تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806375803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نیروهای انقلاب در مسیر پاسخ به مطالبات اقتصادي مردم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نیروهای انقلاب در مسیر پاسخ به مطالبات اقتصادي مردم
اين روزها يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هايي كه در ذهن مردم وجود دارد، بحث اقتصاد و نحوه حل مشكلات اقتصادي است كه گريبان مردم را گرفته است؛ مشكلاتي كه بارها و بارها از زبان و لسان مردم به آن پرداخته شده و در دوره‌هاي گوناگون به عنوان اولويتي مهم و غيرقابل چشم‌‌پوشي از سوي كانديداهاي اقتصادي نيز مطرح شده است.
نویسنده : مهدی پورصفا 


اين روزها يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هايي كه در ذهن مردم وجود دارد، بحث اقتصاد و نحوه حل مشكلات اقتصادي است كه گريبان مردم را گرفته است؛ مشكلاتي كه بارها و بارها از زبان و لسان مردم به آن پرداخته شده و در دوره‌هاي گوناگون به عنوان اولويتي مهم و غيرقابل چشم‌‌پوشي از سوي كانديداهاي اقتصادي نيز مطرح شده است.
در اين دوره نیز مردم مطالباتی را در حوزه اقتصاد بيان كرده‌اند و شايد در اين ميان مجلس شوراي اسلامي نقشي مهم و غيرقابل انكار در حوزه اقتصاد ايفا خواهد كرد، همين مسئله سبب شده است تا در تبليغات انتخاباتي نیروهای انقلاب بحث اقتصاد مقاومتي مهم‌ترين اولويتي باشد كه از سوي كانديداهاي اقتصادي بيان شده است. نقد عملكرد اقتصادي دولت نيز يكي از مهم‌ترين محورهايي بوده كه سخنان آنان در آن مطرح شده است.
اين رويكرد اقتصادي تاكنون در انتخابات‌هاي گوناگون مجلس بي‌سابقه بوده است. اقتصاد هيچ‌گاه چنين نقش محوري در رقابت‌هاي انتخاباتي نداشته است و شايد اين اولين بار است كه رقابت‌هاي انتخاباتي اين گونه در حوزه اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است اما چرا اين رويكرد به حوزه اقتصاد در رقابت‌هاي انتخاباتي درست و در مسير صحيح است.
 
 چرا اقتصاد اولويت اين انتخابات شد
اقتصاد از جمله اولويت‌هايي است كه همواره رهبر انقلاب اسلامي بر ضرورت توجه به آن در سال‌هاي مختلف تذكر داده‌اند و تقريباً از سال‌هاي قبل بحث اقتصاد به عنوان يكي از شعارهاي سال ايشان قرار گرفته است. بحث اقتصاد مقاومتي به عنوان يك رويكرد تازه براي اولين بار توسط ايشان و از سوي اقتصاددانان مختلف به عنوان يك رويكرد صحيح براي حضور و بازسازي اقتصادي به خصوص در مقابل فشارهاي بيگانگان مطرح شد. در اين ميان مجلس شوراي اسلامي به عنوان ركن قانونگذار نقشي مهم در ايجاد و توسعه هر گونه اقتصاد پيشرفته دارد.
اقتصاد مقاومتي هم به عنوان يك رويكرد مهم نياز به اين نكته دارد كه چارچوب قانوني مناسب براي آن تعريف شود و در اين ميان مجلس مي‌تواند اين وظيفه را به خوبي انجام دهد. از سوي ديگر مجلس وظيفه دارد به فوريت‌هاي اقتصادي رسيدگي كند و در مواردي جلوي وابستگي كشور به بيگانگان را بگيرد. اين مسئله زماني مهم‌تر به چشم مي‌آيد كه غرب امروز تلاش مي‌كند فشارها در حوزه اقتصادي به ايران را همچنان ادامه دهد. در حقيقت تهديدهاي دشمنان عليه ايران همچنان اقتصادمحور است و دشمنان تلاش مي‌كنند از اين ناحيه نظام جمهوري اسلامي را مورد هدف قرار دهند.

   امريكا همچنان به دنبال زدن اقتصاد ايران است
در حقيقت امريكايي‌ها «هجوم به اقتصاد ايران» را به ‌عنوان يكي از راه‌هاي مهار ايران در نظر گرفته‌اند. براي مثال «كليفور دي مي» رئيس بنياد دفاع از دموكراسي‌ها در خصوص مهار ايران معتقد است، امريكا و كنگره‌ اين كشور به‌عنوان مخالفان توافق با ايران بايد با هجوم اقتصادي، بهره‌برداري اقتصادي ايران را كند كنند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا نيز در جريان مبارزات جمهوريخواهان و دموكرات‌هاي سنا براي به چالش كشيدن اقدامات وي در زمينه‌ توافق هسته‌اي با ايران، طي نامه‌اي به سناتورها قول داد كه فشار اقتصادي عليه ايران را به‌عنوان يك استراتژي دائمي همچنان حفظ كند.
بر همين اساس، بعد از توافق هسته‌اي نيز امريكايي‌ها تلاش كردند چنين القا كنند كه چيزي نسبت به قبل عوض نشده است، از همين‌رو تمام تلاش آنها بر حفظ آن چيزي بود كه از آن با عنوان «ريسك سرمايه‌گذاري» در ايران ياد كرده‌اند، براي مثال خبرگزاري رويترز در روز ۲۰ ژانويه، يعني ۳۰‌دي‌ماه در گزارشي مفصل تحت عنوان «نوار قرمز، خطرات سياسي مي‌تواند سرمايه‌گذاري در ايران را متوقف كند»، ادعا كرد: «عواملي كه مي‌تواند سرمايه‌گذاري را متوقف كند عبارتند از: تحريم‌هاي باقي‌مانده، كمبود مالي پروژه‌ها و خطرات سياسي.» رويترز با برشمردن بسياري از تحريم‌هايي كه عليه ايران باقي مانده است، اين چنين درصدد پر كردن ايده‌ ريسك سرمايه‌گذاري در ايران است: «بسياري از تحريم‌هاي ايالات متحده عليه ايران پابرجا باقي مي‌مانند.
ميدل ايست آنلاين نيز با بيان اينكه «تحريم‌هاي اوليه و اصلي عليه ايران هنوز باقي مانده است»، با ارائه دادن نمونه‌هايي از نگراني‌هايي كه در بانك‌هاي اروپايي در اين خصوص وجود دارد، ادامه مي‌دهد: همانطور كه يك مقام رسمي مربوط به يك بانك بزرگ در نيويورك كه خواسته نامش فاش نشود، در خصوص سرمايه‌گذاري در ايران اظهار داشته، «اين بدان معني است كه ظهور توافق هسته‌اي، هيچ تأثيري بر ما نداشته است.»
فضاي ساختگي امريكايي‌ها در اين خصوص تا حدي است كه ديلي ميل به نقل از يك منبع بانكي در اروپا با ابراز «نگراني اروپايي‌ها از اين موضوع» بر آن است كه «تحريم‌ها برداشته شده است اما هنوز هيچ چيز روشن نيست.» فضاسازي امريكايي‌ها تا حدي است كه ايو تيبو دوسيلگي نايب رئيس مؤسسه‌ ‌مدف اينترنشنال در خصوص سرمايه‌گذاري به واسطه‌ لغو تحريم‌ها معتقد است: «همچنان عدم‌اطمينان وجود دارد.»
ارنست مونيز، وزير انرژي امريكا كه در مذاكرات هسته‌اي نيز به عنوان يكي از مذاكره‌كنندگان امريكايي سر ميز مذاكره حاضر بود، در سخناني در مؤسسه‌ تحقيقاتي ويلسون در واشنگتن گفت: «درباره‌ نزديك شدن كشورها به ايران براي روابط تجاري، اتفاق‌هايي در جريان است اما بسيار زياد نيست و نبايد زياد تحت تأثير قرار گرفت. بررسي‌ها و رايزني‌هاي زيادي در اين خصوص در جريان است اما درعين حال، ترس زيادي هم وجود دارد. بايد به‌خاطر داشت كه ايران كشوري است كه همچنان به شدت تحريم شده است. تحريم‌هاي هسته‌اي برداشته شده اما تحريم‌هاي ديگر برداشته نشده است.» مونيز با تأكيد بر اينكه در خصوص روابط با ايران كشورهاي ديگر بايد محتاط باشند، بيان داشت: «درباره‌ روابط اقتصادي با ايران بايد بگويم كه ايران كشوري با جمعيت 80 ميليون نفري، فرصت‌هاي اقتصادي زيادي دارد به‌ويژه در شرايط جديدي كه پيش آمده است اما كساني كه مي‌خواهند با ايران روابط اقتصادي داشته باشند، بايد با چشمان كاملاً باز وارد عمل شوند و به گزينه‌هايي همانند احتمال بازگشت‌پذيري تحريم‌ها و امثال آن توجه داشته باشند. آنها بايد بدانند كه اگر تحريم‌ها بازگشت پيدا كنند، سرمايه‌گذاري بزرگي انجام نخواهد شد.»
جان اسميت، مدير «دفتر كنترل دارايي‌هاي خارج» (OFAC) وابسته به وزارت خزانه‌داري امريكا نيز در روز ۱۴ جولاي مصادف با ۲۵ بهمن در جمع نمايندگان كنگره‌ ايالات متحد امريكا بيان كرد: «به طور كلي، تحريم اوليه نسبت به ايران هنوز سرجاي خود باقي است.» وي همچنين در خصوص محدوديت شركت‌هاي تجاري با ايران عنوان داشت كه «آنها (شركت‌هاي تجاري) بايد اطمينان يابند كه هيچ پرداخت يا تراكنشي به دلار كه مرتبط با ايران باشد از طريق مؤسسات مالي امريكايي صورت نمي‌گيرد.» جان اسميت حتي اشاره كرد كه «اگر شركت‌هاي غير‌امريكايي از نهادهاي ايراني كه هنوز در ليست سياه هستند حمايت كنند، ممكن است از سيستم مالي ايالات متحده بريده شوند.»
در اين ميان، كنگره‌ امريكا اقداماتي را انجام داد كه برآيند كلي آن، جلوگيري از رابطه‌ اقتصادي ساير شركت‌ها و كشورها با ايران است، براي مثال نمايندگان امريكا با اختلافي اندك، طرحي را تصويب كردند كه قدرت باراك اوباما، رئيس‌جمهوري اين كشور را در رفع تحريم‌ها عليه ايران بر اساس توافق هسته‌اي محدود كرده است. همچنين موضوع ديگري كه توسط كنگره پيگيري شد، طرح محدوديت صدور ويزا براي مسافران به ايران بود كه توسط باراك اوباما به قانون تبديل شد كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان به چالشي جديد براي جذب سرمايه‌گذاري اقتصادي در ايران تبديل شده است.

   پاسخ درست به نیاز مردم
با چنين شرايطي طبيعي است كه بايد به اقتصاد مقاومتي به عنوان يك راه مقابله با فشارهاي دشمنان نظر داشت و آن را به صورت عملي در داخل مجلس و با استفاده از قوانين پياده كرد.
با همين استدلال مي‌توان به روشني متوجه اين قضيه شد كه تلاش نیروهای انقلاب براي حضور در عرصه انتخابات با محوريت اقتصاد پاسخ به نيازي است كه نه تنها در بين مردم طرفدار فراواني دارد بلكه پاسخ به تهديدهاي عملي دشمن در حوزه اقتصاد است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن