تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820710981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي دروازه‌باني در فوتبال ايران و جهان گفت‌وگو با ناصر حجازي آينده را از من گرفتند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بررسي دروازه‌باني در فوتبال ايران و جهان گفت‌وگو با ناصر حجازي آينده را از من گرفتند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

ناصر حجازي، معتقد است كه دروازه‌باني سخت‌تر شده و دروازه‌بانان كنوني وظايف سنگين‌تري بر عهده دارند. او طرفدار پيتر چك، دروازبان چك و بوفون دروازه‌بان ايتالياست.

به گزارش ايسنا، دروازه‌بان اسطوره‌اي فوتبال ايران در گفت‌وگو با پايگاه اينترنتي "دويچه وله" آلمان در رابطه با يورو 2008،‌ وضعيت دروازه‌باني در ايران، بهترين دروازه‌بانان جهان و ايران،‌ وضعيت تيم ملي و استقلال سخن گفته است.

**آقاي حجازي، الان چند روزي است كه مسابقات فوتبال جام ملت‌هاي اروپا شروع شده. آيا شما در داخل ايران اين مسابقات را پيگيري مي‌كنيد و انعكاس اين جام در ايران چطور است؟

- البته در ايران اكثر بازي‌ها را مستقيم پخش مي‌كنند. هر روز دو بازي پخش مي‌شود. اكثر بازي‌ها را من نگاه مي‌كنم. كارهاي خوبي كه تيم‌ها انجام مي‌دهند در هر صورت درسي‌ است براي ما كه بتوانيم كارهاي خوب آنها را پيگيري كنيم و بتوانيم به جوانان مملكت‌مان انتقال بدهيم. البته جام ملت‌ها، همان‌طور كه مي‌دانيد، بعد از جام جهاني يكي از جام‌هاي معتبر دنياست كه انجام مي‌شود و تمام تيم‌هاي بزرگ اروپا در آنجا جمع مي‌شوند. تيم‌هاي بزرگ دنيا مثل آلمان، هلند و ايتالي با بازي‌شان شور و هيجان خاصي به مردم دنيا مي‌دهند. هم‌چنين در كشور ما همه فوتبال‌دوستان مي‌نشينند و اين بازي‌ها را مستقيم تماشا مي‌كنند.

- اگر توجه كنيد، دروازه‌باني در زمان ما خيلي راحت‌تر و آسان‌تر بود. كار دروازه‌بان به‌مراتب آسان‌تر بود. اكنون با قوانيني كه فيفا در مورد دروازه‌بان وضع كرده، كار دروازه‌بانان را سخت‌تر كرده است و اگر توجه داشته باشيد، الان دروازه‌بان بايد تكنيك يك فوتباليست خوب را در زمين داشته باشد و بتواند به‌عنوان يك دفاع آخر خوب، تمام جوانب را در نظر بگيرد و بتواند تمام توپ‌هايي كه پشت سر دفاع مي‌اندازند را به راحتي با تكنيك بالاي خودش كنترل كند و بتواند بازي‌سازي را از همان‌جا شروع كند. ولي در زمان ما، دروازه‌بان مي‌توانست توپ را با دست بگيرد و دوباره پرتاب كند، مي‌توانست خيلي وقت‌كشي كند. اين قوانين جديد هم‌چنين از وقت‌كشي دروازه‌بانان كم كرده. اكنون كار دروازه‌بان خيلي سخت‌تر شده است.

**بر روي كدام درواز‌ه‌بانان در جام ملت‌ها نگاه ويژه‌اي داريد؟

- البته من فقط كار دو دروازه‌بان را خيلي پيگيري مي‌كنم. يكي بوفون از ايتاليا و يكي هم پيتر چك از تيم جمهوري چك. البته بوفون شرايط خاص خودش را دارد. بوفون با كوله‌باري از تجربه و با ديد عالي و بدون حركات اضافه كارش را انجام مي‌دهد. چون فكر و شعور بوفون از تمام دروازه‌بانان دنيا خيلي بالاتر است و به‌خاطر همين است كه كمتر شيرجه مي‌زند كه توپ را بگيرد. او با ديد خاص خودش مي‌تواند توپ را مهار كند. در مقابل او پيتر چك است كه يك گلر قدرتمند با قد و بالاي خوب است. اميدوارم كه اين دو دروازه‌بان باز هم خودشان را نشان دهند.

**همان‌طور كه در جريان هستيد، "ينس لمان" با سن نزديك به 39 سال هنوز سنگربان شماره‌ي يك تيم ملي فوتبال آلمان است. نظر شما در اين مورد چيست؟

- اكنون لمان يكي از بهترين دروازه‌بانان است، بعد از بوفون و پيتر چك. لمان استيل خاص خودش را دارد. استيل زيبايي ندارد، اما فيزيك بدني پيتر چك و بوفون تمام تماشاگرها را جذب خودشان مي‌كند. لمان با قد بالايي كه دارد، رفلكس‌هايش از اين دو دروازه‌بان ضعيف‌تر است، ولي توپ‌هاي هوايي را خيلي راحت‌تر مهار مي‌كند. بوفون و پيتر چك از لحاظ تكنيكي بالاتر از لمان هستند. اكنون در ايران برعكس اروپا كار مي‌شود. وقتي دروازه‌بان به سن 30-31 سالگي مي‌رسد، تمام مطبوعات و راديو و تلويزيون از بازنشستگي اين دروازه‌بانان مي‌گويند. در صورتي كه اگر توجه كنيد، دروازه‌بان از 30سالگي تازه رشدش شروع مي‌شود و مي‌تواند حداقل8-9سال مثمرثمر باشد. من را 29سالگي كنار گذاشتند، عابدزاده 31سالگي كنار رفت. در صورتي كه ما مي‌توانيم بازدهي خيلي زيادي داشته باشيم. اكنون درواز‌ه‌بانان خوبي در ايران هستند، مثل "رحمتي" و "سوشا مكاني". ما بايد دروازه‌بانان خوب دنيا را براي آموزش به ايران بياوريم تا به دروازه‌بانان ما آموزش دهند كه چه‌طور توپ‌گيري كنند، چه‌طور جاي‌گيري كنند. ولي متاسفانه ما چنين افرادي را نداريم كه بياوريم و به اين‌ها تعليم درستي بدهند.

**هم‌زمان با جام ملت‌هاي اروپا، پيكارهاي مقدماتي جام جهاني در قاره‌ي آسيا نيز برگزار مي‌شود. شما اكنون وضعيت تيم ملي فوتبال ايران را در اين دور از رقابت‌ها چگونه مي‌بينيد؟

- البته اگر توجه كنيد، ما در گروهي آسان قرار داريم. يعني تيم‌هاي درجه دو و درجه سه آسيا در گروه ما هستند. ما اصلا نبايد فكر اين گروه را مي‌كرديم. يعني به اين‌جا نبايد مي‌كشيد كه در بحران قرار بگيريم. چون تيم فوتبال ايران در مقابل امارات يا كويت يا حتا سوريه، حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و اصلا آنها بايد سعي كنند كه مقابل ما به امتياز دست پيدا كنند. ما چشم‌بسته مي‌توانيم به مرحله‌ي دوم صعود كنيم، ولي تقريبا با بردي كه در امارات به‌دست آورديم، كمي از بحران خارج شديم. ولي بايد اين را درنظر داشت كه بازي‌هاي بعدي هم براي ما مشكل‌ساز خواهد بود. ما بايد با چشم باز و با تمرينات خوب و منظم و يك كار گروهي منسجم بتوانيم موفق شويم. هميشه چشم به بازيكن‌هاي خلاق نداشته باشيم، بايد كار گروهي و يك تيم باشيم.

**يعني اين كه ما تا تيم‌شدن هنوز فاصله‌ي زيادي داريم؟

- بله، ما بايد كار زياد كنيم تا بازيكنان با هم‌ديگر هماهنگ باشند. اين كادر فني است كه بايد اين كار را انجام بدهد.

**پرسش آخر ما در رابطه با وضع فعلي خودتان در عرصه‌ي فوتبال ايران است. شما فصل گذشته را به‌عنوان سرمربي استقلال شروع كرديد، بعد به سمت مدير فني منصوب شديد. حالا چه مسئوليتي را برعهده داريد؟

-البته من فصل را با استقلال شروع كردم، ولي من خواسته‌هايي داشتم كه برآورده نشد و به‌خاطر مسايلي اين سرمربي‌گري را قبول كردم. من قبلا با تيم ديگري قرارداد بسته بودم اما وقتي از من خواستند به تيم خودم بيايم، آمدم. ولي نمي‌دانستم كه بالاخره چوب لاي چرخ مي‌گذارند كه من از اين تيم جدا بشوم و موفق نشوم. فكر مي‌كنم سيزده هفته براي يك مربي، فرصت كمي است. به مربي يك‌ يا دوسال فرصت مي‌دهند تا تيم جواني كه درست كرده به ثمر برساند. در اين سيزده هفته هم كار مناسبي انجام دادم، بازيكن‌هاي جواني به اين تيم آوردم كه همه زير21،22،23سال بودند كه مي‌توانست براي آينده مفيد باشد. ولي در هر صورت، آينده را از من گرفتند كه نتوانم با اين تيم براي سال آينده موفق بشوم. البته امسال هم به نظر خودم تا سيزده هفته موفق بودم، چون تيم‌ام رده‌ي پنجم جدول بود و 60امتياز باقي مانده بود، ولي درهرصورت من را كنار گذاشتند و من هم كنار رفتم و در استقلال هم هيچ سمتي از چهار­ پنج ماه گذشته نداشتم.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 385]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن