محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828179870
احقاق حق؛ از عمدهترین دلایل اهمیت انتخابات برای مردم خوزستان/ گمشدهای بهنام احزاب
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
میزگرد "انتخابات، خوزستان و اقوام" با حضور دکتر علیرضا بختیارپور، عضو هیات علمی دانشگاه و مشاور انتظامی و امنیتی استاندار خوزستان و دکتر لفته منصوری، پژوهشگر و فعال اجتماعی، در ایسنای خوزستان برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در ابتدای این میزگرد دکتر علیرضا بختیارپور، مشاور انتظامی و امنیتی استاندار خوزستان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به اینکه چرا انتخابات برای مردم خوزستان مهم است و چرا باید مهم باشد، اظهار کرد: طبیعی است که بخشی از پاسخ به این چرایی به سطح عمومی و ملی برمیگردد. همانطور که انتخابات برای همه ملت اهمیت دارد برای مردم خوزستان نیز از اهمیت برخوردار است. احقاق حق؛ از عمدهترین دلایل اهمیت انتخابات برای مردم خوزستان وی افزود: اما اگر بومی بحث کنیم باید بگویم که از نظر من آن چه در مخیله جامعه خوزستانی میگذرد و از دیرباز هم ریشه دارد این است که استان خوزستان دچار عدم توسعه است و چندان مهربانانه با این استان برخورد نشده و حق مسلم آن پرداخت نشده است. لذا از عمدهترین دلایل اهمیت انتخابات برای مردم خوزستان احقاق حق است؛ یعنی مطالباتی دارند که فکر میکنند باید از طریق نمایندگان مجلس تحقق یابد که البته به درستی هم فکر میکنند. بختیارپور با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران نمایندگان مجلس قدرت زیادی دارند، توضیح داد: بر اساس تجربه شخصی و صحبتهایی که با وزیران، مدیران کل وزارتخانهها و بعضی از نمایندهها داشتهام به این نتیجه رسیدهام که نمایندگان مجلس قدرت بالایی دارند. هر چه میزان مشارکت در یک انتخابات بیشتر باشد قدرت نمایندگان مجلس همچنان بیشتر خواهد بود برای همین از مهمترین دلایل اهمیت انتخابات در استان خوزستان تحقق مطالبات مردم است. بطن و ذات انتخابات حامل دو عنصر تداوم و تغییر در ادامه این میزگرد لفته منصوری، فعال اجتماعی و پژوهشگر، گفت: رسانههای استان چند نقص اساسی دارند که اولین نقص کمی برگزاری میزگردها و هم دوم کمی سرمقالات است که باید به آنها توجه شود. میزگرد چون نوعی گفتوگو و هماندیشی است و نگاههای متفاوت را عرضه میکند جایگاه ویژهای دارد. او بیان کرد: انتخابات در بطن و ذات خودش حامل دو عنصر تداوم و تغییر است؛ یعنی تغییر در اجزا، شاخ و برگ، مسوولان و مقامات و تداوم شامل ثبات و ماندگاری در ساختارها، ماهیت و سرنوشت نظام سیاسی است. این دو عنصر باید با هم پیش بروند. منصوری افزود: همچنین مدیریت فضای انتخابات باید به شکلی باشد که تأیید یکی از این عناصر موجب حذف دیگری نشود؛ یعنی به بهانه تداوم ساختارها و سرشت سیاسی و ماهیتی کشورمان، تغییرات و تناوب را از جامعه نگیریم. جابهجایی، تناوب و نو شدن یک ضرورت است و درعینحال تأکید بر آن نباید موجب ازبینبردن تداوم شود. وی گفت: تداوم و تناوب هر دو ضرورت هستند. اینکه روی محور و مختصاتی نقطهای پیدا شود که هم تداوم و هم تناوب را تأمین کند، بهترین نوع مدیریت کنش سیاسی در انتخابات خواهد بود. شاید بیشتر دعواهایی که در حوزه رد صلاحیتها و عدم احرازها انجام میشود در همین فضا قابل مدیریت است. گاهی اوقات ما آن قدر به تداوم ساختارها میل پیدا میکنیم که از ورود انسانهای جدید و کنشگران جدید به این فضا برای اینکه بتوانند تأثیر خودشان را بر این حوزه بگذارند غفلت میکنیم. منصوری خاطرنشانکرد: خوزستان شاید به دلیل اینکه در مواجه با مدرنیسم پیشقدم بوده، این احساس در آن ملموستر است. دکتر مهدی محسنیانراد در کتاب "چهار کهکشان ارتباطی" مینویسد «زمانی که تلویزیون به آبادان آمد هنوز سهچهارم قاره آسیا این جعبه جادویی را نمیشناختند». تئاتر، سینما، فوتبال از مدخل خوزستان وارد ایران شدند. وی بیان کرد: ایران از معدود کشورهای جهان است که با وجود وسعت سرزمین، تنوع فرهنگ، آداب، رسوم و زبان در یک پروسه چند هزارساله تمامیت ارضی نسبی و تداوم فرهنگ خودش را حفظ کرده است. جالب است این تداوم حتی در موضوع مهم و ویژهای مثل دین هم مطرح شد. تا آنجا به قول هانری کُربن "ما با یک اسلام ایرانی سروکار داریم" یعنی اسلامی که در آن مشخصات ملی و تمدنی هزاران ساله ایرانی آمیخته با مشخصات اسلامی است و امروز نمیشود اینها را از هم جدا کرد؛ یعنی با هیچ چاقوی تیزی نمیشود این امتزاج ایران و اسلام را از هم جدا کرد. همین امر را میتوان به فرهنگ و هنر و آداب تسری بدهید. در خصوص هویت ایرانی کم و کلیشهای کار کردیم همچنین بختیارپور درباره جایگاه اقوام با توجه به تعاریف متفاوت از قومیتها در دولتهای مختلف، تصریح کرد: مساله قومیت در استان خوزستان بیش از آنکه در سطوح عمومی جامعه خوزستان مطرح باشد به عنوان یک مساله و گاه به عنوان یک معضل بین نخبهها مطرح است. هرگز شما ردی از قومیت به عنوان معضل در سطوح عمومی جامعه نمیبینید. اگر هم مطالب قشری و بیریشه از این مساله به عنوان معضل آن هم در سطح عمومی دیده میشود تابع زمان است یعنی هم موقتی و هم تحریک شده نخبگان است. وی ادامه داد: اساساً چیزی به عنوان معضل قومیت در سطوح عمومی جامعه در استان خوزستان وجود ندارد. در این مورد پژوهش بسیار عمیقی در سال 78 انجام شد که بر اساس آن بالغ بر 86 درصد همگرایی در استان وجود داشت و گویههایی که پاسخ مردم را از آن میخواست گویههای واقعی بودند. وقتی میگوییم معضل قومیت باید ببینیم چه قدر واقعیت دارد. بروز این واقعیتها بین نخبگان است که مسایل زیادی پشت سر آن است. به عنوان مثال خیلی از مسایل، مربوط به مسایل شخصی فردی است که میخواهد قدرت و موقعیتی را کسب کند. مشاور انتظامی و امنیتی استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین یک خلا معرفتی در مسأله قومیت وجود دارد که متأسفانه این خلا معرفتی حتی مبادی علمی ما را نیز مورد هجوم قرار داده و آن خلا این است که ما در خصوص هویت ایرانی خیلی کم کار کردهایم و کلیشهای موضوعاتی را درباره هویت ایرانی میدانیم و میگوییم. متأسفانه بسیاری از مبادی خبر، اطلاع و دانش و تریبونها بین هویت فارسی و هویت ایرانی تفاوتی قائل نمیشوند در صورتی که خطا است و نقطه اساسی انحراف از همینجاست. وی افزود: یکبار برنامهای راجع به خوزستان و شهر شوش به زبان انگلیسی از یکی از شبکهها پخش و در آن گفته شد: «مردم شوش شامل اعراب و ایرانیان هستند». واقعا چه جهالت گسترش یافتهای، آن هم در تلویزیون. امروزه در جامعهای هستیم که وقتی مردم میخواهند استناد کنند میگویند تلویزیون این جمله را گفت. حالا باید برویم بگوییم مگر عربها ایرانی نیستند. اساساً هویت ایرانی که از دوره صفوی شکل گرفت و همچنان نیز بر اساس همان است شامل چند رکن است؛ رکن اول تاریخ باستان ایران، رکن دوم موقعیت جغرافیایی ایران مرکزی، رکن سوم ادبیات فارسی، رکن چهارم قومیتها و رکن پنجم ایدئولوژی تشیع است. بختیارپور بیان کرد: گفتمان ایرانی، اسلام شیعی است. قومیتها نیز یکی از ارکان هویت ایرانی است. پس با این حساب که اعراب ایرانی نیستند، باید گفت که آذریها، بلوچیها، ترکمنها و ... نیز ایرانی نیستند؛ اما اینطور نیست. ایران زمانی از ماوراءالنهر تا مصر بوده است. مگر تمام اینها فارس بودهاند؟! اقوام مختلفی در ایران حضور داشتند اما همه در امپراتوری ایران بودند. حال اینها اقوام ایران هستند و کسی نمیتواند جلوی آن بایستد. هرکسی بخواهد اسلام و تشیع را از ایرانیها جدا کند ایرانیتی که ارایه میکند یک ایرانیت ابتر است؛ کم اینکه هر کسی بخواهد ادبیات فارسی را از ایران جدا کند نیز همینطور است. وی تصریح کرد: بدون شک تشیع از ارکان اساسی هویت ایرانی محسوب میشود که آن را از اعراب گرفتهایم و آنها در قالب قومیتها یکی از اقوام ایرانی هستند. ادبیات فارسی ما تا زمانی که با ادبیات عرب قاطی نشد این جاه و جلال را پیدا نکرد و هرگز سعدی، مولانا متولد نشد. شما از ادبیات پیشااسلام سندی بیاورید که نشان دهد اوج ادبیات ایرانی است. پرچم ادبیات فارسی شاهنامه است که حکیم ابوالقاسم فردوسی در مقدمه آن ذکر مناقب محمد و آل محمد(ص) میکند. هویت ایرانی، مجموعهای از همه اقوام ایرانی مشاور انتظامی و امنیتی استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در هویت ایرانی، اقوام زیر پرچم نظام هویت دارند و این موضوع قابل انفکاک نیست. برای همین من با نگاه دولتها کاری ندارم چراکه واقعیت تاریخ میگوید شما اگر بخواهید هویت ایرانی را هویت بدانید باید همهچیز آن را با هم بپذیرید. هگل میگوید: «تاریخ از ایران شروع شد». نمیتوان از هویت ایرانی سخن گفت و بعد نابخردانه سعی کنید واژگان نامأنوسی را ایجاد کنید تا فلان کلمه که عربی است را استفاده نکنید. یا مثلا معتقد باشید که در هویت ایرانی عربیت وجود ندارد. وی افزود: عربیت در هویت ایرانی وجود دارد. بنابراین من علمی میگویم که هویت ایرانی چیزی جز مجموعه همه اقوام ایرانی با همه تفاوتهایی که دارند نیست و سهم قابل توجهی از هویت و گفتمانمان را تشکیل میدهد. گفتمان ما امروز عامل قدرت در منطقه است وگرنه اگر گفتمان ناسیونالیسم فارسی محمدرضا پهلوی را در نظر بگیریم قدرت ما فقط در ایران خواهد بود. بختیارپور اظهار کرد: ما امروز با پاسپورت اسلام تا شمال غرب آفریقا پیش رفتهایم. اگر کسی نقلهای علمی را میپذیرد که باید بپذیرد باید بداند که هویت ایرانی ممزوجی از همه اقوام است. استالین گفت: «وای به حال واقعیت اگر نخواهد مارکسیست را بپذیرد» اما ما میگوییم وای به حال آن که نخواهد هویت ایرانی را به شکل علمی بپذیرد. این پژوهشگر گفت: هویت ایرانی مجموعهای از همه اقوام است و هر کدام چیزی به این هویت اضافه کردهاند. بنابراین ما در اجتماع در سطح عمومی اساساً معضلی به نام معضل قومیت نداریم. این درگیری در سطح نخبگان و در آن جا تحریک شده است. ما هیچ ترجیحی را نمیتوانیم از نگاه هیچ دولتی بپذیریم. اگر به اصطلاح مطالبهای است که در مسجدسلیمان و لالی وجود دارد، در هویزه و دشت آزادگان هم وجود دارد و برادران ما در هویزه اگر محرومیتی میبینند باید به لالی و مسجدسلیمان هم بیایند تا متوجه شوند اساساً نگاه ما نگاهی قومی نیست. پنج رکن متغیرهای تأثیرگذار بر تنوع قومی و اجتماعی ایران در ادامه این میزگرد منصوری ادامه داد: در کشوری که بیش از 50 زبان و صدها گویش وجود دارد هنوز که هنوز است زبان فارسی نقش میانجی را دارد. امروزه نوجوان ما به راحتی میتواند حافظ و سعدی را بخواند ولی در بسیاری از کشورها زبان دچار دگردیسی شده و معاصران قادر نیستند متون قدیمیشان را بخوانند؛ این ناشی از چند تغیر است که به نظر من مهمترین متغیرهای تأثیرگذار بر تنوع قومی و اجتماعی ایران این پنج رکن هستند؛ یعنی همان هویتی جمعی که در ایران وجود دارد و بر شانههای همه اقوام ایرانی قرار دارد. این فعال اجتماعی توضیح داد: یکی از این متغیرها مهاجر نبودن اقوام ایرانی است؛ یعنی تمام گروههای قومی، مذهبی و زبانی ساکن ایران (باشندگان در ایران) بعضاً هزاران سال ساکن این کشور هستند. کسی که هزار سال ساکن است پس وارث است. نتایج پژوهشی که توسط چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد، دلالت بر سطح بسیار بالای تعلقخاطر عربهای خوزستانی به ملیت خودشان است. وی اظهار کرد: متغیر دوم افزوده نشدن به قومیت در اثر کشورگشایی است. در کشورهای مختلف بر اثر کشورگشاییها بعضی از کشورها و قومیتهای پیرامون به آنها ملحق شدند در حالی که ایران این وضعیت را ندارد. متغیر سوم برخورداری از مشترکات تاریخی کهن است که آن را در فرهنگ، آداب و رسوم و حتی زبان میبینید. متغیر چهارم عدم گسست وحدت ملی است؛ اما نکته ظریفی که وجود دارد و در بعضی کشورهای همسایه تحقق نیافته، شکلگیری ملت در ایران قبل از ظهور ناسیونالیسم است. در حالی که هنوز بعضی کشورها مانند عربستان سعودی به نام یک قبیله هستند ولی در ایران دولت ملی داشتهایم. بعد از مشروطه دولت سرزمینمان به دولت ملی تبدیل شده است. منصوری گفت: باید قومیت را در چارچوب و در رابطه با ملیت و هویت تعریف کرد و همان طور که تأکید شده هویت یک جریان سیال است. هویت میگوید من متفاوت از دیگری هستم. هویت وضعیت پوست پیازی دارد و لایههای آن در تقابل و جدال با هم نیستند، بلکه مثل پوست پیاز مکمل هم هستند؛ مانند هویت جنسی، هویت شغلی، هویت حرفهای، هویت دینی، ملی و قومی که هر کدام از ما داریم. وی عنوانکرد: همه اقوام سازنده ایران هستند و همچنین در نگاه به اقوام مطالبات واقعی اقوام در چارچوب ملیت و نیازهای اساسی آن نباید نادیده گرفته شود و باید بر مطالبات آنها تأکید شود. البته در غیاب احزاب سیاسی که کارکردهایی از قبیل گسترش مشارکت سیاسی، ایجاد مشروعیت، یکپارچگی ملی، مدیریت منازعات، آموزشهای سیاسی و جامعهپذیری سیاسی، دارند متأسفانه و در جوامع ما گاهی مطالبات آن قدر کوچک میشوند که سطح طایفهای به خود میگیرند که زیبنده نیست؛ اما نیازهای واقعی در هر صورت باید مورد توجه واقع شود. تحزب هم از جنبه فرهنگی و هم علمی در کشور منقطع شده است همچنین بختیارپور در ادامه بیان کرد: مکانیزیمها در اجتماع اینطور است که وقتی شما مسیری را میبندید مسیرهای دیگر باز میشود. گاهی آن مسیرها نیازمند زیرآبی رفتنها است؛ ما در ایران متأسفانه تحزب را هم از جهت فرهنگی و هم از لحاظ عملی منقطع کردهایم. از لحاظ فرهنگی از روز اول داد سخن سر دادیم که حزبها فلان هستند و بهمان هستند؛ یا میگفتند حزب و حزببازی، حزب و دسته بازی، اینها شعار مربوط به زمان شاه بود. نمیدانم چرا ما آن را ادامه دادیم در حالی که عملکرد حزب در دنیا مثبت بوده است. تحزب نشانه جامعه مدرن وی ادامه داد: تحزب نشانه جامعه مدرن است و منفعت آن این است که اگر شما به فروشگاه لوازم یدکی رفتید به شما شامپو نمیدهد در واقع حق ندارد شامپو بفروشد. علت این که گاها عدهای از هر ابزاری استفاده میکنند همین است. چنین افرادی اصولاً مسیر ترقی سیاسی را طی نکردهاند. مثلا یک فرد پیمانکار است که چهار تا لودر و یک کت و شلوار شیک دارد و برخی مدیران و دانشگاهیان را از نزدیک دیده، سال بعد کاندیدا میشود. مشاور انتظامی و امنیتی استاندار خوزستان توضیح داد: انگیزه کاندیدا شدن در حداقل 20 درصد تحصیلکردههای کشور و بیش از 30 درصد متمولان وجود دارد. یک دست کت و شلوار شیک و یک مدرک تحصیلی انگیزهای برای کاندیدا شدن است. اساسا مسیر را نیامدهاند و معلوم نیست که بتواند فوتبال بازی کند یا بتواند 90 دقیقه بازی کند، اساسا در زمین خاکی بازی نکرده و زمین نخورده است و اساسا 4 تا گل نزده اما میخواهد بازی کند در حالی که وقتی حزب سازی میکنید مثل این است که تیم فوتبال میبندید. وی گفت: در حوزه سیاست چون حزب نداریم بسیار پیش میآید که هر کسی پول دارد کاندیدا میشود؛ بنابراین چون مبانی قدرت این فرد ضعف دارد و فقط پول دارد نمیتواند گفتمان ارایه کند و افراد صاحب گفتمان را نیز نمیتواند با خودش همراه کند. بنابراین این فرد به دلیل اینکه اساسا دارای گفتمان و تفکر نیست با ابزاری به نام قومیت جلو میرود و قومیت تنها عنصری است که میتواند جبر کند. یعنی تقصیر ما است که کار به این جا کشیده شده است. حال اشکال این مطلب چیست؟ اشکال این است که ما آدمهای پوزیشن فراوانی، تربیت میکنیم. بختیارپور افزود: آدمهای پوزیشن آدمهایی هستند که بر مبنای شرایط قدرت صحبت میکنند و نه بر اساس یک اعتقاد یا گفتمان. چنین افرادی زمان بحران حضور ندارند چراکه فقط پول و قدرت را میشناسند. در دهه گذشته تغییرات بسیاری از جهتگیریهای در بعضی آدمهای سیاسی میبینید. چراکه ما آدمهای پوزیشن تربیت کردهایم. تحزب؛ گمشده ماست وی تصریح کرد: اگر حزب تشکیل شود شما در جناح خودت قرار میگیری. گمشده ما تحزب است و بر مبنای آن رسانهای که در چارچوب تحزب نباشد رسانه پوزیشن میشود. رسانهها آن وقت مثل خمپاره میشوند و آن را در هر جهتی که بگیرید شلیک میکند. وقتی تحزب وجود ندارد رسانه سلاحی است که به غنیمت گرفته میشود. بنابراین در این وضعیت توصیه کردن فایده ندارد چراکه چنین افرادی بر این مبنا بالا آمدهاند. اگر به کسی که با پشتیبانی پول و... بالا رفته بگوییم به دنبال این باشید که بین اقوام اختلافی نباشد اشتباه است چراکه آنها با این اختلافها بالا آمدهاند. تاکید بر ضرورت شناخت شکافها و تعارضات جامعه در ادامه منصوری توضیح داد: ما در مسایل اجتماعی و فرهنگی لزوماً یک راه حل نداریم. این پیچیدگی و ابهام و ایهام در مسایل اجتماعی و فرهنگی بسیار زیاد است که نیاز به عقلانیت کاربردی در همه زمینهها دارد. وی با تحلیل انتخابات از منظر جامعهشناسی، خاطرنشانکرد: جامعهشناسی انتخابات به عنوان بخشی از مطالعات جامعهشناسی سیاسی، به تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان در قالب گروهها، نهادها و نیروهای اجتماعی و سیاسی و عوامل مقاوم و موثر بر آنها و تأثیرپذیر و متاثر از آنها میپردازد. منصوری ادامهداد: اگر این موضوع را به صورت فرآیند تعریف کنم، اول شناخت شکافها و تعارضها و پیچیدگیهای جامعه به عنوان نقطه عزیمت شناخت گروهبندیها و نیروهایی که بر اساس خطوط آن شکافها در جامعه متشکل میشوند و نیز شیوه تأثیرگذاری نیروهای اجتماعی بر زندگی سیاسی اهمیت بسیار دارد. وی افزود: اصولا نیروهای اجتماعی تأثیرگذار در تحولات سیاسی بر پایه شکافهای اجتماعی شکل میگیرند. بدین ترتیب که تعدادی از افراد جامعه به نقطهای مشترک در زمینهٔ علایق، سلایق و نگرشهای خود میرسند و برای آنکه علایق این افراد نمود یابد، ضرورت تشکیل گروههای مختلف اجتماعی مطرح میشود. این علایق در جوامع گوناگون شکافهای اجتماعی مختلفی پدید میآورده که بر پایه این شکافها، نیروها و گروههای اجتماعی تشکیل مییابند تا خواستهها بهصورت نهاده (INPUT) وارد سیستم سیاسی شود. این پژوهشگر خاطرنشان کرد: شکاف مرکز پیرامون، شکاف جنسی، شکاف سنی، شکاف مذهبی، شکافهای فرهنگی و شکاف زبانی انواع شکافهایی هستند که در جامعه تشکیل میشوند. اگر بخواهیم یک تقسیمبندی کلی انجام بدهیم به شکافها به شکافهای ساختاری، تاریخی، فعال و غیرفعال تقسیم میشوند. منصوری گفت: منظور از شکافهای فعال و غیرفعال شکافهایی هستند که در زندگی موثراند؛ مثلا در جامعه روستایی شکافهای جنسی مطرح نیست چراکه زنان تابع نظر شوهرانشان هستند؛ اما در یک جامعه غیرسنتی و دگرگون یافته یا در حال گذر، جنس دیگر مطالباتی دارد؛ اما شکافهایی مثل شکاف مذهبی، قومی و غیره حاصل روند تاریخی هستند. در جامعه خوزستانی به دلیل پیشقدمی با مدرنیسم و تحولات تاریخی که در گذشته داشته است، شکافهای مربوط به جوامع سنتی و مدرن را با همدیگر در خود دارد. وی ادامه داد: اکنون ما با دو حالت مواجه هستیم؛ یا شکافها متراکماند یعنی همدیگر را تقویت میکنند، یا شکافها متقاطعاند و هم دیگر را خنثی میکنند. به نظر من تدبیر لازم برای این مساله این است که ما در مرحله اول باید از ایجاد شکافهای مختلف جلوگیری کنیم یا شکافهای ایجاد شده فعال را با تدبیر و برنامه پر کنیم. منصوری بیانکرد: شکافهای متراکم خیلی خطرناکاند؛ مثلاً اگر شکاف طبقاتی و شکاف قومی در وضعیت متراکم قرار گرفتند قوم احساس محرومیت نسبی میکند و اگر شکاف طبقاتی ترمیم پیدا نکند ممکن است منجر به گسست اجتماعی شود؛ بنابراین برای جلوگیری از گسست اجتماعی باید ابتدا شکافها را شناخت، دوم عناصری که بر اساس گسل شکافها شکل میگیرد را شناسایی کرد و سوم نحوه تأثیرگذاری آنها را بر زندگی سیاسی فهمید و این مستلزم پژوهش و مدیریت و برنامهریزی است. امنیت در خوزستان مرهون تشیع است بختیارپور درباره مسایل حفظ امنیت و تقویت آن اظهارکرد: امنیت بدون رو دربایستی بیش از هر چیزی مرهون اعتقادات و تفکر شیعی در خوزستان است. ما در کشور و به ویژه در استان خوزستان تحقیقاً هیچ اندیشهای را قابل همآوردی با اندیشه تشیع نمیبینیم و از آن جایی که منشا ناامنیهای برونمرزی از لحاظ گفتمانی خلاف اندیشه شیعی است خود به خود ضدیت و تضاد در آنها وجود دارد. واقعیت این است در دورهای که دولت اعتدال سرکار آمد سعی شده که به مطالبات قومیتها توجه بیشتری شود و در عین حال حتی تضادهای میان تفکرات سیاسی را هم دامن نزنیم. وی گفت: در ترکیب دولت اعتدال هر جا که احساس شده زیان و صدمهای وجود ندارد مدیران صرفنظر از گرایش سیاسیشان به کار گرفته شدهاند. صرف نظر از این که نقدهایی به دولت وارد میکند اما از این جهت که صفبندی متعارضی را هم ایجاد نکرد سرایت آن در جامعه نوعی آرامش است و اهتمام این بود که امنیت هم به نوعی دست مردم داده شود. مشاور انتظامی و امنیتی استاندار خوزستان بیانکرد: البته نباید همت و فعالیتهای سیستمهای امنیتی و نظامی را فراموش کنیم. اداره اطلاعات در استان خوزستان به صورت بینظیری اوضاع را رصد میکند. نیروی انتظامی نیز همینطور. بسیج و سپاه نقشهای بیبدیل و مکمل هم را داشته و تبعات آن را مردم میبینند اما بیش از هر چیز باید این مساله را بین مردم رواج بدهیم که ایرانی بودن و خوزستانی بودن مهم است نه اینکه چه کسی از چه قومیتی است. بختیارپور توضیح داد: مردم خوزستان این را درک کردهاند که آنچه دشواری هست روی دوش همه آنهاست و اگر توفیقی باشد برای همه آنها خواهد بود. دوباره تأکید میکنم که قومیت اساسا معضلی در سطوح عمومی جامعه ما نیست اگر هم بوده امروز نبردی که سه هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ما برای امنیت ملی ایران در جریان است بیشترین شهدایش را از اعراب ما نمیگرفت. این شاخص بسیار خوبی است اما بدانیم که دشمن از پای نمینشیند و هر آیینه اقداماتی انجام میدهد. مبنای اقدامات آنها نیز روی شکافهاست. یعنی بر اساس نارساییهایی که در توسعه، معیشت و شکافهای قومی هست شکل میگیرد. در ادامه این میزگرد منصوری تصریح کرد: اگر رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی نام گرفته، بیخود نبوده و به دلیل نقش و جایگاهی است که در جامعه میتواند ایفا کند. همینطور نخبگان و هنرمندان در سطح جامعه این نقش را میتوانند ایفا کنند. مهم این است که نگاه ما معطوف به آن واقعیتهایی که در سطح جامعه در جریان است استقرار گیرد. وی با بیان اینکه مردم با هم زندگی میکنند و در دفاع از حریّت و آزادگی کشور، خونشان برای سرزمین ریخته میشود، خاطرنشانکرد: برای همین باید رقابتهای بیحاصل و منفی را کنار بگذاریم و توجه داشته باشم که ما در کشوری زندگی میکنیم که دارای دین و مذهبی پویا، رهبری حکیم و یک دولت ملی قوی است. از سویی بیش از صدسال است که این کشور قانون اساسی دارد و از مشروطه تاکنون مجلس دارد. این پژوهشگر افزود: ما باید این نگاه منبعث از واقعیت اجتماعی جامعه را تقویت کنیم و انرژی فکری خودمان را در غیرفعال کردن شکافهای اجتماعی هزینه کنیم تا در شکافهایی که فعال هستند آنها را کاهش بدهیم. نمیشود مردم هزینه چیزی را بدهند اما عایدات آن ملی باشد همچنین بختیارپور گفت: من فکر میکنم قصه خوزستان قصه مطولی است و چیز جدیدی هم نمیتوان گفت. آن چه از زیرساختهای اقتصادی در خوزستان وجود دارد همه ملی هستند. آب در خوزستان ملی است، انرژی ملی است، کشاورزی خوزستان به خاطر محصولی مانند نیشکر و گندم ملی است، صنایع فلزی ملی است، راهآهن و بنادر ملی، نفت و زیرمجموعه آن ملی است و ... وی ادامهداد: این همه نهاد ملی در استان وجود دارد اما اثرش این میشود که اقتصاد محلی یا اقتصاد خصوصی توان بروز پیدا نمیکند. یعنی خوزستان دولتیترین استان کشور و نفوذ دولت در تمامی لایههای اقتصادی و به تبع آن اجتماعی و غیره در استان خوزستان بینظیر است. همین موجب میشود که سایر جنبههای اقتصادی مثل اقتصاد تعاونی و اقتصاد خصوصی در مقابل این امپراتوری توان قد علم کردن ندارند. مشاور انتظامی و امنیتی استاندار خوزستان عنوانکرد: اقتصاد نفت دولتی است و خیلی پرتوان است؛ کسی که استخدام نفت است اگر در سطوح پایین هم باشد در مقابل کسی که یک مغازهدار است از لحاظ میزان درآمد قابل قیاس نیستند. در حالی که نیاز این دو برای اسکان یکسان است اما توان یکی برای تأمین مسکن با دیگری قابل قیاس نیست. معلمها از لحاظ توان تهیه مسکن قابل قیاس با پایینترین سطح شاغلان نفت نیستند. وی ادامه داد: چرا بسیاری از روستاهای در استان منهدم هستند؟ چون منشاء اقتصاد در روستا کشاورزی است. اقتصاد کشاورزی در برابر اقتصاد نفت نمیتواند قد علم کند بنابراین چه انتظاری دارید که روستا رشد پیدا میکند. در خوزستان اقتصاد کاملاً ملی است. هزینههای این اقتصاد ملی را مردم ما میدهند؛ از انهدام محیط زیست گرفته تا تکالیف بسیار بالا. بختیارپور افزود: مسکن در استان خوزستان فقط با تهران قابل قیاس است. هزینههای ایاب و ذهاب و خورد و خوراک فقط با تهران قابل قیاس است. ما با هزینههای تهران و با امکانات خوزستان زندگی میکنیم. برای این مساله باید فکری شود. نمیشود مردم هزینه یک چیزی را بدهند اما عایدات آن ملی باشد. این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد اهواز تصریح کرد: من اعتقاد دارم فقر در استان خوزستان به جز عدم توازن شقوق مختلف بخشهای اقتصادی همچون اقتصاد ملی، اقتصاد تعاونی و اقتصاد محلی، به ساخت اجتماعی در خوزستان باز میگردد. در خوزستان جایگاه زنان پایین است. اثر این مطلب بر اقتصاد خانواده کاملاً مستقیم است. وقتی زنان در اقتصاد خانواده تصمیم میگیرند بسیار وضعیت متفاوت است. اگر تمام پول ایران را در برخی مناطق محروم استان خوزستان بریزید و آن را به محله صلح در اسپانیا تبدیل کنید فردا صبح یک منطقه محروم دیگر در کنار آن ساخته میشود چراکه آن جا زن کارهای نیست. وی بیان کرد: نمایندگان مجلس باید برای ساخت اجتماعی خوزستان کاری کنند و آن را از سطح دبستان و راهنمایی آغاز کنند و برخلاف تصور نه برای دختران بلکه برای پسران انجام شود و این پذیرش باید در مردها صورت گیرد. اگر این کار انجام شد سهم قابل توجهی از فقر از بین خواهد رفت. این یک نقطه استراتژیک است که با اختصاص دوهزارم و دو درصد نفت هم حل نمیشود و هرکسی ادعا میکند اقتصاد خوانده برای آن راهحل ایجاد کند. و در آخر اولویتهای نمایندگان خوزستان ... منصوری درباره مهمترین اولویتهای نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: هرگاه 18 نماینده استان توانستند تکلیف خودشان را با خودشان روشن کنند و با هم کنار بیایند میتوانند آن همافزایی و سینرژی را برای جامعه ایجاد کنند. در این خصوص لازم است در حوزه اقتصاد سرمایهگذاری، در حوزه سیاست ایجاد اعتماد به خود، دولت، مردم و نهادهای منبعث از نظام، در حوزه اجتماع سرمایههای اجتماعی و در حوزه فرهنگ و هنر مکتب جنوب در همه عرصهها تقویت شود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
مردم به اهمیت انتخابات خبرگان توجه کنند/ تنها راه انتخاب رهبر، «خبرگان» است
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۹ کاندیدای انتخابات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان گفت مردم باید توجه کنند که انتخابات خبرگان بسیار حائز اهمیت است و طبق قانون اساسی در شرایط فعلی برای انتخاب رهبری در صورت نیاز هیچ راهی برای انتخاب رهبری جز از طریق خبرگان وجود ندارد به گزارش خبرنگاراقدامات شیطانی استکبار در آستانه انتخابات بیانگر اهمیت حضور مردم است
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۸ جهاددانشگاهی به مناسبت فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیانه ای صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن بیانه صادر شده به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحروحانی:مردم به اهمیت انتخابات خبرگان توجه کنند/ تنها راه انتخاب رهبر، «خبرگان» است
روحانی مردم به اهمیت انتخابات خبرگان توجه کنند تنها راه انتخاب رهبر خبرگان است کاندیدای انتخابات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان گفت مردم باید توجه کنند که انتخابات خبرگان بسیار حائز اهمیت است و طبق قانون اساسی در شرایط فعلی برای انتخاب رهبری در صورت نیاز هیچ راهی برای انتخاحزاب سیاسی نقشی موثر در حضور گسترده مردم در انتخابات دارند
احزاب سیاسی نقشی موثر در حضور گسترده مردم در انتخابات دارند ایرنا - ایلام - دبیر حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی استان ایلام گفت مشارکت احزاب و گروه های سیاسی فعال کشور در انتخابات و هدایت صحیح افکار عمومی نقش موثری در حضور حداکثری و گسترده مردم در انتخابات دارد علی داری پور روزمسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان: رسانهها بهحضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات کمک کنند
مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان رسانهها بهحضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات کمک کنندمسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان گفت نقش خطیر رسانهها در برهه انتخابات در آگاهیبخشی به اقشار مختلف جامعه و دعوت بهحضور پرشور در انتخابات نمود دوچندان پیدا میکند عادل نوروزیان امروز در گروحانی: مردم باید به اهمیت انتخابات خبرگان توجه کنند/ تنها راه انتخاب رهبر، «خبرگان» است
روحانی مردم باید به اهمیت انتخابات خبرگان توجه کنند تنها راه انتخاب رهبر خبرگان است کاندیدای انتخابات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان گفت مردم باید توجه کنند که انتخابات خبرگان بسیار حائز اهمیت است و طبق قانون اساسی در شرایط فعلی برای انتخاب رهبری در صورت نیاز هیچ راهی برامردم باید به اهمیت انتخابات خبرگان توجه کنند/ تنها راه انتخاب رهبر، «خبرگان» است
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۹ کاندیدای انتخابات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان گفت مردم باید توجه کنند که انتخابات خبرگان بسیار حائز اهمیت است و طبق قانون اساسی در شرایط فعلی برای انتخاب رهبری در صورت نیاز هیچ راهی برای انتخاب رهبری جز از طریق خبرگان وجود ندارد به گزارش خبرنگاربیانیه خانه احزاب ایران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حضور آگاهانه مردم در یومالله 22 بهمن مقدمهای ب
بیانیه خانه احزاب ایران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامیحضور آگاهانه مردم در یومالله 22 بهمن مقدمهای برای انتخابات 7اسفندماه استخانه احزاب ایران به مناسبت دهه مبارک فجر و یومالله 22 بهمن بیانیهای را صادر کرد به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس خانه احزاب ایران به مناسبتروحانیت برای جلب نظر مردم در انتخابات در احزاب حضور داشته باشند
نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ماههای پایانی عمر خود را می گذراند و مردم کشورمان در هفتم اسفند ماه سال جاری یک بار دیگر پای صندوقهای رای می روند تا نمایندگان خود را برای دوره دهم انتخاب کنند اما برخی نکات در هر دوره از مجلس شورای اسلامی مطرح می شود که جای نقد و بررسی دارد یکی ازهاشمی: مردم چگونه در بعضی از استانها که فقط یک نامزد در میدان باقی مانده، در انتخابات شرکت کنند؟
هاشمی مردم چگونه در بعضی از استانها که فقط یک نامزد در میدان باقی مانده در انتخابات شرکت کنند سیاست > احزاب و شخصیتها - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ا اشاره به اینکه در بعضی از استانها فقط یک نامزد وجود دارد گفت مقام معظم رهبری به همه حتی ضد انقلابها هم میگوی-
گوناگون
پربازدیدترینها