تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815521696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خداوند هیچگاه از شیطان نخواست تا به آدم سجده کند!


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: مفهوم سجده بر آدم با مفهوماتی که از دیگر آیات قرآن کریم به دست می آید همخوانی ندارد، چرا که خداوند در آیات قرآن سجده بر غیر خود را شرک می داند.عقیق :یکی از مسائلی که به اشتباه از تفاسیر قرآن کریم مفهومی را برداشت کرده ایم، مسئله سجده بر آدم است که در سوره های مختلف قرآن مانند سوره های اعراف، حجر، کهف و طه آمده و برداشت ما از این آیات آنست که ملائکه بنابر امر خدای متعال به آدم سجده کردند ولی ابلیس چنین کاری انجام نداد و از درگاه الهی اخراج شد. مفهوم سجده بر آدم با مفهوماتی که از دیگر آیات قرآن کریم به دست می آید همخوانی ندارد، چرا که خداوند در آیات قرآن سجده بر غیر خود را شرک می داند، که مانند آنرا در سوره جن آیه 18 می توان مشاهده کرد، لذا در اینجا این سؤال مطرح می شود، چرا خداوندی که امر می کند به غیر او سجده نکنیم و این مسئله برای انس و جن عمومتی دارد، حرف خود را در آیه هایی که بیان کردیم نقض می کند؟ برای پاسخ به این سؤال به یکی از تفسیرهای مفسر قرآن کریم، مرحوم آیت الله محمد صادقی تهرانی مراجعه می کنیم که آیه 11 سوره اعراف را اینگونه تفسیر می کند: «و به راستی ما شما را در زمین همواره تمکین دادیم و برای شما در آن وسایلی برای معیشت نهادیم اما چه کم سپاسگذاری می کنید و بی چون شما را به درستی آفریدیم، سپس به صورتگری شما پرداختیم و پس از آن به فرشتگان گفتیم برای شکرانه تعلیم آدم برای من سجده کنید، پس همه به خدا سجده کردند، جز ابلیس که از این کار ممانعت کرد.» مرحوم آیت الله صادقی تهرانی در ادامه بیان می کنند: سجده ای که خداوند می فرمایند، منظور شخص آدم نیست زیرا برحسب فطرت، عقل، کتاب و سنت سجده برای غیر خدا حرام است، لذا در آیه «ولقد خلقناکم ثم صورناکم ثم قلنا للملائکه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس لم یکن من الساجدین» اسجدوا فعل لازم است، روی این اصل برای شامل شدن سجده نسبت مسجود، حرف تعدید لازم و چون مورد سجده فقط خداست، در اینجا لل... محذوف است که لامش برای تعدیه بوده و لیکن لام در «لآدم» برای تعدید نیست، بلکه به منظور تکریم آدم است که در جمع معنای این جمله مبارکه چنین می شود:« برای گرامی داشتن آدم که معلم شما می باشد به شکرانه اش برای خدا سجده کنید.» این مرجع تقلید تصریح می کنند: پس منظور در آیات قرآن اینست که خداوند به خاطر این خلقت به ملائکه امر می کند که مرا سجده و شکر کنید نه آنکه به مخلوق تعظیم کنید. پی نوشت: سوره اعراف / آیه ی 11 سوره حجر / آیه ی 30 سوره کهف / آیه ی 50 سوره اسراء / آیه ی 61 سوره طه / آیه ی 116 تفسیر ترجمان فرقان، نوشته ی آیت الله محمدصادقی تهرانی منبع:باشگاه خبرنگاران


سه شنبه ، ۱۸اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن