تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820858566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش انتقادات داخلی در ترکیه از سیاست منطقه‌ای اردوغان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: افزایش انتقادات داخلی در ترکیه از سیاست منطقه‌ای اردوغان
اين نماينده مجلس با به كار بردن عنوان «پادشاه نفتي» براي ملك سلمان، پادشاه عربستان می گوید ملك سلمان تأييد كرده است كه رياض براي اعزام نيرو به سوريه آمادگي دارد و در پي آن، دولت تركيه نيز از اين موضوع حمايت كرد و نشان داد كه مي خواهد در حمايت از عربستان و قطر به سوريه نيروي نظامي اعزام كند.
کد خبر: ۵۶۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱ - 17 February 2016



افزایش انتقادات داخلی در ترکیه از سیاست منطقه‌ای اردوغان
«مولود دودو» نماينده مجلس تركيه معتقد است كشورش با پيوستن به قطر و عربستان در اعزام نيروي نظامي به سوريه، به نوعي بازي «رولت روسي» را شروع خواهد كرد و تماميت ارضي، امنيت ملي و منافع ملي تركيه را در معرض خطر قرار خواهد داد؛ ضمن اينكه قطر و عربستان در اين اتفاقات به خاطر بعد مسافت جغرافيايي خسارت كمتري خواهند ديد.


به گزارش «تابناك» به نقل اسپوتنيك، «مولود دودو» نماينده مجلس و عضو حزب جمهوري خواه خلق تركيه كه پيش از اين نيز بارها نسبت به سياست هاي رجب طيب اردوغان رئيس جمهور كنوني معترض بوده، در مواضعي انتقادي گفت تركيه در حال حاضر مي تواند خود را به خوبي در عرصه بين المللي در تنهايي ترس آور ببيند و اين بلا از ابتكارات سياست خارجه دولت اردوغان است.


اين عضو حزب جمهوري خواه خلق تركيه به اسپوتنيك گفت: سياست خارجي جديد تركيه در منطقه و جهان باعث شده است كه تنش هاي شديدي بين آنكارا، متحدان و دوستانش از جمله آمريكا، اروپا و ملت هاي خاورميانه نظير ايران، عراق و سوريه ايجاد شود. اين چهره سياسي تركيه با انتقاد از سياست خارجي دولت اردوغان، اين رفتار را حاصل هماهنگي رفتار حزب عدالت و توسعه در منطقه با عربستان سعودي و قطر دانست.


مولود دودو ادامه داد: در حال حاضر حزب عدالت و توسعه تركيه هماهنگي و همراهي خود را با عربستان سعودي در اعزام نيروي زميني به سوريه نشان داده است و اگرچه در اين باره جزئياتي منتشر نشده،  اما با وجود استقرار هواپيماهاي جنگي عربستان در پايگاه هاي هوايي تركيه، مي توان اين موضوع را اثبات كرد.


اين نماينده مجلس با به كار بردن عنوان «پادشاه نفتي» براي ملك سلمان، پادشاه عربستان اضافه كرد: ملك سلمان تأييد كرده است كه رياض براي اعزام نيرو به سوريه آمادگي دارد و در پي آن، دولت تركيه نيز از اين موضوع  حمايت كرد و نشان داد كه مي خواهد در حمايت از عربستان و قطر به سوريه نيروي نظامي اعزام كند.


وی افزود: گفته مي شود هدف تركيه، عربستان و قطر از اعزام نيرو به سوريه، مبارزه با تروريسم است؛ ولي واقعيت آن است كه هر سه كشور در تلاش هستند با حمايت از گروه هاي تروريستي دولت بشار اسد را سر نگون كنند و دولت متحد خود را در سوريه سركار بياورند. دودو معتقد است كه اين رويكرد تركيه مشكلات فراواني را در ادامه پيش روي كشور ايجاد خواهد كرد.


اين عضو مجلس تركيه براي اثبات نظرات خود گفت: براي مثال، رفتار دوگانه تركيه در قبال نيروهاي مخالف در سوريه و سركوب شديد كردها باعث شد تا در روزهاي اخير ميان تركيه و آمريكا تنش ايجاد شود و از سوي ديگر نوع رفتار تركيه در سوريه تنش شديدي را ميان تركيه و روسيه ايجاد كرد كه در پي آن واشنگتن و ناتو نشان دادند كه در اين نوع ماجراجويي ها از تركيه حمايت نمي كنند.


اين نماينده مجلس تركيه نتيجه گرفت: بنابراين هرگونه رفتار نظامي تركيه عليه سوريه به گونه اي پيش خواهد رفت كه تركيه مجبور خواهد شد در يك مقياس بزرگ و با هزينه زياد در سوريه عمليات نظامي انجام دهد و با توجه به هزينه هاي بالاي اين اقدام، تركيه مجاز به اعزام نيرو به آن سوي مرز نيست؛ چرا كه تركيه با پيوستن به قطر و عربستان در اعزام نيروي نظامي به سوريه به نوعي بازي رولت روسي را شروع خواهد كرد و تماميت ارضي، امنيت ملي و منافع ملي خود را در معرض خطر قرار خواهد داد. این در حالی است که قطر و عربستان در اين اتفاقات به خاطر بعد مصافت جغرافيايي خسارت كم تري خواهند ديد.


پيش از اين نيز کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه به رسانه هاي تركيه اعلام کرد این حزب مخالف هر گونه تصمیمی است که ترکیه را به جنگ بکشاند و این مسأله کاملاً آشکار است كه داووداوغلو کسی است که در راستای محافظت از منافع رجب طیب اردوغان به جای منافع ترکیه در حوزه سیاست خارجی اقدام می‌کند.


گفتنی است از میان دیگر شخصیت های سیاسی ترکیه، دولت باغچه لی، رییس حزب حرکت ملی گراي تركيه نيز نسبت به هر گونه احتمال عملیات زمینی در سوریه توسط ترکیه هشدار داد و گفت: چنین جنگی می‌تواند عواقب سنگینی برای ترکیه به همراه داشته باشد.


بنابر آنچه گفته شد، به نظر مي رسد در ادامه هرگونه همراهي تركيه با عربستان سعودي و قطر در آغاز جنگ با سوريه اوضاع تركيه را بسيار پيچيده كند. از يك سو، رويدادهايي نظير عدم حمايت ناتو و آمريكا، افزايش تنش با اتحاديه اروپا، جنگ و درگيري نظامي با روسيه، انزواي سياسي اقتصادي در خاورميانه و چالش هاي شديد با ايران، عراق و سوريه، تركيه را در بعد بين المللي با دشواري هاي شديد روبه رو خواهد كرد و از سوي ديگر، اعتراض هاي مردم و احزاب در تركيه اي كه همانند عربستان و قطر سيستم پادشاهي و خودكامه ندارد، دولت اردوغان را در بعد سياست داخلي نيز با بحران هاي احتمالي مواجه خواهد كرد.


ضمن اينكه مجاورت جغرافيايي تركيه با كانون هاي تهديدش همانند روسيه، ايران، عراق و سوريه براي اين كشور در صورت آغاز جنگ عليه ملت و دولت سوريه شرايط بدتري را به نسبت قطر و عربستان برايش رقم خواهد زد.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن