واضح آرشیو وب فارسی:مهر: امام جمعه موقت شاهرود:
تحقق مطالبات رهبری در گرو نگاه خاص طراحان حوزه اقتصاد است
شناسهٔ خبر: 3586188 - دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
استانها > سمنان
شاهرود - امام جمعه موقت شاهرود با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه ای در قرآن دارد، گفت: تحقق مطالبات رهبری در گرو نگاه خاص طراحان حوزه اقتصاد است. حجت الاسلام حمید عبدالهیان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تشریح جایگاه اقتصاد مقاومتی در قرآن کریم، ابراز داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه اعراف آیه ۸۵ می فرماید « وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِيَاماً» اموال خود را به سفیهان نسپرید، زیرا سفیه کسی است که از قدرت عقلی و اقتصادی لازم برای تمشیت امور خود برخوردار نیست و نمی تواند مصالح و مفاسد خود را تشخیص دهد. وی افزود: اما آنچه در این آیه مهمتر است استدلالی است که به دنبال آن ذکر شده است یعنی اولا اموال را خداوند به شما عطا کرده و ملک و سرمایه اوست و ثانیا استغناء مالی قوام و اعتدلال شما را فراهم می آورد. استقلال مالی نتیجه اقتصاد مقاومتی است رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهرود همچنین گفت: یکی از اموری که نقش بسزایی در تحصیل سعادت معنوی انسان دارد استقلال مالی و مادی در امور ضروری و حیاتی است این یعنی همان جمله معروفی که گفته می شود هرگاه فقر از دری وارد شود دین از درب دیگر خارج می شود، در واقع آسایش حاصل از رفع نیازهای مادی، آرامش روحی و معنوی را به ارمغان می آورد. عبدالهیان افزود: البته آیات متعدد دیگری نیز در قرآن کریم وجود دارد که سعادت واقعی انسان را در سایه خدا پرستی و سلامت امور اقتصادی می داند مانند آیات ۸۴ تا ۸۶ سوره مبارکه هود «وَ اِلیَ مَدیَن اَخاهُم شُعَیبا قالَ یَا قُومَ اعبُدوا الله ما لَکُم مَن اِله غَیره قَد جائَکُم بَینَه مَن رَبّکُم فاوفو الکَیل وَ المیزان وَ لا تبَخَسو النّاسَ اشیائِهِم وَ لا تُفسِدوا فِی الارضِ بَعد اَصلاحِها» در این آیه شریفه چند نکته اساسی وجود دارد که نخستین آن توحید ذاتی و عبادی و اثبات آن عدم وجود اختلال اقتصادی در جامعه است. وی درباره این اصل توضیح داد: این اصل بدان معنا است که برچیده شدن یک سبک زندگی غلط و آن خیانت و تقلب در امور اقتصادی است که اعتماد عمومی را که پشتوانه یک رونق اقتصادی است از بین می برد البته در اسلام اقتصاد اصل نیست اما بدون سامان یافتن این بخش رسیدن به «انسان تراز قرآنی» وجود ندارد زیرا خداوند در جای دیگری می فرماید: امساک و خودداری از بخشندگی و از بین بردن فقر نشانه بخل است و بخل یک بیماری اخلاقی است. زمینه های فرهنگی اقتصاد مقاومتی رئیس حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شاهرود همچنین درپاسخ به سوالی با موضوه ریشه های فرهنگی اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی تابع یک نگاه خاص است به اقتصاد و آن تمرکز بر درون بجای تکیه به سرمایه های بیرونی است پس تا این نگاه در بین مسئولان و طراحان حوزه اقتصاد به وجود نیاید نه مطالبات رهبری تحقق می یابد و نه خواسته های مردم که اشتغال و عدالت اجتماعی است به وجود می آید. عبدالهیان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی ضرورتی همیشگی است، ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی طرحی موقت برای عبور از شرایط بحرانی مانند جنگ اقتصادی و تحریم نیست بلکه می تواند دربحران های طبیعی مانند سیل و زلزله و خشکسالی نیز کارآمد باشد، بنابر این اقتصاد مقاومتی یک ضرورت مستمر و همیشگی است. وی ادامه داد: خدای متعال سرمایه های اولیه را در اختیار انسان قرار داده سرمایه هایی که اولا تمام نشدنی است و ثانیا انسان ها همه در برابر آن از حقوق مساوی برخوردارند و کسی بر دیگری اولویت ندارد و از آنجا که انسان خلیفه خدا در زمین است باید کار مستخلف عنه را انجام دهد یعنی هر کاری که شان خداست به عهده انسان است یکی از افعال خدا آبادانی زمین و توزیع مناسب و عادلانه آن بین همه موجودات اعم از انسان، حیوان و طبیعت است. قطع رابطه با غرب نباید مارا نگران کند امام جمعه موقت شاهرود با بیان اینکه حفظ ارزش های انقلاب اسلامی همیشه در دستور کار ما خواهد بود، گفت: پیام خدای متعال در آیه۲۸ سوره مبارکه توبه این است که ایستادگی بر اصول و حفظ ارزشهای اسلامی نباید فدای منافع اقتصادی شود در این آیه شریفه می فرماید مشرکان حق ورود به مکه و مسجد الحرام را ندارند. عبدالهیان ادامه داد: طبیعی است که قطع رابطه مشرکان مستلزم عدم ورود سرمایه و در نتیجه کاهش رونق اقتصادی و بازار خواهد بود اما بلافاصله قرآن کریم در جواب این نگرانی پنهان می فرماید خداوند از فضل خود شما را بی نیاز می کند البته واضح است که بی نیازی مشروط به برنامه ریزی و تکیه بر سرمایه های درونی است. وی افزود: نتیجه اینکه قطع رابطه با آمریکا و اتحادیه اروپا نباید ما را بیمناک کند زیرا اولا سرمایه های انسانی و طبیعی به اندازه کافی در ایران وجود دارد و ثانیا سرمایه های جایگزین دیگری که محذورات این کشورهای سلطه گر را نداشته باشند وجود دارد و ثالثا وقتی جامعه در مسیر درست حرکت کند امدادهای الهی فرا می رسد. اصول اقتصاد مقاومتی عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با موضوع اصول اقتصاد مقاومتی نیز گفت: شناسایی منابعی مانند زمین، آب، جنگل و معادن که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده و بشر هیچ نقشی در تولید آن نداشته ضرورت دارد اما دولت ها باید آنها را عادلانه توزیع و نباید به نفع خود مصادره کنند و این مهم یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است. عبدالهیان کار و عمل را دومین اصل اقتصاد مقاومتی دانست و بیان داشت: منابع و سرمایه های خام فوق باید از طریق کارمبتنی بر اقتصاد دانش بنیان به کالا تبدیل شود والا خام فروشی یک عمل اقتصادی محسوب نمی شود همچنین است که قرآن کریم در آیه ۱۵ سوره مبارکه شوری، می فرماید «او کسی است که زمین را رام شما قرار داد پس بر کتف زمین سوار شوید و رزق خود را از دل آن بیرون بکشید» همچنین این بدان معنا است که زمین برای انواع تصرفات انسان رام است. وی افزود: درباره کار و تلاش نیز از امام علی (ع) نقل است که می فرماید: کسی که با داشتن آب و خاک باز هم فقیر باشد از رحمت خدا دور باد پس کار عامل تولید ثروت از منابع خام است. گردش ثروت و قناعت دیگر اصل اقتصاد مقاومتی استاد فلسفه حوزه و دانشگاه همچنین گردش ثروت و قناعت را دیگر اصول اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ثروت چه از نوع انفال و خام باشد و چه از نوع ثروت های تولیدی باید در جامعه در حرکت باشد و انباشت ثروت رکود و محرومیت و نهایتا فساد فردی و سیستمی را به دنبال می آورد. عبدالهیان درباره قناعت نیز توضیح داد: یعنی اکتفاء به داشته های خود و دوری از مصرف گرایی که خود معلول طمع و تجمل گرایی است لذا در روایات اسلامی از قناعت به گنج تمام نشدنی تعبیر شده است البته اصول فراوان دیگری وجود دارد که از حوصله این گفتگو بیرون است. وی در پاسخ به سوالی دیگر با موضوع تعریف اجمالی از فرهنگ، افزود: فرهنگ در لغت مرکب است از فرّ بعلاوه هنگ به معنای شکوه دانایی، وقار و هوشیاری و آن مشتق از فرهیختن است اما در اصطلاح عبارتست از مجموعه ای از عقاید، عادات و آداب و رسوم و هنرهایی که متعلق به جمعی از انسان ها در زمان و مکان مشخصی است. عبدالهیان در پایان گفت: دیگر فرهنگ شامل ماهیت، هویت و موجودیت یک ملت است و البته واژه ملت خود در بر دارنده اشتراکات زبانی، نژادی، جغرافیایی و اعتقادی است لذا فرهنگ مفهوم جامعی محسوب می شود که مقوله هایی مانند سیاست، اقتصاد و ... زیر مجموعه آن قرار دارد پس باید گفت اقتصاد و سیاست در سایه تغییر سبک زندگی به قله شکوفایی می رسد چرا که استقلال و خودکفایی در فرهنگ و شیوه رفتاری مردم نهفته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]