تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804519682
![نمایش مجدد: برپایی نکته هایی ابهام برانگیز refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
برپایی نکته هایی ابهام برانگیز
واضح آرشیو وب فارسی:اندیمشک جوان: اندیمشک جوان ؛ برپایی نکته هایی ابهام برانگیز «داستان های میان رودان» اثری است پست مدرن با مولفه های جهان کمدی مرسومش، نمایشی که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر میزبان مشتاقان تئاتر است. «داستان های میان رودان» نمایشی ۳ اپیزودی از ۳ پادشاه بین النهرینی است: این رشتور از آشور، حمورابی از بابل و شمسی عدد از کلده. هر یک از پادشاهان، تاج […]اندیمشک جوان ؛ برپایی نکته هایی ابهام برانگیز «داستان های میان رودان» اثری است پست مدرن با مولفه های جهان کمدی مرسومش، نمایشی که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر میزبان مشتاقان تئاتر است. «داستان های میان رودان» نمایشی ۳ اپیزودی از ۳ پادشاه بین النهرینی است: این رشتور از آشور، حمورابی از بابل و شمسی عدد از کلده. هر یک از پادشاهان، تاج بر سر برای خود داستانی مستقل دارند. هر یک شخصیتی مجزا و هر یک برای خود روایتی دارند. به گزارش تسنیم، در این میان جای تامل بر واقعیت تاریخی شخصی چون حمورابی خواهد بود. حمورابی برای ما نماد تدوین قانون است. ۴۲ سال حکومت کرده است و سارگون کبیر هم اختلاف تاریخی زیادی با شخص حمورابی دارد. این هم بخشی از بازی تاریخی است که در نمایش «داستان های میان رودان» شاهد آن هستیم. لذا این بازی تاریخی- زبانی چه کارکردی دارد و اصولاً به چه علت واجد اهمیت است؟ برای یافتن پاسخ مناسب ناچاریم به چند نظریه زبان شناسی رجوع کنیم و شاید وجود این نظریه هاست که درک نمایش علی شمس را کمی مشکل کرده است. درواقع مخاطب مجهز به نظریات ادبی و آگاه به انواع ادبی درک بالاتری نسبت به نمایش علی شمس خواهد داشت. یکم: بخشی از این نظام ادراکی به نگاه یاکوبسنی به زبان بازمی گردد که در آن ۲ مفهوم استعاره و مجاز تبدیل به اصول دستگاه نشانه شناختی می شود. در این دستگاه هنرمند به کمک واژگان جهانی را خلق می کند که در آن واژگان معانی خود را از دست می دهند و این بار در جایگاه دیگر می نشینند. در اینجا یک واژه در محور جانشینی یا همنشینی معنی دیگری پیدا می کند. برای مثال درباره کلمه تبلت که به جای کلمه لوح یا سنگ نبشته آمده است این تبادل لغت براساس شباهت جانشین لغت اصلی شده است. این رویه تبدیل به یک هزارتوی جذاب می شود که ما را به عنوان مخاطب درگیر می کند. یک معماست برای حل کردن و دریافت ریزه کاری های نویسنده. ولی این مهم در متن رخ داده است و حال این سوال مطرح می شود در اجرا چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ اصلاً دستکاری یک لغت و پدید آوردن یک معنی جدید برای یک واژه آشنا، چه کمکی به اجرا می کند؟ جواب این سوال را باید در خود اجرا یافت، در میزانسن هایی که منجر به خلق تصویر می شود. برای این مهم یک مثال شفاف می زنم. در صحنه ای که طاعون با شمسی عدد وداع می کند، شمسی عدد بیتی مشهور از سعدی نقل می کند. این اتفاق در ابتدا به واسطه مصرف افیون و مسکرات توسط شمسی عدد آماده سازی شده است. در گام بعد در دستگاه نمایشی «داستان های میان رودان» درهم ریختگی تاریخی عادی سازی شده است. پس شمسی عدد براساس قواعد نمایشی این بیت مشهور «ای کاروان آهسته ران» را نقل می کند. در این لحظه کاروان حامل طاعون حرکتش را کند می کند. نکته مهم این است که شاه بیت سعدی خود بار استعاری دارد و مفهومش حرکت آهسته کاروان نیست اما علی شمس معنی حقیقی و باطن معنا را دگرگون می کند و این مهم به واسطه تصویرسازی رخ می دهد و معنی مدنظر کارگردان در اثر جاری می شود. از آنجا که این رویه تبدیل به اسلوب پاردویک شمس شده است، این اتفاق ۳ بار تکرار می شود و در بار سوم کاروان تندتر از گذشته به حرکتش ادامه می دهد. این سرعت گرفتن نقض دستگاهی است که کارگردان در نظر گرفته است و تبدیل به المانی کمیک می شود. دوم: لودویگ ویتگنشتاین در کتاب پژوهش های فلسفی با بیان ۲ اصطلاح بازی زبانی و meaning in use (معنا در کاربرد) باب جدیدی به جهان زبان شناسی گشود. در این باب نو کلمات دیگر آن دستگاه سینه به سینه نبود که هر واژه نماینده یک مفهوم یا شیء یا هر چیزی که انسان برای بیانش نیازمند خلق کلمه بوده است؛ بلکه در دستگاه زبانی بشر، آنچه موجب خلق واژه می شود کاربرد آن است. در اینجا کلمه ای چون تبلت که نشانه ای زبانی اشاره گر به یک وسیله الکترونیکی است، در یک کاربرد دیگر معنی لوح سنگی پیدا می کند. درک این نشانه ها نیز در بازی زبانی ممکن می شود. تکرار این نشانه فضایی برای مخاطب ایجاد می کند تا قواعد بازی را دریابد و اکنون او به زبان جهان اثر آشنا می شود. در واقع او یک زبان جدید می آموزد. اهمیت این رویداد در خلق یک دستور زبانی تازه برجسته می شود؛ جایی که علی شمس مدام به خلق مصادیر جعلی دست می زند. مشکل زبان فارسی در کمبود افعال سالم دست نویسنده را باز می گذارد تا مدام مصادری چون لشگرانیدن، آفتابیدن و… بسازد. این رویه در اجرا نیز نمود پیدا می کند. زمانی که حمورابی به معرفی برادران خود می پردازد، طبق اصل پاردوی زبانی نمایش آنان را با عناوین حمورقرمز و حمورزرد معرفی می کند ولی این واژه به تنهایی کفایت نمی کند. علی شمس در انتخاب لباس بازیگران رنگ ها را دخیل می کند تا نام ها در کاربردشان نیز برجسته شوند. این مساله درباره وضعیت اعتیاد اپیزود شمسی عدد نیز بارز است و کلیت اعتیاد در یک بازی زبانی به چیز دیگری تبدیل می شود. سوم: پست مدرنیسم همانند نگاهش واجد نوعی سیلان است. سیالیت پست مدرنیسم به حدی است که نمی توان مکتبش خواند و نه جریان و نه حتی یک نحله فکری. پست مدرنیسم شاید چیزی شبیه آرت نوو باشد که در هر گوشه دنیا، در واکنش به یک وضعیت ثابت، عده ای هنرمند یا متفکر می خروشند و موضعی جدید پدید می آورند. البته تفاوت آرت نوو و پست مدرنیسم در آن است که پست مدرنیسم دریدا و بارت و لیوتار و بودریار داشت و آرت نوو هیچ یک را در چنته نداشت. پس عمر آرت نوو کوتاه بود و مکاتب بسیار علیه آن شوریدند و پست مدرنیسم مدام در خود نقیض خود را تولید می کند. از کلمه نقیض سخن به میان آمد و باید یادی کرد از نقیضه که معادل عربی- فارسی برای پارودی است. نمایش «داستان های میان رودان» از لحاظ قالب ادبی یک پارودی است. پارودی بر تاریخ و زبان فارسی که با استفاده از صدای یک مترجم سخنگو آن را برجسته تر می کند. با این حال وجوه زبانی آن بر وجوه تاریخی چیره شده است. این چیرگی به واسطه تامل نویسنده برای دریافت یک نکته است: چرا به این شیء چنین می گوییم؟ این سوالی است که شاید ذهن همه ما را درگیر خود کرده است و بارها و بارها مرورش کردیم ولی به نتیجه ای نرسیدیم. مثلاً چرا به تهران می گویند تهران؟ جواب ها بسیار است، چرا که صاحب جواب نیز مثل ما درگیر بوده است. شاید ما نیز برای این کلمه معنی و وجه تسمیه نشأت گرفته از ذهنیت خود بیابیم؛ لیکن جواب صددرصد صحیح نیست و تنها یک حدس و گمان است. نمایش علی شمس جهانی در برابر ما می گشاید که در آن این حدس و گمان ها طنازانه می شود. او ما را دعوت می کند کمی از این جدیت بکاهیم و نگاهی کمیک به این سوالی ابدی و ازلی داشته باشیم. این قدرت جهان پارودی است که یک موضوع جدی با جدیت به چالش کشیده شود ولی در بستر کمدی. این وضعیت پارودی در نوع اجرا نیز متجلی می شود. کافی است به پرواز کردن این رشتور یا صندلی های پنوماتیک شمسی عدد یا آن معلق شدگی حمورابی توجه کنید که هیچ وجه تاریخی ندارد ولی جهان پست مدرن اثر به ما اجازه می دهد هر آنچه در تاریخ برای ما ارزش همزمانی دارد، اکنون در زمانی بررسی اش کنیم. این پیچیدگی در اثر است که نمایش علی شمس را جذاب می کند و شاید همین باعث شود مخاطب راحت الحلقوم دوست آن را پس بزند. ارسال به دوستان سایت اندیمشک جوان، انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
سه شنبه ، ۲۷بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اندیمشک جوان]
[مشاهده در: www.andimeshkjavan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
نکته هایی درباره بهداشت فردی آقایان!
مردان کمتر به بهداشت فردی خود اهمیت می دهند کار در بیرون از منزل باعث شده که آنان بیش از دیگران در معرض آلودگی ها باشند خواه کارمند یک اداره ی دولتی باشند خواه کارگر معدن در هر صورت تماس با اشیای عمومی سبب انتقال حجم وسیعی از آلودگی ها به آنها خواهد شد پس بهتر است این بار بیتراشتگن:مهمترین نکته رویارویی با والنسیا نباختن بارسلونا بود/باید در بازی نهایی هم موفق باشیم
تراشتگن مهمترین نکته رویارویی با والنسیا نباختن بارسلونا بود باید در بازی نهایی هم موفق باشیمگلر آلمانی تیم فوتبال بارسلونا بعد از راهیابی به فینال کوپا دلری گفت نکته مهم بازی با والنسیا این بود که نباختیم به گزارش خبرگزاری فارس شب گذشته در دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی جامفرصتهایی که ازدواج فراهم میکند
فرصتهایی که ازدواج فراهم میکندتاریخ انتشار سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۶ ۰۱ تعارف که نداریم ازدواج کار سختی است پروژه ای است که با همه هیجان انگیز بودنش می تواند اضطراب و سختی های زیادی برای شما به همراه داشته باشد به گزارش خبرگزاری تسنیم در این وانفسا خیلی ها عطای ازدواجصفت هایی که باید از آن ها پرهیز کرد!
یکی از ویژگی های نکوهیده از جانب خداوند متعال و ائمه اطهار ع دنیاپرستی و دلبستگی شدید به آن می باشد عقیق دنیاپرستی یکی از مزموم ترین امور از جانب انسان ها می باشد به نحوی که گاه تبدیل به معضلی برای اطرافیان فرد می شود حضرت امام صادق ع در مثالی بسیار زیبا دنیاپرستی را چنیفروش سهام مخابرات و همراه اول به فرانسوی ها نهایی نیست
سخنگوی مخابرات ایران گفت اپراتور موبایل فرانسوی اورنج در زمان تحریم برای سرمایه گذاری در شرکت مخابرات و همراه اول ابراز تمایل کرده و در پساتحریم نیز قصد حضور پررنگ تر در خاورمیانه را دارد به گزارش پارس به نقل از فارس داود زارعیان درباره موضوع مذاکره و علاقمندی اپراتور فرانسوی افرصت هایی که ازدواج فراهم می کند
تعارف که نداریم ازدواج کار سختی است پروژه ای است که با همه هیجان انگیز بودنش می تواند اضطراب و سختی های زیادی برای شما به همراه داشته باشد به گزارش خبرگزاری تسنیم در این وانفسا خیلی ها عطای ازدواج را به لقایش می بخشند خیلی ها تا می توانند ازدواجشان را به تاخیر می اندازند ورازهایی برای سریع تر آرایش کردن!
یک دقیقه تا جذابیت رازهایی برای سریع تر آرایش کردن برای كمك به شما جهت ساختن صورتی زیبا با آرایش در این مطلب چند ترفند آرایشی سریع را كه هركدام یك دقیقه بیشتر وقت نمیگیرد به شما آموزش میدهیم نتیجه قطعا رضایتبخش خواهد بود مجله زندگی ایده آل یك اعتراف از بابی براون چهرهپطرح انتقال فاینانس به پروژه سریع السیر تهران – قم – اصفهان نهایی می شود*
معاون ساخت و توسعه راه و شهرسازی شرکت ساخت با بیان این که مذاکرات با طرف های خارجی افق ساخت پروژه های ریلی را روشن کرده است تاکید کرد شرکت ایران برای استفاده از توان خارجی ها انعقاد قرار داد هایی است که به مشارکت با طرف ایرانی و انتقال فناوری منجر شود سید مسعود نصر آزادانی اعلنشانه هایی که خبر از مشکلات روده شما می دهند
شفا آنلاین سلامت روده یک عضو پیچیده است و به لطف پیشرفت های اخیر در نحوه تجزیه و تحلیل تریلیون باکتری که در داخل بدن ما زندگی می کنند با نام مستعار میکروبیوم روده محققان شروع به درک میزان پیچیدگی آنها برای پیدا کردن ارتباط بین سلامت روده و سلامت میزبان مهربان آن یعنی ما کردندتعداد معامله هایی که در بورس اتفاق افتاد
به گزارش اتاق خبر به نقل از روابط عمومی بورس تهران در پایان معاملات تالارهای بورس اوراق بهادار تهران دوشنبه مورخ 19 بهمن ماه در 132 هزار دفعه تعداد 2 میلیارد و 347 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 5 هزارو 166 میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 324 هزار میلیارد تو-
گوناگون
پربازدیدترینها