تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820605254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروژه قفل ژن توسط محققین دانشگاه مازندران با موفقیت انجام شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: برای اولین بار در ایران پروژه قفل ژن توسط محققین دانشگاه مازندران با موفقیت انجام شد سعیده قضایی (دانشجوی دکتری زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه مازندران)،برای اولین بار در ایران پروژه قفل ژن را با موفقیت به انجام رساند.
۱۳۹۴ سه شنبه ۱۳ بهمن ساعت 09:11

خبرگزاری پانا+قفل ژن+سعیده قضایی+دکتر حسین زاده کلاگر+دانشگاه مازندران

به گزارش پانا-مازندران، یکی از ژن هایی که روی کروموزوم(کتاب) 11 قرار دارد و نقش کلیدی در تمایز سیستم ادراری- تناسلی و سلول های خونی دارد ژن Wt1 است. این ژن چون اولین بار در سرطان Wilms" tumor که یک نوع سرطان کلیه در دوران کودکی است شناخته شد، به WT1 نام گذاری شد. این ژن در دوران جنینی بیان می شود یعنی محصول پروتئینی WT1 را تولید می کند که یک فاکتور رونویسی استکه تنظیم فعالیت بسیاری از ژنها را در دوران جنینی بر عهده دارد و مانع ایجاد تومور (تکثیر به رویه سلول) می شود. تولید محصول از این ژن در دوران بزرگسالی بطور طبیعی خاموش می شود. بنابراین نقش طبیعی این ژن ممانعت از تکثیر و راه اندازی مسیر های تمایزی و در نتیجه ممانعت از تشکیل تومور است. اما بیان این ژن در بزرگسالی بجای راه اندازی مسیرهای تمایزی، تکثیر سلول را به راه می اندازد. بطوریکه بیان بالای این ژن در بسیاری از انواع لوسمی یا لوکمی ها (سرطان خون) مانند ALL (Acute lymphoblastic leukemia)، AML (Acute myeloid leukemia) و CML (Chronic myeloid leukemia ) دیده شد. بنابراین اگر بتوان بیان بالای ژن Wt1 را در سلول های سرطانی مهار نمود شاید بتوان یک روش نو و کارآمد برای ژن درمانی لوکمی ها توسعه داد. دکتر اباصلت حسین زاده کلاگر، هدف پروژه قفل ژن که برای اولین بار در ایران و شاید در جهان، توسط دانشجوی دکترای وی، سعیده قضایی (دانشجوی دکتری زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه مازندران)، صورت گرفته باشد را اینگونه معرفی می کند: امروزه یکی از راههای مباره با بیماریها هدف گیری DNAی ژن آسیب رسان، توسط دارو است. هدف این پروژه معرفی نواحی از ژن آسیب رسان به عنوان کدها (همان دندانه های موثره قفل) است که می تواند در حضور دارو به فرم ساختار چهار رشته ای پایدار در بخش راه انداز ژن در بیاید. برای این منظور دارو، هدف مند می شود و مستقیما DNA ژن دخیل در ایجاد بی نظمی در تکثیر سلول سرطانی را هدف قرار می دهد. در این پروژه کدهای نوکلئوتیدی سه ناحیه از بخش راه انداز ژن به عنوان نقاط هدف دارو به عنوان قفل معرفی شدند، که در غلظت مشخص دارو در داخل سلول، این سه منطقه چهار رشته ای می گردد و بخش راه انداز ژن از کار می افتد. در نتیجه ژن رونوشت برداری نمی شود و پروتئینWT1 تولید نمی شود. شکل فوق کدهای قفل ژن Wt1 را در بخش راه انداز، به همراه ایجاد تغییر پایدار در ساختار DNA به چهار رشته ای را نشان می دهد که نتیجه اصلی مقاله می باشد.  نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های خانم سعیده قضایی (دانشجوی دکتری زیست شناسی سلولی و مولکولی)، دکتر اباصلت حسین زاده کلاگر، عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران (نویسنده مسئول و استاد راهنما)، دکتر حسین آیت الهی (استادمشاور، و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد)، دکتر جهانبخش رئوف (استادمشاور، و عضا هیات علمی دانشگاه مازندران)، در مجله‌ی Tumor Biology ISI, IF=3.7 (انجمن بین امللی ژنهای سرطان زا و شناساگرهای زیستی اروپا) در تاریخ 25 دی ماه 94 ری ساب میت و 26 دی ماه سال 94 پذیرش و در 7 بهمن 94 به چاپ رسید که از طیق لینک http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13277-016-4881-9 قابل دسترسی است.    













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن