تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805315732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مروری بر پرونده‌جنجالی بابک‌زنجانی؛ از سکوی‌نفتی تا سکوی‌اعدام


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: مروری بر پرونده‌جنجالی بابک‌زنجانی؛ از سکوی‌نفتی تا سکوی‌اعدام
روزی که مدیران جوان چند وبگاه خبری، «بابک مرتضی زنجانی» را به اتهام اقتصادی متهم کردند، کمتر کسی فکرش را می‌کرد، حکم اعدام برای مرد جنجالی فساد نفتی و دستیارانش صادر شود.
آفتاب : بابک زنجانی آن‌طور که سخنگوی دستگاه قضائی کشور می‌گوید، به‌همراه دو متهم دیگر این پرونده در دادگاه بدوی محاکمه و دادگاه، این سه متهم را مفسد‌فی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. بنابر حکم دادگاه آنها علاوه‌بر اعدام، به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی یک‌چهارم پولشویی محکوم شده‌اند. 


به گزارش آفتاب، متهم فساد نفتی، در توضیح چگونگی تاجرشدنش ادعا کرده: «به عنوان سرباز سپاه از اردکان به بانک مرکزی در تهران آمد و توانست راننده شخصی مرحوم «نوربخش» شود و بعد از اتمام دوره سربازی به دلیل اینکه «صاحب چند کارت» برای دلالی بانک مرکزی بود، تصمیم می‌گیرد در تزریق دلارهای بانک مرکزی برای کنترل بازار فعالیت کند.»


بابک زنجانی البته تا پیش از دولت محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های اقتصادی بسیار محدودی داشته و بنابر اظهارات خودش، بعد از سربازی، دباغ شد و با فروش پوست گوسفند به کشور ترکیه، تجارت معمولی داشته ولی بعد از آن هم ورشکست شد و به زندان افتاد اما در دوران دولت نهم و دهم که زمینه‌هایی برای فعالیت وی به‌وجود آمد، او به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران تاریخ ایران تبدیل شد. قاضی صلواتی در ابتدای جلسه بیستم دادگاه پس از قرائت تذکرات قانونی از متهم ردیف دوم پرسید آیا قبول دارید شما آقای زنجانی را به عنوان یک بانکدار حرفه‌ای در خارج از کشور به صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت نفت برای خرید محموله‌‌های نفت معرفی کرده‌اید؟ وی خطاب به قاضی صلواتی پاسخ داد شدیدا این موضوع را رد می‌کنم. بعد از آن قاضی دادگاه بر همکاری دو متهم دیگر پرونده بر حضور بابک زنجانی در پرونده نفت تأکید می‌کند و در ادامه می‌گوید: پای زنجانی را به نفت چه کسی باز کرد؟ این تعریف و تمجیدهای شما (مهدی شمس متهم ردیف دوم) بود که پای زنجانی به نفت باز شد و به‌گونه‌ای عمل کردید که وقتی شرکت اچ‌کی دید زنجانی ۳۰۰ میلیون یورو پول می‌دهد، به شرکت بازنشستگی می‌گوید نمی‌خواهد شما با شرکت زنجانی کار کنید، ما خودمان با او کار می‌کنیم. این حاصل تعریف و تمجیدهای شما بود که موجب شد پای زنجانی به نفت باز شود. 


اما شمس در پاسخ به اظهارات قاضی صلواتی می‌گوید: زنجانی خودش با وزیر نفت (دولت محمود احمدی‌نژاد) از قبل رابطه داشت و نیازی به زیرمجموعه برای معرفی‌کردن او نبود. ضمن اینکه محموله صندوق بازنشستگی کارکنان نفت عودت داده شد و در نهایت معامله‌ای هم نشد. 


بااین‌حال بابک زنجانی در دسامبر ۲۰۱۲ ازسوی  اتحادیه اروپا به دلیل آنچه «کمک به دورزدن تحریم‌ها از طریق داشتن نقش کلیدی در تجارت نفت ایران و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ایران» خوانده شد، در لیست تحریم قرار گرفت اما بابک زنجانی بعد از این ماجرا در مصاحبه با رویترز ورود به این لیست را اشتباه خواند و گفت کاری خلاف قواعد اتحادیه اروپا نکرده و نفت را در کشورهای معاف از تحریم و طبق قوانین بین‌المللی فروخته است. او همچنین در این مصاحبه می‌گوید، یک مجموعه تجاری خصوصی دارد که هیچ رابطه خاصی با دولت ایران ندارد و شرکت نفتی او در عراق فعالیت تجاری می‌کند. بااین‌حال بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور سال ۹۲، بابک زنجانی را متهم کرد که بیش از دو میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت ایران را به خزانه دولت واریز نکرده و وزارت نفت و مجلس ایران در حال پیگیری این مسئله هستند. وی همچنین گفت: آقای زنجانی معتقد است این پول به حسابش ریخته شده اما این حساب از سوی آمریکایی‌ها بلوکه شده است اما روز پنجشنبه ۲۱ شهریور سال ۹۲ جلیل جعفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت دو میلیارد دلار نیست، بلکه دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است. یک روز پس از اظهارات بیژن زنگنه، زنجانی سخنان زنگنه را تکذیب کرده و گفت این پول در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و انتقال‌ندادن این پول به وزارت نفت، ربطی به او ندارد اما این ماجرا با شکایت وزارت نفت مورد توجه جدی دستگاه قضائی قرار گرفت و کسی که  مدعی بود سربازی در جبهه اقتصادی است و همه فعالیت‌هایش زیر نظر وزیر نفت و مسئولان وقت بوده، به اتهام فساد مالی محاکمه و روز گذشته به اعدام محکوم شد؛ حکمی که البته قطعی نیست و براساس قانون حق تجدیدنظر دارد!


اقدام قابل تحسین دستگاه قضا در برگزاری علنی دادگاه متهم نفتی


نجات‌الله ابراهیمیان، عضو شورای نگهبان، به خبرگزاری میزان گفت: قاضی بدوی حکم خود را درباره پرونده بابک زنجانی صادر کرده، اگر این حکم قابلیت تجدیدنظر خواهی باشد، بعد از درخواست تجدیدنظر ازسوی متهم، مراجع تجدیدنظر بررسی می‌کنند، اگر ایرادی بود آن ایراد را رفع و اگر هم نبود آن را تأیید می‌کنند. رأی تأییدشده ازسوی مراجع ذی‌صلاح  یک رأی لازم‌الاجراست و همه باید از آن تبعیت کنند. این عضو شورای نگهبان قانون اساسی اقدام دستگاه قضا برای برگزاری علنی دادگاه متهم میلیاردر نفتی را قابل تحسین دانست و گفت: علنی برگزارشدن این دادگاه قدمی مثبت برای برگزاری دادگاه‌های مربوط به جرائم اقتصادی بود و این اقدام موجب شد افکار عمومی و مردم در جریان جزئیات مربوط به پرونده قرار گیرند و به‌این‌وسیله جلوی جو‌سازی‌ها گرفته شود. وی در خاتمه با اشاره به حکم بابک زنجانی و  برخی اعمال نفوذ و فشارها به دستگاه قضا بیان کرد: فشارها تأثیری بر عملکرد دستگاه قضا ندارد و قوه قضائیه با قاطعیت کار خود را برای رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی ادامه خواهد داد. 


دفاع از حکم بابک زنجانی با تشریح مبانی حقوقی


همچنین محمدعلی اسفنانی، نماینده مردم فریدن و عضو کمیسیون حقوقی قضائی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری قوه قضائیه درباره حکم بدوی صادرشده برای بابک زنجانی و عملکرد قوه قضائیه دراین‌باره گفت عملکرد قوه قضائیه در بحث رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اجتماعی و اقتصادی، قابل قبول و قابل دفاع بوده است. وی خاطرنشان کرد: ما باید توجه داشته باشیم که صدور حکم کیفری باید یک اثر تنبیهی نسبت به مجرم و یک اثر تنبهی نسبت به دیگرانی داشته باشد که زمینه ارتکاب جرم در آنها وجود دارد. سخنگوی کمیسیون حقوقی قضائی مجلس در پایان در تأیید حکم صادرشده برای بابک زنجانی با بیان اینکه «رد مال» برطرف‌کننده تمام آثار سوءجرم نیست، تصریح کرد: اگر آثار سوءجرم به‌نحوی باشد که جامعه را تحث‌تأثیر قرار دهد، باید آثار سوء با مجازات مرتکب برطرف شود و برگرداندن اموال، فقط بخشی از آثار کاهنده اثرات جرم است.


منبع: وقایع اتفاقیه




تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن