واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیر قطب علمی معماری اسلامی مطرح کرد
تقلیل معماری به ساختمانسازی و شهرسازی به راهسازی
مدیر قطب علمی معماری اسلامی دانشگاه علم و صنعت گفت: در روال امروز جامعه، معماری ما به ساختمانسازی و شهرسازی ما به راهسازی تقلیل پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عبدالحمید نقره کار عصر امروز در همایش ملی معماری ایرانی ـ اسلامی اظهار داشت: در تعریف اجمالی که از معماری و شهرسازی در دنیا میشود میگویند معماری و شهرسازی ترکیبی از مهندسی ساختمان و هنر ساختمان است. وی با اشاره به سخنان مطرحشده در این همایش افزود: مهندسی، عالم جزئیات است و بزرگان دانشگاهی مدیر یا مسئول باید بدانند وقتی تخصص آنها در عناصر جزئی از مجموعه کلی است باید در همان حیطه تخصصی خود اظهارنظر کنند و به نظریهپردازی در کل رشته نپردازند. نقره کار ادامه داد: خبرگان هنر و معماری دنیا از این همه فرهنگ، معنا و زیباییشناسی در تمدن و ادبیات ما حیرت میکنند و اینکه معماری را به اقلیم محدود کنیم مانند این است که بگوییم شعر ما تنها به قوالب و فرم غزل و قصیده محدود است و بر این اساس، شاید غزل یک فرد ناشناس با حافظ تفاوت بنیادین نداشته باشد. عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت اضافه کرد: در نگاه دینی هنرمند مسلمان بایدونبایدها و حلال و حرامها وجود دارد و آموزههایی از قبیل اینکه کار بدون علم و لغو، حرام دانسته شده، شهرتطلبی، خودنمایی و اسراف در دین ما نهی شده و اینها همه به کار معمار و شهرساز ما جهت میدهد و تفاوت وی با معمار و شهرساز غیرمسلمان را رقم میزند. این نظریهپرداز معماری ایرانی ـ اسلامی خاطرنشان کرد: اسلام در حوزه معبودشناسی «الله» را عنوان میکند درحالیکه در معماری رومی و فرهنگهای دیگر الههها را داریم و در زیباییشناسی اسلامی با اسماءالحسنی و در حوزه هستیشناسی آن با نگاه سلسله مراتبی و مراتب وجود به جای نگاه پوزیتیویستی سر و کار داریم. وی بیان کرد: در انسانشناسی اسلامی «چندبعدینگری» بر خلاف «تکبعدینگری» مکاتب دیگر را میبینیم که نتیجه کار هنرمند مسلمان و غیرمسلمان را از اساس متفاوت میسازد. نقرهکار سپس ابراز داشت: حضرت امام (ره) نکته خوبی را در مورد افرادی بیان کردند که از مسائل روح و عرفانی بیخبرند و گفتند بفرمایید «من بیخبرم و نمیدانم» اما حق ندارید برخلاف آنچه دیگران میدانند ادعای بی سند ارائه کنید و بگویید چنین نیست. وی یادآور شد: در هر حال یکی از مشکلات ما در معماری و شهرسازی کل کشور این است که معماری ما به جای آبادسازی محیطزیست انسانها به ساختمانسازی به هر قیمت و شهرسازی ما به راهسازی به هر قیمت تقلیل پیداکردهاند و مفهوم اصلی برنامهریزی و آمایش سرزمین و طراحی شهری که مباحث فلسفی و مشتمل بر فلسفه هنر و مباحث انسانشناسی، هستیشناسی و سیر و سلوک انسانی است مورد بیتوجهی قرار میگیرد. مؤلف کتاب «حکمت هنر و معماری اسلامی برای معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» ادامه داد: همه ما از وضع موجود معماری و شهرسازی کشور بهویژه در کلانشهرها و تهران ناراضی هستیم که بحث بحران محیطزیست، آلودگی هوا و بحران ترافیک از تجلیات آن است که روح و جان همه ما را دچار آشفتگی کرده است. وی متذکر شد: سئوال این است که چرا باوجود هشدارها و توصیهها از زمان حضرت امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری و رویکردهای نسبتاً مناسب در اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، هنوز اصلاحات حوزه معماری و شهرسازی محقق نشده است. عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به پرسش خود عنوان کرد: همه ما در همایشهای بسیار در این موارد شرکت کردهایم اما با پراکندهگویی، جزئیگویی و سلیقهای برخورد کردن این مشکلات اساسی و بنیادین رفع نمیشود. برای دستیابی به شهرسازی اسلامی دانشگاه اسلامی نیاز است وی با اشاره به اینکه باید کمیتههای دانشافزایی روی مباحث حرفهای تشکیل شود، گفت: به فرموده امام (ره) اگر دانشگاهها اصلاح شوند کشور اصلاح میشود و برای دستیابی به شهرسازی ایرانی اسلامی باید دانشگاه اسلامی داشته باشیم تا فارغالتحصیلان آن بتوانند این کار را انجام دهند. نقرهکار ادامه داد: در زمینه تحول در علوم انسانی کارگروههایی تشکیل و کارهایی انجام شده اما سرفصلهای درسی ما هنوز تقلیدی از کشورهای غربی است و برای تغییر همین سرفصل دروس با مقاومتهای جدی مواجه هستیم چنانکه میگویند ایرانی اسلامی چه مفهومی دارد که ایرانی اسلامی متناسب اقلیم و فناوری است و با این سخن، هر آنچه فرهنگ، هنر، تمدن و زیباییشناسی هنر و علوم انسانی را زیر سؤال میبرند و این نشان میدهد چنین تفکری در لایههای مدیریتی ما وجود دارد و تا اینگونه است شهرهای ما اسلامی نخواهد شد. وی عنوان کرد: سرفصلهای درسی ما هنوز ایرانی و اسلامی و بومی نیست و از این نظر به هماندیشی اساتید بر سر محتوا و روشهای تدریس نیاز داریم. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: این رویکردی که امروز بدعت آن در شهر تهران در دهه 70 گذاشته شد نه علمی نه عقلانی و نه اسلامی و انسانی است و حتی منافع اقتصادی را نیز تأمین نمیکند و به سبب همین حاکمیت معماری تقلیدی است که فارغالتحصیل آن بهجای نیایشگاه، نمایشگاه میسازد. وی بار دیگر با اشاره به سخنان رئیس سازمان نظام مهندسی متذکر شد: معماری تنها اقلیم و فناوری نیست بلکه مفاهیم، ارزشها و راهبردهای کلی را ارائه میکند و در جزئیات نیز اصول اجتهادی دارد که میتواند به تحول در سبک زندگی کمک کند. به گفته وی، آثار، وابسته به شرایط مکانی و زمانی است و باید از آخرین دستاوردها بهرهبرداری کرد اما اصول اساسی نسبی نیست که اسلام تأکید دارد که هیچ حرکت و اثری بدون معرفت رخ نمیدهد.
94/11/28 - 21:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]