تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821243775




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کرمانشاه قطب تولیدمحصولات ارگانیک/ازانار پاوه تاعسل شاهو واورامان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
کرمانشاه قطب تولیدمحصولات ارگانیک/ازانار پاوه تاعسل شاهو واورامان

ارگانیک 3


شناسهٔ خبر: 3045819 - سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
استانها > کرمانشاه

کرمانشاه- استان کرمانشاه از قطب‌های تولید محصولات ارگانیک در کشور است و محصولات بسیاری از جمله انار و عسل و نخود این استان به عنوان محصول ارگانیک در کشور شناخته می‌شود. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کرمانشاه به‌عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور مطرح است و در سال‌های اخیر باوجود کمبود بارندگی و خشک‌سالی‌ها اما جایگاه خود را حفظ کرده و حتی از این بستر نیز فرصتی برای تولید محصولات ارگانیک در استان استفاده‌شده و تولیدات ارگانیک در مناطق مختلف استان کرمانشاه با اخذ بِرند به مرحله صادرات نیز رسیده است. بروز بیماری‌های گوناگون به‌ویژه افزایش آمار مبتلایان به سرطان در کشور تأکید مسئولان به مصرف محصولات سالم و ارگانیک را به دنبال داشته و در این راستا کشاورزانی که امکان کشت و تولید محصول ارگانیک را در استان داشتند به حرکت‌های قابل‌توجهی دست‌زده‌اند. باوجود تلاش بسیار برای تولید ارگانیک در استان اما استقبال آن‌چنان‌که باید از سوی مردم صورت نمی‌گیرد درصورتی‌که به گفته تولیدکنندگان و مسئولان این عرصه محصولات ارگانیک استان کرمانشاه به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر می‌شود. رئیس انجمن ارگانیک استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در سال‌های اخیر بارندگی کمی در استان داشتیم و بسیاری از کشاورزان از کودهای شیمیایی در اراضی استفاده نکردند و مسیر تولید خود را متوجه کشت ارگانیک ساختند و هم‌اکنون به‌صراحت اعلام می‌کنم که محصول نخود کرمانشاه عاری از سم و کود بوده و به‌عنوان محصول ارگانیک مطرح است و باید به نام ارگانیک ثبت شود. سجاد سنجری با اشاره به دیگر محصولات ارگانیک استان کرمانشاه افزود: در استان عسل و روغن حیوانی ارگانیک تولید می‌شود که بسیار مورد استقبال سایر مناطق کشور قرارگرفته، بسیاری از اراضی پاوه و اورامانات هنوز بشر در آن دخل و تصرفی نداشته و عسل‌هایی که در کوه‌های دالاهو و شاهو به دست می‌آید ارگانیک و بسیار ارزشمند هستند.

محصولات ارگانیک کرمانشاه قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارد وی بیان کرد: هم‌اکنون انار ارگانیک در باغات پاوه تولید می‌شود، همچنین برای خرید عسل ارگانیک کرمانشاه افراد بسیاری از مناطق مختلف کشور به این استان مراجعه و عسل را باقیمت کیلویی ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند اما متأسفانه در استان بهایی به تولیدکننده عسل ارگانیک آن‌چنان‌که باید داده نمی‌شود. سنجری بیان کرد: تمام عرقیات استان کرمانشاه ارگانیک است و عرقیات گره‌بان در استان برند ارگانیک گرفته و صادرات آن به خارج از کشور انجام می‌شود اما زمانی که نمایشگاه محصولات ارگانیک برپا می‌کنیم مردم استان استقبالی ندارند درصورتی‌که ما بی‌نظیرترین نمایشگاه محصولات ارگانیک را در ایران برپا کردیم. این کشاورز نمونه کشوری گفت: ما به‌طورجدی به دنبال توسعه کشت و تولید محصولات ارگانیک و سالم هستیم و قصد داریم داشته‌های خود را به ثبت برسانیم و هم‌اکنون نیز بسیاری از کشاورزان خبره ما وارد کار شدند و برای کشت محصول ارگانیک پیگیر هستند و تولیدات ارگانیک را حتی از زمین‌های آبی به دست می‌آورند. رئیس انجمن ارگانیک کرمانشاه خواستار همکاری و همراهی سازمان استاندارد با انجمن ارگانیک استان شد و تصریح کرد: کشت و تولید بسیاری از محصولات ارگانیک در استان به رضایتمندی مصرف‌کنندگان انجام می‌شود و جا دارد سازمان استاندارد در این زمینه سهیم باشد تا با استانداردسازی به کشاورز دلگرمی دهیم. سنجری بیان کرد: هم‌اکنون بانویی در استان بدون هیچ‌گونه چشمداشتی تولید روغن حیوانی ارگانیک دارد و تنها به دنبال تولید محصول سالم و پیدا کردم نامی برای خود با عنوان تولیدکننده محصول ارگانیک است. وی افزود: ما می‌خواهیم به کشاورزان کمک کنیم تا محصولات سالم خود را به بازار برسانند سازمان استاندارد باید آزمایشگاهی در اختیار ما قرار دهد تا کشاورز با اثبات ارگانیک بودن محصول ارگانیک برند آن را دریافت کند و با رغبت و امید بیشتری به کارش ادامه دهد اما استاندارد رویه مناسبی ندارد و قانون ماده ۱۱۱ را مربوط به سال‌ها پیش است پیش روی کشاورز می‌گذارد اما استاندارد باید فرمول ارگانیک را به کشاورز بگوید.

سنجری افزود: انجمن ارگانیک استان کرمانشاه شعبه‌ای در اتاق بازرگانی است و در طول سال نیز دوره‌های آموزشی بسیار سودمندی با حضور اساتید بنام و باتجربه کشور برای کشاورزان برگزار می‌شود و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود. وی ادامه داد: در شمال برنج ارگانیک را کیلویی ۱۸ هزار تومان و بالاتر خریداری می‌کنند اما در کرمانشاه گندم دیم ما را که ارگانیک است برای علوفه استفاده می‌کنند درصورتی‌که گندم‌هایی که در کوه‌های استان می‌روید کاملاً ارگانیک و باارزش است. مسئولان برای کشت محصول ارگانیک از کشاورزان حمایت کنند سنجری عدم‌حمایت مسئولان را سبب دلسردی کشاورز برای تولید محصول سالم و ارگانیک دانست و افزود: زمینی که ۴ سال کود در آن استفاده‌نشده باشد قابلیت کشت و تولید محصول ارگانیک را دارد و متأسفانه کشاورز ما در استان محصول ارگانیکش را دلالان باقیمت جزئی صاحب می‌شوند و برای سایر نقاط کشور و جهان می‌برند. عضو انجمن ارگانیک کرمانشاه نیز به خبرنگار مهر گفت: یک سال و نیم است که درزمینهٔ فروش محصولات ارگانیک در استان فعالیت دارم و نخستین فروشگاه محصولات ارگانیک را در استان دایر نمودم، قیمت محصول ارگانیک به دلیل بِرندی که دارند و بالاتر از سایر محصولات است. زیبا شیروانی افزود: باید فرهنگ‌سازی لازم برای استقبال مردم از خرید و مصرف محصول ارگانیک انجام شود و در حال حاضر نیز استقبال مردم از این محصولات در استان نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده اما بازهم جای کار دارد. وی بیان کرد: وقتی مصرف‌کننده ضرر کود و سموم شیمیایی را بدان و متوجه خطراتی که با مصرف آن محصول ناسالم متوجه سلامتی اوست را بداند مطمئناً به خرید محصول ارگانیک راغب می‌شود.

شیروانی افزود: محصولات ارگانیکی که ما در فروشگاه عرضه می‌کنیم حتماً سالم بودن آن در پارک علم و فناوری استان تائید می‌شود و سپس عرضه می‌شود نان‌های سبوس‌دار با آرد جو، گندم و ذرت و ... عسل، شیره توت، لبنیات و سایر محصولات ازجمله محصولات ارگانیک ما است همچنین گوشت مرغ سالم در استان به‌عنوان محصول ارگانیک داریم. وی افزود: اگر مردم از محصول ارگانیک استقبال کنند قطعاً کشاورز نیز تشویق می‌شود و از کود و سم شیمیایی در محصول خود استفاده نمی‌کند اما هنگامی‌که ذائقه و میل مردم برای خرید طور دیگری است از کشاورز نیز نباید انتظار داشت به‌عنوان‌ مثال مردم ملاکشان برای خرید پرتقال و سیب حجیم بودن آن و رنگ و صورت ظاهری میوه است. شیروانی گفت: سیب‌زمینی کرمانشاه در حال گذر به سمت محصول ارگانیک است اما چون اندازه آن کوچک است مردم استقبالی برای خرید نشان نمی‌دهند و در اینجاست که کشاورز به‌اجبار از کود استفاده می‌کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن