واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: آملی لاریجانی: فهم قرآن جز با داشتن حیاتی قرآنی فراهم نمیشود
رئیس قوه قضائیه گفت: در قرآن اصل بر حضور حق و رعایت توحید است و ما جز با داشتن حیاتی قرآنی نمیتوانیم توفیق فهم معانی قرآن را به دست آوریم.
آفتاب : آیتالله صادق آملی لاریجانی صبح امروز در چهارمین همایش بانوان قرآن پژوه که در سالن همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد با اشاره به ویژگیها و اهمیت قرآن در زندگی مسلمانان اظهار کرد: قرآن ، احسن الحدیث است و ما کلامی مثل قرآن نداریم که بدون در نظر گرفتن بعد زمان و مکان در آن برای همیشه احسن الحدیث باشد و در طول تمام زندگی تاثیر خود را باقی بگذارد.
وی همچنین با بیان این که در آیات متعددی از قرآن در توصیف عظمت این کلام الهی جملات فراوانی آمده است اظهار کرد: در قرآن آیات فراوانی در توصیف عظمت این کلام الهی وجود دارد و امام علی (ع) نیز تعابیر فراوانی را در نهجالبلاغه درباره قرآن بیان داشتهاند که همه این ها نشان دهنده عظمت قرآن در زندگی مسلمانان است.
آملی لاریجانی با اشاره به این که میتوان از جهات مختلف به قرآن پژوهی پرداخت و ابعاد بسیاری را از این کلام الهی برای بررسی ، مورد توجه قرار داد اظهار کرد: ما اگر بخواهیم از جهات مختلف به بحث قرآن پژوهی بپردازیم میتوانیم ابعاد مختلفی از قرآن را مثل کیفیت نزول آیات، تاریخ قرآن، چگونگی جمع آوری آیات، تعدیل آیات و نیز سهم قرآن را مورد توجه و دستمایه پژوهش قرار دهیم.
رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) مبنی بر این که اشراف امت اسلامی کسانی هستند که حاملان قرآناند اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی میفرمایند که اشراف امت من نه صاحبان مقام و ثروت ، بلکه کسانی هستند که حاملان قرآناند و به شب زنده داری میپردازند.
وی افزود: بنابراین حدیث شریفه هر کسی که به نحوی با قرآن سر و کار دارد را میتوان جزء حاملان قرآن دانست و از این جهت کسانی که به قرائت قرآن میپردازند و یا درسهم آیات آن تدبر میکنند را نیز میتوان جزء حاملان قرآن دانست. اما یکی از معناهای دیگر حاملان قرآن به کسانی باز میگردد که به فهم لایههای زیرین کلام الهی واقف میشوند.
به گزارش ایسنا،آملی لاریجانی با اشاره به این که قرآن لوح محفوظ است و تنها نمی توان بر معنای ظاهری آیات آن تکیه کرد اظهار کرد: قرآن لوح مخصوص است و جز با حصول طهارتی حقیقی نمیتوان به بطن و لایههای زیرین آن دست یافت.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه جایگاه حاملان قرآن بر اساس چگونگی درک آنها از این کلام الهی تفاوت میکند اظهار کرد: فهم قرآن و حیات قرآنی داشتن را در روایات متعددی میتوان با یکدیگر متحد و ممزوج یافت و البته قرآن معانی و لایههای فراوانی دارد که اگر بتوانیم به فهم معانی هر لایهای از آن توفیق یابیم نیز جای شکر دارد و باید از این موضوع خرسند باشیم.
آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه تدبر در قرآن جز با حیاتی قرآنی داشتن و زندگی کردن با حق میسر نمیشود اظهار کرد: اصل قرآن بر حضور حق است و در قرآن مهمترین موضوع رعایت اصل توحید است و ما با داشتن حیاتی قرآنی، میتوانیم از حاملان قرآن باشیم .
وی در پایان تاکید کرد: اگر میخواهیم قرآن را بفهمیم و به آن عمل کنیم باید معانی قرآن را با نگاهی توحیدی مورد توجه قرار دهیم و همواره در زندگیمان اصل را خدا بدانیم و مخاطب خویش را حق قرار دهیم.
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]