محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830006353
«نفس زکیه»کیست وچگونه به شهادت میرسد؟
واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: طبق روایات مربوط به علائم آخرالزمان و ظهور امام مهدی(عج)، شخصی موصوف به «نفس زکیه» (جان پاک)، در روز 25 ذی الحجه (15 روز مانده به ظهور در روز عاشورا) بین رکن اسماعیل و مقام ابراهیم ذبح خواهد شد.عقیق : طبق روایات مربوط به علائم آخرالزمان و ظهور امام مهدی(عج)، شخصی موصوف به "نفس زکیه" (جان پاک)، در روز 25 ذی الحجه (15 روز مانده به ظهور در روز عاشورا) بین رکن اسماعیل و مقام ابراهیم ذبح خواهد شد؛ اما او کیست و چرا به شهادت می رسد و آیا شهادت او از نشانه های حتمی ظهور است یا خیر. آیت الله نجم الدین طبسی در درس خارج مهدویت خود با اشاره به این موضوع تصریح کرد: روایاتی که درباره نفس زکیه است، طبق استقصاء اولیه تقریبا هفده روایت است که سه روایت از مصادر اهل سنت است، و هیچ کدام به پیامبر صلی الله علیه وآله منتهی نمی شود. آری روایت سومی از عمار است اگر سندش درست باشد می گوئیم شأن عمار این نیست که از جانب خود مطلبی نقل کند، حتما از معصوم شنیده و روایت می کند. از این سه روایت معلوم می شود که نفس زکیه هم در کتب اهل سنت به طور محدود و کم رنگ مطرح هست. آیت الله طبسی در ادامه تأکید کرد: قبل از اینکه وارد بحث نفس زکیه شویم، مقدمتاً چند نکته را عرض می کنیم: نکته اول اینکه روایاتی که درباره نفس زکیه است، طبق استقصاء اولیه تقریبا هفده روایت است که سه روایت از مصادر اهل سنت است، و هیچ کدام به پیامبر صلی الله علیه وآله منتهی نمی شود. آری روایت سومی از عمار است اگر سندش درست باشد می گوئیم شأن عمار این نیست که از جانب خود مطلبی نقل کند، حتما از معصوم شنیده وروایت می کند. از این سه روایت معلوم می شود که نفس زکیه هم در کتب اهل سنت به طور محدود و کم رنگ مطرح هست؛ اما عمده روایات در کتب شیعه هست. وی افزود: نکته دوم این است که غالب این روایات از جانب امام صادق علیه السلام است و البته از ائمه دیگر همچون امام باقر هست ولی به ندرت. مدرس حوزه ادامه داد: نکته سوم این است که طبق روایات، نفس زکیه در مکه کشته می شود اما طبق یک روایت مرسله، نفس زکیه در کوفه کشته می شود. آیا دو نفس زکیه وجود دارد یا یکی؟ یا اشتباه در نقل است؟ آیت االه طبسی، درباره نکته چهارم، گفت: طبق بعضی از روایات قتل نفس زکیه از علامات حتمی است اما در غالب روایات به عنوان علامت حتمی مطرح و نقل نشده است. وی افزود: بر اساس نکته پنجم و طبق بعضی از روایات، زمان قتل نفس زکیه پانزده روز قبل از قیام حضرت ذکرشده است که طبق این نقل قتل نفس زکیه از علامات ظهورمحسوب می شود، اما طبق برخی دیگراز روایات قتل نفس زکیه بعد از خروج حضرت ذکر شده است. اکنون باید با این تعارض چه کار کرد؟ آیاخروج را غیر از ظهور بگیریم تا قتل نفس زکیه جزو علامات شود مخصوصا باتوجه به برخی از روایات که قتل نفس زکیه را بعد از خروج و قبل از نداء آسمانی ذکرکرده اند، که در این صورت جزو علامات ظهور حضرت خواهد شد، ولی این مطلب با روایتی که می گوید قتل نفس زکیه قبل از نداء می باشد سازگار نیست زیرا این روایات می گویند نداء آسمانی در ماه رمضان درشب 23 یا شب24 است وچون ظهور امام درماه محرم وروز عاشورا گفته شده است لذا اگر طبق برخی روایات قتل نفس زکیه را قبل از صیحه بدانیم پس دیگر 15روزفاصله ای که روایت مذکور می گوید محقق نمی شود. استاد درس خارج مهدویت افزود: نکته ششم هم این است که در برخی روایات نفس زکیه از نسل سیدالشهداء حسین بن علی علیه السلام شمرده شده است ولی در روایات دیگر، از نسل امام حسن علیه السلام گفته شده است. وی گفت: نکته هفتم این است که نفس زکیه در برخی روایات، سفیر حضرت قلمداد شده است اگر این مطلب صحیح باشد مربوط به بعد از قیام وظهور حضرت می شود ودراین صورت دیگر علامت ظهورحضرت نخواهد بود. آیت الله طبسی درباره نکته هشتم هم تصریح کرد: ازاین تعداد روایاتی که درباره نفس زکیه وجود دارد، برخی صحیح اند وظاهرا جای بحث ندارند، ولی غالب آنها مشکل سندی دارند، با این وجود اگرما مبنای مرحوم خوئی ـ استفاضه ـ را قبول کنیم دیگر ما از بررسی سندی احادیث بی نیاز خواهیم شد، در غیر این صورت باید بگوئیم ما دو سه تا روایت صحیح السند راجع به نفس زکیه بیشتر نداریم که با آنها فقط اصل نفس زکیه و علامت بودن او اثبات می شود، اما در مورد تفصیلاتش که آیا قبل از ظهور است یا بعد از ظهور؟ ازنسل امام حسن است یا امام حسین؟ در کوفه کشته می شود یا در مکه؟ نیاز به دلیل محکم و بیان روشن داریم. وی افزود: اینک به بررسی یک یک روایات می پردازیم؛ روایت اول: اولین روایت راجع به نفس زکیه ازکتاب کافی شریف است، چون محوریت بحث ما کتب اربعه می باشد. مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ7یَقُولُ خَمْسُ عَلَامَاتٍ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ الصَّیْحَةُ وَ السُّفْیَانِیُّ وَ الْخَسْفُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّةِ وَ الْیَمَانِیُّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنْ خَرَجَ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِکَ قَبْلَ هَذِهِ الْعَلَامَاتِ أَ نَخْرُجُ مَعَهُ[1] قَالَ لَا فَلَمَّا کَانَ مِنَ الْغَدِ تَلَوْتُ هَذِهِ الْآیَةَ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِینَ[2] فَقُلْتُ لَهُ أَ هِیَ الصَّیْحَةُ فَقَالَ أَمَا لَوْ کَانَتْ خَضَعَتْ أَعْنَاقُ أَعْدَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ[3]. نکاتی را پیرامون این روایت بیان می کنیم؛ نکته اول: آیه ای که دراین روایت ذکرشد، یازده بار در یازده روایت به مناسبتهای مختلف از ائمه طاهرین به آن استناد شده وتطبیق داده شده بر آیات وعلامات ظهور امام زمان. نکته دوم: مساله قیامهای قبل از ظهور است که ظاهرش محکوم کردن همه قیامهاست ولی بر فرض که بپذیریم باید در دلالتش دقت کرد که می گوید: من اهل بیتک، ودراین صورت باید بگوئیم همه قیامها از جمله قیام مختار وامثال آن همه محکوم است در حالی که ائمه چنین مطلبی را نگفته اند؛ بلکه مختار و بعضی از قیامها را تأیید کرده اند. نکته سوم: از این روایت حتمیت علامت قتل نفس زکیه استفاده نمی شود. آنچه که در این روایت آمده جمله خمس علامات است بدون اشاره به حتمیت آن. نکته چهارم: از این روایت تفصیلات مربوط به نفس زکیه استفاده نمی شود، فقط همین مقدار که نفس زکیه کشته می شود اثبات می شودولی اینکه اوچه کسی است؟ ودر کجا کشته می شود از آن به دست نمی آید. نکته پنجم: درباره سند این روایت، نقاددراین فن، علامه مجلسی که خیلی ایراد به اسناد کافی شریف می گیرند وقتی به این حدیث می رسد می گوید: حسنٌ کالصحیح، اگر ایرادی وجود داشته باشد نسبت به عمر بن حنظله است که آنهم مرتفع است لذا می فرماید کالصحیح. بعد علامه مجلسی می فرماید: شهید ثانی این روایت را صحیح شمرده است. ومراد از این کلام راوی که گفت: أهی الصیحة؟ الظاهر أنه7 قرره على أن المراد بها الصیحة و بیّن أن الصیحة تصیر سببا لخضوع أعناق أعداء الله. (خلاصه بیان مرحوم مجلسی)[4]. مرحوم ملا صالح مازندرانی در ج12ص435 می فرماید: «قوله خمس علامات؛ العلامات کثیرة وقد مرت هذه الخمسه وعدة اخری قبل ذلک» شاهدبحث ما اینجاست، لعل المراد بالنفس الزکیه الحسنی المذکورسابقا، این روایت را در بحث حسنی مطرح کردیم و مشکل سندی نداشت.[5] المراد من الصیحه المنادی الاول ملک و المنادی الثانی الشیطان[6] ویفرق بینهما من کان یومن بولایة صاحب الامر ومن شاء الله ان یهدیه. به نظر من اگر به دنبال تفصیلات نفس زکیه نباشیم همین روایت برای اثبات اصل نفس زکیه کفایت می کند. روایت دوم:روایتی است که مرحوم مجلسی آنرا در بحارالانواراز کتاب سرور اهل ایمان[7] نقل می کند؛ این روایت سه مدرک بیشتر ندارد. سرور اهل الایمان بحارالانوار به نقل از سروراهل ایمان اثبات الهداة[8] به نقل از بحارالانوار تنها باذکر ابتدای روایت که مورد بحث است. اما روایت: وَ بِالْإِسْنَادِ یَرْفَعُهُ إِلَى أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ7فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ إِلَى أَنْ قَالَ یَقُولُ الْقَائِمُ7لِأَصْحَابِهِ یَا قَوْمِ إِنَّ أَهْلَ مَکَّةَ لَا یُرِیدُونَنِی وَ لَکِنِّی مُرْسِلٌ إِلَیْهِمْ لِأَحْتَجَّ عَلَیْهِمْ بِمَا یَنْبَغِی لِمِثْلِی أَنْ یَحْتَجَّ عَلَیْهِمْ فَیَدْعُو رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِهِ[9] فَیَقُولُ لَهُ امْضِ إِلَى أَهْلِ مَکَّةَ فَقُلْ یَا أَهْلَ مَکَّةَ أَنَا رَسُولُ فُلَانٍ إِلَیْکُمْ وَ هُوَ یَقُولُ لَکُمْ إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ الرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ الْخِلَافَةِ وَ نَحْنُ ذُرِّیَّةُ مُحَمَّدٍ وَ سُلَالَةُ النَّبِیِّینَ وَ إِنَّا قَدْ ظُلِمْنَا وَ اضْطُهِدْنَا وَ قُهِرْنَا وَ ابْتُزَّ مِنَّا حَقُّنَا مُنْذُ قُبِضَ نَبِیُّنَا إِلَى یَوْمِنَا هَذَا فَنَحْنُ نَسْتَنْصِرُکُمْ فَانْصُرُونَا فَإِذَا تَکَلَّمَ هَذَا الْفَتَى بِهَذَاالْکَلَامِ أَتَوْا إِلَیْهِ فَذَبَحُوهُ بَیْنَ الرُّکْنِ وَ الْمَقَامِ وَ هِیَ النَّفْسُ الزَّکِیَّةُ فَإِذَا بَلَغَ ذَلِکَ الْإِمَامَ قَالَ لِأَصْحَابِهِ أَلَا أَخْبَرْتُکُمْ[10] أَنَّ أَهْلَ مَکَّةَ لَا یُرِیدُونَنَا فَلَا یَدْعُونَهُ حَتَّى یَخْرُجَ[11] برای توضیح بیشتراین قسمت روایت دیگری را از امام باقر7 به نقل ازابو خالد کابلی بیان می کنیم: وَ بِالْإِسْنَادِ إِلَى الْکَابُلِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ7قَالَ یُبَایَعُ الْقَائِمُ بِمَکَّةَ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ رَسُولِهِ وَ یَسْتَعْمِلُ عَلَى مَکَّةَ ثُمَّ یَسِیرُ نَحْوَ الْمَدِینَةِ فَیَبْلُغُهُ أَنَّ عَامِلَهُ قُتِلَ [12]فَیَرْجِعُ إِلَیْهِمْ[13] فَیَقْتُلُ الْمُقَاتِلَةَ وَ لَا یَزِیدُ عَلَى ذَلِکَ[14] سپس مولف بیان می کند ومی گوید مراد از لا یزید شیئا یعنی اینکه کسی را به اسارت نمی برد. اینکه روایت می گوید: امام فقط مقاتلین را می کشد تنها در این نقل آمده است، درصورتی که این روایت را کتب دیگری مثل: ارشاد، اعلام الوری، روضه، کشف الغمه، صراط مستقیم ومختصر هم نقل می کنند ولی در آنها اینگونه نقل شده که حضرت یقتل ثلاثة آلاف من قریش. پی نوشت: [1]. قیامهای زیادی در زمان حضرت امام صادق علیه السلام انجام می شد وحضرت می فرمودند هرکس قیام کند مخارج اهل وعیالش با من است چون حکومت عباسیین باید متزلزل شود. حال بحثی است راجع به قیامهای آخرالزمان که آیا قیامهای قبل از ظهور امام زمان مورد تایید است یا خیر؟ برخی در صدد مخدوش کردن قیامها مخصوصا انقلاب مقدس اسلامی به استناد بعضی روایت مثل روایت کل رایة ترفع هستند، که این روایت هم از نظر سند مشکل دارد وهم از نظردلالت جای بحث دارد واز جمله روایاتی که به آن استناد می کنند همین روایت است که اکنون این مورد بحث ما نیست. [2]. شعراء/4 [3]. کافی، ج8 ص310، ح483، حدیث الفقهاء و العلماء. [4]. مرآة العقول، ج26ص406، ح483. [5]. شرح اصول کافی، 12/435. [6]. مراد ازشیطان یا ابلیس است ویا انسانهای شیطان صفت. هردوی اینها صیحه است وهر دو اینها به گوش همه می رسد. [7]. درمورد کتاب سروراهل ایمان قبلا بحث شد که آیا همان کتاب غیبت است یا کتاب منتخب الانوار المضیئه؟ [8]. ج3 ص582 [9]. در کتاب سروراهل ایمان بجای این کلمه، منهم دارد. [10]. درکتاب سرور اهل ایمان به جای آن، الا اخبرکم دارد. [11]. ادامه روایت بحار الانوار: فیَهْبِطُ مِنْ عَقَبَةِ طُوًى فِی ثَلَاثِمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا عِدَّةِ أَهْلِ بَدْرٍ حَتَّى یَأْتِیَ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَیُصَلِّی فِیهِ عِنْدَ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ وَ یُسْنِدُ ظَهْرَهُ إِلَى الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ ثُمَّ یَحْمَدُ اللَّهَ وَ یُثْنِی عَلَیْهِ وَ یَذْکُرُ النَّبِیَّ ص وَ یُصَلِّی عَلَیْهِ وَ یَتَکَلَّمُ بِکَلَامٍ لَمْ یَتَکَلَّمْ بِهِ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ فَیَکُونُ أَوَّلُ مَنْ یَضْرِبُ عَلَى یَدِهِ وَ یُبَایِعُهُ جَبْرَئِیلَ وَ مِیکَائِیلَ وَ یَقُومُ مَعَهُمَا رَسُولُ اللَّهِ وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ فَیَدْفَعَانِ إِلَیْهِ کِتَاباً جَدِیداً هُوَ عَلَى الْعَرَبِ شَدِیدٌ بِخَاتَمٍ رَطْبٍ فَیَقُولُونَ لَهُ اعْمَلْ بِمَا فِیهِ وَ یُبَایِعُهُ الثَّلَاثُمِائَةِ وَ قَلِیلٌ مِنْ أَهْلِ مَکَّةَ ثُمَّ یَخْرُجُ مِنْ مَکَّةَ حَتَّى یَکُونَ فِی مِثْلِ الْحَلْقَةِ قُلْتُ وَ مَا الْحَلْقَةُ قَالَ عَشَرَةُ آلَافِ رَجُلٍ جَبْرَئِیلُ عَنْ یَمِینِهِ وَ مِیکَائِیلُ عَنْ شِمَالِهِ ثُمَّ یَهُزُّ الرَّایَةَ الْجَلِیَّةَ وَ یَنْشُرُهَا وَ هِیَ رَایَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص السَّحَابَةُ وَ دِرْعُ رَسُولِ اللَّهِ ص السَّابِغَةُ وَ یَتَقَلَّدُ بِسَیْفِ رَسُولِ اللَّهِ ص ذِی الْفَقَارِ وَ فِی خَبَرٍ آخَرَ مَا مِنْ بَلْدَةٍ إِلَّا یَخْرُجُ مَعَهُ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ إِلَّا أَهْلَ الْبَصْرَةِ فَإِنَّهُ لَا یَخْرُجُ مَعَهُ مِنْهَا أَحَد. بحارالانوار، ج52 ص 307 [12]. از این فراز روایت معلوم می شود این جریان مربوط به بعد از ظهور حضرت است. [13]. به سوی اهل مکه. [14]. بحارالانوار، ج52 ص 309 منبع:مشرق
جمعه ، ۹بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
آشوراده نفس های آخرش را می کشد
زندگی سالم درپی امضای تفاهم نامه تغییر کاربری منطقه حفاظت شده آشوراده شبکه سمن های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران بیانیه ای را صادر کرد متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن برای زندگی سالم ارسال شد به شرح زیر است> حال آشوراده خراب است این تک گوهر دریای مازندران مظلومانهشهادت رزمنده ایرانی مدافع حرم در شمال سوریه + عکس
به گزارش بیان نیوز خبر شهادت یکی دیگر از رزمندگان ایرانی مدافع حرم اعلام شد عباس آسمیه ۲۶ ساله دوشنبه ۲۱ دی ماه در نبرد با تروریست های تکفیری در استان حلب در شمال سوریه به فیض شهادت نائل آمد این شهید از بسیجیان شهرستان فردیس در استان البرز می باشد و پیکرش هنوز به میهن اسلامی2 مامور انتظامی برای حفظ جان 3 کودک ایرانشهری به شهادت رسیدند
سرویس شهرستانها معاون امنیتی استاندار و دبیر شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت 2 مامور انتظامی برای حفظ جان مردم به ویژه 3کودک ایرانشهری جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم امنیت منطقه کردند و 2 نفر دیگر نیز به صورت سطحی زخمی شدند علی اصغر میرشکاری افزود جمعه شب در پی تعقآخرین توصیه های آیت الله نمر قبل از شهادت
به گفته برادر آیت الله نمر وی در آخرین دیدارش با خانواده می گوید کرامت من با ارزش ترین بخش زندگی من است از قرآن جدا نشوید محمد باقر النمر فعال عربستانی و برادر آیت الله نمر باقر النمر جزئیات آخرین ملاقات او با خانواده اش را که سه روز قبل از شهادت صورت گرفته فاش کرد بهعکس/ شهادت دو رزمنده ایرانی مدافع حرم در سوریه
دو تن از رزمندگان استان تهران در نبرد با تروریست های تکفیری در سوریه به شهادت رسیدند متن خبر نداردشنبه ۳بهمن۱۳۹۴۲ مامور انتظامی برای حفظ جان ۳ کودک ایرانشهری به شهادت رسیدند
سرویس شهرستانها معاون امنیتی استاندار و دبیر شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت ۲ مامور انتظامی برای حفظ جان مردم به ویژه ۳کودک ایرانشهری جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم امنیت منطقه کردند و ۲ نفر دیگر نیز به صورت سطحی زخمی شدند علی اصغر میرشکاری افزود جمعه شب در پی تعقشهادت یک عضو «القسام» حین ماموریت جهادی
گردان های القسام شاخه نظامی حماس با صدور بیانیه ای اعلام کرد یکی از اعضایش به نام محمد عاشور النجار 30 ساله از خانیونس واقع در جنوب نوار غزه حین ماموریت جهادی به شهادت رسید بر اساس بیانیه مذکور محمد عاشور حین ماموریت و بر اثر فرو ریختن یک تونل در منطقه یاد شده به شهادت رسیداعتماد بنفس کودکانمان را جدی بگیریم
پایگاه خبری تحلیلی کیاپرس Kiapress ir شاخه ای از علم روان شناسی به نام آسیب شناسی روانی حکایت از آن دارد که علت بسیاری از رفتارهای آسیب زای فرزندان در خانه و مدرسه مانند پرخاشگری اضطراب بزهکاری افکار مربوط به خودکشی مصرف سیگار و سومصرف مواد مخدر افت تحصیلی و مواردی از اینآسیب های کم شدن اعتماد به نفس
با چه روش هایی می توانیم در زمینه افزایش اعتماد به نفس به فرزندانمان کمک کنیم و مانع کاهش آن شویم حس اعتماد به نفس نقش زیادی در پیشرفت و تعالی کودکان و نوجوانان دارد شاخه ای از علم روان شناسی به نام آسیب شناسی روانی حکایت از آن دارد که علت بسیاری از رفتارهای آسیب زای فرزندان در خشهیدی که سیاهی چادر را اثرگذارتر از سرخی خون می داند/ عاشقان شهادت تا آخرین قطره خونشان از انقلاب اسلامی دفاع
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خاورستان محمد توکلی اناران از شهدای دوران دفاع مقدس استن وی در یکم بهمن ماه سال 1340 در روستای پسته از توابع شهرستان خوسف به دنیا آمد او در دوران کودکی بسیار آرام و پرتلاش بود و تا سال چهارم دبستان در روستا به تحصیل پرداخت پدر-
گوناگون
پربازدیدترینها