تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819753191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطبه فدکیه بزرگترین درس ها را به تاریخ داد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: قم- آیت الله جوادی آملی گفت: یک عالم از منظر حضرت زهرا(س)، زمانی عالم واقعی است که از خوف من النار و شوق الی الجنه بگذرد، زیرا اگر چنین نباشد یک فرد عادی است.به گزارش خبرگزاری موج از قم، آیت الله جوادی آملی، در درس اخلاق خود در موسسه اسرا با اشاره به خطبه حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) در این خطبه تاریخی به ارکان مختلف اعتقادی و کلامی و سیاسی و... دین اشاره فرمودند. وی افزود: یکی از مباحثی که حضرت زهرا(س) در این خطبه به آن پرداختند مساله توحید است؛ ایشان در این خطبه بیان فرمودند، آفرینش ماده بدیع و نوظهور است و در ادامه به یک شبهه دیگر پاسخ دادند که همان شبهه شکل و الگوی شکلی بود. آیت الله جوادی آملی بیان کرد: حضرت زهرا(س) بیان کردند که خداوند شکل مواد را نیز از جایی الگو برداری نکردند و همه چیز در این دنیا بدیع و نوظهور است. وی گفت: حضرت در ادامه به تشریع ویژگی ها ناب قرآن کریم اشاره کردند وتفاوت قرآن با سایر کتاب ها را نیز مشخص کردند و فرمودند، قرآن بر خلاف سایر کتب علمی که تنها به ماده و ترکیبات آن می پردازند، از این مساله سخن می گوید که این مواد را چه کسی ساخته و چگونه ساخته است. آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: نکته ای که حضرت زهرا(س) در این زمینه بیان فرمودند، بیان اضلاع مثلث آفریدگاری، یعنی این که چه کسی این ماده را چرا، چگونه و با چه ترکیبی ساخته است، بود. وی با اشاره به این نکته که خداوند بیان می کند که انسان را با سلامت و نظام هستی را با حق خلق کرده ایم، گفت: انسان جزیی از این نظام هستی است با حق آفریده شده و نظام آفرینش نیز به حق است و باطل نیست؛ خداوند بدن انسان رابه حق یعنی به سلامت خلق کرد. این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: در حقیقت چنانکه دستگاه گوارش همچون ظرفی نیست که هر چه به او بدهید بپذیرد، فطرت نیز به همین شکل است، یعنی اگر کسی به ما راست بگوید می پذیریم، ولی اگر طرف مقابل با دروغ و فریب با انسان رفتار کند انسان او را بپذیرد زیرا فطرت و طبیعت انسان نیز به حق خلق شده است. وی با ذکر این مطلب که در نظام آفرینش، ظلم و حیله و مکر جایی ندارد، اظهارکرد: کسی که با این ساختار حرکت کند در امان می ماند و کسی که بر خلاف ساختار خلقت حرکت کند، به دلیل این که سالم نیست پس زده می شود؛ نظام آفرینش باطل و ستم را نمی پذیرد زیرا این دستگاه بر معیار حق بنا شده است. آیت الله جوادی آملی گفت: در بخش دیگر این خطبه حضرت زهرا(س) خطاب به مردم حجاز بیان می فرمایند که شما نه بهداشت داشتید و نه حکومت و دولت و سیاست و به نوعی حیات خلوت امپراتوری ها بودید، ولی رسول خدا (ص)و پسرعمویم علی(ع) از جانب خدا به شما دین و عزت و انسانیت و قدرت و شرافت و امنیت دادند. وی خاطرنشان کرد: این سخنان 25 سال بعد در خطبه امام علی(ع)ظهور کرد؛ زمانی که امام فرمودند ای مردم باید متحد باشید و امنیت خود را حفظ کنید از پیشرفت دیگران خوشحال باشید و از افتادن دیگران لذت نبرید زیرا اگر کسی از پیشرفت کسی خوشحال نشود کمال انسانی را از دست داده است. آیت الله جوادی آملی بیان کرد: حضرت علی(ع) فرمودند، اگر وحدت اسلامی و دینی رخت بربندند، دشمنان بر شما آنچه بر سر گذشتگان شما آوردند را می آوردند؛ این سرزمین حجاز و محدودهای اطراف آن در اختیار پیامبران و پیامبرزاده ها بود ولی اکساره و اقاصره بر فرزندان پیامبران مسلط کردند و آنها را پراکنده کردند و اگر این وحدت و عزت و اسلام حقیقی را رها کنید همان بلا بر سرشما هم می آید که همچون فرزندان پیامبران، مشغول به چهارپاداری کردند و این همان سرنوشتی خواهد بود که در خارج از فضای امامت و وحدت بر سر شما می آید. وی با اشاره به بیان حضرت زهرا(س) در خصوص استرداد فدک، خاطرنشان کرد: ایشان به آن جماعت فرمودند که من نباید دلیل و مدرکی بیاورم بلکه شما فدک را از من غصب کردید و به همین دلیل شما باید برای من دلیل بیاورید. آیت الله جوادی آملی با اشاره به بیانات حضرت زهرا(س) در این خطبه نسبت به رسالت پیامبر اکرم(ص) و احکام و واجبات دین اظهارکرد: پیامبر اکرم(ص) طیب دوار بودند؛ این جریان تربیتی همچون طب است، زیرا هم جراحی و رگ زنی است و هم مرهم نهادن است؛ در این مدل تربیتی قهر و مهر در جای خود معنی دارند؛ در اینجاست که حضرت زهرا(س) این وظیفه خطیر را به عهده علما گذاشته اند. وی بیان کرد: یک عالم از منظر حضرت زهرا(س)، زمانی عالم واقعی است که از خوف من النار و شوق الی الجنه بگذرد، زیرا اگر چنین نباشد یک فرد عادی است؛ در معارف ما این گونه بیان شده که خشیت از خوف بالاتر است، زیرا وقتی انسان به حرم وارد می شود، در واقع حریم می گیریم؛ هراس از شکوه همان خشیت است؛ عالمان دین کسانی هستند که به خشیت من الله رسیدند، زیرا همیشه خود را در محضر خداوند می بینند و به همین دلیل همیشه احترام می گذارند و حریم می گیرند.


جمعه ، ۲۱اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن