محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829234806
نهضت امام زمينهساز ظهور امام
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
يكى از نقاط اشتراك اخبارى كه اهل سنت و شيعيان نقل كردهاند، وجود يك حركت انقلابى براى ظهور است. آنچه نزد همه فرقههاى اسلامى قطعى و مسلم است اينكه احاديثشريف زيادى از سيد رسولان حضرت محمد (ص) روايتشده كه تصريح مىكند مهدى موعود از اهل بيت پيامبر (ص) به طور حتم و قطع در آخر زمان ظهور خواهد كرد تا زمين را پر از عدل و داد كند بعد از آنكه با جور و ستم پر شده باشد. (1) حتى افراد زيادى از دانشمندان اهل سنت از مذاهب گوناگون آن، به متواتر بودن اين احاديث تصريح كردهاند و بعضى از آنها در اثبات تواتر اين اخبار بررسيهاى علمى نموده و كتابهايى نيز تاليف كردهاند: (2) از اين رو، دانشمندان مذاهب چهارگانه اهل سنت فتوا دادهاند كه كسى كه ظهور حضرت مهدى موعود را انكار كند بايد كشته شود، يا اينكه به شدت تاديب شود تا از راى خود برگردد...(3) از نظر شيعيان اهل بيت، متواتر بودن اين اخبار امرى قطعى و اعتقاد به حتمى بودن ظهور مهدى موعود از ضروريات مذهب است كه نمىتوان آنها را انكار كرد و جزئى از اصول دين است كه اعتقاد به آنها از روى دليل و يقين واجب است زيرا بنابر عقيده مذهب اهل بيت، امامت از اصول دين است و اعتقاد به مهدى موعود به جهت اينكه از جانشينان و اوصياى رسول خدا است، از ضروريات اعتقاد به امامت مىباشد كه دلايل زيادى از آيات قرآن و احاديث صحيح نبوى و همچنين براهين عقلى بر آن اقامه كردهاند. (4) همگانى بودن عقيده به وجود نجاتبخش جهان از بارزترين اعتقادات مشترك اديان مختلف آسمانى ظهور مصلح موعود در آخر زمان است كه همه اديان به ظهور او بشارت دادهاند، گرچه در تعريف و تعيين هويت او اختلاف دارند. همچنين بررسى متون اديان آسمانى درباره مصلح موعود ثابت مىكند كه او همان مهدى و همان فردى است كه اهل بيت پيامبر (ص) به آن عقيده دارند (5) حتى اعتقاد به حتمى بودن ظهور موعود نجاتبخش جهان، در مكاتيب مادى نيز وجود دارد; پس عقيده به ظهور چنين موعودى بيش از هر عقيده ديگرى افكار عمومى بشر را به سوى خود جلب كرده است. (6) روايات حركت زمينه سازان در مدارك مشترك با مراجعه به رواياتى كه درباره مهدى موعود نقل شده است، در مىيابيم كه يكى از نقاط روشن اشتراك بين اخبارى كه اهل سنت و اهل بيت نقل كردهاند، وجود يك حركت انقلابى زمينه ساز براى ظهور مهدى موعود مىباشد، حركتى كه از ايران به راه خواهد افتاد. چنين اتفاق نظرى، بى آنكه مخالفى داشته باشد، خود دليل روشنى استبر صحت اخبار و دست كم صحت مضمون مشترك بين آنها. در اينجا نمونههايى از اين احاديثشريفه را از مداركى كه در نزد شيعه و سنى معتبرند، نقل مىكنيم: 1- ابن ماجه، ترمذى و بيهقى در كتاب سنن خود، طبرانى در معجم وسيط، قرطبى در تذكره خود، ابن كثير در فتن خود، هيثمى در مجمع الزوائد، سيوطى در حاوى، ابنحجر در قول المختصر و در الصواعق المحرقه، متقى هندى در كنزالعمال و در البرهان فى علامات مهدى آخرالزمان. و... از رسول خدا (ص) روايت كردهاند كه فرمود: "مردمى از مشرق خروج مىكنند و زمينه حكومت مهدى را فراهم مىآورند. " با توجه به لحن اخبار و متون قديم چنين اثبات مىشود كه مشرق به ايران امروزى گفته مىشود. همچنين در روايات ديگر تصريح شده است كه چنين مردمى اهل خراسان، يا قم يا طالقان مىباشد. و همه اينها به ايران امروزى اشاره دارد، البته با ذكر نام مهمترين مناطق آباد و شهرهاى متمدن ايران آن روز. (7) 2- ابو داود و نسائى كتاب سنن خود و ابنالمنادى در ملاحم، قرطبى در تذكره خود، ابن كثير در فتن خود و حميدى در الجمع بين الصحيحين و بسيارى ديگر با سند صحيح از امام على (ع) از رسول خدا (ص) نقل كردهاند كه فرمود: "مردى از ماوراء النهر قيام مىكند كه به او حارث ابن حراث مىگويند و در پيشاپيش او مردى است كه به او منصور گفته مىشود و زمينه را براى آل محمد فراهم مىسازد، همان طور كه قريش زمينه را براى رسول خدا (ص) فراهم نمود و يارى او بر هر مومنى واجب است، (يا فرمود: اجابت و پاسخ مثبتبه او بر هر مومنى واجب است) . (8) نامهايى كه در روايت فوق، به آن اشاره شده است، رمزى مىباشد، همانطور كه در بسيارى از اخبار ملاحم نيز چنين است و مراد از آن يا فرد خبير است، يا كسى كه عمل مفيد دارد، يعنى كارش به نتيجه مىرسد. 3- خطيب بغدادى و ديلمى از ابن عباس و ابوهريره روايت كردهاند كه هنگامى كه پرچمهاى سياه به اهتزاز درآمدند، به قوم فارس احترام كنيد; زيرا دولتشما با آنها است (9) . در اينجا تعبير " دولتكم " به دولت مهدوى اسلامى اشاره دارد. 4- ابن حماد ، ابن ابى شيبه، ابن ماجه، عقيلى و هيثم ابن كليب در مسند صحابه، ابن المنادى و حاكم در مستدرك خود، دانى در سنن خود، ابن حبان و ابو نعيم و ابن طلحة الكنجى شافعى و مقدسى و ابنقيم در المنارالمنيف، ذهبى در ميزان الاعتدلال، ابن كثير در فتن، سيوطى در الحاوى و خصائص و جمع الجوامع والدرالمنثور، ابن حجر در صواعق و متقى هندى در البرهان و كنزالعمال و شوكانى در التوضيح، و... از ابن مسعود روايت كردهاند كه به حضور رسول خدا (ص) رسيديم آن حضرت در حالى به نزد ما تشريففرما شدند. كه آثار خوشحالى در چهرهاش نمايان بود، به طورى كه هر سوالى مىكرديم جواب مىداد و حتى اگر سوال نمىكرديم خود ايشان شروع به صحبت مىكردند، تا اينكه گروهى از جوانان بنىهاشم كه حسن و حسين (ع) نيز در ميان آنها بودند از آنجا گذشتند، رسول خدا (ص) با ديدن آنها حسن و حسين را به آغوش كشيد و چشمانش پر از اشك شد; گفتيم:اى رسول خدا (ص) چه چيزى باعث ناراحتى شما شد كه ما را نيز ناراحت نمود. فرمود: ما اهل بيتى هستيم كه خداوند براى ما آخرت را بر دنيا برگزيد و بعد از من اهل بيت من با سرگردانى و آوارگى روبه رو خواهند شد، تا آنكه گروهى با پرچمهاى سياه از مشرق قيام مىكنند و حق را طلب مىكنند، ولى به آنها داده نمىشود سپس بار ديگر حق را طلب مىكنند و در راه آن نبرد مىكنند و پيروز مىشوند; پس هر كدام از شما و يا نسل آينده شما آنها را درك كرد بايد به امام اهل بيت من بپيوندد حتى اگر با سينهخيز رفتن روى برف باشد; زيرا آنها پرچمهاى هدايت را به دست مردى از اهل بيت مىدهند... كه او زمين را با عدل و داد پر مىكند، همان گونه كه با جور و ظلم پر شده است (10) . اين روايت، اشاره دارد به اينكه به حركت درآمدن پرچمها، قبل از ظهور حضرت مهدى مىباشد و پرچمها با نام او به حركت درمىآيند و مردم را به سوى او فرا مىخوانند. البته در تعدادى از احاديثى كه حافظان اهل سنت آنها را از حضرت على (ع) و از برخى از امامان ديگر روايت كردهاند مضمون اين اخبار نقل شده است همچنين از پيروان و شيعيان آنها نيز مضمون اين اخبار نقل شده كه در ذيل نمونههايى از آن را ذكر مىكنيم. 5- نعمانى در كتاب الغيبة به سند خود از امام باقر (ع) روايت كردهاست كه فرمود: گويا گروهى را مىبينم كه از مشرق قيام كردهاند و حق را طلب مىكنند كه به آنها داده نمىشود و دوباره طلب مىكنند باز هم به آنها داده نمىشود وقتى وضع را چنين ديدند اسلحه به دست گرفته و نبرد مىكنند و دشمنانشان به خواستههاى آنها تن مىدهند، ولى آنها قبول نمىكنند تا اينكه خودشان به حكومتبرسند و دولت تشكيل دهند و آن حكومت را به كسى مگر به صاحب شما (يعنى امام زمان عج) واگذار نمىكنند و كشتههاى آنها شهيدند. بدانيد كه اگر من آن زمان را در ك مىكردم خود را در خدمت و اختيار رهبر آنها قرار مىدادم. (11) 6- از امام صادق (ع) روايتشده است كه فرمود: به زودى كوفه از مومنان خالى مىشود و همانطور كه مار در لانه خود به دور خود مىپيچد و نهان مىشود و قدرت تحرك ندارد، علم و دانش نيز در گوشهاى پنهان و محدود مىشود. (يعنى در كوفه علم و دانش منتشر نمىشود و اگر هم وجود داشته باشد، درگوشهاى بى اثر مخفى مىشود) . پس از آن علم در شهر ديگرى كه به آن قم گفته مىشود، ظاهر مىشود و معدن فضل و علم مىگردد، به طورى كه در روى زمين كسى كه مستضعف در دين باشد و يا دين را نفهمد، باقى نمىماند; حتى زنهايى كه در حجلهها و پشت پردهها هستند; و اين زمان ظهور قائم ما خواهد بود و خدا قم و اهل آن را جانشينان حضرت حجت قرار مىدهد و اگر چنين نباشد زمين اهل خود را فرومىبرد و در زمين حجتى باقى نمىماند و علم از آنجا به ساير كشورها و شهرها در شرق و غرب سرازير مىشود و حجت خدا بر مردم كامل مىشود، به طورى كه كسى در زمين نمىماند كه دين و علم به او نرسيده باشد، پس از آن حضرت قائم (عج) ظهور مىكند و سبب انتقام خدا و عذاب او بر چنين بندگان مىشود; زيرا خدا از بندگان انتقام نمىكشد مگر بعد از آنكه آنها حجتخدا را انكار كنند. (12) مسلما انتقام از ستمگران نيز گرفته خواهد شد; زيرا حجتبر آنها تمام شده آنها حجتخدا را انكار كردهاند و براى غير ستمگران ظهور حضرت مهدى (عج) رحمت است. 7- از امام كاظم (ع) روايتشده است كه فرمود: مردى از اهل قم، مردم را به سوى حق فرا مىخواند و همراهان او مانند آهن و پولاد آبديده هستند كه تندبادها آنها را نمىلرزاند و از جنگ خسته نمىشوند و نمىترسند و به خدا توكل مىكنند و عاقبت از آن تقواپيشگان است. (13) 8- ابن حماد و ... از حافظان اهل سنت از امام على (ع) روايت كردهاند كه فرمود: پرچمهاى سياه ظاهر مىشوند (يعنى مردمى با پرچمهاى سياه قيام مىكنند) و لشكريان سفيانى شكستخورده و فرار مىكنند در آن هنگام مردم جهان مهدى را آرزو و طلب مىكنند. (14) 9- سيد ابن طاوس در اقبال از ملاحم بطائنى در حديثى از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: مادامى كه براى فرزندان فلانى حكومت و سلطنت است، امت محمد (ص) هرگز روى آسايش نخواهد ديد، مگر اينكه حكومت آنها منقرض گردد. وقتى حكومت آنها منقرض شد، خداوند براى فرج و آسايش امت محمد (ص) فرج مردى از ما را مىرساند كه مردم را به تقوا راهنمايى مىكند و به هدايت رفتار مىكند و در حكومتخود رشوه نمىگيرد; به خدا قسم من او را به نام و نام پدرش مىشناسم; پس از آن مردى كه نيرومند و قوى است و كمر باريك و داراى خال در پيشانى و گونهها است، براى برپايى عدالت قيام مىكند و او نگهبان هر چيزى است كه پيش او به وديعه گذاشته شده است و زمين را با عدالت پر مىكند، همان طور كه ستمگران و گناهكاران آن را با جور و ستم پر كرده بودند. (15) زمينه سازان ظهور حضرت مهدى (عج) و نهضت امام خمينى (ره) و احاديث مربوط به آن رواياتى كه بر وقوع يك حركت زمينه ساز براى انقلاب بزرگ مهدى دلالت دارند، صفاتى را ذكر مىكنند كه اين صفات به روشنى بر نهضت امام خمينى تطبيق مىكند: 1- به راه افتادن اين قيام از ايران اين حركت از ايران (مشرق زمين) آغاز مىشود. ايران سرزمينى است كه در آن برف مىبارد، در حالى كه باريدن برف در جزيرةالعرب متداول نيست. انقلاب اسلامى ايران نيز در ماه بهمن به پيروزى رسيد. بهمن در زبان فارسى به معناى توده انبوه برفى است كه در كوهها جمع مىشود و به سوى درهها و دشتها سقوط مىكند; همچنين به ذرات ريز برف كه در هوا معلقند و گاهى باعثبه وجود آمدن كولاك مىشود، بهمن مىگويند. (16) از آن سبب اين ماه را بهمن ناميدهاند كه موسم ريزش برف در ايران است; جمله "فاتوها و لوحبوا على الثلج; به آن نهضتبپيونديد حتى اگر با سينه خيز رفتن روى برف باشد " در اين روايات دليل روشنى است بر اينكه شروع اين حركت از ايران مىباشد; افزون بر احاديثشريفى كه بر شروع اين حركت از ايران دلالت دارد، پيروزى انقلاب اسلامى در دهه دوم ماه بهمن كه فصل ريزش برف سنگين در ايران است و به كار بردن اين جمله "حبوا على الثلج " به همراه كلمه مشرق در روايات به روشنى به مكان شروع اين حركت اشاره دارد. 2- نسب رهبران حركت همان گونه كه از نص احاديثشريفهاى كه نمونههايى از آن ذكر شد، و رواياتى كه از كتب اهل سنت نقل شده است، (خصوصا روايتهاى سوم و هفتم) روشن مىشود كه قيام كنندگان اين حركت، گروهى از شيعيان اهل بيت هستند و رهبر اين حركت (كه زمينه را براى آل محمد فراهم مىكند) مردى از اهل بيت است، (چنانكه در حديث دوازدهم آمده بود). اين صفتبه خوبى با نهضت امام خمينى (ره) كه از جهت راه و روش و نسب به اهل بيت نسبت دارد تطبيق مىكند. 3- م شخصات رهبر حركت با توجه به آنچه گفته شد، رهبر اين حركت مردى از قم است كه مردم را به سوى حق فرامىخواند، به تقوا راهنمايى مىكند، رفتار هدايتشده دارد و در حكومتخود رشوه نمىگيرد و اين مشخصات به روشنى با امام خمينى (ره) قابل تطبيق است. 4- سيماى زمينهسازان حركت با توجه به مجموعه احاديثشريفى كه در اين باره ذكر شد، بر پا كنندگان اين نهضت در طلب حق و پيشمرگ شدن براى برقرارى و پايدارى آن اصرار بسيار دارند و به جهت توكل كامل به خداى تبارك و تعالى و داشتن تقوا، شايسته مقامى شدهاند كه آينده وعاقبتبراى آنان است; بنابراين به پيروزى نهايى مىرسند. همان طور كه ديديم يكى از آشكارترين مواردى كه نهضت امام خمينى را از ساير نهضتها جدا مىكند، همان زنده كردن روح عرفانى جهاد در جامعه بود كه در مسير انقلاب هزاران بار خود را به نمايش گذاشت، از جمله چهره فداكارانه و شهادتطلبانهاى كه ياران امام با الهام از حادثه كربلا در حوادث گوناگون انقلاب، چه قبل از پيروزى انقلاب و چه بعد از آن، به ويژه در طى هشتسال دفاع مقدس، آن را ترسيم كردند. بنابراين، مشخصات رهبر و ياران و حاميان اين حركت، بر امام خمينى و ياران او انطباقپذير است. اما آنچه كه درباره ويژگيهاى مرد خراسانى كه با پرچم سياه قيام مىكند... وارد شده، به رهبران اين نهضتبعد از رهبر بزرگ آن كه مرد قمى است، و به حركتهاى آنها كه در مراحل بعدى اين انقلاب انجام مىدهند، مربوط مىشود و تكرار جمله طلب حق (يطلبون الحق) در احاديثشريفى كه از روند و گسترش اين حركت زمينه ساز خبر مىدهند، به آن اشاره دارد و روشن ستحركتى كه مىخواهد زمينه را براى انقلاب بزرگ جهانى، مثل انقلاب مهدوى فراهم كند، نياز به فرصتى دارد تا با اين هدف بسيار بزرگ متناسب باشد; بنابراين هنگامى كه ما مىگوييم نهضت امام خمينى زمينه ساز انقلاب بزرگ مهدوى است، مقصود اين است كه اين نهضت در ادامه و در مراحل گوناگون خود و با تلاش رهبران و حاميان خود، (يعنى كسانى كه شاهد شروع اين نهضتبه دست امام خمينى (ره) بودهاند) و يا نسلهاى آينده و رهبران آنها زمينه ظهور امام مهدى (عج) را فراهم خواهند كرد. 5- پايان يافتن استضعاف آيين اهل بيت (ع) آنچه كه از احاديثشريفه استفاده مىشود، اين است كه اين حركت همراه با تحرك علمى است كه راه و رسم اهل بيت را به سوى يك حركت جهادى تبليغ مىكند و اين امر نه تنها طبيعى استبلكه براى انقلاب بزرگ جهانى كه داراى پايه و هدفهاى اعتقادى است، ضرورت دارد. انقلابى كه از راه و روش اهل بيتسرچشمه گرفته است; زيرا (طبق حديثى كه ذكر شد) رسول خدا تصريح كرده كه مهدى (عج) از آنها است و ظهور او (قبل از او ظهور زمينهسازان ظهور او) به استضعاف اهل بيت و راه و رسم آنها پايان مىبخشد. همان طور كه در احاديثبه آن اشاره شده است، شروع اين حركت پس از انتقال مركز نشر علوم اهل بيت از كوفه به شهر قم در ايران خواهد بود. پس شهر قم مركز نشر و پخش اين علوم به همه كره خاكى خواهد شد و اين همان چيزى است كه با آغاز نهضت امام خمينى (ره) و همزمان با آن تحقق يافته است. حوزه علميه قم كه به وسيله حاج شيخ عبدالكريم حائرى، استاد امام خمينى «ره» و با كمك گروهى از علما، از جمله امام خمينى (ره) (كه مرحوم حاج شيخ حائرى را براى اقامت در قم و تاسيس حوزه علميه در آن شهر تشويق كردند) تاسيس شد. بعد از او، يعنى در زمان مرحوم آقاى بروجردى كه امام خمينى مهمترين نقش را در راضى نمودن ايشان به مهاجرت از شهر بروجرد به شهر قم و پذيرش سرپرستى حوزه علميه آن به عهده داشت (17) ، فعاليتحوزه قم گسترش يافت. با پيروزى انقلاب اسلامى، حوزه قم بزرگترين حوزه علوم اهل بيت (ع) در جهان گرديد، به ويژه پس از آنكه نقش حوزه نجف به جهت محدوديتهاى ايجاد شده توسط رژيم عراق محدود و كمتر شد; زيرا بسيارى از علما نجف را ترك كردند و از فعاليت و تحرك باقى ماندگان نيز كاسته شد و بدينسان آنچه كه اخبار شريفه (خصوصا حديث نهم خبر داده بودند، در عمل به حقيقت پيوست. و چنانكه امام صادق (ع) تصريح مىفرمايد: اين تحول - انتقال مركز علوم آل محمد به قم نزديك قيام قائم ما، يعنى اماممهدى (عج) به وجود مىآيد، به طورى كه در آن زمان قم معدن علم و فضل مىشود در روى زمين حتى يك نفر مستضعف در دين باقى نمىماند - زيرا به سبب انتشار علوم آل محمد به همه دنيا مردم دين را مىشناسند - و به اين ترتيب آيين اسلام از رهگذر حوزه علميه قم به همه جهانيان خواهد رسيد; به گونهاى كه تاريخ حوزههاى علوم اهل بيت تاكنون شاهد حضور اين همه دانش پژوه و دانشجو، مانند حضور امروزه طلاب در حوزه قم نبوده كه از اطراف دنياى اسلام براى فراگيرى علوم آل محمد در اين حوزه حضور يافتهاند. همچنين وجود مدارس دينى براى بانوان در حوزه علميه قم كه تاريخ هرگز شاهد آن نبوده است و اين در تاريخ فرهنگ دينى بانوان، آن هم در سطح عالى پديدهاى نوظهور و منحصر به فرد است كه در حديث مزبور نيز به آن اشاره شده است: "حتى المخدرات فىالحجال; حتى زنها در پشت پردهها و حجلهها از علوم آل محمد بهرهمند مىشوند ". زمينهسازان و نبرد با سفيانى در اين قسمتبه سه نكته، در ارتباط اين بحث اشاره مىكنيم: اولا، اين حركت در چهار چوب عمومى خود پيش از نهضت امام خمينى شروع شد و در اثر گذاريها و اثرپذيريهاى خود و در بعضى جرياناتى كه در احاديثشريفه به آن اشاره شده است، بعد از رحلت امام خمينى نيز ادامه خواهد داشت. از اين رو، حوادثى كه در روايات ذكر شده، ولى هنوز واقع نشدهاند، نمىتوانند اساسا مانع تطبيق اين حركتبر نهضت امام خمينى باشد; زيرا اين نهضت نسبت به نهضتهاى آغازين كه پيش از نهضت امام بودهاند، از گسترش زيادى برخوردار است و زمينه پيش آمدن مراحل بعدى اين حركت را مشكل مىسازد; مانند خروج پرچمهاى سياه و پايان يافتن فتنه سفيانى و... و جرياناتى كه بعد از امام خمينى به ظهور بعضى از رهبران اين حركت مربوط مىشود. بنابراين تطبيق احاديثشريفه بر نهضت امام خمينى از باب اطلاق اسم بر آشكارترين نشانههاى شئ است; مانند اطلاق اسم نماز كه به معناى دعا استبر عبادت معروف، از اين جهت كه دعا از بارزترين اجزاى نماز است. ثانيا، اينكه گفته شود اگر چه اين احاديثبر نهضت امام خمينى تطبيق مىكند، ولى احتمال دارد كه بر گروه ديگرى نيز منطبق شود و در واقع آنها زمينهسازان برقرارى دولتحضرت مهدى (عج) باشند، آنچه مسلم است اينكه نمىتوان از يك مصداق مشاهده شده و ملموس اين احاديث صرف نظر كرد و به مصداقى كه احتمال بروز آن در آينده مىرود، توجه كرد. اين احاديثشريفه، بسيارى از حوادث جزئى را به عنوان نشانههاى ظهور مهدى موعود (عج) ذكر كردهاند، بنابراين چگونه ممكن است كه از ذكر حادثه بزرگى، مانند نهضت امام خمينى (ره) كه تاريخ نظير آن را نديده است، غفلت كنند؟ آنچه بررسى دقيق اين احاديث ما را به آن رهبرى مىكند، اين است كه تمام آنچه در احاديث آمده استبا همه ابعاد و ريشههايش بر نهضت امام خمينى قابل انطباق است. براى اثبات اين حقيقت، تعدادى بررسى روايى صورت گرفته و منتشر شده است; مانند بررسى كه شيخ مهدى فتلاوى با عنوان دولة الموطئين للمهدى (عج) در كتاب الاخبارلاهل السنة به چاپ رسيده است; همچنين بررسى شيخ على كورانى كه با عنوان "الممهدون" به چاپ رسيده است و نيز بررسى شيخ محمدى رى شهرى كه به زبان و با عنوان "زمينه سازان انقلاب جهانى مهدى (عج) " چاپ شده است، يا تحقيقى كه على اكبر ذاكرى با عنوان "انقلاب اسلامى ايران در آيات و روايات " انجام داده و به چاپ رسيده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]
-
گوناگون
پربازدیدترینها