تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805269103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت پرده تصويب برجام به روايت لاريجاني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پشت پرده تصويب برجام به روايت لاريجاني
ما آنچنان معجزه مهمي هم انجام نداديم، زيرا برخي در كشور ظرف دو ساعت نيز 300 مصوبه داشته‌اند!‌و اين رفتار مورد تمجيد عده‌اي قرار گرفت! اما اين موضوع كه بحث مي‌كنيم مربوط به تصميم‌گيري 20 دقيقه‌اي در مجلس نبوده است، از اين‌رو نبايد خودمان را به تجاهل بزنيم، زيرا مذاكرات اخير هسته‌اي حدود 3/5 سال طول كشيد و اين مذاكرات مربوط به اين دولت هم نبود بلكه در پايان دولت قبل صورت گرفت.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست خود با جمعي از طلاب و روحانيون درباره بحث برجام و تصويب 20 دقيقه‌اي آن در مجلس شوراي اسلامي و نظر رهبري پيرامون اين مسئله گفت: ما آنچنان معجزه مهمي هم انجام نداديم، زيرا برخي در كشور ظرف دو ساعت نيز 300 مصوبه داشته‌اند!‌و اين رفتار مورد تمجيد عده‌اي قرار گرفت! اما اين موضوع كه بحث مي‌كنيم مربوط به تصميم‌گيري 20 دقيقه‌اي در مجلس نبوده است، از اين‌رو نبايد خودمان را به تجاهل بزنيم، زيرا مذاكرات اخير هسته‌اي حدود 3/5 سال طول كشيد و اين مذاكرات مربوط به اين دولت هم نبود بلكه در پايان دولت قبل صورت گرفت.
به گزارش فارس،‌ لاریجانی گفت: در آن زمان امريكايي‌ها پيشنهادي براي مذاكره دادند، زيرا مذاكرات با 5+1 به بن‌بست رسيده بود، از اين‌رو آنها از طريق سلطان قابوس پيغامي را براي انجام مذاكره به ما رساندند. در اين رابطه جلسات بسياري در سطح بالاي كشور گذاشته و بحث شد كه آيا ما اين مسئله را پيگيري كنيم يا خير؟ در اين حوزه برخي افراد هم مخالف بودند ولي در كل نظام تصميم گرفت كه با شرط با آنها مذاكره كند و آن شرط اين بود كه غربي‌ها حق غني‌سازي در ايران را بپذيرند، در اين رابطه خيلي رفت و آمد شد تا اينكه امريكايي‌ها نامه‌اي نوشته و در آن مطرح كردند كه ما غني‌سازي را در ايران پذيرفتيم، البته ابتدا شفاهاً در مذاكرات گفتند كه ما غني‌سازي در ايران را قبول داريم، از اين‌رو گروه مذاكره‌كننده به ايران آمده و اين موضوع را مطرح كردند، اما در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه پذيرش شفاهي فايده‌اي ندارد. در مرتبه دوم امريكايي‌ها نوشته‌اي دادند كه آن نوشته امضا نداشت، باز هم بر سر اين مسئله بحث شد و به اين نتيجه رسيديم كه اين نوشته نيز مورد قبول واقع نيست تا اينكه من سفري به عمان داشتم و نظر رهبر معظم انقلاب به سلطان قابوس داده شد و ايشان گفتند كه من حتماً اين مسئله را حل مي‌كنم و شما نيز مذاكرات را قطع نكنيد.
لاريجاني ادامه داد: سلطان قابوس بعد از مدتي نامه‌اي نوشته و گفتند كه من با امريكايي‌ها صحبت كردم و آنها حق غني‌سازي در ايران را قبول كرده‌اند، اما باز هم ما نپذيرفتيم تا اينكه نامه رئيس‌جمهور امريكا به رهبر معظم انقلاب ارسال شد. بعد از اين مسئله براي هدايت مذاكرات هسته‌اي شورايي به‌وجود آمد كه اين شورا تا پايان بحث هسته‌اي حدود 30 جلسه برگزار كرد.
وي افزود: اين شورا وظيفه مستقلي داشت، اما با اين وجود بيش از 10 جلسه در خدمت رهبر معظم انقلاب تشكيل شد و ايشان چارچوب‌ها را مشخص مي‌كردند و خيلي از زواياي اين موضوع مورد بررسي قرار مي‌گرفت. من در بحث مذاكرات هسته‌اي نمي‌خواهم بگويم كه تمام خواسته‌هايمان محقق شد، اما مذاكره برنامه‌ريزي و فكر‌شده‌اي بود و در مذاكرات طبيعي است كه بخشي از خواسته‌ها محقق و بخشي نيز محقق نشود، از اين‌رو طرحي كه به مجلس ارائه شد اينگونه نبود كه ابتدا به ساكن تدوين شود بلكه روي اين طرح از قبل كار كارشناسي انجام شده بود. بعد از آنكه به توافق رسيديم، اين موضوع مطرح شد كه در ايران چه نهادي تصميم مي‌گيرد. اين موضوع بحث شد كه آيا شوراي عالي امنيت ملي تصميم مي‌گيرد يا مجلس شوراي اسلامي تصميم مي‌گيرد. از اين جهت كه مذاكرات هسته‌اي جزو مسائل استراتژيك كشور است، حتماً به تأييد رهبري نياز دارد و پرونده هسته‌اي همواره در شوراي عالي امنيت ملي بوده و مصوبات شورا بايد به تأييد مقام معظم رهبري برسد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: علاوه بر اين مجلس نيز نمي‌تواند جدا از اين روند باشد، زيرا برخي از بخش‌هاي توافق نياز به قانون مشخص دارد، بنابراين در نهايت مشخص شد كه هم مجلس بايد نظر دهد و هم شوراي عالي امنيت ملي، البته در اينجا اختلاف‌نظر بود، به طوري كه رئيس‌جمهور مي‌گفت نيازي به اعلام نظر مجلس نيست و نظر ما اين بود كه اعلام نظر مجلس ضروري است. به هرحال اين نظرات در خدمت رهبر معظم انقلاب مطرح و ارائه شد و ايشان نظرشان اين بود كه مجلس نظر دهد. در نظام بحث شد و چيزي نبود كه ساده از كنار آن بگذريم و اين مسائل تا تدوين طرح اوليه حدود دو ماه به طول انجاميد.
لاريجاني گفت: من به خاطر دارم قبل از اينكه اين بحث در مجلس مطرح شود، در بخش‌هاي مختلف نظام اين موضوع مطرح شد، به طوري كه در دفتر رهبري، دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و مجلس اين موضوعات مورد بحث قرار گرفت و حتي رؤساي فراكسيون‌هاي مجلس را دعوت كرديم و در نهايت به توافقي رسيديم كه اين طرح چه خصوصياتي داشته باشد و حتي متن طرح ميان دو فراكسيون طي دو روز بحث شد و مؤلفه‌هاي آن مشخص و قرار شد در برخي از موارد اختلافي من جلساتي را با حضور افراد بگذارم كه اين جلسات نيز برگزار شد و در نهايت برخي ابهامات و اختلافات رفع و سپس به جمع‌بندي رسيديم، منتها در اين مسئله نيز مانند برخي مسائل افراد خلاف وعده عمل و بداخلاقي كردند كه اين موضوع مشكلاتي ايجاد مي‌كند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن