تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804502815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر به دیار مهربانی(۱)/ «سارال» بهشت استان کردستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


سفر به دیار مهربانی(۱)/ «سارال» بهشت استان کردستان استان‌ها > کردستان - منطقه سارال یکی از مناطق بومگردی (اکوتوریستی) کردستان است که در غرب شهرستان دیواندره واقع است.

به گزارش خبرآنلاین، بخش سارال یکی از سه بخش زیبای شهرستان دیواندره است که با جمعیتی نزدیک به ۱۲هزار نفر و ۴۹ روستا حدود ۳۰ درصد از مساحت دیواندره را تشکیل داده است.
جاذبه‌های سارال وجود قلعه‌های «افراسیاب» در روستایی به همین نام و قلعه «بارام» (بهرام) در روستای «قه له و لیانه» و قلعه «ئالولاخ» در روستای ئالولاخ از آثار تاریخی در منطقه سارال است. این خطه جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری نیز دارد که بخشی از آن به کوه‌ها مربوط می‌شود.
از کوه‌های سارال می‌توان به «زه ردوان»، «زیراوای شیرکوژ»، «کلاوره ش»، «قه لاریانه»، «ته وریزخاتون»، «مره ده ر»، «شیخ لطیف»، «چاروه سوار»، «قزلبلاغ»، «که ل کوژ»، «به رده ره ش» و «به رده سپی» اشاره کرد.
مراتع و کوه‌های سارال نیز رویشگاه گل‌های وحشی و گیاهان دارویی و خوراکی بی‌نظیر و بی‌شمار است و هرسال با آغاز فصل بهار عده‌ای برای جمع‌آوری و فروش این گیاهان، راهی این منطقه می‌شوند؛ با وجود برداشت‌های بی رویه هنوز منطقه سارال در فصل بهار پوشیده از پیچک و کنیوال، خوژه، پسل، کاشمه، هفت توقه، ریواس، تورشکه و بسیاری از گیاهان خوراکی دیگری است که نمونه آنها را در کمتر جایی می‌توان یافت.
بخش سارال با توجه به دارا بودن وسعتی حدود ۳۰درصد از مساحت دیواندره، جزو بکرترین مناطق طبیعی و گردشگری کردستان محسوب می‌شود و با توجه به اینکه بافت طبیعی این منطقه تاحد زیادی دست نخورده باقی مانده، ترکیب بسیار زیبا و دلفریبی از رود، کوه و دشت‌های زیبا در این منطقه به وجود آمده است و به همین دلیل هم هرسال در بهار و تابستان شاهد حضور تعداد زیادی از گردشگران و طبیعت دوستان کشور در این منطقه بسیار زیبا هستیم.
اینها همه جاذبه‌های سارال نیست و زبان مردم این خطه و لباس‌های آنها نیز از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود.
زبان و گویش مردم این منطقه کردی سورانی با لهجه‌ای ویژه و مشخص است و لباس‌های زنان و مردان این خطه نیز با سایر مناطق کردنشین تفاوت‌هایی دارد. از جمله نحوه بستن دستمال یا به عبارتی دستاری که به سر می‌بندند متمایز از نقاط دیگر استان است که این نیز از دیگر ویژگی‌های مردم روستاهای سارال محسوب می‌شود.
سارال جایگاه عارفان مردم سارال مردمانی فهیم و مهمان نواز هستند که خانه های از سنگ و گل و دلهای دریایی و قصر مانند دارند،قلبهای سکنه سارال همچون برف قله های مرتفعش پاک و بی ریاست و همچنین دارای زبان و فرهنگی غنی هستند و طرز پوشش و لهجه سۆرانی متمایزی دارند،سارال مهد پرورش و جایگاه عارفان، عالمان و مشاهیر زیادی است که از آنها می‌توان به حاج شیخ «حسین هزارکانیان»، «بابا شیخ احمد»، «سید محمد صادق صفاخان»، شیخ « نعمت‌الله‌مردوخ هزارکانیانی»، «سید احمد حسینی» متخلص به «محزون کردستانی»، «بدیع مدیری» و «سیدمحمد حکیم» اشاره کرد.
ازسوی دیگر صنایع‌دستی این منطقه بیشتر شامل قالی و قالیچه است که ازسوی زنان و دختران روستا بافته می‌شود و استفاده از رنگ گیاهی، خامه طبیعی، ترکیب نقش و اصالت طرح، سبب برتری کیفیت قالی و گلیم در این مناطق و کردستان شده است. درکنار همه این ویژگی‌های منحصربه فرد باید به چشمه‌های جوشان این منطقه نیز اشاره کرد که به دلیل داشتن منابع آبی مناسب، چشم‌اندازهای زیبای طبیعی را به وجود آورده و علاوه بر جذب مسافران نوروزی به محلی برای تفریح خود مردم کردستان نیز تبدیل شده است.
پوشش گیاهان داروی در سارالرودخانه مشهور قزل اوزن با عبور از این بخش روستاهای نظیر: گوڵە سوور،ناڵە شکێنە،گیزمل و... را در جوار خود اسکان داده است و نمایی زیبا و دلنشین را در معرض دیدگان مردم گذاشته است،سارال یکی از مراتع درجه اول ایران است که علاوه بر چراگای مهم دام انواع گیاهان خوراکی استان را از جمله:کنیواڵ،ڕێواس،مەنێ،قازێاخە و... را تامین می نماید.سارال جلوه ای از نگارگری خالق یکتاست که در فصل بهار سرسبزی و شکوه غیرقابل وصفی را به نمایش میگذارد و طبیعت بکر آن مملو از گلهای نظیر:گوڵاڵە سوورە،گوڵ هێرۆ،هەڵاڵە برمە و... میگردد،سارال همچون فرشی نقشین در خطه کردستان دارای رنگ و لعابی بی همتاست.
این بخش به دلیل داشتن گیاهان وافر دارویی هر ساله مانند دانشگاهی عظیم محل تحقیقات و یادگیریهای علمی و عملی شمار زیادی از دانشجویان می باشد.در فصول سرد سال از جمله زمستان کوههای مرتفع آن زیر حجاب سفید و برفی خدواند که نماد پاکی و خلوص است قرار میگیرد،برف قله های رفیع سارال حتی در گرمای تابستان همچون نگینی زیبا خودنمایی میکند و با آب شدن برف دامنه ها(به فر ئاو)چشمه های جوشان با صدایی آهنگین به جریان می افتد.
سنگ نگاره‌های سارالمنطقه سارال ناحیه‌ای از شمال سنندج تا جنوب دیواندره شاهد تمدن‌های بزرگی بوده که در غرب ایران پایه گذاری شده است.
با این وجود هیچ گونه حفاری علمی باستان‌شناسی در محل‌های این منطقه از قبیل تپه‌ها و گورستان‌های قدیمی انجام نگرفته و این ناحیه مانند سایر بخش‌های ایران در معرض غارت، چپاول و تخریب قرار داشته است. بخش بزرگی از سنگ نگاره‌های کُردستان ایران در منطقه سارال قرار دارد. اشکال انسانی، حیوانی و تصاویر گیاهان و ترسیمات هندسی را احتمالاً بتوان به دوره آهن و هزاره اول قبل از میلاد نسبت داد همان‌طورکه تصاویر اسب‌ها و سواران نشان می‌دهد.
بعضی از موتیف‌های سنگ نوشته‌ای در ناحیه سارال را نمی‌توان در سایر بخش‌های کُردستان ایران مشاهده کرد، این‌ها شاهکارهای هنر صخره‌ای در استان به شمار می‌روند. نقاشی‌ها شامل موتیف‌هایی است که به نظر می‌رسد تصاویری از اسب‌ها و سواران، آهوان با انواع مختلف شاخ‌ها، گوزن‌ها، زنان و مردان که پوشیده یا عریان هستند، گرگ‌ها، روباه‌ها، خرگوش‌ها، شترها، سگ‌های شکاری، پلنگ‌ها، خرس‌ها، مارها، درختان، سایر گیاهان و اشکال هندسی از قبیل دایره با یک دایره کوچک‌تر در مرکز آن مربع، مستطیل و لوزی را نمایش گذاشته‌اند.
بز کوهی اکنون در کوه‌های سارال منقرض شده اما بنا بر گفته شاهدان از جمله مردان سالمند منطقه، گله‌های بزرگی از بز کوهی حدوداً چهل سال پیش در کوهستان‌ها و دشت‌های این منطقه وجود داشته است. به نظر می‌آید که در سارال گله‌هایی از آهو و گوزن و نیز بز کوهی از زمان‌های پیش از تاریخ تا به امروز وجود داشته و گونه آخر (بز کوهی) تنها چند سالی است که منقرض شده است.
بیشتر ترسیمات کنده شده بر روی صخره‌ها در ناحیه سارال در طول دره‌هایی وجود دارند که هنوز هم دارای جویبارهای روانی است. چراگاه‌های سارال هنوز هم مکان خوبی برای اسکان گله‌داران است. یکی از سایت‌های هنر صخره‌ای در ارتفاعات گوه کانی ریحان است. ناحیه‌ای که در آن، تصاویر مربوطه وجود دارد پناهگاه خوبی برای شکارچیانی بوده که گله‌های بز کوهی، آهو و گوزن را در دشت‌های پست دنبال و آن‌ها را با اسبان تیزرو خود تعقیب می‌کرده‌اند. تصاویر اسب با زین‌های مشخص که نشان می‌دهد زمانی بین قرن هفتم تا دهم قبل از میلاد کنده‌کاری شده‌اند در کوه‌کانی ریحان وجود دارد.

کلید واژه ها: استان کردستان -




یکشنبه 23 اسفند 1394 - 21:12:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن