای اغلب مردم ناشناخته می ماند اما اثرش بر اثر هزار ماه حکومت بنی امیه غلبه می کند و مانع ابتر ماندن کار پیامبر ص می شود. منبع: بولتن نیوز
چهارشنبه ، ۱۱فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.bultannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
تاخیر در پروازها به دلیل شرایط بد آب و هوایی
مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دلیل تاخیر در برخی پروازهای امروز را شرایط بد آب و هوایی در برخی شهرها عنوان کرد شاهرخ نوش آبادی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ممکن است پروازهای برخی شهرهای کشور لغو شده یا تاخیر داشته باشد اظهارکرد از روزهای گذشتهراه اندازی دفتر خیرین و واقفین در حرم کریمه اهل بیت(س)
قم نیوز دبیر شورای خیرین و واقفین آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از راه اندازی دفتر خیرین و واقفین در صحن امام رضاعلیه السلام حرم مطهر خبرداد به گزارش قم نیوز محمد حسین امین جعفری گفت دنیا مزرعه ای برای کاشتن بذر کارهای نیک و شایسته و زمین حاصلخیزی است که بذر کارتحلیلی از پشت پرده افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر
تحلیلی از پشت پرده افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر روز نو در روزهای اخیر قیمت ارز افزایش چشمگیری داشت به طوری که ارزش دلار به بیش از 3550 تومان نیز رسید هرچند که در روزهای گذشته وزیر اقتصاد و دارایی دلیل گرانی ارز را تقاضای بازار برای سفر در ایام تعطیلات عنوان کرده بود و وعده کبالیوود در تسخیر سوپراستارهای ایرانی + تصاویر
فیلم سلام بمبئی اولین کار سینمایی با حضور ستاره ها و در یک سطح حرفه ای آن هم در یکی از بزرگ ترین مجموعه های فیلمسازی جهان یعنی بالیوود است این فیلم که به شکل مشترک برای پخش در سال جدید هم در هند و هم در ایران آماده خواهد شد متن خبر نداردسه شنبه ۳فروردین۱۳۹۵دفتر خیرین و واقفین در حرم حضرت معصومه(س) راه اندازی شد
دبیر شورای خیرین و واقفین آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از راه اندازی دفتر خیرین و واقفین در صحن امام رضاعلیه السلام حرم مطهر خبرداد به گزارش ذاکرنیوز از قم محمد حسین امین جعفری گفت دنیا مزرعه ای برای کاشتن بذر کارهای نیک و شایسته و زمین حاصلخیزی است که بذر کارهاواکنش پوتین به انفجارات اخیر بروکسل
رئیس جمهور روسیه به شدت انفجارهای بروکسل را محکوم کرد و به مردم بلژیک اطمینان داد که در این شرایط سخت مسکو در کنار آنها خواهد بود به گزارش جهان تسنیم به نقل از اسپوتنیک خبر داد دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز سه شنبه تاکید کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به شدت انفجارهایعکس های هوایی خیره کننده یک خلبان + تصاویر
یاسن تودوروف عکاس و خلبان اهل بلغارستان از توانایی هایش به طور همزمان استفاده کرده و هنگام پرواز عکاسی می کند به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگار جوان یاسن تودوروف فقط یک عکاس نیست او خلبان استاد موسیقی دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو و همچنین یک ویولون زنخیریه ای که در خانه بانوی تهرانی راه اندازی شده است
در روزهای پایانی سال ۹۴ که اکثر خانواده ها به فکر خرید لباس و وسائل سال تحویل بودند در موسسه خیریه سروش آسمانی امام علی ع بسته بندی سبد کالای نوروزی برای نیازمندان از هرچیزی مهمتر بود به گزارش وطن پایگاه خبری سازمان های غیر دولتی ایران این راه برگشتی ندارد همین جمله کافافزایش سهم استان ها در اقتصاد ICT / توسعه ظرفیت شبکه زیرساختی استان ها در دو سال اخیر
معاون دولت مجلس و امور استان های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مهمترین برنامه سال 95 این معاونت را رونق اقتصادی بخش ICT در استانها عنوان کرد و افزود در سال 94 امکانات خوبی فراهم شد و امیدواریم با تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش ICT باعث توسعه کسب و کارها و افزایش سهم استانها در اروحانی در سه سال اخیر تعطیلات نوروز خود را چگونه گذرانده است؟ / از کیش تا قشم و کابل
تین نیوز | حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در دومین روز از تعطیلات نوروز 95 به منظور شرکت در نشست رؤسای مناطق آزاد تجاری سراسر کشور و همچنین افتتاح فرودگاه هندورابی و بازدید از چند طرح در دست اجرا وارد جزیره کیش شد اگرچه اکثر مردم ترجیح می دهند ایام نوروز خود را با مساف-
گوناگون
پربازدیدترینها