واضح آرشیو وب فارسی:سیاست روز: سریال سازی در رسانه ملی، جریانی متکی به مدیریت فرهنگی و راهبرد استراتژیک سازمان صداوسیماست که در فاز جدی و استراتژیکش نیازمند اتاق فکر، مدیریت، تیم اجرایی قوی و تحلیلگران کارآزموده است تا بخش زیادی از نیازهای جامعه و حاکمیت نظام را با دیدی مدنی و جامعه نگر تدوین و اجرا کنند. امری که مطمئنا اهدافی جدا از تأمین برنامه های سرگرمی ساز رسانه برای اوقات فراغت مخاطبین محسوب می شود. این مهم مشخصا بیشترین اثرگذاری خود را زمانی بدست می آورد که از کانال سرگرمی وارد شده و همواره جذابیت بصری و داستانی و در مجموع جذابیت رسانه ای را مدنظر داشته باشد تا نزد مخاطب مورد پذیرش عمومی قرار گیرد. با این مشخصه تدبیر مدیران در تبیین سریال های جدی که با نام مجموعه های فاخر تولید و پخش می شود قابل بررسی و تحلیل است. فرج الله سلحشور به عنوان یک فیلمساز با تجربه و دغدغه مند که از دل نظام، انقلاب و مذهب شیعی متفکر برآمد، از هنر رسانه ای به عنوان سلاح فرهنگی و یک پدافند فرهنگی در طول ۳۰ دهه بهره برد و توانست به جنس تصویری و روایتی ناب دست یابد که هم مورد قبول عموم جامعه به مثابه کاربردان رسانه ملی واقع شود و هم مطالبات نظام را از لحاظ دغدغه های فرهنگی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی از دیدی تحلیلگرانانه و کارشناسانه تأمین کند. تحلیلی که فرج الله سلحشور در طول مجموعه سازی اش برای شبکه های سیما انجام داده است اگرچه در دل تاریخ ادیان و با قصص القرآنی روایت شده است اما همیشه نگاه تحلیلگر فیلمساز به مسائل روز، توانسته به روشنگری مخاطب در مواجه اش با اثری تاریخی به مثابه مسائل اجتماعی روز کمک کند. سلحشور را می توان در سه فرم رسانه ای از لحاظ کارکرد رسانه ای اش در انقلاب مورد بررسی قرار داد، یک به عنوان بازیگری متعهد که با پیش زمینه ای اعتقادی و باورهایی انقلابی و همچنین تجربه ای هنری در تئاتر، درپی ارائه تصویری ناب از انقلاب اسلامی عمل کرده است و با همکاری با فیلمسازان دیگر برای این مهم تلاش کرده و تا حد قابل قبولی نیز توانسته است اثرگذار باشد. در دومین حالت باید او را به مثابه یک پیشرو فرهنگی در جریان انقلاب و دفاع مقدس دانست که با همکاری نزدیک با دیگر افراد متهعد انقلابی در جبهه فرهنگی و رسانه در شکل گیری مراکز مهم انقلابی و فرهنگی همچون حوزه هنری نقش به سزایی داشته است و از این حیث در تولید آثار ارزشی که پس از آن در این مجموعه ها شکل گرفته به نوعی سهیم و اثرگذار است. اما در فرم دیگر، باید او را سکان دار فرهنگی و کارآزموده بدانیم که در پیچ و خم های زمانه و در گرداب هایی گاه جان فرسا در طول دو دهه، دست از ناخدایی کشتی توفان زده برنداشت و توانست زورق اندیشه های فرهنگی انقلاب را به ساحل امن جان مخاطبش برساند. مجموعه های تلویزیونی فرج الله سلحشور به نام های«ایوب پیامبر» تولید ۱۳۷۲، «مردان آنجلس» تولید۱۳۷۶ و «یوسف پیامبر» ۱۳۸۶ حاوی پیام ها، آرمان ها و مسیرهای جاری فرهنگی، سیاسی، تاریخی، قرآنی و انقلابی است که در ارتباط با مخاطب بیشترین بازدهی را داشته و نشان از تسلط فیلمساز بر موضوعیت مجموعه های قرآنی دارد. تصویری ناب از روایت هایی قرآنی که درآمیختگی با تحلیل هایی به روز و برآمده از دغدغه های مردم و انقلاب توانستتد راه خود را به خوبی در دل جامعه طی کرده و با گذشت زمان همواره خاطره ساز، جریان ساز و روشنگر باشند. نقش رسانه ای فرج الله سلحشور در تبیین اهداف و آرمان های انقلاب در جبهه رسانه ای غیرقابل کتمان است و همانطور که مقام معظم رهبری در مورد این فیلمساز دغدغه مند فرموده اند، ایشان مایه آبرو و اعتبار سینما و رسانه جمهوری اسلامی است که مرزهای کشور را نیز درنوردیده و توانسته است با مسلمانان کشورهای دیگر نیز ارتباط خوبی برقرار سازد. فرج الله سلحشور به مثابه یک سفیر فرهنگی با ارسال پیام های انقلاب از جنس هنر با روایت قرآنی؛ نشان از عملکرد درست یک فیلمساز متعهد انقلابی است که نه تنها توانسته به عنوان یک عضو از جریان رسانه ای فرهنگی جامعه اش به نحو احسن عمل کند و مخاطب را با خود همراه و همدل سازد، بلکه توانسته به جریان های رسانه ای خارج از مرزها نیز نفوذ کرده و از طریق مجموعه سریال هایش، تصویری درست، روشن و ناب از انقلاب اسلامی و تفکر و اندیشه قرآنی اش به جوامع اسلامی دیگر منتقل کند. امری مهم که بی شک می تواند الگوساز جریان فرهنگی متعهد انقلاب باشد و برای نسل جوان که روزی مخاطبین این جریان رسانه ای بوده اند سرمشق و الگو قرار گیرد. (سینماپرس) سلحشور فرصت تبیین تئوری فکری خود را پیدا نکرد کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون گفت: به مرحوم سلحشور اجازه داه نشد حرف هایی که می خواهد بزند و تئوری ذهنی خود را تبیین کند. ضیاءالدین دری در گفت وگو با پویا اظهار کرد: من آقای سلحشور را خیلی سال است که می شناختم ولی رابطه کاری ما بعد از دهه ۷۰ آغاز شد و در واقع از همان سال بود که تغییراتی در تفکرات مرحوم سلحشور شکل گرفت. وی با اشاره به تحولات فکری مرحوم سلحشوردر اوایل دهه ۷۰ تصریح کرد: معمولا وقتی در دنیای امروز اظهارنظر می کنید لزوما همه نباید با شما هم فکر باشند، اما با توجه به این شرایط به مرحوم سلحشور فرصت داده نشد که حرف خود را بدون حاشیه بیان کند. این نویسنده سینما و تلویزیون تصریح کرد: بعضی مواقع جنجال ها و حاشیه هایی اتفاق افتاد که این جنجال ها اصل قضیه را از بین برد. به وی اجازه داده نشد حرف هایی که می خواهد بزند، از هم تفکیک کند گفتمان وی تنها در حد اظهارنظر باقی ماند؛ اما این اظهارنظرها نیز ماندگار شد. دری با اشاره به اینکه بعضی از تفکرات مرحوم سلحشور به عینیت رسید و برخی دیگر مهجور ماند، عنوان کرد: هر شخص در طول زندگی خود با موقعیت های اجتماعی، صنفی و شغلی اش جلوه ای از خود را در نگاه دیگران ترسیم می کند اما این جلوه تنها بخشی از واقعیت او را نشان می دهد شاید بیشتر ابعاد وجودیش پس از مرگ آشکار شود. وی در رابطه با تناسب افکاری اش با سلحشور توضیح داد: ما در یک مملکت و یک سیستم کلی اجتماعی زندگی می کنیم و وجه اشتراک ما به طرز تلقی ما بر می گردد که این طرز تلقی همان اسلام است. کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که از نظر شخصیتی وی را چطور توصیف می کنید؟ عنوان کرد: من در مقاطعی که با ایشان همراه بودم، به خصوص در یک ۳۰ ساعت کار تخصصی که هیچ بدی از او ندیدم و به گفته دیگران انسان مهربان و با حوصله ای بوده و سعی می کرده به تکالیفش عمل کند.
شنبه ، ۱۵اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیاست روز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]