واضح آرشیو وب فارسی:سرزمین ارتباطات: «اگر با فتاوا و آثار ابن تیمیه مقابله نشود، مطمئنا تروریسم همچنان در جهان رشد خواهد کرد و گرنه اگر بخواهیم مسئولیت را گردن هم بندازیم، به این معنا خواهد بود که به دست داشتن ما در تروریسم جهانی تاکید کرده ایم.»روزنامه سعودی «العرب» در سرمقاله امروز خود تحت عنوان «ابن تیمیه فرودگاه بروکسل را منفجر کرد»، نوشت: «گروه های جهادی که تحت عناوین مختلفی در جهان وجود دارند، اساس تفکرات خود را بر پایه فتاوا و نظریه های فقهی بنا نهاده اند که جهان را به دار الکفر و دارالاسلام تقسیم کرده اند.» این روزنامه در ادامه نوشت: «نقطه آغازین و اساس بیشتر گروه های جهادی امروزی، آثار و کتب «ابن تیمیه» است؛ فتاوای اوست که با مفاهیمی چون تکفیر، ارتداد، زندقه مباح دانستن خون ها عجین شده و تاکنون بسیاری از مسلمانان به این فتاوا عمل می کنند.» العرب در ادامه افزود: «اگر با فتاوا و آثار ابن تیمیه مقابله نشود، مطمئنا تروریسم همچنان در جهان رشد خواهد کرد و گرنه اگر بخواهیم مسئولیت را گردن هم بندازیم، به این معنا خواهد بود که به دست داشتن ما اعراب و مسلانان در تروریسم جهانی تاکید کرده ایم.» لازم به ذکر است که در ارتباط با جریان داعش در منطقه ای که به حوزه تمدنی عربی شناخته می شود و مهد تمدنی ادیان ابراهیمی هم هست، شاهد جدالی مذهبی هستیم که شایع ترین آنها، جدال میان مذاهب اسلامی است، یا مذاهبی که به اسلام نزدیک هستند. شاید عجیب نباشد که فاجعه داعش در چند قرن اخیر دو بارهم در گذشته در این حوزه تمدنی تکرار شده است. از زمان ابن تیمیه در قرن هفت هجری قمری تاکنون نوعی راست دینی ظاهری موجب آن شده است که در جوامعی مانند عربستان سوریه و اردن و عراق و... کشتار های خونین مذهبی به راه افتد. نگاهی گذرا به تاریخ گذشته این منطقه نشان از تکرار این جدال های مذهبی که قدرت و ثروت را همراه خود داشته، می دهد. حتی قبل از استعمار انگیس و بعد سلطه امریکا بر منطقه هم زمینه جدال مذهبی در این منطقه وجود داشته است. 1- اولین کشتارهای مذهبی از این نوع را می توان در دوره ابن تیمیه در قرن 7 و 8 هجری قمری مشاهده کرد. وی فقیه و خطیبی بسیار با هوش و پرکار بود که در زندان فوت و آثار فراوانی تالیف کرد که می گویند به 500 عدد می رسد. نامبرده در تفسیر اسلام سخت گیر بود و معتقد به جهاد با منحرفان مسلمان بود. از این روی اگر حاکمی سنی به جهاد با منافقان (که عارفان و فلاسفه و شیعیان و ایزدی ها را شامل می شد) عمل نمی کرد مورد انتقاد وی بود. وی در این انتقاد کردن از حاکمان زندانی شدن را به جان می خرید. سرنوشت او شاید برای داعشی ها درس عبرتی باشد چرا که زمانی قدرت حاکم به اقتضای منافع قدرت با راه انداختن جنگ های مذهبی موافق نبود به وی پشت کرد اما او بر عقیده خود ماند تا اینکه در زندان جان سپرد. 2- این دیدگاه تکفیری و جهادی در قرن 12 هجری قمری با محمد ابن عبدالوهاب در منطقه عربستان امروزی، عمده و بازخوانی تندتری شد. وی فردی معتقد و همانند استاد نادیده خود یعنی ابن تیمیه راست کیش بود و باور به نجات اسلام از شرک و کفر داشت. در پیوند این دیدگاه وخاندان آل سعود کشور عربستان سعودی امروزی شکل گرفت. آنچه امروز به نام اعمال دولت اسلامی قابل مشاهده است را در قرن 12 تا 13 در عربستان و عراق هم می توان مشاهده کرد. این جریان معتقد بود که منطقه حجاز و اطراف آن را باید از کفر و شرک پاک کرد و همچنین حمله به کربلا و نجف را جهاد در راه خدا تلقی می کرد، چرا که این سرزمین ها را دارالحرب می دانست که باید از لوث منافقان و مشرکان مسلمان پاک شود. تخریب امکان مذهبی به نام عبادت مشرکانه در مدینه و کربلا، کشتار های مذهبی و حتی حمله به کربلا و بعد نجف با کشتار فراوان در این دو شهر همراه بود. اگر چه بعد از قدرت یافتن دولت آل سعود از شدت این جنگ ها کاسته شد و طیف تندرو سلفی به نام (جنبش برادران) به وسیله حکومت و با رضایت روحانیت رسمی سعودی تصفیه خونین و به عبارتی به سرنوشت ابن تیمیه دچار شد؛ آنها منتها با خشونت بیشتری قتل عام شدند. 3- با این وصف این نگاه سلفی-ـ تکفیری در مدارس عربستان ریشه دار بوده و هست و استعداد آن را دارد که در هر فرصتی خود را نشان دهد. بار دیگر به بهانه اشغال افغانستان به شوروی خود را نشان داد و به رشد و به قدرت گیری طالبان انجامید که باور های این جریان ریشه در مدارس سلفی عربستان بخصوص مدینه دارد. اگر به گذشته نگاه کنیم سرنوشت این جریان باز هم تکرار خواهد شد که همان تاریخ مصرف داشتن این نوع جریانات است، اما هزینه گرانی برای منطقه خواهد داشت. امروز داعش مجازات می کند، کشتار و تخریب می کند و می توان ریشه مشترک رفتاری این جریان را در گذشته این منطقه با نام های گوناگون اما رفتار همانند مشاهده کرد؛ حتی قبل از زمانی که غربیان پای به این منطقه بگذارند اگر چه کشورهای غربی هم مطابق منافع خود با این جریان رفتار می کنند. به نظر می رسد می باید ریشه فکری و هم زمینه های اجتماعی این جدال مذهبی را باید خشکاند. برخی از آموزش های مذهبی مذاهب اسلامی بر علیه هم داعش پرور است. منتها برخی گرایشات سلفی در این مورد بسیار تندرو هستند. نباید فراموش کرد که مدارس دینی عربستان بر خلاف دانشگاه الازهر در مصر آموزه های تکفیری قوی دارند. بی گمان نگاهی به گذشته نزدیک در کشور های مسلمان خاور میانه بخصوص عربستان و عراق و سوریه، نشان ازاستعداد و زمینه تلخ جنگ مذهبی شدید دارد که در زمان مناسب می تواند شعله ور شود؛ همچنان که امروز شده است.» جام نیوز//
پنجشنبه ، ۵فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سرزمین ارتباطات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]