واضح آرشیو وب فارسی:598: رئیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صداوسیما گفت: بیشترین نقدی که به سریال «معمای شاه» می شود، در حقیقت سیاسی کاری است و عده ای از این طریق دنبال تطهیر پهلوی ها هستند.به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «امین صدیقی» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره موازی کاری مرکز امور نمایشی سیما با مرکز گسترش فیلمنامه نویسی سازمان صداوسیما در تولید آثار نمایشی گفت: چون ما در یک دوره گذار هستیم و تجارب قبلی را به تجارب آینده پیوند می زنیم ممکن است هر اتفاقی در آینده بیفتد چون متن و فیلمنامه پایه کار نمایشی است ما یکسری از کارها را از این مرحله شروع کردیم و به زودی خانه فیلمنامه نویسان هم راه می افتد و به خانه هنرمندان تبدیل می شود. وی افزود: اگر توازی وجود دارد باید در رده های پایین تر حذف شود چون ما در رتبه بالاتری قرار داریم و در صورت لزوم می توان حذف و تعدیل و یکپارچه کرد. ما تولید محدودی خواهیم داشت و در آینده باید ببینیم چه اتفاقی می افتد. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می شود آقای سرافراز خودش همه فیلمنامه ها را می خواند، این مطلب درست است؟ اظهارداشت: اگر این وقت را داشته باشند که خیلی خوب است. البته باید بگویم که شورای علی فیلمنامه نویسی به ریاست آقای سرافراز تشکیل می شود و از جلساتی است که حضور منظم دارند و در یکسال گذشته ما فقط یک کنسلی داشته ایم. این اهمیت دادن بد نیست. البته به دلیل حجم بالای فیلمنامه نویسی حتی من هم نمی رسم همه را بخوانم. این حسن است که رئیس سازمان صداوسیما این کار را انجام بدهد. ما از رئیس رسانه ملی انتظار داریم که فقط سخنرانی کرده و روبان پاره کند در حالی که در دنیا طور دیگری مدیریت می کنند. وی همچنین در پاسخ به این سوال فارس که شما اشاره کردید که مرکز گسترش فیلمنامه نویسی طبق اولویت اقدام به تولید آثار نمایشی می کند، این اولویت ها را چه کسی تشخیص می دهد؟ عنوان داشت: مثلا اگر احساس شود که باید سریالی با موضوع انتخابات ساخته شود، اگر دوستان در مرکز امور نمایشی سیما این آمادگی را داشته باشند ما اولویت را به آنها می دهیم و حضورمان در این بخش بیشتر جبرانی است. در این دوره گذار برای هم افزایی و کمک به سیماست و ممکن است در مقطعی این کمک نباشد منتفی شود و تثبیت شود. حتی در خود سیما هم شرایط جدید تثبیت نشده و گروه ها ماموریت عمده شان در مرکز امور سیما تعریف شده است و در آینده احتمال بازنگری در همه این ساختارها وجود دارد. اگر سامانه طرح و فیلمنامه تثبیت شود، خیلی از خلاءها و زواید خودش را نشان می دهد. وی تصریح کرد: خیلی ها برای طرح و فیلمنامه به شبکه ها مراجعه می کنند اما در شرایط امروز تمام دوستان نویسنده می دانند که مرکز گسترش فیلمنامه نویسی وجود دارد پس بحث دسترسی راحت تر به گروه ها منتفی است چون قبلا نویسندگان و تهیه کنندگان هم متعلق به سازمان بودند و برایشان راحت تر بود. این موضوع یکبار عنوان شود کافی است. تغییرات اجتناب ناپذیر است. صدیقی در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه اگر هم مرکز گسترش فیلمنامه نویسی و هم مرکز امور نمایشی سیما هر دو طرح های قابل قبولی ارائه بدهند؛ اولویت ساخت با کدام است؟ اظهارداشت: اولویت تولید با سیماست. ما در حوزه متن و فیلمنامه کار زیادی داریم و البته من درباره آینده صحبتی نمی کنم. وی همچنین درباره اولویت های مد نظر مرکز گسترش فیلمنامه نویسی نیز تصریح کرد: خانواده موضوعی است که به آن اهمیت می دهیم. اقتصاد مقاومتی، تاریخ اسلام و ... نیز کارهای مستمر خواهیم داشت اما به نظر می رسد نیاز تلویزیون به موضوعات اجتماعی و طنز است. به دنبال تولید یکسری کارهای زودبازده با تعداد قسمت بالا هستیم که به مسائل روز بپردازد و جایش هم خالی است. آنتن تلویزیون را نمی توان با آثار درام فاخر پر کرد. رئیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صداوسیما افزود: نظام تولید در تلویزیون باید متحول شود و فقط بحث فیلمنامه نیست. ما یکسری کارهای تاریخی سبک در کشورهای همسایه می بینیم که مخاطب خوبی هم دارند اما در داخل کشور ما یکسری از کارها را بزرگ می کنیم که یا انجام نشود؛ یا دیر باشد و یا وقتی به پخش رسید، اثرگذاری نداشته باشد. نگاه تلویزیون در این بخش ها چنین نیست و می خواهیم تلویزیونی تر عمل کنیم. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه نظر شما درباره سریال تاریخی معمای شاه چیست؟ تصریح کرد: ساخت سریال معمای شاه از سال های قبل شروع شده و ادامه آن نیز در دوره جدید پیگیری می شود. در مجموع وقتی کاری را نقد می کنیم باید نقاط مثبت و منفی آن را لحاظ کنیم. نوع برخورد با معمای شاه طوری بود که بخشی از آن قابل پیش بینی بود چون به موضوع مهم و حساسی پرداخته و جبهه مقابل هم رسانه هایی هستند که به تطهیر پهلوی می پردازند و این حساسیت کار را بیشتر می کند که ما کار را قوی تر و بهتر ارائه بدهیم. ما اجازه بی انصافی درباره این کار را نداریم. این پروژه ضعف هایی هم داشته خود ما هم در صحبت هایی که با کارگردان و تهیه کننده داشتیم، پیگیری کردیم و در حال حاضر سریال توسط گروهی به ریاست دکتر پورحسین بازبینی می شود و ایرادات و اشکالات رفع می شود و حتی اصلاحاتی هم روی فیلمنامه انجام شده است. وی اظهارداشت: این سریال مخاطب دارد و دو نوع برخورد با آن وجود دارد که یکی از آنها کمال گرایی است و اینکه بگوییم سریال از این بهتر هم ساخته می شد ولی دیگری سیاسی کاری است و خیلی نظر خوشی نسبت به آن ندارم. خیلی از نقدهای معمای شاه درباره محتوا و مسائل تکنیکی نیست و اصل موضوع را زیر سوال می برد که به تطهیر سریال می پردازد که از سوی رسانه های دولتی مطرح می شود و این بخش که از سوی دوستان است شاید مقداری منجر به تعجب تیم تولید کننده و مدیران تلویزیون شده است که چرا کسانی که نقد می کنند و دوستان حرفه ای نقد نمی کنند و منصفانه نیست. در یک کار سنگین باید به مسائل فنی بپردازیم و موارد مثبت این سریال دیده نشده است. اگر آقای ورزی مشکل است که معمای شاه از تبریز در مه در کارگردانی قوی تر است اما چرا این همه هجمه علیه این سریال نبود و تجلیل های متعددی درباره آن صورت گرفت؟ انتظار داشتیم درباره این سریال منصفانه برخورد شود که این اتفاق نیافتاد.
یکشنبه ، ۲اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: 598]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]