تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831304361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كلياتى در باب اخلاق سياسى در انديشه اسلامعهد‌مندي- امانت‌داري


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: كلياتى در باب اخلاق سياسى در انديشه اسلامعهد‌مندي- امانت‌داري
قسمت هشتم محمدمهدى انصاري

«عهد‌مندي» در روش سياست على‌بن‌ابيطالب به عنوان عنصرى تعيين كننده براى اخلاقى كردن سياست و سياست‌ورزى است. اين عنصر به سه شكل عهد با خدا، عهد با خود و عهد با ديگران ظهور و بروز مى‌كند و سر فصل مشترك هر سه صورت يك مقوله مهم اخلاقى يعنى وفاى به عهد است. پايبندى به وفاى عهد و صيانت از پيمان با مردم در جامعه علوى آنچنان نمايان و مشهود است كه على (ع)، آن را تداوم دهنده حيات جامعه معرفى ‌كند. پرهيز از پيمان شكنى و عدم به كار بستن خدعه و فريب‌كارى و در مقابل آن حفظ امانت و وفاى به پيمان و عهد منعقد شده در زمره ترجيع‌ بندهاى اصلى اخلاق و سيره سياسى امام اول شيعيان است. در اين باره ايشان، ميان دوست و دشمن تفاوتى قائل نمى‌شوند و تاكيد مى‌كنند كه زمامدار و حاكم اسلامى بايستى به پيمانى كه با دشمنان نيز مى‌بندد وفادار بماند. از همين روست كه وقتى با پيشنهاد و ا صرار ياران خود در قضيه جنگ صفين براى شكستن پيمان با سپاه معاويه مواجه مى‌شود مخالفت مى‌ورزد.

وفاى به عهد در عرصه تعهد شخصى حاكم و زمامدار و عهد او با خداى تعالى نيز يك اصل بنيادين در انديشه سياسى امام على (ع) است. اين توجه از راه عمل كردن به وظايف و مسئوليت‌هاى برآمده از مقام و منصب از يك طرف و تحقق دستورات الهى و قرآنى در شئون فرد و اجتماع برآورده خواهد شد. از همين‌روست كه همواره در كردار و گفتار مولاى متقيان ترس از خداوند سبحان موج مى‌زند و از منظر ايشان، وعده دادن زمامدار به مردم، به مثابه پيمان بستن و عهد‌مندى با جامعه است و بايد جامه عمل بپوشد و الا نوعى پيمان شكنى است! در تثبيت چنين عهد‌مندى با ابعاد مختلفش، امام على (ع) به زمامداران و استانداران خود سفارش كند با رعايت تقواى سياسي، قدرت خود را زير مجموعه قدرت الهى بپندارند و از بى‌توجهى و خشم خدا غافل نشوند. به طور كلى پايبندى انسان به عهد با خود و خداى خود، در انجام دادن همزمان وظايف دينى و دنيايى جلوه مى‌كند. به همين خاطر، وظيفه شناسان همواره در پى اداى تكليف و توجه به سجاياى اخلاقى و انسانى هستند.

از ديدگاه اسلامي، حكومت و مديريت سياسى جامعه اسلامى كه به افراد واگذار مى‌شود به مثابه يك «امانت» است و آن فرد بايد امانت‌دار صالح و شايسته باشد و آن را به شايستگى به ديگرى بسپارد. علامه طباطبايى (ره) در تفسير الميزان، امانت را اين چنين تعريف كرده است: «امانت چيزى است كه براى نگهدارى به ديگرى سپرده مى‌شود تا بر آن محافظ باشد و پس از محافظت به امانت گذار بازگرداند.»

در يك نظام اسلامي، همه سمت‌ها و منصب‌ها، امانت‌هاى خاص الهى هستند كه به وديعه در اختيار مسئولان و كارگزاران قرار مى‌گيرند و حفظ آنها از گزند افراط و تفريط، از وظايف حتمى صاحبان آنهاست و احترام به امانت و پاسدارى آن از آسيب تطاول و گزند چپاول، از دستورات ضرورى دين مبين اسلام است. به فرازى از اهميت اين امانت و لزوم امانتدارى در روش اخلاق سياسى اميرالمومنين على (ع) توجه كنيد. مولاى متقيان در نامه‌‌اى كه به «اشعث بن قيس»، نماينده و فرماندار خود در آذربايجان مى‌نويسد چنين مى‌فرمايد: «مديريت و حكمرانى براى تو طعمه نيست. آن مسئوليت در گردن تو امانت است و كسى كه از تو بالاتر است، از تو خواسته كه نگهبان آن باشى و وظيفه ندارى كه در كار مردم به ميل و خواسته شخصى خود عمل كنى و يا بدون ملاك معتبر و فرمان قانوني، به كار بزرگى دست بزني. اموالى كه در دست توست از آن خداوند مى‌باشد و تو خزانه‌دار آنها هستى تا آن را به من بسپاري...»

آري! مناصب و مديريت‌ها تنها امانت الهى هستند و بايد به دست كسانى سپرده شود كه صالح و شايسته اين امانتدارى باشند و تلاش عدالت علوى هم همين است كه از باب قرار دادن هر چيزى در جاى حق خودش، شايسته‌ سالارى و لياقت محورى را در اين زمينه پياده سازد. در اخلاق سياسى اسلام بنا به تعبير على (ع) ارزش و اهميت صفت امانتدارى تا بدانجاست كه حضرت آن را «اساس ايمان» و «سرفصل اعتقادات انسان» معرفى مى‌كند. همچنين مدير جامعه اسلامى و سياستمدار مورد نظر در منظومه فكرى و ساختارى اخلاق سياسى اسلام كسى است كه به اين پست‌ها و مقام‌ها دل نمى‌بندد و هر آن حاضر است اين امانت را به فرد ديگر و شايد هم شايسته‌تر از خود بسپارد.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن