واضح آرشیو وب فارسی:تفتان ما: اکنون رسالت ما در شکل گیری هویت زنانه جامعه آشناکردن بانوان با این الگوست تا طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب این الگو ابتدا جهان اسلام و سپس سرنوشت و جایگاه زنان در جهان را تحت تاثیر قرار دهد و پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام هستند، زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی خواهد بود.به گزارش سرویس اجتماعی تفتان ما ، به نقل از پایگاه اینترنتی «سازمان بسیج جامعه زنان کشور»، هویت اصلی اساسی و مهم در زندگی هر فرد است که نگاه او به خود، دیگران و جهان را مشخص می کند اما روند شکل گیری آن، تحت تاثیر عوامل مختلف و متفاوتی است که در یک منظومه به صورت سلسله وار هویت فرد را می سازد. کشف این حقیقت باعث شد که متفکران سیاسی در مقابل پیشوایان دینی، به فکر تغذیه فکری آن ها باشند که بتوانند با تغییر ذائقه و حتی در برخی مقاطع تاریخی به ذائقه سازی بپردازند تا هویت افراد را در مسیر و جهت اهداف سیاسی خود قرار دهند. با توجه به تحریفاتی که در ادیان ابراهیمی (به جز دین مبین اسلام) ایجاد شد در واقع هویتی از زنان معرفی شد که ابزار بسیار مناسبی برای شکل گیری هویتی همراستا با خواسته های رهبران سیاسی که نگاه مادی و ابزاری به زن داشتند را فراهم کرد. زن غربی، الگوی اول زنان دست یافتن به هویت زنانه غربی ابتدا بین زنان کارگر کارخانه های نخ ریسی شهر شیکاگو در روز 8 مارس سال 1857 شکل گرفت که در اعتراض به شرایط نامناسب و غیرانسانی کار زنان در مقایسه با مردان به خیابان ها رفتند. آن ها تقاضای روزی 10ساعت کار، دستمزدهای عادلانه تر و حق رأی داشتند. هرچند که این تظاهرات با حمله پلیس و زخمی شدن عده ای از معترضین بی نتیجه ماند اما 8 مارس به عنوان مبنای دستیابی زنان به حقوق اجتماعی، کاری و سیاسی در غرب با نام فمنیست تبدیل شد و رفته رفته شکل جهانی به خود گرفت. این اعتراضات در قالب موج های اول، دوم و سوم فمنیستی معروف شد که در موج اول در جهت الغای برده داری زنان بود. زنان آمریکایی به دلیل کنارگذاشته شدن از امضای انجمن ضدبرده داری به فکر تشکیل انجمن های مستقل ضد بردگی خاص زنان افتادند و مصمم شدند علاوه برآزادی بردگان به فکر آزادی خود باشند. بر همین اساس شعار ستم دیدگی تاریخ زنان و لزوم برخورداری آنها از حقوق برابر تاکید شد. عوامل مختلفی باعث رکود موج اول شد اما پس از 4 دهه به علت تغییرات در وضعیت زنان تحولات اقتصادی، تحولات سیاسی و اجتماعی، موج دوم به راه افتاد. در این موج مطالبات اجتماعی بیش از دیگر خواسته های زنان اهمیت یافت زیرا همچون موج قبلی در «جنبش حقوق مدنی» به نفع سیاه پوستان رفتار تحقیرآمیز مردان فعال در این جنبش بار دیگر زنان را به تشکیل سازمانی مستقل و فمنیستی سوق داد. در همین موج «جنبش آزادی زنان» به شکل افراطی تر شکل گرفت و مهمترین رویداد این موج شکل گیری جناح فمنیستی کاملا رادیکال بود که تشکیل انجمن نابودسازی مردان را شکل داد. موج سوم گرایش جدیدی از فعالیت ها و نظریات ایجاد کرد و تمرکز فعالیت ها بر روی نهادهای فرهنگی و دانشگاهی، نشر روز افزون کتاب و مقاله و انتقاد به ماهیت مردگرا و مردمحور همه علوم، اعم از فلسفه زیست شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، روان شناسی و...بود. در این منظومه فکری زنان هویتی مقابل مردان یافتند و الگویشان زنان غربی ای شد که جایگاه خانواده اهمیتی برای آنان ندارد و بیشترین هدفشان اثبات توانایی برابر و در برخی موارد بیش از مردان است. این الگو در بیانات رهبر معظم انقلاب به نام الگوی اول زنان نامیده شده است، الگویی که در آن شیء وارگی و جسم زن در مقابل مرد مطرح است و بزرگترین هدفش معرفی زنان به عنوان جنس دوم که باید اثبات کند، چیزی کمتر ازجنس اول(مردان) ندارد است. زنان منفعل شرقی، الگوی دوم زنان حجم وسیعی از زنان شرقی با مطالباتی که چندان هم به شرایط زندگی و کاری آنها مرتبط نبود به الگوی زن غربی روی آوردند و دنبال کننده راه زنان کارگر غربی شدند. با این حال زنان شرقی برای خود الگوی جداگانه ای دارند که در مقابل زنان جهان قرار دارد. در این الگو که به الگوی دوم زنان در جهان منسوب است، الگوی زنان، زن منفعل شرقی است. زنانی که با سابقه تاریخی وسیع هویتی منزوی و خانه نشینی دارند. این زنان همواره خود را از جامعه دور نگه داشته اند و در مقاطع حساس تاریخی و سیاسی حضوری از آنان مشاهده نمی شود و تنها در زمان ولادت فرزند پسر است که نام آنان به صورت مقطعی و کوتاه شنیده می شود. این همان عقب نگه داشتن زن از هویت اصلی اش است که همواره مورد نقد حضرت رسول(ص) قرار داشت و از همان مقابله با زنده به گور کردن دختران تا پیمان بستن با زنان در جریان غدیر خم می توان مقابله با این نگاه را در سیره ایشان مشاهده کرد و همواره به حضوری همراه با شعور زنان تاکید داشتند و احترام می گذاشتند. الگویی رهایی بخش و متعالی، الگوی سوم زنان در این میان، الگوی سومی هم وجود دارد که به نظر می رسد می تواند راهگشا و هویت بخش باشد و زن مسلمان ایرانی نمونه موفق این الگو است که در مقابل چشم همگان قرار دارد. در این الگو زنان هویتی متناسب با شخصیت و روحیات خود دارند به طوریکه هم حضور موثری در خانواده دارد و هم از حضوری آگاهانه در اجتماع و سیاست برخوردار است. این الگو توسط مقام معظم رهبری در پیامی به اولین کنگره 7 هزار زن شهید در 16اسفند 1391 ارسال کردند معرفی شد و در بخشی از این پیام آمده است: «زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه ی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه ترین میدان ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.» اکنون رسالت ما در شکل گیری هویت زنانه جامعه آشناکردن بانوان با این الگوست تا طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب این الگو ابتدا جهان اسلام و سپس سرنوشت و جایگاه زنان در جهان را تحت تاثیر قرار دهد و پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام هستند، زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی خواهد بود. به قلم: زهرا باقری انتهای پیام/
چهارشنبه ، ۲۶اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تفتان ما]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]