تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829397943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهانه تراشی برای هم باشی با حیوانات +تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:آقتاب جنوب: برخی رسانه های اپوزیسیون پس از انتشار فیلم دردناک از آزار یک سگ با طرح موضوعاتی مانند "حرام گوشت" و "نجس" بودن سگ ها، به طور تلویحی علت آزار این حیوانات را فرهنگ دینی مردم ایران معرفی کرده و هم باشی با حیوانات را عاملی آرام بخش برای انسان امروزی معرفی می کنند!به گزارش آفتاب جنوب ،به نقل از  مشرق-  در تعریف خبر و ارزش های خبری گفته می شود که  اگر مردی یک سگ را گاز بگیرد خبر است اما اگر یک سگ مردی را گاز بگیرد، خبر نیست .  برهمین اساس چندی پیش فیلمی در شبکه های اجتماعی به سرعت منتشر شد  که در آن فردی یک قلاده سگ شکاری را مورد ضرب و شتم قرار می دهد که این موضوع موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی گردید و 48 ساعت بعد از انتشار این فیلم، فرد خاطی دستگیر شد؛ در همین رابطه  رئیس کل دادگستری گلستان روز یکشنبه از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای عامل آزار و اذیت این سگ در شهرستان کلاله خبر داد. با انتشار این فیلم بسیاری از طرفداران محیط زیست به ویژه در تهران دست به اعتراضات دست جمعی زدند تا با برخورد با عوامل این دست از اقدامات غیرانسانی، زمینه برای تکرار این فجایع از بین برود. پیش تر نیز در شهرهای دیگر ایران نیز اعتراضاتی در رابطه با حیوان آزاری صورت گرفته بود. انتشار فیلم آزار سگی توسط فردی در استان گلستان،  موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی گردید که در پی آن این فرد بازداشت و  قرار مجرمیت  برای وی صادر گردید جالب آن که هربار که موضوع "حیوان آزای" به خصوص "سگ آزاری" و اعتراضات پس از آن روی داده، این اتفاقات با پوشش زیاد مورد توجه رسانه های فارسی زبان خارج نشین گرفته و حتی تا چند روز بعد از آن به بازتولید خبر و مطلب در رابطه با آن پرداخته اند. این رسانه ها در کل به موضوع "حیوان"، "حیوان خانگی" و "حیوان آزاری" حساسیت بالایی دارند و یکی از محورهای اصلی برای تولید خبر آنها محسوب می شود. شاید این موضوع ها در نگاه اول برای مردم ایران از اهمیت بالایی برخوردار نباشد، اما زمانی موضوع جالب می شود که معلوم گردد پشت این همه توجه رسانه های فارسی زبان خارج نشین، سیاست "مقابله با دین" نهفته است. رسانه های فارسی زبان خارج نشین، با  طرح موضوعاتی مانند "حرام گوشت" و "نجس" بودن در رابطه با حیوانات، به طور تلویحی پای "دین" را به میان می کشند و پشت این آزار حیوانات و همچنین معدوم کردن سگ ها را به نوعی ریشه در "فرهنگ اسلامی" ایرانیان معرفی می کنند این رسانه ها با مطرح کردن مکرر موضوعاتی مانند "حرام گوشت" و "نجس" بودن در رابطه با حیوانات، به طور تلویحی پای "دین" را به میان می کشند و پشت این آزار حیوانات و همچنین معدوم کردن سگ ها را به نوعی ریشه در "فرهنگ اسلامی" ایرانیان معرفی می کنند؛ در پی این نوع پوشش رسانه ای، این انگاره در مخاطب پدید می آید که در واقع دین از این اقدامات دفاع می کند یا حداقل نسبت به آزار حیوانات بی تفاوت است. طرح این موضوعات در حالی است که یکی از ابواب فقه اسلامی به «حیوانات» اختصاص یافته و این موجودات در دین، دارای "حقوق" مخصوص خود هستند.  توجه بسیار جدی قرآن کریم و ائمه اطهار (علیهم السلام) به  حقوق "حیوانات" در قرآن کریم، روایات و احادیث رسیده از ائمه اطهار (علیهم السلام) توجه زیادی به حفظ حقوق حیوانات شده و از عقوبت کسانی که به رعایت این حقوق نمی پردازند، گفته شده است. طبق آیات قرآن کریم، انسان و دام هر دو از حق بهره برداری برابر از طبیعت برخوردارند، به طوری که در آیه 49 سوره فرقان آمده است: «تا با آن (آبی که از آسمان فرود آمده) سرزمین مرده را زنده کنیم و آن را به آفریده های خویش؛ چهارپایان و آدمیان بسیار بنوشانیم». در قسمتی دیگری در قرآن انسان و دام از حق مشابه در استفاده از خوراک خوب و تازه برخوردارند، به طوری که در سوره سجده آیه 27 آمده است: «آیا ندیدند که ما آب باران را به سوی زمین خشک می رانیم و به وسیله آن زراعت هایی می رویانیم که هم خود و هم چهارپایانشان از آن می خورند؟ آیا باز هم چشم بصیرت نمی گشایند؟» طبق آیات قرآن کریم، انسان و دام هر دو از حق بهره برداری برابر از طبیعت  و حق مشابه در استفاده از خوراک خوب و تازه برخوردارند ائمه معصومین (علیهم السلام ) نیز در باب رعایت حقوق حیوانات توسط انسان نیز به نکات جالبی اشاره نموده اند. امیرالمومنین (علیه السلام) به متصدیان دریافت مالیات جانداران این طور سفارش می نمایند که: «جز خیرخواه مهربان، و امین حافظ، دیگری را بر چهار پایان مگمار، کسی که بر حیوانات سخت نگیرد و آنها را تند نراند، نرنجاند و خسته نکند. وقتی آن امین حافظ گلّه را از تو گرفت، به او سفارش کن شتر را از بچه شیر خوارش جدا نکند، و آن قدر شیرش را ندوشد که به بچه او زیان برساند. شتران را با سوار شدن بر آنها خسته نکند. در دوشیدن شیر و سواری گرفتن میان آن شتر و دیگر شترها عدالت ورزد. باید شتر را استراحت دهد و شتری را که پایش آسیب دیده و از حرکت ناتوان شده است، آهسته براند. آنها را بر سر آبگیرهایی که شترها از آن می گذرند، وارد نماید و از کناره راه های علف دار براند، نه آنجا که خشک و عاری از گیاه است». (1) امیرالمومنین  (ع)  به متصدیان دریافت مالیات جانداران این طور سفارش می نمایند که: «جز خیرخواه مهربان، و امین حافظ، دیگری را بر چهار پایان مگمار، کسی که بر حیوانات سخت نگیرد و آنها را تند نراند، نرنجاند و خسته نکند. وقتی آن امین حافظ گلّه را از تو گرفت، به او سفارش کن شتر را از بچه شیر خوارش جدا نکند، و آن قدر شیرش را ندوشد که به بچه او زیان برساند» در روایت دیگری از مردی به نام نجیح آمده: «حسن بن علی(علیه السلام) را دیدم که غذا می خورد و سگی نیز در پیش روی او بود که آن حضرت هر لقمه ای که می خورد، لقمه دیگری همانند آن را به آن سگ می داد. من که آن منظره را دیدم به آن حضرت عرض کردم: اجازه می دهی من این سگ را با سنگ بزنم و از سر سفره شما دور کنم؟ در جواب من فرمود : او را به حال خود واگذار که من از خدای عز و جل شرم دارم که حیوان روح داری در روی من نگاه کند و من چیزی بخورم و به او نخورانم!». (2) اگر چه برخی از حیوانات همچون سگ، از لحاظ شرعی و اسلامی بر نجاست آن تاکید شده که باید با حفظ و رعایت موازین شرعی از انتقال نجاست آن به خویش جلوگیری کرد، اما این موضوع باعث نشده که "دین" نسبت به آن بی تفاوت باشد و برای "حیوان آزاری" عقوبتی ندیده باشد. «امام صادق (علیه السلام) می فرمود: «زنی به سبب آن که گربه ای را بسته بود تا از تشنگی مرد، به عذاب خدا گرفتار آمد.». (3) مسلمانان حق ندارند حیوانی را بیازارند یا حتی به آن ناسزا بگویند! (4) از این رو پیامبر اکرم در حدیثی می فرماید: «اگر ستمی که بر حیوانات می کنید بر شما بخشیده شود، بسیاری از گناهان شما بخشوده شده است». (5) اگر چه برخی از حیوانات همچون سگ، از لحاظ شرعی و اسلامی بر نجاست آن تاکید شده که باید با حفظ و رعایت موازین شرعی از انتقال نجاست آن به خویش جلوگیری کرد، اما این موضوع باعث نشده که "دین" نسبت به آن بی تفاوت باشد و برای "حیوان آزاری" عقوبتی ندیده باشد هم باشی با حیوانات، تکنیک دیگری برای مقابله با "دین" بسیاری از رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، گزارش هایی برای مخاطب ایرانی از مزایای استفاده از حیوانات به ویژه سگ در خانه منتشر می کنند و از مزایای نگه داری حیوانات داخل خانه مانند افزایش طول عمر، افزایش روابط اجتماعی، رسیدن به آرامش بیشتر، افزایش سلامتی بدن و... نام می برند و در واقع هم باشی با حیوانات را عاملی آرام بخش برای انسان امروزی معرفی می کنند در آموزه های دینی و سیرۀ پیشوایان دین در رابطه با مسئلۀ نگهداری حیوانات خانگی از قبیل خروس، مرغ، گوسفند، بز ماده شیرده و کبوتر و حتی مواظبت از گربه روایاتی به دست ما رسیده که وجود این روایات استحباب و ثواب در امر نگهداری این گونه حیوانات را می رساند، بنابراین نگاه دقیق دین و آموزه ای اسلامی به امر نگهداری حیوانات خانگی می توان مبیّن اهتمام آموزه های دینی به بهره گیری از فواید حیوانات خانگی و نیز رعایت حقوق حیوانات باشد؛ اما این آموزه ها در دین  تفاوت ماهوی  با سبک زندگی غربی در رابطه با زندگی با حیوانات دارد . سبک زندگی غربی تبلیغ شده توسط این رسانه ها، به  هم باشی با حیوانات  در داخل خانه و حتی در رختخواب برای پر کردن  خلاءهای  عاطفی توصیه می کند اما در  آموزه های دینی بین محیط زندگی افراد (خانه) با محیط زندگی این حیوانات (حیاط خانه یا محل نگهداری نزدیک خانه) فرق قائل شده تا علاوه بر پاکیزگی محل زندگی، ساختار خانواده دچار تزلزل نگردد. در رابطه با سگ نیز در روایات توصیه شده (6) که در اموری  مانند نگهبانی منازل، دام و یا شکار و یا جهت کاربردهای جدیدی در همان راستای حفاظت همانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزله ها و بلایای طبیعی و موارد مشابه دیگر از این حیوان بهره گرفت ، در غیر این صورت، نگه داری از سگ نکوهش شده است. در واقع رسانه هایی مانند شبکه «من و تو»، بی بی سی فارسی، صدای آمریکا و سایت های دیگر از این جریان با معرفی و تبلیغ این فرهنگ آوردن حیوانات به ویژه سگ به داخل خانه و حریم خصوصی، به دنبال پاسخ دادن به خلاءهای بوجود آمده از تضعیف خانواده ای است که خود آنها متهم ردیف اول برای تضعیف این نهاد استراتژیک هستند. رسانه هایی مانند شبکه «من و تو»، بی بی سی فارسی، صدای آمریکا و سایت های دیگر از این جریان با معرفی و تبلیغ این فرهنگ، به دنبال پاسخ دادن به خلأ های بوجود آمده از تضعیف خانواده ای است که خود آنها متهم ردیف اول برای تضعیف این نهاد استراتژیک هستند افزایش مداومِ علاقه به نگه داری از حیوانات مختلف در خانه، گزینه ای است برای رفع خلأهای احساسی که از کاستی گرفتن روابط عمیق عاطفی در جوامع مدرن ناشی می شود، در این خصوص به ویژه پدیده کم فرزندی و بی فرزندی می تواند نقش ویژه ای داشته باشد. تحقیقات نشان داده که نحوه ارتباط صاحبان با حیوانات خانگی و واکنش آن ها به این حیوانات، بسیار شبیه به پاسخ والدین به فرزندانشان است و حتی احساسات و تغییرات فیزیولوژیکی که در این افراد در اثر زندگی با این حیوانات برانگیخته می شود، بسیار شبیه به واکنش والدین به فرزندان است. (7) در خانواده های غربی تک والدینی و زندگی مجردی به امری معمولی تبدیل شده و انسان های این جامعه برای از بین بردن تبعات روانی و عاطفی این نوع از زندگی به جای اصلاح سیستم جامعه، به زندگی با حیوانات پناه برده اند و حالا همین نسخه توسط این رسانه ها برای مردم ایران پیچیده می شود. افزایش مداومِ علاقه به نگه داری از حیوانات مختلف در خانه، گزینه ای است برای رفع خلأهای احساسی که از کاستی گرفتن روابط عمیق عاطفی در جوامع مدرن ناشی می شود، در این خصوص به ویژه پدیده کم فرزندی و بی فرزندی می تواند نقش ویژه ای داشته باشد هرآنچه رنگ "دین" ندهد، آنم آرزو است! مشکل رسانه های فارسی زبان خارج از کشور با "دین"، داستان هزار و یک شبی است که هیچ گاه تمام نمی شود؛ شاید در قوانین مجازات "حیوان آزاری" در قانون اساسی خلأ هایی وجود داشته باشد که البته در صورت ضعیف بودن این قوانین، باید هرچه سریع تر توسط قوه های قضاییه و مجلس برطرف شود، اما این موضوع بهانه ای برای تخریب "دین" است. پوشش ندادن بسیاری از جنایت های آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی دلیلی برای دل سوز نبودن این رسانه ها برای حیوانات است؛ زیرا زمانی که مادران و کودکانی که در بمباران ها و حملات نظامی در کشورهایی مانند یمن، سوریه، لبنان و فلسطین جان خود را از دست می دهند و اهمیتی برای آنها ندارد، حال چطور "حقوق حیوانات" برای آنها مهم می شود؟ ترویج قسمت هایی از سبک زندگی غربی مانند زندگی با سگ و گربه برای مردم ایران که ریشه اعتقادی دینی دارند و خانواده دوست محسوب می شوند، چیزی جز مخالفت و ضربه زدن به احکام و قوانین دین با هر بهانه ای نیست از طرفی ترویج قسمت هایی از سبک زندگی غربی مانند زندگی با سگ و گربه برای مردم ایران که ریشه اعتقادی دینی دارند و خانواده دوست محسوب می شوند، چیزی جز مخالفت و ضربه زدن به احکام و قوانین دین با هر بهانه ای نیست. سازمان هایی مانند صدا و سیما و آموزش و پروش باید از طرفی روی فرهنگ احترام به حیوان و عدم آزار به آنان و از طرف دیگر روی زندگی با حیوانات اما نه در رختخواب و خانه، کار آموزشی و فرهنگی کنند تا ابتدا جامعه ایرانی دچار افراط (حیوان آزاری توسط معدودی روان پریش) و تفریط (دادن پز اجتماعی با نگهداری حیوان در خانه) نشود و همچنین با آگاهی بخشی از چهره واقعی "دین" غبارزدایی کنند. پی نوشت: (1) نهج البلاغه ، نامه 25 ، صفحه 425 ترجمه دکتر علی شیروانی. (2) بحار الانوار، ج 43، ص 352، مقتل الحسین موفق ابن احمد، ص 102. (3) مکارم الاخلاق، میرزا حسین طبرسی، ج 1، ح 864، ص 280. (4) میزان الحکمه، محمد ری شهری، ج 3، ح 1343. (5) همان، ح 4520، ص 981. (6)  بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 62، ص 53 ـ وسائل الشیعة، ج 11 ،ص530. (7) مستند  The Secret Life of the Dog . منابع: 1. مقاله حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام و غرب: ع ٫  پاکدل استادیار گروه علوم دامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج - م. چنگیز دانشجوی کارشناسی ارشد رشنه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج. 2. جامعه شناسی گسترش پدیده «حیوانات خانگی» در ایران: سجاد علیزاده. 3.  سایت دخت ایران: نگهداری حیوانات از منظر دین


سه شنبه ، ۱۸اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آقتاب جنوب]
[مشاهده در: www.aftabejonoob.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن