تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819847068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران محور رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ايران محور رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا شد
بخش زيادي از جديدترين مناظره انتخاباتي نامزدهاي دموكرات امريكا به ايران و خاورميانه اختصاص داشت.
بخش زيادي از جديدترين مناظره انتخاباتي نامزدهاي دموكرات امريكا به ايران و خاورميانه اختصاص داشت. هيلاري كلينتون گفت كه نبايد اجازه داد ايراني‌ها با پيروزي در سوريه در مرزهاي اسرائيل مستقر شوند. برني سندرز نيز بار ديگر از عادي‌سازي مناسبات با تهران استقبال كرد و از دست داشتن امريكا در كودتاي 28 مرداد انتقاد كرد.
نامزدهاي حزب دموكرات امريكا پس از انتخابات ايالت‌هاي آيووا و نيوهمپشاير پنج‌شنبه شب در جديدترين مناظره انتخاباتي خود بار ديگر بر سر رابطه با ايران به كشمكش پرداختند. در ششمين مناظره انتخاباتي دو نامزد اوليه حزب دموكرات امريكا، «برني سندرز» يكي از نامزدهاي حزب دموكرات امريكا در انتخابات رياست جمهوري بار ديگر از عادي‌سازي مناسبات با تهران، شبيه احياي روابط امريكا و كوبا دفاع كرد اما «هيلاري كلينتون» ديگر نامزد اين حزب گفت، كارهاي زيادي بايد انجام شود، پيش از آنكه بتوان به عادي‌‌سازي روابط فكر كرد. به گزارش روزنامه يو اس‌اي تودي، در اين مناظره كه در شهر ميلواكي انجام شد، هيلاري كلينتون از بخشي از برنامه‌هاي برني ساندرز انتقاد كرد. سياست خارجي از جمله موضوع ايجاد رابطه با ايران يا نحوه روابط با روسيه، از مواردي بودند كه دو طرف در مورد آن به بيان نظرات متفاوتي پرداختند. در انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها، در ايالت آيووا كلينتون با 49/9 درصد و سندرز با 49/7 درصد اول شد و در ايالت نيوهمپشاير نيز سندرز با كسب 60 درصد آرا در مقابل 39 درصد كلينتون برنده شد.
  
ايران نبايد در مرزهاي اسرائيل مستقر شود
كلينتون كه به داشتن مواضع ضدايراني معروف است در اين مناظره راهبرد خود را درباره سوريه تشريح كرد و گفت: «هدف ما برقراري آتش‌بس و بعد حل و فصل سياسي از طريق گرد آوردن گروه‌هاي مختلف درگير در سوريه بوده اما اين كار بسيار دشوار و پيچيده است چرا كه علاوه بر روسيه، ايران نيز يك نقش‌آفرين بزرگ محسوب مي‌شود و تركيه و عربستان و ديگران نيز هستند كه از نظر خودشان منافع مهمي در سوريه دارند. در اين حوزه با سناتور سندرز مخالفم. او خواستار حضور نيروهاي ايراني براي پايان يافتن جنگ داخلي سوريه است اما من به نظر من اين يك اشتباه بزرگ است كه نيروهاي ايراني را در مرزهاي اسرائيل مستقر كنيم.»  به گزارش اينديپندنت، هيلاري كلينتون در مناظره انتخاباتي با انتقاد از پيشنهاد سندرز براي ميانجيگري بين ايران و عربستان نيز گفت: «پيشنهاد ديگر ساندرز مبني بر اينكه كمك كنيم عربستان و ايران با هم مذاكره كنند، نيز به نظر من كاري از پيش نمي‌برد. بايد از آنچه جان كري و رئيس جمهور مي‌گويند، حمايت كنيم. بايد آتش‌بس را تسريع كنيم و نگذاريم روسيه باقي مانده جبهه مخالفان را از بين ببرد.»
  
انتقاد از كودتاي 28 مرداد
مسئله عادي‌سازي روابط با ايران نيز يكي از موارد اختلافي بين دو نامزد دموكرات بود. برني سندرز در اين مناظره بار ديگر از عادي‌سازي روابط با ايران حمايت كرد اما كلنيتون گفت: «فكر نمي‌كنم هنوز بتوان به عادي‌سازي روابط فكر كرد. چون در مورد ايران هنوز كارهاي زيادي مانده كه بايد به پايان برسانيم. بله! آنها بايد دست از ايجاد بي‌ثباتي در خاورميانه كه به هرج ‌و مرج بيشتر انجاميده، بردارند.»  سندرز مدعي شد ايران همواره حامي تروريسم است اما در ادامه گفت كه تمايل دارد در مسائلي غير از هسته‌اي با ايران همكاري كند. سندرز گفت: «من بر اين باورم كه بهترين راه براي چنين كاري خشن بودن و پايبند به اصول بودن است اما بايد هدفي براي گسترش روابط داشت. اين روشي است كه مي‌توان صلح در جهان برقرار كرد.»  سندرز همچنين به شدت نسبت به سياست تغيير رژيم امريكا در قبال ايران انتقاد كرد و در واكنش به دست داشتن امريكا در كودتاي 28 مرداد مدعي شد: «اگر ما عليه دولت مصدق كودتا نمي‌كرديم در ايران انقلابي رخ نمي‌داد كه الان مجبور شويم اين مشكلات را با ايران داشته باشيم.» امريكا و انگليس در 28 مرداد 1332 با كودتا عليه دولت محمد مصدق، نخست وزير وقت ايران دولت مردمي را سرنگون كرده و زمينه نفوذ خود در ايران را فراهم كردند.
  
انقلاب سياسي سندرز
سندرز كه خواهان تغييرات اساسي در ساختار سياسي امريكاست پنج‌شنبه شب نيز با تكرار اين موضع گفت كه انقلاب او از وال استريت تا واشنگتن بازتاب خواهد داشت. سندرز در سخناني بعد از پيروزي در نيوهمپشاير گفت: «ما با هم پيامي فرستاده‌ايم كه از وال استريت تا واشنگتن و از مين تا كاليفرنيا بازتاب خواهد داشت. اين پيام كه دولت در كشور بزرگ ما متعلق به همه مردم است.» سندرز هفته گذشته در سخناني گفته بود: «موضوعي كه در اينجا مطرح است صرفاً انتخاب رئيس جمهور نيست. مسئله ايجاد انقلابي سياسي و متحول كردن امريكاست.»




تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن