تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816884256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اينترنت و انتخابات آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اينترنت و انتخابات آمريكا


اينترنت- مهدي جدي‌نيا:
اينترنت را مي‌توان بزرگترين انقلاب ارتباطي سده اخير ناميد چه اين پديده عصاره تام و تمام فناوري و امتزاج آن با شيوه‌هاي گوناگون زندگي است

اينترنت به خودي خود موجب وقوع انقلابي بزرگ نيز در عرصه ارتباطات شده است به گونه‌اي كه توانايي بسيج و گردهم‌آوري هزارها بلكه ميليون‌ها نفر را به صورت مجازي و در لحظه‌اي از زمان را دارد.[چطور زيرساخت‌هاي اينترنت كار مي‌كنند؟]

اين اتفاق بسيار مهم در ابعاد مختلف زندگي بشري منصه‌ظهور يافته است كه مي‌تواند براي هر رويداد قابل تصور زندگي كاركرد خاص خودش را داشته باشد. كاركردي مثل ترغيب راي‌دهندگان به حضور در پاي صندوق‌هاي راي و مشاركت بيشتر مردمي در فعاليت‌هاي سياسي...

زمينه‌سازي براي شركت در انتخابات الكترونيك به خودي خود پديده بسيار جديدي است كه در نقاط مختلف دنيا به صورت آزمون و خطا مورد بررسي و آزمايش قرارگرفته است حال آنكه استفاده از اين پديده در انتخابات آمريكا نه لزوما به دليل استفاده كانديداها يا بهره‌برداري سياسي كه به خودي خود، رويدادي كاملا قابل توجه در تاريخ آمريكا است.

اين انتخابات نشان داده است كه اينترنت به ابزاري كاملا كارآمد و با كاربردهاي گوناگون از جهات گوناگون من‌جمله تهييج طرفداران، تهيه بودجه رقابت و حتي ترغيب سرمايه‌داران به سرمايه‌گذاري برروي نماينده‌اي خاص از حزب، تبديل شده است.
انتخابات 2008 ايالات متحده فصلي نوين در تاريخ سياسي آمريكا است. اين نه به خاطر سياست‌گذاري‌ها يا كانديداها و يا حتي ظهور كانديدايي سياه‌پوست و كسب محبوبيت عمومي كه به دليل استفاده گسترده و همه‌جانبه از اينترنت و ابزارهاي نوين ارتباطي و ورود عامه مردم به مباحثي چون تبليغ براي كانديداها و جمع‌آوري كمك‌هاي مالي از طريق اينترنت است.

در حالي كه پيشتر اين امور توسط كارگزاران سياسي و سياستمداران و آنهم به شيوه‌هاي گوناگون تخصصي و چانه‌زني‌هاي متعدد در سطوح بالا و حتي مخفيانه و پنهاني صورت مي‌پذيرفت.

با اينكه اينترنت پديده بسيار جديدي به شمار مي‌رود اما استفاده از آن به قدري همه‌گير شده است كه براساس گزارش موسسه Pew در ژوئن 2007 بيش از 50 درصد آمريكايي‌ها به اينترنت پرسرعت دسترسي دارند و 71 درصد از بزرگسالان آمريكايي در منزل اينترنت دارند. اين در كنار استفاده روبه‌فزوني جوانان و نوجوانان از اينترنت و آنلاين شدن تقريبا تمامي مدارس و دانشگاه‌هاي آمريكا نشان مي‌دهد كه تقريبا تمام اين كشور پهناور در سيطره شبكه وب است.

اين درحالي است كه مطالب قابل مشاهده در اينترنت در سال‌هاي نخستين عمومي شدن اينترنت، مطالبي بود كه توسط كارشناسان و خبرگان در زمينه‌هاي مختلف تهيه مي‌شد اما اينك حجم عمده مطالب موجود در اينترنت، مطالبي كاملا عمومي و غيرتخصصي است و توسط افرادي معمولي تهيه مي‌شود.
تولد جوامع و جمعيت‌هاي اينترنتي نيز موضوع جديدي نيست و قدمتي به اندازه استفاده عمومي از اينترنت دارد. تاريخچه پيدايش اين جمعيت‌ها به دهه 70 ميلادي برمي‌گردد. زماني كه جمعيت كاربر اينترنت به فكر استفاده از اين ابزار براي ارتباط بيشتر و شكل دادن به فعاليت‌هاي رسمي و غيررسمي نمود. اما شكل جالبي از اين جمعيت آنلاين، در اوايل سال 2000 زماني كه بلاگ‌نويسي به منصه‌ظهور رسيد، پديد آمد. خيلي‌ها شروع كردند به ايجاد فضاهاي مجازي با عنوان بلاگ و وبلاگ در اينترنت.

به فاصله تنها چند سال هزارها وبلاگ به ميليون‌ها تبديل شد و بسياري شروع به درج خاطرات و تحليل‌هاي خود از مسايل روز و امور سياسي نمودند و اين رسانه را رساترين رسانه براي ابراز عقايد خود از ايران گرفته تا چين و از هلند گرفته تا هند يافتند. اين اتفاق همزمان شكل عملي‌تري نيز در كشوري مثل آمريكا به خود يافت كه عبارت بود از ايجاد گروه‌هاي حزبي و سياسي و تهييج طرفداران و تلاش براي جلب راي براي كانديداهاي مورد نظر. يكي از اولين نمونه‌هاي كاربردي اين روش از تمرين سياست، كمپيني بود كه در سال 97 ميلادي از سوي موسس يك شركت نرم‌افزاري در سانفرانسيسكو راه افتاد كه از دوستان و مشتريان خود خواست تا با ارسال ايميل از نمايندگان خود بخواهند كه روند استيضاح رئيس‌جمهور سابق آمريكا، بيل كلينتون را متوقف كنند و توجه خود را به امور مهمتري معطوف نمايند.

همين ايميل ساده كه با عنوان Move on ارسال شد به زودي به كمپين بزرگي تبديل شد كه در حال حاضر با عنوان Moveon.org شناخته شده و نوعي از جنبش مدني و بسيج عمومي در حوزه اينترنت محسوب مي‌شود و ابزاري بسيار قدرتمند در تغيير نگر‌ش‌ها و تاثير بر افكار عمومي به حساب مي‌آيد.

در سال 2006 و همزمان با انتخابات كنگره در ايالات متحده دو رويكرد جالب توجه در حوزه استفاده از شبكه وب در بسيج سياسي مشاهده شد:
اولين عامل، انفجار بزرگ توليد فكر و ايده در حوزه عمومي و نشر آن بر روي اينترنت كه به اختصار UGC شناخته مي‌شود، است. اين فرآورده‌ها كه شامل كليه محصولات تهيه شده توسط آماتورها اعم از عكس، متن، صدا و ويدئو است هزارها بار بازار سال (forward) شده و حجم عظيمي از مخاطبان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. فيلم اعدام صدام حسين كه توسط دوربين موبايل يكي از همين توليدكنندگان آماتوري تهيه و منتشر شد، نمونه بارزي از اين‌گونه از توليدات به شمار مي‌رود.

اين نمونه خود نمايشگر مشتي به مثابه خرواري است از عدم وجود محدوديت براي توليد و نشر در اينترنت. در حال حاضر وجود سايت‌هايي براي به اشتراك‌گذاري توليدات شخصي نيز كار را آسان‌تر كرده‌اند. يوتيوب با امكان به اشتراك‌گذاري تصاوير و كليپ‌هاي ويدئويي و فليكر با امكان مشاركت در تصاوير و عكس‌ها زمينه حضور و بروز در جوامع مجازي را مهيا كرده‌اند. اين سايت‌ها در كنار بلاگ‌هاي مختلف و پايگاه‌هاي چترگونه (پايگاه‌هاي كه براي كاربران امكان عرضه توليدات خود در فضاهاي بيشتري به دليل وجود لينك‌ها و پل‌هاي خودفعال RSS را فراهم مي‌آورند) محمل‌هاي مناسبي براي انتشار عقايد و ايده‌ها به شمار مي‌روند.

تحقيق منتشر شده توسط موسسهPew حاكي از آن است كه 40 ميليون آمريكايي توليدات شخصي و آماتوري خود را در فضاي عمومي منتشر كرده‌اند حال آنكه از هر هفت كاربر آمريكايي يكي از آنها بلاگ شخصي دارد.

نمونه ديگري كه در اينجا ذكر آن جالب است و به كاركرد يوتيوب در حوزه رقابت سياسي اشاره دارد به سال 2006 و انتخابات كنگره مربوط مي‌شود. در اين مقطع تمامي سخنراني‌هاي سناتور ايالت ويرجينيا جرج آلن به طور مرتب توسط يك فيلمبردار هندي‌الاصل به نام سيدارث كه از سوي رقيب اين سناتور يعني جيم وب استخدام شده بود يا به روايتي به صورت داوطلبانه فعاليت مي‌كرد، ضبط مي‌شد.

وي هدفش از اين كار را بررسي افكار رقيبش در قالب سخنراني‌هايش عنوان كرده بود. در يكي از سخنراني‌هاي ماه آگوست جرج آلن كه از حضور نماينده رقيب به تنگ آمده بود، عنان صبر از كف داده و با لحني توهين‌آميز او را Mecaca (ميمون يا سياه برزنگي) ناميد. انتشار فيلم اين توهين در سايت يوتيوب و ديگر وب‌سايت‌ها چنان فضاي سنگيني را براي سناتور فراهم آورد كه وي به سرعت مجبور به عذرخواهي شد و ادعا كرد كه قصد توهين جمعي و تبعيض نژادي نداشته است (چرا كه اين كلمه براي تحقير برده‌ها نيز به كار مي‌رفته).

اما اين عذرخواهي دردي را دوا نكرد و اين فيلم روزهاي متمادي توسط صدها هزار كاربر اينترنت ديده شد و رقابت در اين ايالت رقابت مكاكا نام گرفت. در انتخابات ماه نوامبر سناتور رقابت را درحالي به رقيبش باخت كه بسياري دليل اين باخت را انتشار همين فيلم در اينترنت عنوان كردند. تاثير اين فيلم بر فضاي رقابتي به گونه‌اي بود كه حتي مجله اينترنتي سالون saloon عنوان مرد سال را به سيدارث داد چرا كه او توانست با استفاده از دوربين ويوتيوب ذهنيت دنيا را نسبت به اين ابزارها تغيير دهد.

دومين عامل اما رشد شبكه فعالان اجتماعي در شبكه است. فعاليت جمعيت‌هاي آنلاين به سرعت و همزمان با توسعه اينترنت مورد توجه قرار گرفت. اما در سال‌هاي اخير تعداد و ابعاد اين جمعيت‌هاي مجازي به موازات توسعه ابزارهاي به اشتراك‌گذاري توليدات و ايده‌ها در اينترنت، رشدي عظيم و فزاينده يافته است.

سايت‌هايي مثل Myspace و Facebook كه در ابتدا تنها توسط نوجوانان و دانش‌آموزان و نهايتا دانشجويان كالج‌ها مورد توجه قرار گرفته بود، به سرعت جاي خود را در ميان فعالان اجتماعي با گرايش‌هاي سياسي بازنموده است و ده‌ها ميليون عضو فعال و تاثيرگذار در اين رده دارد.

گزارش منتشر شده توسط موسسه آماري Ipsos در ژوئيه 2007 حاكي از آن است كه 24 درصد آمريكايي در يك ماه اخير منتهي به زمان گردآوري اطلاعات در يكي از جمعيت‌هاي اجتماعي- سياسي فعاليت كرده‌اند و يك سوم كاربران اينترنتي حداقل يك فيلم يا ويدئو كليپ را از اين سايت‌ها دانلود كرده اند. اهميت اين سايت‌ها به گونه‌اي براي سياستمداران نيز مهم جلوه كرده است كه در رقابت 2006 كنگره، بسياري از كانديداها به سمت اين سايت‌ها هجوم آورده و با درج رزومه (زندگينامه و فعاليت‌هاي خود) بر روي اين سايت‌ها مبادرت كرده و حتي شعارهاي تبليغاتي و فيلم‌ها و چند رسانه‌اي‌هاي تبليغي خود را بر روي اين وبسايت‌ها آپلود كردند.

اين اتفاق كه خود به ايجاد رويه‌اي جالب در رقابت انتخاباتي تبديل شد به نظر مي‌رسد كه در اين دور از انتخابات نيز به شدت پيگيري مي‌شود و بسياري از كشمكش‌ها و جدل‌ها در فضاي اينترنتي در حال وقوع است.
باراك اوباما كانديداي دموكراتي است كه بهترين استفاده را از اين ابزارها برده است و با استفاده تام و تمام از همه پتانسيل‌هاي موجود در اينترنت و به خصوص جمعيت‌هاي مجازي، شبكه‌اي وسيع از طرفداران را ساماندهي كرده و منابع مالي متفاوتي را به سمت خود جذب كرده است.

استفاده از اينترنت براي انتشار تصاوير ويدئويي كانديداها نيز توسط هر دو حزب عمده رقيب با جديت دنبال مي‌شود به گونه‌اي كه اين توليد روزمره كليپ‌هاي ويدئويي در حال تبديل شدن به آفتي جدي در اين حوزه از سوي بعضي از كارشناسان قلمداد مي‌شود.
تامين بودجه‌هاي تبليغاتي و ايجاد منابع درآمدي براي رقابت‌هاي انتخاباتي از طريق شبكه پيچيده‌اي از شركت‌ها، تامين‌كنندگان عمده و موسسات مالي حامي، فعاليت عمده ديگري است كه به وسيله اينترنت با جديت و تلاش در حال پيگيري است.

يكي از وب‌سايت‌هاي بسيار موفق و جذاب در اين ميان سايت Change.org است كه با هدف دريافت كمك‌هاي مردمي براي بهبود شرايط زندگي در كره زمين و با تكيه بر شعار انتخاباتي اوباما يعني تغيير يا change بنا شده است.

اين وب‌سايت كه با وصل كردن شاخه‌هاي مختلف اجتماعي به منابع اقتصادي و ترغيب مردم براي كمك به تغيير در جهت بهبود فعاليت مي‌كند در‌حقيقت به نوعي منابع مالي انتخاباتي باراك اوباما را متاثر كرده و باعث افزايش بنيه مالي اين كانديدا شده است.
روش كار اين سايت عليرغم پيچيدگي ظاهري، چندان هم پيچيده نيست. فرض كنيد يك گروه توليدكننده پنير قصد دارند از حقوقشان دفاع كرده و نماينده‌اي داشته باشند كه در اين زمينه برايشان چانه‌زني كند. اين گروه اقدام به تشكيل كميته خاص خود در اين وب‌سايت كرده و با ارائه كمك‌هاي مالي به كميته مزبور، آن را تقويت مي‌كنند. فرض مي‌كنيم در اين شرايط كانديدايي به اين منظور پيدا نشود.

در اين شرايط سايت، كمك‌هاي مالي را حفظ نموده تا اين كه نماينده‌اي اين مهم را در دستوركار خود قراردهد. اين كمك‌هاي مالي و منبع مالي ايجاد شده به سوي اين نماينده سرازير مي‌شود در حالي‌كه ساير نمايندگان مخالف نيز نامه‌اي دريافت مي‌كنند مبني بر اين كه ميزان كمك‌هاي ارسال شده به اين نماينده چقدر است و چگونه اين سايت توانسته است منابع مالي را در اين راستا بسيج كرده و سپس كمك‌ها را به سمت اين نماينده سرازير كند.

رقابت انتخاباتي 2008 چند ماهي است كه به واقع شروع شده است و اين روزها، هر ساعت جدي تر مي‌شود اما نكته جالب در اين ميان تغيير زمين بازي است. زمين بازي رقابت انتخاباتي 2008 رياست جمهوري ايالات متحده بيش از پيش در فضاي مجازي در جريان است. جايي كه رقبا چندان يكديگر را نمي‌بينند، طرفداران با مخالفان چهره به چهره نمي‌شوند و تامين‌كنندگان مالي فقط شماره حساب و ميزان كمك خود را توسط صفحه كليد رايانه يا لپ‌تاپ خود وارد مي‌كنند.

اين درحالي است كه كانديداها نيز ديگر چندان تسلطي بر تفسير پيام‌هاي خود ندارند و حركات و گفته‌هايشان توسط طرفداران يا مخالفانشان به انواع گوناگون و در قالب‌هاي مختلف در كسري از ثانيه به همه دنياي مجازي مخابره مي‌شود.

تاريخ درج: 22 خرداد 1387 ساعت 12:27 تاريخ تاييد: 22 خرداد 1387 ساعت 20:52 تاريخ به روز رساني: 22 خرداد 1387 ساعت 23:32
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 476]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن