تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819329844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادی از مرد رنگ آمیزی های شاداب نقاشی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: احمد اسفندیاری یکی از پیشگامان نقاشی مدرن ایران بود؛ هنرمندی که به گفته عباس مشهدی زاده با نشاط ترین و شاداب ترین رنگ آمیزی ها در بین نقاشان بعد از کمال الملک، به کارهای او متعلق است. 29 اسفندماه سالروز درگذشت او است. به گزارش ذاکرنیوز، احمد اسفندیاری را یکی از نوگرایان نقاشی ایران می دانند. او سال 1301 در تهران متولد شد. احمد از کودکی به نقاشی علاقه مند بود. عمویش که با هنرمندان و ادیبان صاحب نام آن دوره مانند محمدحسین شهریار، ابراهیم باستانی پاریزی و علی اکبر صنعتی آشنا بود، برادرزاده اش را نزد آن ها می برد. پدر اسفندیاری با دیدن علاقه ی فرزندش به هنر، او را نزد یکی از شاگردان کمال الملک برد تا نقاشی را بیاموزد. یک سال پس از ورود او به دانشکده در نمایشگاه «هنرهای زیبای تهران» حضور یافت و 12 سال بعد، یکی از تابلوهای طبیعت بیجانش را در نخستین دوسالانه نقاشی تهران به نمایش گذاشت. این هنرمند ضمن توجه به نوگرایی و مدرنیسم، توجه به هنر اصیل ایرانی و المان های آن را در کارهایش حفظ کرده بود. امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم از سبک هایی بودند که اسفندیاری در زمینه ی آن ها آثاری را خلق کرده است. اثر احمد اسفندیاری عباس مشهدی زاده - هنرمند و مدرس تاریخ هنر - در گفت وگو با خبرنگار ذاکرنیوز درباره احمد اسفندیاری گفت: اسفندیاری جزو گروه دوم هنرجویانی بود که به دانشکده هنرهای زیبا وارد شد. این گروه حدود سال های 1327 و 1328 فارغ التحصیل شدند. از همان زمان، اسفندیاری پایمردانه نقاشی می کرد و برای اداره زندگی اش کارمند دولت هم بود. نسلی که ما را تربیت کرد معمولا این گونه گذران زندگی می کرد، این که در کنار فعالیت هنری، کارمند دولت هم باشند خیلی رایج بود. او ادامه داد: اسفندیاری به دلیل اقامت طولانی در کرمان که جامعه فرهنگی پیشرفته ای داشت، آدم فرهیخته ای شده و فرزانه بار آمده بود. این هنرمند همچنین بیان کرد: از جمله ویژگی های کارهای او، پیش رو بودن نقاشی هایش است. کاری که او می کرد دیگران نکرده بودند. به شدت نترس و شجاعانه نقاشی می کرد و آثارش عطر، بو و فرم فیگوراتیو داشتند، اما در کنار آن، جسارت رنگ آمیزی با لکه رنگ و دورگیری کردن را هم داشت. مشهدی زاده گفت: اسفندیاری در سال 1328 یعنی در همان سال افتتاح اولین نگارخانه - گالری ایران در باشگاه آپادانا، نمایشگاهی از آثارش را برپا کرد. کارهای اسفندیاری به شدت جسورانه و نو بود و در کنار این نو بودن، اعتنایی به داستان و روایت هم داشت، اما آنچه رؤیت می شد پدیده نویی بود و در آن دوره به دلیل همین نو بودن خیلی هم پذیرفته نمی شد. این مدرس تاریخ هنر افرود: اسفندیاری را می توان از پیشگامان هنر تجسمی ایران دانست. با نشاط ترین و شاداب ترین رنگ آمیزی ها در بین نقاشان بعد از کمال الملک به کارهای او متعلق است. اسفندیاری 29 اسفندماه 1391 پس از تحمل یک دوره ی طولانی بیماری درگذشت. انتهای پیام عباس مشهدی زاده


جمعه ، ۲۸اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[مشاهده در: www.zakernews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن