تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833476725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تولیدات شبکه استانی را در مقایسه با تولیدات تهران قضاوت نکنید/ تبلیغ کنندگان ماهواره بیشتر از بینندگان آن است/ تلویزیون نباید ویترینی برای نامجویی افراد باشد


واضح آرشیو وب فارسی:آناج: حیدرنژاد گفت: صدا و سیمای استان در سال های اخیر به رشد قابل توجهی رسیده و به گمانم افرادی که تولیدات ما را در مقایسه با برنامه های مرکز و تولیدات ماهواره ای، ضعیف می پندارند، در اشتباهند.گروه فرهنگی آناج: متاسفانه اتفاق می افتد که ما فقط آنچه را که می بینیم، به یاد می آوریم در حالی که گاه خیلی از عناصر تعیین کننده تری در امور ما دخیل هستند که شاید هیچ گاه آنان را مورد توجه قرار نمی دهیم که عوامل پشت صحنه تولید برنامه های تلویزیونی از آن جمله اند. سالار حیدرنژاد، کارگردان، تهیه کننده و مدیر تولید فیلم و سریال صدا و سیمای استان که کارهایی چون کلیپ "حیدربابا" و "دلشدگان" را در کارنامه خود دارد از جمله عوامل شبکه ی سهند است که در این گفت وگو ضمن بیان فعالیت های هنری خود به انتقادات مطرح در زمینه صدا و سیمای استانی پاسخ می دهد. متن مصاحبه را در ادامه می خوانید: آناج: لطفا خود را معرفی کرده و از سابقه ی فعالیت های هنری خود در عرصه ی صدا و سیما برایمان بگویید: من فعالیت خود را در این حوزه از سال 1369 با انجمن سینما جوان شروع کرده ام و الان در حالی که تولید چندین سریال، فیلم و تله فیلم را در کارنامه خود دارم، از تلویزیون در خدمت شما هستم. در زمان فعالیتم در سینما جوان با هزینه های شخصی فیلم کوتاه می ساختم و بدین طریق در چندین جشنواره شرکت و جوایزی را کسب کردم. اکنون نیز مدیر تولید فیلم و سریال شبکه سهند هستم و تولید فیلم، سریال و مستند بر عهده من می باشد که از جمله پذیرش طرح ها بررسی آنها، انتخاب عوامل تا مرحله تولید را شامل می شود. آناج: چند مورد از آثار تولیدی و مهم خود را نام ببرید:  پیش تر معاون دفتر سینما جوان تبریز بودم و همزمان بصورت پراکنده با تلویزیون نیز همکاری می کردم؛ در این مدت چند فیلم کوتاه نیز ساخته بودم اما جدی ترین آن در تلویزیون اتفاق افتاد. کلیپ هایی چون "حیدر بابا"، "پیشانی به خاک" ( در مورد دفاع مقدس بود که در جشنواره مراکز استان ها نشان برتر گرفت)، سریال 13 قسمتی "میراث" با موضوع وقف، تله فیلم "چتری به نام باران" که در واقع می توان گفت ادامه همان سریال میراث بود. دو مجموعه مستند برای ارسباران قبل از زلزله که تصاویر فوق العاده ای داشت؛ تله فیلم "شب سرباز" با موضوع همزیستی مسالمت آمیز دو فرهنگ مختلف، مجموعه 26 قسمتی "گلینلر" به عنوان سریالی خانوادگی با محوریت سبک زندگی از جمله کارهایی است که در کارنامه ی کاری خود دارم. آناج: اکنون در حال ساخت چه اثری هستید؟  کاری نو در دست تولید دارم که بانوان فعال، کارآفرین و غیره را مورد توجه قرار داده. این کار متشکل از 13 قسمت 30 دقیقه ای است که 6 قسمت آن ضبط شده است. البته پیش از این، مجموعه ی مستند 100 قسمتی "دلشدگان" را تولید کرده بودم و چون تمامی این ها مرد بودند برای همین مستند "بانو" را نیز ساختم. من مستند "دلشدگان" را با هدف الگو سازی ساختم و درصدد شناساندن افراد مشهور، معروف، مسیر موفقیت و علل شکست آنها بودم تا بتوانم الگوی مناسبی برای عبرت گیری معرفی کنم. "بانو" سراغ بانوان فعال فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می رود در مورد مستند بانو نیز باید بگویم یکی از قسمت های آن به نام بانوی مهر آماده پخش است و این قسمت ماجرای خانمی است که در یکی از روستاهای عجب شیر از دختران 14 تا 18 ساله بی سرپرست نگهداری می کند در حالی که خود نیز سه فرزند داشت. من بر خود وظیفه دیدم با وجود همه محدودیت ها، این فرد را به جامعه معرفی کنم. علاوه بر آن مجموعه ی سرداران معروف شهید آذربایجان از جمله شهیدان حمید باکری، یاغچیان، شفیع زاده و... را در دست اقدام دارم که 60 درصد آن پیش رفته است. آناج: هر کارگردانی بر اساس دغدغه های خود اقدام به ساخت آثار متعدد می کند اما به نظر شما چرا تاثیر آن در بطن جامعه نمود و بروز پیدا نمی کند؟ همان طور که برای اندازه گیری هر چیزی شاخص و معیار نیاز است برای اظهار نظر در این مورد نیز به شاخص نیاز داریم. مقایسه ای که انجام می گیرد مهم است؛ برای مثال نباید برنامه های استانی را با برنامه های تولیدی تهران یا ماهواره مقایسه کرد چون برای برنامه های تهران و ماهواره ای میلیاردها هزینه می شود اما برنامه های استانی با کمترین بودجه تولید می شود. تبلیغ، حلقه ی گمشده ی کار ماست به جرأت می گویم رشد حوزه فیلم و سریال شبکه سهند در 15 سال اخیر چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ هنری بسیار بالاست، اما حلقه گمشده اینجاست که ما نتوانستیم این موضوع را بیان و تبلیغ کنیم. مسئله دیگری که توسط برخی مطرح می شود این است که فیلم های استان های همجوار نسبت به شبکه سهند موفق تر است که من به جرات می گویم این گونه نیست و امتیاز استانی کسب شده که توسط مرکز مشص شده است، رشد شبکه سهند در شش هفت سال اخیر را نشان می دهد. نباید تولیدات استانی را در مقایسه با تولیدات تهران قضاوت کنیم  لزوما نباید تولیدات استانی را در مقایسه با تولیدات تهرانی قضاوت کنیم، چرا که علاوه بر تفاوت بودجه، آنها عوامل بهتر و مجموعه ای کلان در اختیار دارند و این خود در موفقیت یک اثر بسیار موثر است. البته یکی از افتخارات ما این است که در تولید برنامه های استانی حتی از یک عوامل غیر بومی استفاده نمی کنیم و ادعا داریم عوامل استانی و بومی ما را کفایت می کند و هم اکنون در سریال "تاجر تبریزی" که در حال ساخت است غیر از چند نفر که از استان های هم جوار هستند از عوامل غیر بومی دیگری استفاده نکرده ایم. بیشتر عوامل تلویزیونی در صدد معرفی خود هستند نه معرفی محتوا موضوع قابل توجه دیگر بحث محتوی است که تشخیص بدهیم خواست مخاطب چیست و مخاطب ما را با چه محتوایی مقایسه می کند؟ در واقع این وظیفه یک برنامه ساز است که نیاز مخاطبش را بشناسد که متاسفانه این دقیقا همان نقطه ضعف ماست؛ زیرا بیشتر عوامل ما در صدد معرفی خود هستند تا محتوا! و ما زمانی موفق خواهیم شد که عوامل مان را از محتوا جدا کنیم. زمانی که بتوانیم محتوایی مناسب با شکل ساختاری و هنری خوب ارائه کنیم موفق خواهیم بود؛ می توان گفت در تبریز در چند سال آینده بازیگران هنری خوب خواهیم داشت. ما هم اکنون بازیگران مسن کمی داریم اما درسال 10 سال آینده پشتوانه هنری خوبی خواهیم داشت و به لحاظ هنری پیشرفت می کنیم. آناج: از "تاجر تبریزی" بگویید؛ هدف فیلم چیست و عوامل آن چه کسانی هستند؟ تاجر تبریزی زاییده تفکر پیام محور به همراه طنز می باشد و با طرح دوخطی که دارد می تواند مخاطب را جذب کند و قطعا تاجر تبریزی از جمله سریال های پر مخاطب خواهد بود.  تاجر تبریزی آبان ماه روی آنتن می رود پیامی که سریال در پی آن می باشد این است که در بستر طنز مراودات خانوادگی، سبک زندگی و اقتصاد را به تصویر می کشد. عوامل آن از جمله بهترین های ما می باشد و اولین و پرهزینه ترین سریالی است که در تبریز ساخته شده و برای ما سختی های زیادی داشت؛ زیرا بودجه ای که تهران برای تولید به ما می دهد بسیار ناچیز است و ما ناگزیر برای ساخت این سریال تمام توان استانی را به کار گرفتیم. تاجر تبریزی 60 قسمت 40 دقیقه ای است که از آبان ماه سال 1395 شب ها روی آنتن می رود.  برخی از لوکیشن های "تاجر تبریزی" در شهر باکو می باشد، لذا گروه تولید باید چند روزی را در باکو فیلمبرداری کنند که البته این کار خیلی کم اتفاق افتاده یک سریال استانی در خارج از کشور فیلم برداری شود. کاراکتر اصلی سریال این است که تاجرهای تبریزی 100 سال قبل برای تجارت به خارج از کشور رفته و در سیبری یخ زده اند؛ بخش فانتزی سریال این است که یخ تاجرها بعد از 100 سال آب می شود و به تبریز باز می گردند. نویسنده این سریال باقری نکو، تهیه کننده فرزاد یحیوی، کارگردان قربانعلی طاهری فر و ساعی وند می باشند. آناج: به نظر شما چرا گرایش مردم ما به ماهواره بیشتر از شبکه های داخلی است؟ بخشی از این موضوع به ما بستگی دارد اما بخش دیگر به مخاطبان ما وابسته است. من دراین مورد بسیار گله مندم که ما برنامه می سازیم اما کسی با نگاه نقادانه به آن نپرداخته در حالیکه نشریات بسیاری برنامه های غربی را نقد کرده اند. در واقع ما خودمان، خودمان را نمی بینم و همیشه گمشده خود را در جای دیگری جست و جو می کنیم. لذا مسأله شناخت نیاز مخاطبان نیست چون اگر ما مخاطبانمان را نمی شناختیم در سریال هایی چون میوه ممنوعه پایتخت و امثال اینها نمی توانستیم موفق شویم هرچند که تعداد این سریال ها شاید کم باشد. تبلیغ کنندگان ماهواره بیشتر از بینندگان آن است البته توجه داشته باشیم که زرق برق های برنامه های ماهواره ای نیز جذب کننده است. اما شبکه های ما نیز بیننده دارند و در این میان طبق شبکه سهند 83 درصد بیننده دارد. اما به نظر من تبلیغ کنندگان ماهواره بیشتر از بینندگان آن است. ما مخاطب و نیازش را شناخته ایم که اگر غیر از این بود سریالی چون پایتخت برای چندمین بار بازسازی نمی شد. این موضوع فقط شامل پایتخت نمی شود و در تبریز هم ما مخاطبانمان را شناخته ایم اما اگر نقدهای سازنده به میان نیاید پیشرفت خاصی اتفاق نمی افتد زیرا بدون نقد، برنامه سازان فکر می کنند کارشان عاری از هرگونه ایراد و ضعف بوده است.  بنابراین این ادعا که گفته می شود غربی ها ذائقه مردم ما را شناخته اند نادرست است، آنها هم همان کارهایی را می کنند که ما می کنیم؛ فقط زرق و برق کار هایشان بیشتر است.  البته ناگفته نماند که سریال های غربی هیچ پیام مثبتی برای مخاطب ندارند بلکه پیام های منفی را به مردم القا می کنند و متاسفانه تاثیر هم می گذارند. در مقابل سریال های ما نیر تاثیراتی را دارد ولی تاثیرات فرهنگی در بلندمدت به ثمر می نشیند و به نظر من نباید خودمان، خودمان را تخریب کرده و بگوییم که هیچ تاثیرگذار نیستیم. کسی روی آنتن می رود باید زکات این موقعیت را ادا کند/ برخی تلویزیون را برای خود ویترین قرار می هند این موضوع نیز حائز اهمیت است که برخی عوامل در برخی برنامه ها مثل تاجر تبریزی، در بسترهایی که برایشان فراهم می کنیم، قرار گرفته و روی آنتن می روند؛ وقتی کسی روی آنتن رفته و شهرتی کسب می کند باید زکات آن را نیز به مجموعه صدا و سیما ادا کند؛ یعنی نباید عده ای بعد از کسب شهرت به وسیله ی آنتن هایی که ما در اختیارشان قرار می دهیم، به کارهای دیگر روی آورده و به مجموعه پشت پا بزنند. افراد نباید از تلویزیون به عنوان ویترین در صدد نامجویی خود سوءاستفاده کنند. آناج: ما در برنامه های صدا و سیمای ملی شاهد تبلیغ مصرف گرایی و رواج تجملات هستیم، نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر من اینگونه سریال ها بسیار کم هستند و ما می بینیم سریال های موفقی چون دود کش یا پایتخت دور از هرگونه جمل و زرق و برق هستند. اما باید توجه داشته باشیم که مهم پیامی است که سریال دنبال می کند. مثلا در طراحی دکور یک برنامه تلویزیون رنگ، خطوط و پیامی که در دکور صحنه است مهم است اما اگر از این رنگ بیش از حد و طوری استفاده کند که به سمت تجمل گرایی برود حق با شماست اما در کل طراحی صحنه باید به گونه ای باشد که در نگاه اول بتوان مخاطب را از لحاظ بصری جذب کرد تا در مرحله دوم جذب به محتوی اتفاق بیافتد. در سریال ها هم همین روال دنبال می شود و بیشتر سبک زندگی هدف گذاری شده است و قطعا کل سازمان از مسائلی که در شبکه های غربی تبلیغ می کنند دوری می کند. با این حال همانطور که گفتم نقطه ی گمشده ما همان است که مارا نمی بینند و ما می خواهیم افراد تیزبین و ریزبین ما را ببینند و نقد کنند تا زمینه پیشرفت برایمان هموارتر شود.  چندین سال است که ما به پیام فیلم، سریال و برنامه بیشترین اهمیت را می دهیم تا بتوانیم کاری در یک شکل هنری قابل قبول تولید کنیم در حالی که پیشتر اینگونه نبود و معمولا نویسنده عنصر مظلومی به شمار می رفت. به نظر من هیچ ساحتی مثل هنر دائما با مخاطبانش در ارتباط نیست و اگر بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم موفق می شویم. من در این زمینه بسیار خوش بین هستم چون رشد هنری که در چند سال اخیر در تبریز اتفاق افتاده و نیروهای جدید پرورش یافته، امید وار کننده است. آناج: اگر بخواهید از آثار فاخر استانی در سال 94 نام ببرید به کدام برنامه ها اشاره می کنید؟ طاهره مجموعه 13 قسمتی با مذمون اقتصاد، زندگی اجتماعی و اعتیاد بود که با فرمت hd ضبط شده و از لحاظ هنری در سطح خوبی قرار داشت. به نظر من در هر فیلم و سریالی باید بازیگر جدیدی معرفی شود که در مجموعه طاهره این اتفاق افتاد. مجموعه سرداران و بانو نیز از بهترین ها بودند. غیر از مجموعه های نمایشی برنامه "قیش گجلری" که هر شب روی آنتن می رفت و جوالدوز مجموعه 26 قسمتی طنز با نگاه زندگی اجتماعی و نقد اجتماعی نیز به نظر من کارهای قوی هستند. آناج: در رسانه ملی چطور؟ سریال کیمیا که مجموعه ای پرهزینه و سنگین بود یکی از بهترین های سال 94 و سریال دودکش نیز مورد قبول من بود. آناج: برنامه های عید سال 95 صدا و سیمای استان را چگونه ارزیابی می کنید؟ مجموعه جوالدوز عیدی بزرگی بود که به مردم دادیم علی رغم اینکه این برنامه برای عید مدنظر نبود اما با تلاشهای بی وقفه عوامل تولید شد که 60روز شبانه روزی روی آن کار کردند. علاوه بر این برنامه های شاد و برنامه های زنده نیز وجود دارد که بهتر است متولیان اصلی آن در این مورد اظهار نظر کنند. آناج: به عملکرد صدا و سیمای استانی از 20 چه نمره ای به آن می دهید؟ با لحاظ تمام موانع، مشکلات و کمبودهای موجود، از 20 نمره 17 می دهم اما برای کسب سه نمره دیگر نیز همچنان تلاش خواهیم کرد. گفت و گو از: نیر حیدری


یکشنبه ، ۸فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آناج]
[مشاهده در: www.anaj.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن