تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804117649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه؛ مکمل اقتصاد غیرپویای دولتی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه؛ مکمل اقتصاد غیرپویای دولتی
ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه در سال‌های اخیر مکمل زنجیره اقتصاد غیرپویای دولتی بوده که در استان صنعتی سمنان نیز این حلقه مفقوده همچنان صاحبان صنایع و دانشگاهیان را آزار می‌دهد.

خبرگزاری فارس: ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه؛ مکمل اقتصاد غیرپویای دولتی



به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، ارتباط صنعت و دانشگاه و تقویت تعامل دانشگاهیان و صنعتگران همواره از امور مهمی بوده که مورد توجه دولت‌مردان در شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی قرار داشته؛ اما در عمل، شاهد تحقق مطلوب این امر اساسی نبوده‌ایم. استان سمنان با دارا بودن بیش از 2 هزار واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و شهرها و روستاهای مختلف، همواره از قطب‌های صنعت و معدن در ایران اسلامی به شمار می‌رفته است و از سویی، جمعیت قابل توجه دانشجویی را نیز در خود جای داده است. وجود یک نفر دانشجو به ازای هر 6 نفر جمعیت در استان سمنان مؤید این است که این استان از لحاظ فعالیت‌های دانشگاهی می‌تواند در زمره استان‌های دست اول کشور باشد و از طرفی دیگر، فعالیت تعداد زیادی از واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در استان پهناور سمنان قادر خواهد بود بستری مناسب را برای «تولید بر اساس تحقیق» فراهم کند. ارتباط صنعت و دانشگاه همواره در استان سمنان از اهمیت خاصی برخوردار بوده؛ اما به دلایل متعددی تا امروز این تعامل قوت لازم را به خود نگرفته است و دانشگاهیان و صنعتگران نتوانسته‌اند پیوند مستحکمی بخورند. کارآفرین امروزی بدون تردید با دوری از تحقیق و پژوهش و استفاده از یافته‌های دانشگاهی قادر نخواهد بود در مسیر تولید برتر، با کیفیت بالاتر و قیمت تمام‌شده پایین‌تر نسبت به محصولات مشابه خارجی گام نهد و این امر این ضرورت را بیش از پیش نمایان می‌سازد که صنعت و دانشگاه باید در اختیار یکدیگر قرار گیرند.

ارتباط دانشگاه با صنعت و تولید؛ از حرف تا عمل مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در همین زمینه می‌گوید: کارآفرین انسانی مقدس بوده که قابل تقدیر و تجلیل است؛ اما هدف دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها باید بیشتر معطوف به پرورش کارآفرین در جامعه باشد. اسماعیل غنیان افزود: به هر شکل باید تلاش کنیم تا فرهنگ کارآفرینی را در جامعه ترویج دهیم؛ جوانان باید به‌سوی کارآفرینی سوق یابند و اندیشه کارآفرینی در میان دانشجویان نهادینه شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان اما موضوع دیگری را مورد تأکید قرار داد و آن، استفاده از سرمایه‌های خرد و فکرهای کوچک بود؛ غنیان در این‌باره گفت: باید بتوانیم فرهنگ کارآفرینی جمعی را نیز به جوانان آموزش دهیم و از جمع شدن اندک سرمایه‌ها و فکرهای کوچک به کارآفرینی جمعی برسیم. وی تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های موفق امروز حاصل کار جمعی است که به‌نوعی در شرکت‌های تعاونی دنبال آن هستیم؛ با این تفاوت که شرکت‌های تعاونی را باید برای کارآفرینی به کار بگیریم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان افزود: موضوع کارآفرینی جمعی متأسفانه تا اینجای کار در کشور مغفول مانده است و به آن به‌اندازه کافی پرداخته نمی‌شود. غنیان در بخش دیگری از سخنان خود به نقش دانشگاه‌ها و نحوه همکاری دانشگاه با صنعت و تولید اشاره کرد و گفت: باید برای ارتباط هر چه بیشتر و مؤثرتر دانشگاه و صنعت در عرصه عمل گام برداریم و در این بین، وظیفه دستگاه‌های اجرایی است که نقش حلقه واسط را در این ارتباط بازی کنند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان افزود: انجام پایان‌نامه‌هایی با رویکرد موضوعات کاربردی، توجه بیشتر به کارورزی و کارآموزی دانشجویان، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی و برگزاری دوره‌های آموزشی می‌تواند در این بین اثرگذار و عملی باشد.

دانشگاه و اهمیت ترویج فرهنگ کارآفرینی مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیز یکی از مشکلات پیش روی جویندگان کار در کشور را نداشتن توانایی‌های فردی و مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار می‌داند و می‌گوید: دانشگاه باید در این بخش ورود جدی‌تری داشته باشد. ابراهیم محمودی افزود: تحصیل‌کرده‌های ما اغلب به‌جای استفاده از فرصت‌های شغلی و کارآفرینی و مشارکت در توسعه ملی دنبال استخدام در دستگاه‌های دولتی و مشاغل کارمندی هستند و صنعتگران البته دنبال نیروی باتجربه و متخصص می‌گردند. وی گفت: باید بدانیم این کمبودی است که هم دانشگاه و هم صنعت در ارائه آن به دانشجو و جوینده کار غافل مانده‌اند و باید به آن توجه شود؛ راهکار مؤثر این امر نیز ترویج و گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی به‌ویژه در سنین نوجوانی و جوانی است. مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان سمنان افزود: کارآفرینی مقوله‌ای است که همواره همراه بشر بوده و به‌عنوان یک پدیده نوین، نقش مؤثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی جامعه بر عهده دارد؛ از این‌رو، تضمین حیات و بقای کشورها نیازمند نوآوری، ابداع و خلق محصولات و خدمات جدید است. محمودی عامل عقب‌ماندگی اقتصادی کشورهای در حال توسعه را در عدم درک صحیح خلاقیت فردی دانست و گفت: باید با برنامه‌ریزی صحیح در همان سال‌های نوجوانی و جوانی نسبت به تعلیم و تربیت و ایجاد روحیه کاری لازم در نسل آینده‌ساز جامعه اقدام کرد تا بتوانیم شرایط را برای توسعه و صنعتی شدن جامعه فراهم کنیم.

فعالیت‌های بخش تعاون در ایران؛ همواره ناموفق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان و از پیشکسوتان عرصه کارآفرینی نیز فعالیت تعاون را در ایران موفق ارزیابی نکرد و گفت: در کشور روی فعالیت جمعی و کار گروهی، فرهنگ‌سازی لازم را انجام نداده‌ایم و به همین دلیل در تعاون نتوانستیم موفق عمل کنیم. علی‌اصغر جمعه‌ای اضافه کرد: شمار زیادی از جوانان درس‌خوانده و تحصیل‌کرده هستند؛ اما کار کردن با هم را به‌درستی آموزش ندیده‌اند؛ ما نه خود آموزش دیدیم و نه به فرزندانمان درست آموزش دادیم. وی افزود: اگر دنبال کارآفرینی جمعی هستیم، نخست باید عزم خود را جزم و فرهنگ جامعه و خود را عوض کنیم تا بتوانیم در آینده شاهد با هم کار کردن موفق در کشور باشیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان که گرد سفیدی گذر ایام بر چهره دارد، می‌گوید: کارآفرین کسی است که سرمایه و عمر خود را در معرض مشکلات و حوادث قرار می‌دهد تا خلاقیت، ایده و فکر خود یا دیگران را به تولید تبدیل کند. جمعه‌ای گفت: به یاد داشته باشیم موفقیت کارآفرین در گروه تأمین نیاز و خواست مشتری است؛ اما در طول این مدت با تغییر ذائقه مشتری و اعمال سلیقه در ارائه کالایی خاص نظیر صنعت خودرو، امکان رقابت را از کارآفرین داخلی سلب کرده‌ایم؛ مصداق بارز آن در دو شرکت خودروسازی غیروابسته به دولت بوده است که به ورشکستگی کارشان انجامید.

دانشگاه‌ها؛ عامل کارآفرین‌سوزی مدیرعامل شرکت نمک‌های باریوم و استرانسیوم آسیا و مسئول کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان نیز وجود دانشگاه‌ها را عامل کارآفرین‌سوزی در جامعه معرفی کرد. حمید علوی گفت: امروز دانشگاه‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند که محصولشان، تربیت و آموزش صرف دانشجویان است. وی تصریح کرد: خروجی دانشگاه‌ها به هیچ عنوان مطابق با نیاز صنعت و جامعه نیست و این رویکرد باید اصلاح شود. مدیرعامل شرکت نمک‌های باریوم و استرانسیوم آسیا معتقد است: کارآفرینان موفق، اصولاً دانشجویان موفق مراکز دانشگاهی نیستند؛ درواقع این‌ها کسانی هستند که ‌جای فراگیری درس صرف دنبال فراگیری علایق و سلایق خود رفته و در دانشگاه تنها دنبال افزایش معدل خود نبودند.

دانشگاه و بسترسازی تحقق رؤیای کودکی عبدالله اکبری‌راد، کارآفرین برتر استان سمنان و مدیرعامل شرکت تولیدی عقاب‌افشان سمنان نیز معتقد است: امروز خبرهای خوبی از مجموعه دانشگاهی به‌خصوص در حوزه دانشگاه آزاد اسلامی می‌شنویم؛ تغییر رویکرد و سیاستی که می‌تواند نقش بسیاری در توسعه صنعتی و پرورش نیروی متخصص کارآفرین داشته باشد. وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک نمونه از مجموعه‌های موفق غیروابسته به بودجه نفت با این حرکت می‌تواند نقش مؤثرتری در چرخه کارآفرینی و پرورش کارآفرین بازی کند. کارآفرین برتر استان سمنان افزود: امروز در مجموعه عقاب‌افشان، نزدیک به 110 نفر متخصص فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار هستند که این جای افتخار و مباهات دارد. اکبری‌راد همچنین سه عامل موفقیت انسان را در توکل، صداقت و اعتماد برشمرد و گفت: این‌ها سه مشخصه بارز یک فرد کارآفرین است. وی اما چند توصیه هم به جوانان و دانشجویان دارد و می‌گوید: اول بگویم اتفاقاتی که در مجموعه عقاب‌افشان رخ داده، رؤیای زمان کودکی من است؛ پس اجازه دهید تا رؤیاهایتان بارور شود و از پرورش رؤیاهایتان هرگز نهراسید. مدیرعامل شرکت تولیدی عقاب‌افشان سمنان ادامه داد: به دنبال دانش و کسب تجربه باشید؛ عاشق کارتان باشید و برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به کسی جز خودتان تکیه نکنید؛ از ریسک نترسید و برای رسیدن به هدفتان برنامه‌ریزی داشته باشید.

نقش دولت و پایان بی‌توجهی‌ها به هر حال، نقش دولت در برقراری و پایدارسازی ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه بر احدی پوشیده نیست؛ نقشی که امروز باید بدان پرداخته شود و پایانی بر بی‌توجهی‌های سالیان اخیر در این حوزه باشد. کارآفرینی، ایجاد اشتغال پایدار و مطلوب، تسهیل در امور مردم، شکل‌گیری اقتصاد مؤثر و پویا و همه مؤلفه‌های مربوط به تولید و کسب‌وکار امروز با توجه بیشتر به عرصه تحقیق و پژوهش اهمیت ویژه به خود می‌گیرد؛ مسأله‌ای که تا امروز از سوی دولتی‌ها مورد توجه چندان قرار نگرفته است. دانشگاه نیز به معنا واقعی کلمه در سال‌های اخیر نتوانسته خود را متوازن با رشد صنعت و معدن در بخش‌های عملی علوم مختلف بروزرسانی کند و در این عرصه نیز نیازمند تلاش‌های بیشتری برای رسیدن به نقطه ایده‌آل هستیم. ******************** گزارش از: سمیه قاسمی ********************

94/12/04 - 21:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن