تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825999386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنان الکی عاشق و مردان خیلی طلبکار


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زنان الکی عاشق و مردان خیلی طلبکار
سریال "پشت بام تهران" به نویسندگی سعید نعمت الله، مدت کوتاهی است که از شبکه اول سیما آغاز شده است. نوشتن نقدی بر این سریال، قطعاً زود و عجولانه است. اما آنچه مرا به نوشتن این سطور واداشت، دیدن مشابهت‌های شخصیتی و تیپی در چند سریال به قلم این نویسنده بود. بنابراین گمان نمی‌کنم که این نوشتار قضاوتی زود هنگام به حساب آید.
به دخت: در سریال پشت بام تهران غیاث (با بازی کامبیز دیرباز) شخصیت محوری و اول مجموعه است؛ پسری سرخورده از فوت مادر و محروم شدن همیشگی او از مهر مادری از همان بدو تولد؛ و همین طور سرخورده از عطوفت پدری که زنی جوان را جایگزین مادر او کرده است. غیاث با مادربزرگش( مادر مادرش) زندگی می‌کند. و زندگی با او را به خانه پدری و در کنار نامادری و خواهر ناتنی بودن( هاله) ترجیح داده است. غیاث دوست معتاد و خلافکاری دارد و در چند عمل نابهنجار و خلاف قانون دوستش مشارکت داشته است.  این دوست غیاث خواهری به نام اختر( با بازی آزاده صمدی) دارد که اوهم معتاد است. غیاث در افتتاحیه فروشگاه پدرش با برادر نامادری‌اش که همسن و سال خود اوست، درگیر می‌شود و او را از شیشه مغازه به بیرون پرتاب می‌کند؛ که به این خاطر به یک سال و نیم حبس محکوم می‌شود و به زندان می‌افتد. بنابراین با مولفه‌هایی که سریال از شخصیت غیاث ارائه می‌دهد او جوانی است سرخورده، عقده ای، خلاف‌کار، عصبی و تند مزاج. غیاث دختر خاله‌ای به نام الهام(با بازی لیندا کیانی) دارد که دختر معمولی و معقولی است. پدر متمولی و در کل خانواده عادی و متوسط رو به بالایی دارد. دراین حال هم اختر معتاد و هم الهام محجبه معقول، هر دو عاشق غیاث هستند! تفاوت اختر و الهام از زمین تا به آسمان است اما اینکه چرا در انتخاب فرد مورد علاقه‌شان با یکدیگر مشابهت دارند، سوالی است که باید از نویسنده پرسید. آیا ملاک و معیار ازدواج این دو شخص نباید با یکدیگر متفاوت باشد؟ یا اینکه نه، همین که غیاث مرد است و بر و رو و قد بلندی دارد و به اصطلاح خوش تیپ است، برای دوست داشته شدن از جانب زنان سریال کفایت می‌کند؟ در سریال میکائیل نیز شخصیت خشن، پرخاشگر و نامعقول رشید(با بازی کامران تفتی) همسری(با بازی متین ستوده) به شدت عاشق پیشه داشت که نمی‌دانیم چرا و به خاطر کدام ویزگی مثبت رشید از دوران جوانی عاشق او شده بود و علی‌رغم مخالفت برادرش میکائیل، با پافشاری تن به ازدواج با او داده بود. در سریال پشت بام تهران نیز پدر الهام به شدت با ازدواج او و غیاث مخالف است اما الهام به این وصلت اصرار دارد. در سریال شیدایی نیز شخصیت تلخ، پول دوست و بی رحم امیر (با بازی امیر جعفری) که چشم طمع به مال پدرهمسرش داشت و دائما به دنبال ضربه زدن به برادر مریض همسرش به نام طاها بود  تا حق الارث او را نیز مال خود کند، همسری( با بازی آتنه فقیه نصیری) به شدت عاشق، مطیع و بنده خود داشت. شخصیت غیاث، رشید و امیر و شاید شخصیت‌های دیگری از سایر سریال‌های این نویسنده که دیگر ذهنم یاری به یادآوری آنها نمی‌کند، مرا بیشتر از هر چیز به یاد شخصیت‌های پوشالی مردان فیلم فارسی‌ها می‌اندازد. مردانی لات و بی سروپا که از مردانگی فقط صدای کلفت داشتند و یک سبیل و یک کتی که تنها بر روی یک شانه می‌انداختند( رشید نیز کت خود را به این حالت می‌‌انداخت و همین‌طور غیاث) و همین جوری و بی خودی در فیلم کلی خاطرخواه و هواه خواه مونث داشتند. به تصویر کشیدن چنین شخصیت‌هایی از دو جهت دارای اشکال بزرگی است: ۱- در واقع با چنین تصویر سازی از شخصیت‌های منفی و تلخ سریال‌ها با وجود اقبالی که از جانب زنان سریال نسبت به آنها وجود دارد، آنها را شخصیت‌هایی مثبت جلوه می‌دهیم و به نوعی بر روی خلقیات و بد رفتاری‌های آنان سرپوش می‌گذاریم. به جای آنکه آنها را طرد شده از جانب جامعه و خانواده و زنان پیرامون شان نشان دهیم، بر عکس عشاقی برای آنها ترسیم می‌کنیم که حاضر به هر جانفشانی برای آنها هستند و در مقابل، چنین عطش و علاقه‌ای را از جانب این مردان به زنان عاشق خود نمی‌بینیم؛ بلکه برعکس، گاهی این شخصیت‌ها از شخصیت زن مقابل خود طلب‌کار هم هستند و سرکشی نیز می‌کنند( در پشت بام تهران غیاث در پاسخ سوال الهام که از او می‌پرسد اختر کیست، پاسخ می‌دهد که من تعهدی بهت ندارم دختر خاله!) ۲- اشکال دوم از آن جهت است که ما این چنین زنان و دختران خود را موجوداتی حقیر، سطحی، کوته فکر، نامعقول و بی دست و پا و به شدت وابسته به مردان نشان می‌دهیم که هیچ درایتی و تدبیری ندارند، هیچ ملاک درست و مشخصی برای انتخاب همسر آینده خود ندارند و همین که طرف مقابل شان یک جنس مخالف است، کافی است! که چنین رویکرد غلطی یک توهین و اهانت آشکار به زنان این جامعه است. /انتهای متن/




تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن