تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821199486




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاطمه طباطبایی:اسلام دین اعتدال است


واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: به گزارش قم پرس به نقل از جماران فاطمه طباطبایی گفت:  اسلام دینِ اعتدال است و هنر انسان در این است که معتدل باشد و این اعتدال در رفتار و گفتار و حرکات فرد باید ظهور کند. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، به نقل از پرتال امام خمینی، فاطمه طباطبایی استاد حوزه و دانشگاه و رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی، در جلسه هشتم از سلسله جلسات درسگفتارهای شرح جنود عقل و جهل امام خمینی(س)، که در محل این انجمن برگزارمی شود، در بیان معنای زهد در عرفان گفت: معنای زهد در لغت اعراض و دورشدن است لکن دورشدنی که با بی میلی همراه است و این بی میلی و بی رغبتی به خاطر پست شمردن وبی ارزش دانستن آن می باشد. بنابراین اگر علتِ دوری وترک انسان از چیزی، ترس بوده و یا آن که چاره ی دیگری نداشته، نمی توان نام زهد برآن گذاشت و آن ترک را عملی زاهدانه تلقی نمود. وی افزود: امام خمینی بعد از آن که اقسام زهد را بر می شمارند، به نکته ای اشاره می کنند مبنی بر آن که رسیدن به زهد ومتصف شدن به آن با ترک آن ها ملازمت ندارد و فرد می تواند در عین بهره مندی از موهبات دنیا، بدان بی رغبت باشد ویا با ترک آن نیز میل و رغبت داشته باشد ودر نتیجه زاهد نباشد. طباطبایی با اشاره به سخنان امام خمینی(س) در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل و تقسیم بندی های که برای زهد انجام داده است، افزود: زهد مانند دیگر صفات و مقامات انسان ذو مراتب است .برای مثال توبه یک منزل عرفانی است و مراتبی داردکه با معرفت افراد بستگی دارد. انسانی که در مرتبه ی اول سیر و سلوک می باشد، در اصطلاح به او مبتدی گفته می شود،او نوعی از توبه را داراست.به طور مثال، او از دروغ گفتن و ریاکاری و نفاق، توبه می کند؛ چراکه آن را خلاف شأن انسانی یک انسان می بیند و این افعال برای او به مثابه اعمالی هستند که او را از حرکت کمالی اش باز داشته و او را به اسفل السافلین می کشانند پس دوری از این سیئات را سبب تعالی خویش می پندارد و معتقد است این خودِ من هستم که با دوری از این اعمال نفع برده و به کمال خواهم رسید. وی ادامه داد: انسانی که مقداری از مسیر سیر و سلوک را طی کرده و در سیر انفسی به مرتبه ی متوسط نائل آمده است، برداشت دیگری ومرتبه دیگری از توبه را داراست. او علاوه بر آنکه از گناهان جوارحی که در شأن انسانی او نمی باشد، اجتناب می کند، قلب خود را نیز از رذائل دور نگاه داشته و در مراتب درونی نیز پاک گشته است و از اعمال جوانحی نیز اجتناب می نماید. طباطبایی به نوع سومی از توبه اشاره کرد که مخصوص منتهیان است: مومن از چه توبه کند؟ پاسخ این است که او باید از توبه خود توبه نماید، از اینکه خود را تائب می بیند توبه کند زیرا خود دیدن در مکتب عرفا و مذهب عاشقان، گناه است. کسی که به این مرتبه از توبه می رسد، دیگر خود نمی بیند و در هر چه نظر می کند، وجود حق برای او متجلی می گردد. در مکتب عرفان خود دیدن گناه است . بنابراین توبه ی مرتبه ی سوم، توبه ی از توبه می باشد. وی با اشاره به سحن امام خمینی(س)، اضافه کرد: امام توجه می دهند که اگر روی گرداندن از تنعمات دنیا برای به دست آوردن لذت روحانی باشد گذشتن از یک لذت برای رسیدن به لذت دیگری است پس کمال و تام نیست. همچون ترک کردن دنیا برای عالم درجه اول شدن و یا فیلسوف درجه اول شدن و یا فقیه و مرجع تقلید و اعلم شدن، با اینکه بسیار خوب است و ارزشمند است و برای دستیابی به کمال انجام شده ولی چون "منیت "و "خود" و "تعالی من" در کار است زهد محسوب نمی شود . وی خاطر نشان کرد: اگر انسان توانست در هرجا که قرار گرفت، اگر احساس کرد امری مخالف با میل خداوند است، خواه موضوعی مالی در میان باشد و خواه موضوعی علمی و پست و مقام، هنگامی که حق را برگزید و ناحق را ترک کرد عمل او عملی زاهدانه است چراکه غیرِ خدا را برای خدا ترک نموده است. زاهد لشگر عقل را در وجود خود پرورانده و انهارا برلشگر جهل مسلط نموده است. طباطبایی با اشاره به این که علم وابسته به کلاس های درس و مدرسه و دانشگاه نیست، افزود: اگر زنگار و حجاب قلب برداشته شود، چشم قلب بینا خواهد شد و در بزنگاه ها تصمیمات درست ومناسبی خواهیم گرفت. وبه عکس گاهی مشاهده می شود بسیاری از افراد عالم، در مواقع حساس، قادر به اتخاذ تصمیمات درست و عمل شایسته نمی شوند بنابراین هر دانش و معلوماتی، سبب پیشرفت و کمال انسان نمی شود و حتی گاهی به شکل عکس عمل می کنند و مانع تعالی انسان می شوند . وی اضافه کرد: بزرگان گفته اند راه حقیقت از شریعت می گذرد، بدین معنا که ابتدا باید واجبات و منهیاتی که شریعت معرفی کرده شناخته شود. خداوند به عنوان آفریننده ی بشر چیزهایی را که برای انسان خوب و بد می باشد؛ تحت عنوانِ واجبات و محرمات، وضع نموده است. و این احکام نفعی برای خداوند نداشته و تمام نفع آن برای بشر است. پس اول شناخت و سپس عمل به آ موخته ها تا با عمل اگاهانه همه مراتب وجود انسان شکوفا شود. در پایان این جلسه، طباطبایی به برخی از سوالات پاسخ گفت. برای مطالعه متن کامل این درسگفتار این جا را کلیک کنید. انتهای پیام /*


پنجشنبه ، ۲۷اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قم پرس]
[مشاهده در: www.qumpress.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن