تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819247045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سازمان‌های علمی کشور علم فقه را به عنوان دانش نمی‌شناسند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
سازمان‌های علمی کشور علم فقه را به عنوان دانش نمی‌شناسند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سازمان‌های علمی کشور علم فقه را به عنوان دانش نمی‌شناسند.

خبرگزاری فارس: سازمان‌های علمی کشور علم فقه را به عنوان دانش نمی‌شناسند



به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا ظهر امروز در همایش حوزه‌های علمیه علوم انسانی و اسلامی اظهار کرد: در مورد علوم انسانی باید گفت اقدام مهم و اساسی که باید انجام شود، صورت نگرفته است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گرفتار وضعیت سختی هستیم که امکان دیدن داشته‌های خود را نداریم و گاه که تلاش می‌کنیم نتیجه عکس می‌دهد با این رویکرد امکان اینکه علوم انسانی و اسلامی نداشته باشیم، وجود ندارد چراکه یک فرهنگ نمی‌تواند دوام داشته باشد و بدون علوم خود فعالیت کند.
 
وی بیان کرد: مشکلمان این است معیاری وارد جامعه کرده‌ایم و حال دنبال این هستیم همانند آن، معیار را در گذشته تاریخی خود پیدا کنیم.
 
پارسانیا با اشاره به اینکه نیازمند طبقه‌بندی علوم مرتبط در هر مبحثی هستیم، تأکید کرد: کسانی که در طول تاریخ علوم اندیشه بشری طبقه‌بندی انجام دادند نقاط عطفی محسوب می‌شوند، شخصیت‌هایی همچون فارابی در حوزه خود طبقه‌بندی علوم را انجام دادند، در نتیجه طبقه‌بندی امروز علوم ما مدلی است که کند شده آن هم به گونه‌ای که سایت‌ها و تنظیم‌های ساختاری نظام ما از این طبقه‌بندی تأثیر گرفته است.
 
پارسانیا با تأکید بر اینکه انسانیت را جدای از علوم انسانی به کار برده‌ایم، یادآور شد: این در نظام دانایی ما مستقر شده و از درون دبستان تا سطح آموزش عالی رخ داده است با این نگاه لغات جهان امروز ما را به گونه‌ای تشکیل داده که نمی‌توانیم گذشته تاریخی خود را تغییر دهیم.
 
وی با بیان اینکه علم یک دانش آزمون‌پذیر است، گفت: مشکل جدی ما این است وقتی به رشته‌ای وارد می‌شویم توجه به جریان‌های دنیا و دانش انسانی آن رشته‌ها نداریم به طوری که آنها دانش خود را به همراه روش‌هایشان تعریف کرده‌اند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بخشی از علوم اجتماعی جهان اسلام را وقتی مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که مربوط به ابن خلدون است، گفت: این بدان معنا بوده که فقه علم اجتماعی است به طوری که در قرن 20 دو انقلاب ایجاد کرد و مشروعیت نظام‌ها را گرفت و مدلی ارائه داد تا همه از آن پیروی کنند در نتیجه سازمان‌های علمی ما چهار دهه است که به هیچ وجه این دانش را به عنوان علم نمی‌شناسند.
 
وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه ما در بخشی از این علوم حضور دارند اما شتاب‌زده نباید عمل کرد، باید توجه داشت که یک نسل بخشی وسیع از علوم تاریخی خود را از دست داده‌ایم و تصویر درستی از وقایع تاریخی خود نداریم اما حوزه باید این محدود شدن نظام علمی تاریخی را به سوی شناسایی بخش‌ها پیش ببرد.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نخبگان ما نباید نسبت به میراث بزرگان خود بی‌تفاوت باشند، یادآور شد: وقتی در متن حوزه برنامه‌ریزی نمی‌کنیم آنگاه در حاشیه حوزه مراکزی شکل می‌گیرد، لذا باید بخشی از علوم مادر و تأمین‌کننده در متن قرار بگیرد و علومی که در حاشیه قرار دارد به مانند علوم انسانی به تناسب شکل گرفته و ارائه داده شوند.

94/12/06 - 13:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن