تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804516101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«سرداشی» کباب مخصوص هگمتانه/ در سفر به همدان چه غذای سنتی بخوریم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
«سرداشی» کباب مخصوص هگمتانه/ در سفر به همدان چه غذای سنتی بخوریم

کباب


شناسهٔ خبر: 3576906 - جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
استانها > همدان

همدان - یکی از نشانه های فرهنگ هر منطقه غذاهای سنتی و بومی آن منطقه است که استان همدان نیز به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن کشور دارای غذاهای مختلف سنتی و ایرانی است. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مولفه های زیادی وجود دارد که هویت و فرهنگ یک کشور، استان و منطقه را بازگو کند که از آن میان می توان به زبان، لهجه، پوشش و لباس و آداب و رسوم، موسیقی و هنر و غذا های سنتی و بومی محلی آن منطقه اشاره کرد که هر یک از این موارد گویای بارزی از فرهنگ آن منطقه است. استان همدان نیز به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای آداب و رسوم و سنن مختلف، زبان و لهجه و لباس محلی خاص و غذا های سنتی بومی است که در نوع خود کم نظیر و حتی بی نظیر است. هر منطقه از استان همدان دارای غذاهای سنتی مخصوص به‌‍خود است که ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی همدانی دارد.

غذاهایی مانند آبگوشت، یخنی، اشکنه، سر داشی، آش دوغ مخصوص همدانی، دیزی و کاچی، آبگوشت بزباش، کلم از غذا های سنتی همدان هستند که امروزه جای خود را به غذاهای فست فود مضر و چاق کننده سپرده اند. امروز کمتر کسی از نسل نوجوان و جوان همدانی است که با این غذاها آشنا باشد در حالیکه هر کدام از این غذاها علاوه بر سنتی بودن و ریشه فرهنگی داشتن مزایای بسیاری را برای سلامت بدن و انرژی زایی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. اما آنچه که توجه به آن در جامعه کنونی که رنگ و بوی کشور های غربی را گرفته و فرهنگ و سنت های اصیل ایرانی رو به فراموشی گذارده مهم به‌نظر می رسد اینکه حفظ فرهنگ اصیل ایرانی و حتی همدانی به شیوه ها مختلف ضروری است که در این میان حفظ جایگاه غذاهای سنتی بومی محلی ایران و استان همدان راهی برای حفظ فرهنگ و هویت اصیل ایرانی و همدانی است. کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این خصوص گفت: مهمترین غذای محلی استان همدان انواع آش و آبگوشت است به طوریکه آبگوشت بزباش و آش رشته از غذاهای پرطرفدار در میان همدانی هاست.

فریبا نعمتی افزود: آبگوشت کلم هم که با نخود، سیب زمینی، کلم و پیاز داغ درست می شود در بین مردم همدان طرفداران زیادی دارد. نعمتی ادامه داد: کوفته همدانی از دیگر غذاهای محبوب همدانی هاست که در میان آن از خرما، گردو و کشمش استفاده کرده و طبق رسومی محلی این غذا را حتما در سیزده بدر میل می کنند. وی عنوان کرد: غذای مخصوص دیگری که همدانی ها در روزهای خاص از جمله چهارشنبه سوری و شبهای عید استفاده می کنند، رشته پلو  است که به تنهایی و یا همراه با خورشت قرمه سبزی یا قیمه سرو می شود. کباب سرداشی، کباب مخصوص استان همدان وی آش سماق را غذای خاص مردم تویسرکان و آش بادمجان را ویژه نهاوندی ها عنوان کرد و گفت: کباب سرداشی نیز از کباب های مخصوص همدان است که همراه با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی در تنور کباب می شده است. نعمتی ادامه داد: خورشت به، نیز از خورشتهای معروف در استان است که با به، لپه، پیازداغ و گوشت تهیه می شود و گاهی برای دادن طعم ملس به آن شیره انگور اضافه می کنند. کدو حلوایی، دسری خوشمزه و پر طرفدار وی عنوان کرد: کدوحلوایی، دسری خاص و خوشمزه ویژه مردم همدان است، به این صورت که کدو حلوایی به صورت ورق هایی به قطر ۲ سانت برش داده می شود و در کره و به همراه کمی آب سرخ می شوند سپس به همراه زعفران و شیره انگور و کمی دارچین سرو می شود. نعمتی به غذاهایی که در تابستان تهیه می شود اشاره کرد و گفت: آبگوشت سیر و غوره، آبگوشت سیب و غوره، اشکنه، خورشت آلو، آش چغندر، آبدوغ خیار، آش پلته که با بلغور و سبزی تهیه می شود، شوربا که با کشک سرو می شود، کله جوش و یتیمچه که با بادمجان، سیب زمینی و پیاز آماده می شود، همگی از غذاهای متنوع استان همدان است.

وی تاکید کرد: در استان انواع کوکو مثل کوکوی سبزی، سیب زمینی و باقالی پخته می شود و قوت نیز غذایی است که معمولا به عنوان عصرانه میل می شود. فراموش نکنیم که اگر بخواهیم از تمام ظرفیت های گردشگری استان برای توسعه و رونق آن استفاده کنیم، باید سرمایه گذاری بیشتری بر روی این بخش از حوزه گردشگری صورت گیرد چرا که ظرفیت و پتانسیل جذب گردشگر در این حوزه بسیار است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن