تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820718418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فوتبال زيبا تماشاگر را به ورزشگاه مي‌كشاند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فوتبال زيبا تماشاگر را به ورزشگاه مي‌كشاند
معضل و چالش سكوهاي خالي گويا رو به پايان است. اين را تعداد بالاي تماشاگران حاضر در دو بازي پرسپوليس نويد مي‌دهد. معضلي كه مدت‌ها گريبان فوتبال ايران را گرفته بود، فوتبالي كه روزي بزرگ‌ترين افتخار آن حمايت و حضور پرشور هواداران و تماشاگرانش در ورزشگاه‌ها بود.
نویسنده : دنیا حیدری 


معضل و چالش سكوهاي خالي گويا رو به پايان است. اين را تعداد بالاي تماشاگران حاضر در دو بازي پرسپوليس نويد مي‌دهد. معضلي كه مدت‌ها گريبان فوتبال ايران را گرفته بود، فوتبالي كه روزي بزرگ‌ترين افتخار آن حمايت و حضور پرشور هواداران و تماشاگرانش در ورزشگاه‌ها بود. اما اين افتخار طي سال‌هاي گذشته رو به افول بود به طوري كه سكوهاي خالي ورزشگاه‌ها به شدت توي ذوق مي‌زد. اما تماشاگران گويا بار ديگر با سكوها و با فوتبال آشتي كرده‌اند. تماشاگراني كه فوتبال زيبا و راهكار برخي باشگاه‌ها براي رايگان اعلام شدن بازي‌ها بار ديگر پاي آنها را به ورزشگاه‌ها كشانده تا باز هم شاهد حضور بيش از 80 هزار نفري هواداران روي سكوها باشيم. حضور پرشوري كه به زعم فريدون معيني، ‌پيشكسوت پرسپوليس و رئيس كميته جوانان فدراسيون مي‌تواند جذابيت فوتبال را چند برابر كرده و انگيزه تيم‌ها را بالا ببرد.

حضور بيش از 80 هزار تماشاگر در بازي‌هاي پرسپوليس برابر سپاهان و فولاد اتفاق هيجان‌انگيز اين روزهاي فوتبال است آن هم در حالي كه در بازي‌هاي گذشته ليگ تعداد تماشاگران به 10 هزار نفر هم نمي‌رسيد.
فوتبال يك ورزش زيبا و تماشاگرپسند است كه آن را با هيچ ورزش ديگري نمي‌توان مقايسه كرد. ورزشي كه به راحتي مي‌تواند هزاران نفر را به ورزشگاه‌ها بكشاند. اما به شرط آنكه علاوه بر استفاده از محبوبيت اين رشته، ‌با ساختار صحيح جذب تماشاگران و حفظ آنها آشنا باشيم. ورزش بهترين و سالم‌ترين راهكار براي پركردن اوقات فراغت مردم هر جامعه‌اي است؛ راهكاري كه مي‌تواند حتي جهت حركتي مردم يك جامعه را تغيير يا شكل دهد. به طوري كه همانطور كه اشاره كرديد، ‌حضور بيش از 80 هزار تماشاگر در بازي‌هاي پرسپوليس برابر سپاهان و فولاد، چنان تأثيري در جامعه گذاشته كه نقل اين روزهاي محافل فوتبالي است و رسانه‌ها را به خود مشغول كرده، تيم‌ها را به تكاپو وا داشته و شادي و هيجان را به جامعه بازگردانده است.

فكر مي‌كنيد چه چيزي باعث آشتي تماشاگران با سكوهاي ورزشگاه‌ها شده است؟ آن هم در شرایطی که طي چند سال اخير شاهد ريزش چشمگير هواداران بوديم و آيا تيم‌هاي ديگر نيز مي‌توانند چون سرخپوشان شاهد حضور هوادارانشان در ورزشگاه‌ها باشند؟
عوامل زيادي در اين مسئله دخيل هستند. بازي زيبا، ‌مهم‌ترين دليل مي‌تواند باشد. مردم خواهان تماشاي بازي زيبا هستند. مسئله مهمي كه مي‌بينيم تعداد زيادي از مردم را براي تماشاي بازي‌هاي بارسا، ‌رئال، ‌منچستر، ‌بايرن و... به ورزشگاه‌ها مي‌كشاند. صحنه‌هاي زيبا و ‌حركات هيجان‌انگيز گاه حتي باعث مي‌شود تماشاگران تا دقايقي بازي را ايستاده يا نيم‌خيز تماشا كنند. اين هنر يك بازي زيباست كه مي‌تواند تماشاگران را به ورزشگاه بكشاند. اما بازي زيبا تنها يكي از عوامل حضور هواداران آن هم در تعداد بالا در ورزشگاه‌هاست. تيم‌هاي زيادي اين روزها به تكاپو افتاده‌اند براي رايگان اعلام كردن بازي‌‌هاي  خود و كشاندن هواداران به ورزشگاه اما در كنار اين مسئله، ‌بايد كيفيت بازي‌هاي خود را نيز بالا ببرند تا تماشاگر زحمت حضور در ورزشگاه را به لطف بازي زيبا به جان بخرد.

در روزهايي كه سكوهاي خالي، چهره ورزشگاه‌هاي ايران را زشت كرده بود، رايگان اعلام شدن بازي‌ها توانست به خوبي جواب دهد. فكر مي‌كنيد تماشاگران تا به امروز منتظر رايگان اعلام شدن بازي‌ها بودند؟
نمي‌توانيم بگوييم كه رايگان اعلام شدن بازي‌ها تنها دليل حضور تماشاگران در ورزشگاه‌هاست. براي مثال تنها طبقه دوم ورزشگاه آزادي در دو بازي سپاهان و فولاد رايگان اعلام شد. در حالي كه در هر بازي شاهد حضور بيش از 80 هزار تماشاگر بوديم كه در خوشبينانه‌ترين حالت طبقه دوم گنجايش تنها 50 هزار تماشاگر را دارد. يعني ساير تماشاگران براي تماشاي اين بازي‌ها هزينه كرده‌اند.

اما گراني بليت‌‌ها در بسياري از مواقع با نارضايتي تماشاگران همراه بود.
بله، ‌قيمت بليت‌‌ها بايد با كارشناسي باشد به طوري كه قشر متوسط و متوسط رو به پايين توان خريد آن را داشته باشد. گاه شاهد هستيم در بازي سرخابي‌ها بليت‌‌ها تا 100 هزار تومان هم رد و بدل مي‌شوند اما آيا اگر اين شرايط براي تمام بازي‌ها حاكم بود تماشاگران حاضر به پرداخت چنين مبالغي بودند؟ شايد براي يك يا دو بازي تماشاگران هر قيمتي را بپردازند اما تماشاگران فوتبال عمدتاً از قشر ضعيف جامعه هستند كه توان پرداخت هر مبلغي را ندارند. ضمن اينكه براي تماشاي هر بازي علاوه بر هزينه بليت، ‌بايد بابت رفت‌و‌آمد و خورد و خوراكشان در طول مدتي كه در ورزشگاه هستند نيز هزينه كنند. اما هر كدام از اين آيتم‌ها، مي‌تواند يكي از دلايل باشد نه همه آن.

حمايت پرشور تماشاگران ساليان سال مورد توجه AFC و حتي يكي از پوئن‌هاي مثبت ايران براي كسب سهميه در ليگ قهرمانان بود. اما چه چيزي باعث شد این امتیاز را از دست بدهیم؟
همانطور كه گفتم، ‌مسائل زيادي دست به دست هم داد تا شاهد خالي شدن ورزشگاه‌ها باشيم. قيمت بليت‌‌ها، بي‌توجهي به شرايط هواداران، ‌عدم فراهم كردن امكانات لازم براي آنها و كيفيت بازي‌ها دست به دست هم داد تا تعداد تماشاگران در ورزشگاه‌ها كم و كمتر شود. به طوري كه سكوهاي خالي معضل فوتبال شد. اين مسئله البته قبل از آن نيز كم و بيش ديده مي‌شد. هر بار كه كيفيت بازي‌هاي پرسپوليس و استقلال خوب بود، ‌شاهد حضور چشمگير هواداران در ورزشگاه‌ها بوديم و هر بار كه كيفيت بازي‌هاي اين دو تيم پايين مي‌آمد، ‌حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها نيز تحت تأثير قرار مي‌گرفت. مسئله‌اي كه اين بار هم شاهد آن هستيم. پرسپوليس اين روزها زيبا بازي مي‌كند و اين زيبايي مي‌تواند تماشاگران زيادي را به ورزشگاه بكشاند.

يعني معتقد هستيد تماشاگران در اعتراض به بازي ضعيف بود كه حضور در ورزشگاه‌ها را تحريم كرده بودند؟
شايد اين خودش نوعي اعتراض خاموش بود. بازي زيبا، حتي از پشت شيشه تلويزيون هم مي‌تواند بيننده را زنده كند. همانطور كه مي‌تواند او را وادار به چرت زدن كند. اين مسئله روي سكوي ورزشگاه‌ها نمود بيشتري دارد. تماشاگران خواهان بازي زيبا هستند. وقتي تيمي زيبا بازي مي‌كند، حتي اگر نتيجه را هم واگذار كند با اعتراض مواجه نمي‌شود، چراكه هيجان لازم را به تماشاگران و هواداران خود منتقل كرده است. ضمن اينكه اين عدم نتيجه‌گيري در پي بازي زيبا نمي‌تواند درازمدت باشد. يعني بازي زيبا مي‌تواند همه مسائل را به دنبال داشته باشد. هم حضور تماشاگران و  هم نتيجه لازم را.

آشتي تماشاگران بعد از مدت‌ها چه تأثيري مي‌تواند در روند حركتي فوتبال ايران داشته باشد، خصوصاً حالا كه بسياري از تيم‌ها به دنبال آن هستند كه بازي‌هاي خود را رايگان برگزار كنند.
حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها مي‌تواند تأثير فوق العاده‌اي در پيشرفت فوتبال داشته باشد. وقتي يك بازيكن در پي يك حركت زيبا، ‌يك شوت ديدني، ‌گلزني و... مورد حمايت و تشويق قرار مي‌گيرد، براي تشويق و حمايت بيشتر، تلاش بيشتري مي‌كند و اين تلاش بيشتر مي‌تواند هم در روند نتيجه‌گيري تيم تأثير بسزايي داشته باشد و هم در رشد فوتبال.

اما برخي با رايگان اعلام شدن بازي‌ها مخالف هستند و معتقدند اين مسئله كاملاً غير حرفه‌اي است. حال آنكه باشگاه‌ها خود حاضر به چشمپوشي از اين مقوله مالي شده‌اند.
در فوتبال حرفه‌اي، روي درآمدزايي حساب ويژه‌اي باز مي‌شود و فروش بليت، يك راه درآمدزايي است اما وقتي يك باشگاه حاضر به چشمپوشي از اين مقوله است، حتماً برنامه‌اي در نظر دارد و مي‌داند كه نتيجه‌اي به مراتب بهتر و بيشتر از پول چند بليت عايدش مي‌شود كه حاضر به چنين كاري مي‌شود. در واقع گذشتن از بعد مالي بليت فروشي، ‌توجه ويژه باشگاه به مسئله فرهنگي و افزايش روحيه و انگيزه تيمي را نشان مي‌دهد. شما نگاه كنيد در دو بازي پرسپوليس برابر سپاهان و فولاد كه در هر كدام بيش از 80  هزارتماشاگر به ورزشگاه آمدند سرخپوشان و حتي تيم‌هاي مقابل تا چه اندازه زيباتر بازي كردند. ضمن اينكه اين مسئله مدت‌هاست بر سر زبان‌ها افتاده و تيم‌هاي ديگر را نيز به تكاپو انداخته كه بازي‌هاي خود را رايگان كنند. يعني پرسپوليس خيلي بيش از پولي كه مي‌توانست از فروش بليت‌‌هايش به جيب بزند را به دست آورده است. تأثيري كه نتيجه مثبت آن را به زودي نه فقط در ليگ، ‌كه در تيم ملي هم خواهيم ديد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن