واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶

مدیرگروه برنامه ریزی شهری دانشگاه هنر اصفهان گفت: شهر اسلامی شهری است که تمام جنبهها و خصوصیات آن شهروند را به عنوان مخلوق خداوند به سوی کمال و آرامش و قرب الهی هدایت کند پس شهر اسلامی فراتر از مناره، گنبد، هشتی و کاشی فیروزهای است. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، محمود محمدی در نشست تخصصی تدوین راهبردهای معماری و شهرسازی با موضوع تبیین مبانی و شاخص های فلسفی شهر اسلامی، با اشاره به زیربناهای موثر در شکلگیری شهرها اظهار کرد: معمولا مطالعات شهرها در قالب فرم و فرآیند شهر صورت میگیرد . فرمی که مورفولوژی شهر و فرآیندی که موثر در شکلگیری شهر است. وی ادامه داد: برای بررسی فرم و فرآیند یک شهر چارهای به جز درک و مطالعه فرهنگ و ایدئولوژی حاکم بر شهر نداریم چرا که مهمترین عامل موثر در ساختار یک شهر تفکر حاکم بر آن شهر است. تفکری که در سه دسته "نظام سرمایه داری"، "نظام کومونیستی" و "نظام اسلامی" طبقه بندی میشود. این پژوهشگر در زمینه شهر اسلامی افزود: در نظام های سرمایه داری و لیبرالیسم شهری که بعدها تفکر تاچریسم از دل آن برآمد به مفاهیمی همچون مالکیت خصوصی، نظام طبقاتی، آزادی به حد و اندازه، نقش کم دولت، توپوگرافی اجتماعی و مفاهیمی از این دست توجه می شده و در مجموع تلاش در جهت فردگرایی و کاهش تصدی گری دولت بوده است. محمدی گفت: در مقابل این تفکر، نظام های سوسیالیستی و کمونیستی معتقد به تعاون اجتماعی، جمعگرایی، مساوات و برابری مطلق، ثروت اشتراکی و در مجموع معتقد به اهمیت اجتماع بر فرد بوده اند. کاملا مشهود است که هر دو این نظام های تفکر، هر کدام در جهتی دچار افراط شده اند. وی ادامه داد: درمقابل همه این تفکرات نظام فکری اسلام سر افراشته و با پشتوانه فکری محکم و قدرتمند هویت خود را از کرامت انسانی و پیشرفت به سوی کمال مطلق که همان ذات پاک خداوند است می گیرد. تفکری که وحدت و "همه چیز به سوی او" شالوده اصلی را می سازد. این استاد شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان افزود: بخش عمده ای از مسائل و مشکلات امروز شهرهای ما ناشی از مسائل و مشکلات فرهنگی است و اگر بخواهیم مشکلات شهر را حل و کاملا بر طرف کنیم ابتدا باید با تمام توان فرهنگ زیبا و غنی اسلامی را در تمام شهر و شهروندان نهادینه کنیم. محمدی گفت: در تفکر اسلامی انسان و هدایت انسان به سمت تعالی و بهورزی محور و مرکز همه توجهات و تلاشها است و سعی می شود در عین کثرت حاکم بر جهان هستی به نوعی وحدت برسد. به همین خاطر برای شکل دادن به نظام فضایی شهر اسلامی باید انسان را در مرکز قرار داد. وی ادامه داد: در این روند باید همه خصوصیات کالبدی، جسمی، روحی و ذاتی انسان مورد توجه قرار گیرد. شهر اسلامی شهری است که در تمام جنبه ها انسان را به کمال هدایت کند و با هشتی و کاشی های فیروزه ای و پنجرههای مشبک به شهر اسلامی نخواهیم رسید. مدیر گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه هنر اصفهان افزود: برای شناخت شهر اسلامی باید تمام اصول و فروع دین اسلام را بشناسیم تا همه برنامه ها و بایدهای شهر را بر اساس این اصول و فروع تنظیم و تدوین کنیم. برای مثال شهر اسلامی باید جلوهها و معنای توحید را در تمام بطن خود داشته باشد. محمدی گفت: توحید در شهرسازی شهرهای اسلامی به واسطه تلاش همه شهروندان برای رسیدن به رضای خدا موجب هدفداری شهر خواهد شد. همین هدفداری ایجاد انگیزه در شهر خواهد کرد و انگیزه موجب نشاط و شادی در شهر میشود که این نشاط باعث حضور مردم در فضاهای شهری و تبدیل این فضاها به مکانهای شهری میشود. وی ادامه داد: وحدت به عنوان شروع همکاری و مشارکت، عبودیت، حس حضور، امنیت و آرامش از دیگر مشخصههایی است که شهر اسلامی به واسطه توجه به توحید در شهرسازی خواهد داشت و همه این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر زمانی که همه اجزای شهر تجلیگر خداوند یکتا باشد. این استاد برنامه ریزی شهری خاطرنشان کرد: باید اتاق فکری متشکل از روانشناسان، جامعه شناسان، شهرسازان، هنرمندان، فیلسوفان و همه تخصصهای گوناگون تشکیل شود تا شاید بتواند اصول تبیین شهر اسلامی را درک و مکتوب نماید و بتوانیم به شهر اسلامی برسیم. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]