تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803698563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت در عکاسی: عکس های باربارا پرابست


واضح آرشیو وب فارسی:عکاسی: مطابق نظر پل ریکور، روایت رابطه ی انسان و زمان است؛ به عبارتی روایت ابزار بنیادینی است که انسان از رهگذر آن زمانمندی را درمی یابد. بااین وجود، می دانیم که تحول روایت از انواع کلاسیک تا پسامدرن بسیار زیاد بوده است. اگر در دوران کلاسیک، سخن از روایت های خداباورانه بود، در دوران مدرن روایت به ساحت انسان مدارانه وارد شد. در این دوران، سوژه و فردیت در هنرهای تجسمی اهمیت یافت و اوج هنر در خرد ستایی بود. در دوران پسامدرن، اثر هنری زیر سلطه ی قوانین از پیش تعیین شده نیست. در این دوران، هنگامی که امری به زبان برگردانده می شود، یک مرحله فاصله گذاری اتفاق می افتد و با انتقال روایت میان افراد، این فاصله گذاری تشدید می شود. عدم قطعیت و ناروشنی معنا در روایت پسامدرن جایگاه ویژه ای می یابد؛ عدم قطعیتی که در بسیاری موارد عینی و در برخی موارد ذهنی است. به تعبیری می توان گفت در گذر روایت از دوران کلاسیک به مدرن، شاهد تبدیل آن از ذهن به عین و از ذهن جهان شمول به ذهن متکثر پسامدرن هستیم. اگر زمانمندی عنصر اصلی روایت در یک متن (عکس) باشد، چگونه می توان از یک تصویر ایستا، انتظار زمانمندی و به تبع آن روایتمندی داشت؟ در پاسخ به چینن سؤالی است که سارکوفسکی ( John Szarkowski ) روایت در عکس را منتفی و نافرجام می داند و پیتر وولن ( Peter Wollen ) عکس را فقط به منزله ی عنصر روایت و نه خودِ روایت در نظر می گیرد. با این وجود، در تعاریف جامع تر، روایت درونی عکس و به تبع روایت های نادقیق ناشی از سویه های ذهنی مطرح می شود. باربارا پرابست ( Barbara Probst )، عکاس آلمانی است که با انتخاب تصاویری از لحظه ای واحد، روایت را با تقلیل زمان مدلول و با تأکید بر نگاه ناظر به شکل نامعین به مخاطب منتقل می کند. او در مجموعه ی نوردهی، با تصاویر متعدد از یک صحنه که در زمان واحد و با دوربین های مختلف در زوایای گوناگون گرفته شده اند، به یک عکس می رسد و به این ترتیب یکتایی ناظر را در هم می شکند و مشخص نیست که ناظر در کدام موقعیت قرارگرفته، زاویه ی دید او کدام است. عکس های او به گونه ای است که مرز آغاز و پایان ترکیب بندی ناواضح است. باربارا پرابست همواره تأکید دارد که آثار او الهام گرفته از فیلم های سینمایی ژان لوک گدار است. در مجموعه ی نوردهی، با آثار متفاوتی مواجه هستیم که واجد درجات مختلف پیچیدگی هستند. در یک سوی این طیف، عکس ۶۵ قرار دارد که از دو تصویر سیاه وسفید پرتره (؟) دو زن تشکیل شده است. Exposure #65: NYC, 555 8th Avenue, 11.26.08, 6:11 pm در تصویر سمت راست، زن سمت چپ و در تصویر سمت چپ به دوربین (عکاس؟) نگاه می کند. دو زن دقیقا در کنار هم هستند و تفاوت دو تصویر، ناشی از اختلاف اندک زاویه ی دو دوربین است. آیا این دو تصویر، پرتره هستند یا پرتره نگاری؟ اختلاف اندک دو تصویر، نوعی رازگونگی را به عکس می افزاید و مخاطب را از جنبه ی روان شناختی درگیر می کند. آیا راوی (عکاس) با انتخاب زوایای دوربین به نوعی مخاطب را با پرسونای این دو شخصیت درگیر می سازد؟  اما در سمت دیگر این پیچیدگی، عکس ۹ قرار دارد که خود متشکل از شش تصویر است که در ژانرهای متفاوت عکاسی شده اند. Exposure #9: NYC, Grand Central Station, 12.18.01, 1:21 pm زنی که در این عکس حضور دارد، یکی از زن های تصویر ۶۵ است. اصولا باربارا پراست از مدل های محدودی در این مجموعه استفاده می کند و شاید به این ترتیب به جای سوژه، ماهیت ابژه به آن ها می بخشد. این عکس از دو تصویر سیاه وسفید و چهار تصویر رنگی تشکیل می شود. عکاسی در ژانرهای مختلف همراه با زاویه ی دیدهای متفاوت، شش دیدگاه موضوعی متمایز را درباره ی این عکس فراهم می آورد که منتج به روایت های مختلفی می شود که درمجموع روایتی متکثر را به ذهن مخاطب متبادر می سازد. از منظر روایت شناسی، هر روایت داستانی دو جزء دارد: داستان و متن. داستان شامل رخدادها و افرادی است که رخدادها را در مکان تجربه می کنند و دست به انجام کنش می زنند و متن، ابزاری است که نقلِ رخدادها را بر عهده دارد و سرراست در اختیار مخاطب قرار می گیرد. با چنین تعریفی عکس های باربارپرابست دارای متن (عکس) و داستانی هستند که حوادثِ آن نه معلول مکان که معلول عملِ عکاسی است. در روایت شناسی، بحث «کانون شدگی» به معنی دیدگاهی است که اشیاء و اشخاص، از آن زاویه دیده، احساس، ادراک و سنجیده می شوند. نکته ی مهم در مواجهه با آثار باربار پراست، جنبه های ادراکی و روان شناختی است که در فرآیند خوانش متن (عکس) نقش ایفا می کنند و به غنای متن (عکس) می افزایند. یک نکته ی جالب درباره آثار باربارپراست، قطعِ ارائه ی آثار است که معمولا بسیار بزرگ است و در نتیجه مخاطب نیازمند حرکت مکانی در خود متن (عکس) خواهد بود تا روایت های متفاوت هر تصویر را دریافته، آن ها را با جزییات به یکدیگر پیوند دهد و به تحلیل نهایی برسد. در مجموع می توان گفت روایت های عکاسانه باربارا پرابست، تجربه ی ما در مقابل زندگی و روش رسیدن به واقعیت و حقیقت را به چالش می کشد. منابع: ۱- سجودی، ف. و رودی، ف. ۱۳۸۹. بررسی تحول روایت: از روایت کلاسیک تا روایت پسامدرن. فصلنامه ی پژوهش های زبان و ادبیات تطبیقی. ۱۵۵-۱۷۱. ۲- قاسمی پور، ق. ۱۳۸۷. زمان و روایت. نقد ادبی ۱(۲): ۱۴۴-۱۲۳. ۳- مقیم نژاد، م. ۱۳۹۳. عکاسی و نظریه. انتشارات سوره مهر. تهران. ۴- Rasmussen, J.R. 2013. Sulpting in Time in “Barbara Probst” ed. by Hatje Cantz, Ostfildern, Germany نویسنده مولف: محبت محبی


دوشنبه ، ۱۰اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عکاسی]
[مشاهده در: www.akkasee.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن