تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820897259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره وسیله‌ای برای بالندگی سینما/هر فیلم ضد ساختاری تجربی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: داوران فیلم کوتاه در شیراز مطرح کردند:
جشنواره وسیله‌ای برای بالندگی سینما/هر فیلم ضد ساختاری تجربی نیست

جشنواره فیلم


شناسهٔ خبر: 3035831 - پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
استانها > فارس

شیراز- داوران هفتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز معتقد هستند که جشنواره ها وسیله ای برای بالندگی سینمای ایران است. به گزارش خبرنگار مهر، چهارشنبه شب در واپسین روز برپایی نخستین جشنواره فیلم کوتاه استان فارس، اعضای هیئت داوران این جشنواره در سینما فرهنگ شیراز پای صحبتهای فیلمسازان قرار گرفتند و به پرسش های آنها پاسخ دادند. پژوهش در آثار داستانی و مستند کوتاه جدی گرفته شود در این نشست که تا پیش از نوبت پایانی نمایش فیلمها به طول انجامید، نادعلی شجاعی با تمجید از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه شیراز درباره ارزیابی فیلم ها، گفت: در بخش مستند و فیلم های کوتاه داستانی پژوهش باید جدی گرفته شود؛ اینکه در مستند روایت امری جدی نیست و می شود آن را پس از تصویربرداری در تدوین به دست آورد صحیح نیست. از سویی، فیلمنامه نیز در سینمای داستانی این دوره از جشنواره فیلم کوتاه شیراز نیاز به تلاش مضاعف نویسندگان و کارگردانان جوان دارد. دکتر یوسف آفرینی دیگر داور این دوره از جشنواره نیز با بیان اینکه فیلم ها به استانداردها و فهم درست الفبای سینما رسیده اند، یادآور شد: پرشمار فیلم هایی در این دوره از جشنواره بودند موید زحمات و تلاش های فیلمسازان است. این داور جشنواره فیلم کوتاه استان فارس درباره مستندهای آن، عنوان کرد: پژوهش مستند متفاوت از پژوهش علمی است؛ بدین خاطر برخی فیلم ها دستخوش این عدم شناخت شده و بیشتر در مقام مقاله پژوهشی ظاهر شدند. اینکه صرفا به بهانه سینمای تجربی فیلمسازان بخواهند فیلم تجربی بسازند، کافی نیست. از سویی، اتفاقی که در آثار تجربی شاهدیم اینکه برخی بیش از ساختارشکنی خود را اسیر سنت شکنی کرده اند؛ ریشه های عمیقی نیز در مسئله فیلمنامه برخی آثار مشهود است. برای داوری نمی توان پیش فرض تعیین کرد/ایجاز عنصری لازم الاجرا در فیلم کوتاه نویسنده کتاب «نیچه و درام پست مدرن» معیار سنجش آثار جشنواره را واجد فرمول مشخصی ندانست و گفت: بنابه نقطه نظر فیلمساز است که این معیارها با در نظرگیری عناصر کمرنگ یا پررنگ سنجیده می شوند، لذا برای داوری نمی توان پیش فرض تعیین کرد، زیرا ساختار، نوع فیلم و نگاهی که فیلمساز به سمت داور هدایت می کند در این کار دخیل است. اما یک فرمول مشخص در کشور ما فیلمنامه است که همواره دچار ضعف بوده و شاید یک امتیاز برای فیلمنامه خوب در جشنواره ها در نظر گرفته شود.از سویی، نوع نگاه فیلمسازان تعیین کننده همه قصه است. آرش رصافی نیز در این نشست که پیش از نمایش فیلم های روز پایانی برگزار شد در مجموع فیلم های که داوران ارزیابی کردند را حاوی ایجازی عنوان کرد که دچار کمبودهایی است. نویسنده کتاب «رباعی سینما» ایجاز را عنصری لازم الاجرا در فیلم کوتاه دانست و افزود: اساسا فیلم کوتاه بدون ایجاز معنی ندارد؛ ایجاز باید در محتوا، شخصیت پردازی، صحنه و گفتار فیلم کوتاه احساس شود. از این رو، در فیلمنامه این سینما آنچه اهمیت دارد و نباید کنار گذاشته شود این است که فیلمنامه در مدت کوتاه به هدف خود دست یابد. مدیر تولید انجمن سینمای جوانان ایران درباره سینمای تجربی نیز اشاره کرد: در تمامی جشنواره های فیلم کوتاه کشور در تعریفی که از سینما ارایه می شود فیلمسازان و کارگردانان دچار اشتباه هستند و به غلط دست به شناخت آن می زنند. رصافی تعاریف گذشته سینمای تجربی از جمله آنچه در دهه 70 و 80 میلادی ارایه می شد را در دوره کنونی غیرضروری عنوان کرد و افزود: لحظه به لحظه تعاریف فیلم تجربی دچار تغییر است. لذا، باید فضای تعریف فیلم تجربی در دانشگاه ها، مراکز آموزش سینما و جشنواره های فیلم تغییر یابد. فیلم های ضد ساختار و ساختارشکن الزاما تجربی نیستند/باور به سلیقه در انتخاب داوران رد شد وی فیلم هایی را که به سمت قصه گویی می روند مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه برخی فیلم های تجربی از منظر قصه بیان می شوند و تجربی عنوان می گردند، اینها آثاری ضد ساختار و ساختارشکن هستند که الزاما تجربی نیستند؛ اگر مخاطب درگیر شخصیت، قصه و روایت شود دیگر آن فیلم تجربی نیست. داور هفتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز با یادآوری اینکه تعاریف فیلم تجربی همواره دستخوش دگرگونی است، ادامه داد: پس از ورود ابزار دیجیتال و شکل گیری ویدئوآرت تعریف فیلم تجربی هم به آرامی تغییر یافت و عنصر قصه کنار رفت. در ادامه نیز شجاعی جشنواره ها را وسیله ای برای رونق سینما عنوان کرد و گفت: حضور جشنواره های فیلم کوتاه وسیله ای برای پیشبرد سینماست؛ یادمان نرود جشنواره ها هدف نیستند، زیرا این رویدادها به هرحال ظرفیت و محدودیتی دارند که همه سینما را پوشش نمی دهند. این کارشناس ارشد سینما باور به سلیقه در انتخاب داوران را رد کرد و گفت: در مسئله هنر نمی توان به قطعیت در اعمال سلیقه رسید، زیرا تا امروز پارامترهایی برای سنجش بوده است. وی نیز اهمیت جشنواره فیلم کوتاه شیراز را در مسیر توسعه فرهنگی موجب رونق فیلمسازی در استان فارس عنوان کرد. هفتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز و نخستین جشنواره فیلم کوتاه استان فارس که از دوشنبه 5 بهمن آغاز شد، شامگاه چهارشنبه با نمایش فیلم های کوتاه کلوزاپین(داستانی)، چنگی برچوب(مستند)، آ...درسرزمین بایز(تجربی)، خاکستر(داستانی)، زندگی دیگران(انیمیشن) و من می خوام معتاد بشم(مستند) ادامه یافت و امروز(پنجشنبه) با برگزاری آیین پایانی در تالار حافظ و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن