واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- کرسی نقد کارکردهای تمدنی مهدویت در برپاداشت تمدن جامعه منتظُر با ارائه دکتر همایون دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) و ناقدی حجج اسلام حبیب الله بابایی و رحیم کارگر در سالن کنفرانس مرکز همایشهای غدیر برگزار شد. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، دکتر محمدهادی همایون دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) در کرسی نقد کارکردهای تمدنی مهدویت در برپاداشت تمدن جامعه منتظُر اظهار داشت: با توجه به اینکه از قیام حضرت نوح تا قیامت، این مسیر مسیر متصل و نقطه عطفی به نام ظهور دارد، لذا باید دنبال عناصر تمدن ساز آن دوره با توجه به روایات و آیات تصویرکننده آخرالزمان باشیم. او با بیان اینکه حکومت یکی از عوامل تمدن سازی است؛ گفت: در زمان ظهور و بعد از آن، حکومت در دست امام معصوم(ع) خواهد بود یا در زمینه علم می بینیم که گفته می شود در زمان ظهور، علم گسترش می یابد و عمومی می شود. یا یکی از موضوعات مهم قابل پیگیری در تمدن سازی، اقتصاد است؛ اینقدر این منابع در دسترس قرار می گیرد که مردم بی نیاز می شوند یا روابطی که بین انسانها شکل می گیرد و گفته شده مردم پنج نوبت نماز خود را در مسجد کوفه می خوانند. همه اینها نشان دهنده تمدن سازی در عصر ظهور است. همایون با اشاره به الگوی تاریخی تمدن سازی بیان کرد: ظهور یک اصل کلی حاکم بر جریان تمدن سازی جامعه مهدوی است و دین یکی از عناصر تمدن ساز است که نقش مهمی در تمدن سازی دارد لذا می بینیم وقتی اسلام در جزیره العرب وارد شد، فرهنگ مردم تغییر کرد و دگرگون شد لذا می توان از مولفه ها و عناصر عصر ظهور مانند تکامل اخلاق، رشد و گسترش علم، دین باوری و توجه مردم به عناصر عقیدتی دین، گرفته و در عصر غیبت پیاده کنیم. او تصریح کرد: اگر قرار است برای امروز تمدنی بسازیم یکی از جدی ترین کارهایی که باید صورت گیرد گسترش و عمومی سازی علم است. دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) عامل سرزمینی که در بستر آن حکومت شکل می گیرد را از دیگر عوامل تمدن سازی برشمرد و اظهار داشت: موضوع گسترش سرزمینی از موضوعات مهم تمدن سازی است و کمتر سرزمینی را می توان یافت که بعد از تمرکز، به دنبال گسترش نباشد. او با اشاره به انقلاب اسلامی به عنوان یکی از الگوهای تمدن سازی ابراز کرد: ما ایده ولایت فقیه، توسعه علم، ماجرای مرکزیت سرزمینی را برای تمدن سازی داریم اما هنوز ابزاری ویژه خود نداریم و این نقطه خلا را باید به نوعی جبران کرد. همایون الگوی بعدی تمدن سازی را امام خمینی(ره) عنوان کرد و افزود: اندیشه ها و کار امام خمینی(ره) بعد از سی سال و اندی در سطح کشورهای اسلامی اتفاق افتاد و منجر به بیداری اسلامی شد یعنی این الگو قطعا به سطح کشورهای غیراسلامی هم خواهد رسید و ایده انقلاب اسلامی در الگویی که امام خمینی گفت درحال وقوع است. او فنی ترین و دقیق ترین الگو را الگوی رهبر انقلاب دانست و گفت: این الگو شامل چهارمرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی است تا در نهایت به تمدن اسلامی برسیم که هریک در خود مسائل فرهنگی مهمی را جای داده است و به نظر می رسد اگر سه الگوی تاریخی، امام خمینی و رهبر انقلاب را در یکدیگر تلفیق کنیم شاید به الگوی دقیقتری برسیم. تمدن امر نرمی است که بین انسان و انسان رخ می دهد در ادامه حبیب الله بابایی یکی از ناقدان این بحث ابراز داشت: به نظر می آید در ادبیات رایج ما در مورد تمدن مفهوم روشنی وجود ندارد و ممکن است با حکومت، توسعه، تکنولوژی و فرهنگ خلط شود و اگر تفکیک درستی انجام ندهیم ممکن است همه آنها را در تمدن بیاوریم درحالیکه تمدن نیست. او افزود: در مورد تمدن نگاه مدرنی می توان داشت و مفهوم تمدن را زیر عبارت Civilization آورد و تبارشناسی کنیم. من برخلاف نظر دکتر همایون معتقدم، تمدن امر نرم است و در رابطه انسان و طبیعت رخ نمی دهد بلکه بین انسان و انسان رخ می دهد. عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در نگاه قرآنی واژه های متعدی از قبیل ملک، امت، بلد و… داریم که مفهوم ملک کفایت در پوشش بحث تمدن نمی کند و من مناسب ترین واژه در بحث تمدن را امت می دانم. او ادامه داد: در تمدن اسلامی اساسا باید دید متن و حاشیه کدام است؟ چون در زمینه ویژگی های تمدن سازی موارد مشترکی بین تمدن اسلامی و غربی وجود دارد اما باید مرکزیت تمدن غرب و تمدن اسلامی را بشناسیم چون در بررسی تمدن اسلامی و تمایزدادن آن از تمدن غرب باید به این مرکزیت نگاه کنیم. بابایی به بررسی شاخصهای تمدن در عصر ظهور پرداخت و گفت: ما نمی دانیم در دوره ظهور چه رخدادهایی پیش خواهد آمد بنابراین ما در مورد آنچه در آینده رخ خواهد داد فقط می توانیم امید داشته و دعا کنیم و به عنوان انسان منتظر، تمهیداتی بیندیشیم. او گفت:در تمدن مدرن شاخصهایی برای تمدن سازی داریم اما باید گفت آنچه جامعه منتظر دارد شاخصهای تمدن سازی ما را برآورده می کند؟ عناصر جامعه منتظر شاخصهای قرآنی تمدن را هم برآورده می کند؟ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گستردگی جغرافیایی، فرهنگی، سیستم و کنترل خشونت، نظم اجتماعی و ایجاد رفاه و آسایش و تکنولوژی علم برای تصرف طبیعت را عناصر تمدن از نظر انسان مدرن دانست و ابراز داشت: شاخصهای مدرن شاخصهای تاریخی غرب است که من آن را قبول ندارم چون این شاخصها براساس نیازهای تاریخی، بومی و محلی غرب است. او بیان کرد: ما شاخصهای دینی و اسلامی تمدن سازی همچون تعامل معروف، کظم غیظ، احسان با مردم، تعارف، تسارع در نیکی را داریم. سئوال این است که امید به ظهور موعود سبب می شود این مسابقه در خیرات و احسان به وجود بیاید؟ آیا در دوره غیبت می توانیم تمدن داشته باشیم؟ و اگر مثبت است شاخصهایی می توانیم داشته باشیم یا خیر؟ الگوی امام خمینی تمدن سازی مهدوی است همچنین دکتر رحیم کارگر در مقام نقد این نظریه بیان کرد: اندیشه مهدویت در جریانهای تاریخی نقش داشته است اما سئوال این است که آیا مهدویت تمدن ساز است؟ و چه ظرفیتهایی دارد؟ مساله بعدی عناصر تمدن ساز مهدوی چیست؟ و چه مولفه های اصلی دارد؟ شیوه های تمدن سازی و به کارگیری این عناصر در جامعه ما چیست؟ او ادامه داد: در رویکرد تاریخی می بینیم که نقش مهدویت در حکومت بنی عباس و فاطمیون مصر برجسته است. در دوران صفویه و قاجاریه و انقلاب اسلامی هم نقش مهدویت برجسته بوده است. این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: اگر بخواهیم بر این الگوها تکیه کنیم باید جایگاه مهدویت و سوء استفاده ها مورد تحقیق و پژوهش طلاب و پژوهشگران قرار گیرد ضمن آنکه باید توجه داشت، در هر نظریه پردازی باید به همه عوامل توجه کرده و پاسخ روشنی دهیم که نگرش ما به مهدویت چیست؟ او با بیان اینکه الگوی تمدن سازی امام خمینی، تمدن سازی مهدوی است؛ افزود: در الگوی رهبر انقلاب، فرهنگ سازی مهمترین مولفه تمدن سازی مهدوی است و لذا سخن از پیچ تاریخی به میان می آورد. کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بررسی عناصر و عوامل تمدن، باید عوامل اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی و روحی را در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: وقتی سخن از مهدویت می کنیم تنها نگاه به عصر ظهور نیست بلکه اندیشه منتظرانه و تفکر انقلاب آفرین را مطرح می کنیم و عصر ظهور اوج این اندیشه است. او تاکید کرد: اگر به عصر ظهور صرفا نگاه کنیم به خصوصیاتی می رسیم که مختص امام معصوم است و این سئوال مطرح می شود که با چه الگویی به آموزه های مهدویت نگاه کنیم که کارآمد و درست از آن استفاده کرده و مشکلاتی هم نداشته باشد. www.fa.shafaqna.com
سه شنبه ، ۱۱اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شفقنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]