تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819261820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهرستانی با جاذبه‌های گردشگری ناشناخته/به دیدار دیار «مفرغ» برویم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
شهرستانی با جاذبه‌های گردشگری ناشناخته/به دیدار دیار «مفرغ» برویم

طبیعت لرستان


شناسهٔ خبر: 3584593 - پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
استانها > لرستان

نورآباد - شهرستان دلفان در لرستان به‌رغم دارا بودن جاذبه‌های گردشگری زیادی که دارد کمتر به گردشگران معرفی‌شده که ایام نوروز فرصت خوبی برای دیدار از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این دیار است. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها:  قرار گرفتن شهرستان دلفان در میان سه استان لرستان، كرمانشاه و همدان و در مسیر ارتباطی استان‌های غرب و شمال غرب با جنوب كشور، وجود آثار باستانی شگرف و زیبا، چشم اندازهای منحصربه‌فرد طبیعی، کوهستان‌های سرسبز و اماكن تفریحی، تاریخی و مذهبی و مردمان خونگرم لک زبان آن این شهرستان را برای جذب گردشگران به‌ویژه در آستانه سال نو و در بهار طبیعت آماده پذیرایی و استقبال کرده است. این شهرستان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومترمربع مساحت با ارتفاع هزار و ۸۴۰ متر از سطح دریا یكی از مناطق كوهستانی، سردسیر و برف‌گیر كشور به شمار می‌رود و بهاری سرشار از خرمی و سرسبزی را با خود به همراه دارد.

وجود بیش از ۳۰۰ اثر باستانی كه ۷۶ اثر آن به ثبت آثار ملی رسیده‌اند از قبیل تپه‌های باستانی، اماكن فرهنگی، پل‌ها، محوطه‌های باستانی و غارها نشان‌دهنده قدمت چند هزارساله تمدن این دیار است. سرزمین تپه‌های باستانی دلفان سرزمین تپه‌های باستانی است كه ازجمله این تپه‌ها می‌توان به تپه‌های «باباجان»، «خاتون بان»، «عبدالحسینی»، «گندمبان»، «تلیاب» و «باباجیلان» اشاره كرد كه آثار ارزشمند به‌دست‌آمده از آنها كه توسط باستان شناسان دانشگاه‌های معتبر خارج و داخل كشور حفاری‌شده‌اند هرکدام گویای فرهنگ و تمدن مردمان این دیار درگذشته‌های دور بوده است. قدمت این شهرستان به نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد و درگذشته محل استقرار قوم كاسیان جنگجو قبل از تصرف بابل بوده و باستان شناسان از این شهرستان به شهر مفرغ یاد می‌کنند زیرا بیشتر آثار ارزشمند به‌دست‌آمده از آن مفرغ بوده و هم‌اکنون زینت‌بخش بسیاری از موزه های خارج و داخل كشور است.

مسافرانی كه از شمال كشور وارد این شهرستان می‌شوند در بدو ورود به خاک آن از گردنه زیبا و دیدنی «گاماسیاب» با کوه‌هایی كه از برف پوشیده شده و نشان‌دهنده هنرمندی خالق زیبایی‌هاست گذر می‌کنند و از زیبایی‌های کوه‌های برفی آن لذت می‌برند. جاذبه‌های گردشگری مذهبی وجود سه امامزاده ابراهیم (ع) معروف به «بابای بزرگ» در ۶۵ كیلومتری جنوب غربی این شهرستان، امامزادگان احمد و محمود (ع) در ۴۸ كیلومتری غرب شهرستان و امامزاده محمد (ع) معروف به «پیرمحمد» فضای معنوی خاصی به این شهرستان بخشیده است.

سرزمین آبشارها، غارها و چشمه‌های خروشان از مهم‌ترین آبشارهای این شهرستان می‌توان به آبشارهای «سوله»، «مهراب»، «داله لان»، «غسلگه» (حسن گاویار) و «قمش» اشاره کرد كه در ایام مختلف سال به‌ویژه در فصل بهار شاهد حضور دوستداران  طبیعت در این مناطق هستیم. وجود غارهای باستانی فراوان ازجمله غار «پیر دوستی» یا «همان اشگفت اسب» كه در بخش كاكاوند این شهرستان قرار دارد و درگذشته محل دیده بانی و سكونت چند هزارساله بشر در این منطقه است و آثاری كه از آن به‌دست‌آمده در حال حاضر در معتبرترین موزه‌های جهانی و داخلی خودنمایی می‌کند.

چشمه آب‌معدنی به‌عنوان یک جاذبه توریستی درمانی و تنها چشمه آب‌معدنی غرب كشور با داشتن خواص طبیعی برای درمان دردهای مفصلی و روماتیسمی و... جاذبه ای است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. این چشمه در ۶۰ كیلومتری غرب شهر نورآباد مركز این شهرستان قرار دارد. دلفان سرزمین كوه های سر به فلک كشیده کوه‌های سر به فلک كشیده مهراب با دو هزار و ۴۵۰ متر ارتفاع و كوه «گرین» با هزار و ۹۸۰ متر ارتفاع ازجمله شگفتی‌های طبیعت زیبا و بكر این شهرستان هستند. گونه‌های زیبای لاله‌های واژگون، درختان و گیاهان كوهی بسیار ازجمله زالزالک، گلابی وحشی و ... كه برای التیام درهای بیماران از آن استفاده می‌شود زیبایی این کوه‌ها را دوچندان كرده است. موزه مردم‌شناسی این شهرستان نیز با نمایش آثار و اقلام فرهنگی، نحوه زندگی و رسوم مردمان لک زبان این دیار كهن را به‌خوبی به تصویر كشیده است.

در این موزه كه در نورآباد مركز شهرستان قرار دارد جلوه‌هایی از آداب‌و رسوم  مردم منطقه در قالب کوچ‌نشینی، ییلاق و قشلاق، صنایع‌دستی، بافتن سیاه‌چادر، چیت و همچنین عکس‌هایی از مناظر طبیعی، آئین‌ها و مراسمات محلی و غرفه سمعی بصری به نمایش گذاشته‌شده است. فرش، گلیم، جاجیم، عسل، روغن حیوانی، گردو، انواع حبوبات مرغوب ازجمله سوغات این شهرستان به شمار می‌روند كه گردشگران پس از عبور از این شهرستان می‌توانند از آن برای دیار خود به ارمغان ببرند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن