تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804588918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«چابهار» شاهراه توسعه اقتصادی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد؛
«چابهار» شاهراه توسعه اقتصادی ایران

بندر چابهار


شناسهٔ خبر: 3573304 - یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
استانها > سیستان و بلوچستان

چابهار- چابهار، به عنوان یکی از ١٠ نقطه منحصر به فرد از نظر ترانزیتی و کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق شناخته می‌شود و با احیای ظرفیت های آن می توان توسعه را برای ایران رقم زد. خبرگزاری مهر-گروه استان ها: چابهار،این نقطه راهبردی ایران زمین طی چند سال اخیر همواره در شعاع دید مسئولان کشوری به ویژه پس از نگاه خاص رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه سواحل مکران قرار گرفت، منطقه ای که به عنوان پل ارتباطی ایران با دنیا مطرح است باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد. طی چند سال اخیر جدای از تکیه بر توان داخلی، جذب سرمایه گذاری های خارجی برای توسعه این تک بندر اقیانوسی کشور در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است تا شاید آینده ای بهتر برای این دیار رقم بخورد. آغاز عملیات اجرائی راه آهن چابهار-زاهدان-سرخس، توسعه اسکله شهید بهشتی و امکان پهلوگیری کشتی های پهن پیکر، توسعه راه های ارتباطی، پتروشیمی و غیره بخش هایی از توجه خاص نظام به بندر چابهاری است که در دوران هشت سال دفاع مقدس به زیبایی هر چه تمام تر در رفع نیازهای کشور، نقش آفرین بود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران چندی پیش در سفر به چابهار گفت: ۳۴۲ میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار در بخش های های مختلف اختصاص یافته است که با تحقق برنامه ها، چابهار را به مکان راهبردی تبدیل می کند. محمد سعید نژاد افزود: بندر شهید بهشتی چابهار قبل از آغاز طرح توسعه بنادر دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن ظرفیت تخلیه و بارگیری داشته است، اما با نگاه ویژه مقام معظم رهبری و مسئولان مبنی بر توسعه سواحل مکران طرح توسعه بنادر چابهار با هزینه ۳۴۱ میلیون دلاری آغاز شد و تا پایان سال ۱۳۹۵ ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید. وی بیان کرد:پیش بینی می کنیم با جذب منابع موجود تا یک سال آینده فاز نخست توسعه ای بندر چابهار به طور کامل به بهره برداری برسد اما بدانید،بندر چابهار طرحی توسعه ای در پنج فاز است که این پنج فاز ۹۰ میلیون تن ظرفیت دارد و در فاز یک آن که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است ظرفیت آن را در این فاز به هشت و نیم میلیون تن افزایش خواهیم داد. به گفته این مقام مسئول، بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و سایر بنادر در خلیج فارس و تنگه راهبردی هرمز قرار دارد، این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد.

جذب سرمایه های خارجی راهی برای توسعه بندر چابهار در کنار توجه خاص، جذب سرمایه گذاری های خارجی برای بندر چابهار به صورت جدی مورد توجه قرار داد به طوری که مسئولان استانی پس از ظرفیت ایجاد شده پسا برجام توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه را به منظور تحقق این برآیند در دستور کار قرار دادند. سفرهای مکرر استاندار سیستان و بلوچستان و چند تن از وزرا به چابهار، سفرهای خارجی به کشورهای پاکستان و افغانستان به منظور تقویت این بندر و هدایت ترانزیت خارجی تجار افغان از طریق چابهار و حضور هیات های خارجی در این خطه نوید آینده ای روشن را برای این دیار خواهد داد. در کنار سفر دو وزیر کشور عمان به همراه ۵۰ فعال اقتصادی و معاون اجرائی دولت افغانستان به چابهار، دولت هند نیز چندی پیش در بازدید سفیر و فعالان اقتصادی از چابهار اعلام کرده بود که بعد از لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران قصد دارد ۱۵۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه گذاری کند. دولت هند در بیانیه ای رسمی ضمن تایید این خبر گفت: بند چابهار محور اصلی تجارت آزاد اقیانوس هند و مسیر کالاهای هندی به پاکستان و افغانستان است. همچنین همین جمله معاون سفیر استرالیا در ایران نیز بر موقعیت راهبردی چابهار کافی است که می گفت: چابهار با موقعیت راهبردی و دارا بودن ظرفیت ها و قابلیت های فراوان ترانزیتی، تجاری و اقتصادی مکانی مناسب برای فعالیت سرمایه گذاران استرالیایی است. موقعیت راهبردی چابهار بستر مناسبی برای توسعه تجارت افغانستان است رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان در همین رابطه اظهار داشت: چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجار افغان دارد. عبدالله عبدالله دی ماه امسال در سفر به چابهار به خبرنگار مهر گفت: در تلاشیم تا از ظرفیت این بندر که نزدیک ترین آب ها آزاد به افغانستان است به بهترین شکل بهره ببریم. وی افزود: بندر چابهار برای افغانستان از لحاظ صادرات و واردات اموال بازرگانی مهم است و هر دو کشور یکجا با دیگر شرکای بازرگانی خویش تلاش نمایند تا از این بندر حداکثر استفاده صورت گیرد. رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: اداره حمایت از سرمایه ‌گذاری افغانستان، تجار ملی را تشویق خواهد کرد تا در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده و با استفاده از این راه، برای صادرات و واردات اموال و اجناس افغانستان راه نزدیک و مقرون به صرفه ای پیدا کنند. عبدالله با بیان اینکه، بندر چابهار نه تنها برای افغانستان و ایران، بلکه به سایر کشورهای منطقه نیز مهم و با ارزش است افزود: بندر چابهار از تمام بنادر دیگر برای وصل کردن افغانستان به دریا نزدیک تر و کم هزینه تر می باشد و راه را برای مرادوات اقتصادی با طرف هندی را نیز تسهیل تر می کند.

چابهار نقطه قوت تقویت روابط ایران و عمان است وزیر صنعت و معدن کشور عمان نیز شب گذشته در نشست با استاندار،مسئولان و فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دو کشور عمان و ایران از طریق چابهار فاصله دریایی نزدیکی دارند و این همجواری فرصت مناسبی برای توسعه روابط در تمام زمینه ها و پیشرفت و آبادانی است. علی بن سعود السنیدی افزود: در تلاشیم تا با بیج کلیه امکانات روابط این دو همسایه به بهترین شکل ممکن بر قرار شود، چرا که یقین داریم توسعه روابط ایران و عمان امینت را افزایش می دهد. وی به گسترش روابط میان ایران وعمان ابراز خوشبینی کرد و با بیان اینکه این کشور در دوران سختی در کنار ایران بوده است، افزود: بدون شک روابط دو کشور در دوران پساتحریم افزایش می یابد و ما در تلاشیم تا چابهار نقطه قوت این روابط باشد. به گزارش خبرنگار مهر، هیئت اقتصادی عمان سفر خود را از طریق خط دریایی میان چابهار و عمان (کشتی هرمز) در حالی انجام دادند، که در بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال مسئولان کشوری و استانی قرار گرفتند. بر اساس برنامه اعلام شده، این هیئت تجاری و اقتصادی که برای نخستین بار به ایران سفر کرده بازدید از طرح توسعه بنادر، شهرک پتروشیمی مکران، ظرفیت ها و توانمندی های بندر و منطقه آزاد چابهار و تسهیل در مراودات تجاری، سرمایه گذاری، ترانزیت و ترانشیب را در برنامه دارند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن