تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819210846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی‌توجهی به موسیقی ایرانی مجوزی برای ورود موسیقی وارداتی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر مطرح شد:
بی‌توجهی به موسیقی ایرانی مجوزی برای ورود موسیقی وارداتی است

پرنیا


شناسهٔ خبر: 3580644 - پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
استانها > البرز

کرج - عضو انجمن موسیقی استان البرز با تاکید بر اینکه انسان کاشف موسیقی است، بی‌توجهی و مخالفت با موسیقی فاخر ایرانی را مجوزی برای ورود موسیقی وارداتی غربی دانست. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بسیار شنیده ایم که حکیمان و شاعران ایرانی در موسیقی تبحّر داشته و درباره آن کتاب ها نگاشته اند بسیاری نیز این هنر را برای تلطیف روح جامعه لازم می دانند بر کسی پوشیده نیست وظیفه ای بس دشوار بر عهده هنرمند است چرا که باید گوهرهای پنهان را كشف كرده و آنها را به مردم بشناساند. در واقع به قول بزرگی؛ معلوم نیست روز اول چه كسی در دل یک كویر دو تار را ساخته و مقام‌هایش را به وجود آورده است، اما این یک فرهنگ است و ما باید آن را نگهبانی كنیم و نسل جوان آن را بشناسند. این بزرگ از نسلی می‌گوید كه امروز گرفتار موسیقی تحمیلی شده است که اگر بدانند با یک تكه چوب و دو سیم چقدر می‌توانند شور بیافریند قطعا به آن روی می‌آورند. همین بهانه ای شد تا مستقیم سر اصل موضوع برویم و پای دغدغه های «حسین پرنیا» عضو انجمن موسیقی استان البرز بنشینیم و از تلخ و شیرینی های این هنر بشنویم؛ وی نوازنده سنتور ‌و آهنگساز است که از سن ۱۴ سالگی نزد مرحوم استاد ندایی نواختن سنتور را آغاز کرده علاقه‌مندی به آهنگسازی موسیقی ایرانی از دیگر تجربه‌هایی است که پرنیا خود با کنجکاوی آموخته است. وی سال ۷۳ گروه همایون را تشکل و به اتفاق این گروه کنسرت‌هایی در ایران و خارج از کشور از جمله آلمان، فرانسه، اتریش، چک، اسلوواکی، ترکیه، هند، پاکستان، قطر، امارات اجرا کرده است. پرنیا از سال‌های ابتدایی آشنایی با زنده یاد ایرج بسطامی چند کار مشترک با وی انجام داده که در قالب آلبوم‌های «تحریر خیال»، «رقص آشفته» و «حال آشفته» عرضه عمومی شده است.

آلبوم «رسوای عشق» به مناسبت بزرگداشت استاد جلیل شهناز، آلبوم «یاد» برای خرابه های تخت جمشید، کاست «اهورایی» با صدای حسن حسنی و همخوانی حوروش خلیلی، «نگار مهر» با صدای لطیف کاظمی و «نقش ماندگار» برای استاد فرامرز پایور از دیگر آثاری است که با آهنگسازی پرنیا منتشر شد. این هنرمند البرزی بیش از ۳۰ آلبوم تاکنون منتشرکرده است. وی در گفتگوی صمیمانه با خبرنگار مهر از نامهربانی ها با اهالی هنر و موسیقی می گوید و معتقد است نا آگاهی مسئولان از جایگاه هنر و زیبایی آثار مخربی در جامعه به جای می گذارد. این هنرمند البرزی گفت: من می دانم کجا و برای چه زندگی می کنم از شرایط مملکتم با خبرم و دغدغه فرهنگ و هنر دارم. پرنیا با تاکید بر اینکه حمایت از هنرمند ضرورتی انکارناپذیر است، گفت: وقت، هنر و انرژی که اساتید هنری به ویژه اساتید هنر موسیقی برای تک تک هنرجویان، صرف می کنند، اگر در راه برج سازی و فعالیت های اقتصادی صرف کنند جزو بهترین های آن رشته خواهند بود. وی با اشاره به تلاشی که هنرمندان و چهره های بین المللی برای حفظ نام، فرهنگ و هنر کشور انجام می دهند اشاره کرد و گفت: وقتی یک موزیسین در کشوری دیگر کنسرت برگزار می کند به نوعی نماینده کشورش است چرا که آنجا نام ایران است که مطرح می شود و موضوع ملی میهنی است و هر ریالی که جذب و به کشور وارد می شود، باعث چرخیدن چرخ های اقتصاد این مملکت می شود. نا آگاهی و عدم تعهد، انسان را از هنر، فرهنگ و روش درست زندگی کردن دور می کند، وقتی کسی ایمان، تعهد و خرد داشته باشد، می داند کجا و در چه شرایطی زندگی می کنداین هنرمند البرزی در ادامه سخنان خود به نشستی با حضور وزیر ارشاد اشاره کرد و گفت: در آن نشست به آقای جنتی گفتم از آنجا که هنر، جز زیبایی نیست، اگر هنر را از زندگی خارج کنید، زشتی جایگزین آن خواهد شد. عضو انجمن موسیقی استان البرز در ادامه افزود: وجود تضارب آرا میان علاقمندان و حامیان موسیقی با مخالفان این هنر یک حقیقت است ولی باید گفت اگر منعی وجود داشته باشد اساسا نباید موسیقی وجود خارجی داشته باشد به نظر می رسد برای مخالفت ها باید دلایل فنی و علمی ارائه شود. پرنیا برگزاری جلساتی با اهل فن را راهگشا دانست و گفت: مخالفت با هنر موسیقی که ریشه در فرهنگ ما دارد ناخودآگاه اجازه ورود موسیقی وارداتی غربی به کشور را صادر می کند نباید از خاطر ببریم موسیقی ایرانی پشتوانه علمی، تاریخی، فلسفی، فرهنگی و اعتقادی دارد.

این هنرمند البرزی با تاکید بر اینکه موسیقی ایرانی ریشه اعتقادی و علمی دارد، گفت: موسیقی ایران زمین ریشه در تاریخ و جغرافیای این مرز و بوم دارد ریشه در ادبیات دارد اگر فضا برای ارائه اثر خوب مهیا نباشد اثر بد جایگزین آن می شود مانند بیماری رشد می کند و تیشه به ریشه اخلاق می زند. پرنیا گفت: تجربه نشان داده است بیشتر مخالفت ها با موسیقی با کلام و شعر است در این صورت باید بنشینیم و با کلام مشکلمان را حل کنیم وقتی می گویند موسیقی حرام است، باید برای من موزیسین مشخص شود، کجای موسیقی حرام است، آیا نت «دو»، «فا» و «سل»، می شود حرام باشد؟ موسیقی نمی تواند حرام باشد، مفهوم موسیقی است که اگر غنا بزند، به درک و شعور بزند، می تواند مسئله ساز باشد. وی افزود: اغلب موسیقی های بی ریشه خود جوش، که وارد دنیای جوانان ما شده است، ناهنجاری را ترویج می کند، با پشتوانه مافیای بزرگ مواد مخدر در حال تجارت خاموشی است که در جامعه ما هم در حال رشد است و اعتیاد الکترونیک را در بین جوانان رواج می دهد باید ببینیم برای جایگزین کردن آن، برای جوانان، چه کرده ایم؟ موسیقی جاز و راک، بخشی از موسیقی الکترونیک با نام موسیقی تلفیقی است که بیشتر برای رَدگم کنی مقاصد مافیای مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیردوی گفت: وقتی مجوزی برای هنرمند صادر می شود که مهر تایید وزارت ارشاد اسلامی دارد یعنی مورد تایید است نباید از خاطر ببریم انسان خالق موسیقی نیست، کاشف آن است، انسان همیشه به نغمه های طبیعت اعم از نغمه باد و آب توجه نشان داده و می داند هستی بر اساس صوت آفریده شده است. این هنرمند البرزی ادامه داد: باور من این است در روزگاری که گروه ها و تَشکلات قوی در جهان ایجاد و حمایت می شوند تا فرهنگ غنی و اصیل کشورها را نابود کند ما باید با حمایت از هنر سرزمینمان آنها را در رسیدن به مقاصد خود ناکام کنیم چرا که کشورهایی چون افغانستان، ایران، عثمانی، عراق، شام با کهن‌ترین تاریخ و فرهنگ در معرض نابودی و تخریب برنامه ریزی شده ای از سوی غرب هستند. پرنیا در پایان این گفتگو، گفت: پنج کشوری که تمدن کهن بشری را رقم می زنند هر کدام به نوعی مورد هجمه قرار گرفته اند، در چنین شرایطی حفظ و تولید آثار هنری و حمایت از هنرمند، مصداق زندگی و بقا است. ابر قدرتی چون آمریکا، برای نابود کردن فرهنگ خاورمیانه و اروپا، برنامه ای حساب شده دارد تا در نهایت فرهنگ خودش را بالا ببرد و به جهان تحمیل کند. ما باید هوشیار باشیم و از ابزار هنری برای حفظ فرهنگ و هویت و اصالت بهره ببریم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن