محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827627487
روایت نادرست از تاریخ نهضت جنگل/نقش «تالش»ها کمرنگ جلوه داده شده
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوهای تفصیلی مهر-بخش دوم
روایت نادرست از تاریخ نهضت جنگل/نقش «تالش»ها کمرنگ جلوه داده شده
شناسهٔ خبر: 3035863 - پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
استانها > گیلان
رشت- پژوهشگر گیلانی با اشاره به مستندات غلط ارائه شده توسط «ابراهیم فخرایی» در خصوص نهضت جنگل گفت: نقش «تالشها» در این قیام کمرنگ جلوه داده شده است. خبرگزاری مهر، گروه استانها- عباس ایمانی پارسا: در بخش نخست گفتگوی خبرنگار مهر با جمشید شمسیپور خشتاونی پژوهشگر ۵۷ ساله گیلانی است که بیشتر با شعرهای تالشیاش شناخته شده است، به ضعفهای جدی در خصوص روایت «ابراهیم فخرایی» از نهضت جنگل اشاره و بیان شد که هرچند این روایت نادرست محل استناد فیلمها و سریالهایی درباره این برهه زمانی شده اما، از نظر تاریخی خیلیها را به اشتباه انداخته است. در ادامه صحبت با این پژوهشگر حوزه تاریخ «جنگل»، وی به کمرنگ شدن نقش «تالشها» در روایات تاریخی درباره این نهضت اشاره و مطالب جدیدی را مطرح میکند که خواندنش خالی از لطف نیست. چرا شما معتقدید آنچه در«در میان رز» فیلمبرداری شده، موجب گمراهی پژوهشگران متأخر شده است؟ یکی از پژوهشگران ما اول بار در ماهنامه گیله وا -که یک مجله پژوهشی است- و بعداً در کتابی که سال ۱۳۸۷ منتشر کرد، تصویر خانهای را برجسته کرد که به گفته اهالی میان رز، «حیدر خان عمواوغلی» ۶۴ روز در آن اسیر بوده است. حیدر خان یکی از سران نهضت در سال آخر بود که گفته شده زمانی که کمیته پنج نفره (کمیتهای که قرار بود بین بلشویکهای افراطی رشت و میرزا و دیگر جنگلیان مستقر در فومنات صلح برقرار کند) در ملاسرا جلسه داشتند؛ وی قصد ترور میرزا را داشته است که البته محاسبه همین عدد هم خالی از ابهام نیست. با استناد به همین تصویر فیلمبرداری سریال «قویدل» در میان رز صورت گرفت و یک سال و نیم هم زمان برد. حتی برخی اهالی میان رز داوطلبانه در این فیلم بازی کردند. مردم میان رز دیالوگهایی را که «قویدل» در طول ساخت فیلم به آنها یاد داده بود، در ذهنشان به گونهای به خاطر سپردهاند که بعد از ۳۰ سال باور مند شدهاند واقعاً حیدر در خانه «عموصالح» اسیر بوده است. امروز هم هر پژوهشگری به قصد تحقیق میدانی به میان رز برود، باز اهالی میان رز تاکید میکنند حیدر اینجا اسیر بوده است. خود من هم خانهای را که در آن فیلمبرداری شده از نزدیک دیدهام و با صاحبخانه و هم با اهالی صحبت کردهام. یکی از اهالی که پدرش نقش نگهبان حیدر عمواوغلی را در فیلم بازی کرده، هنوز دیالوگهای همان فیلم را برای محققان میدانی بازگو میکند. وقتی گفتگوهای اهالی میان رز درباره نهضت را کنار نوشتههای فخرایی میگذاریم، مشابهت فیلم ساخته شده بر اساس دادههای فخرایی هویدا میشود. خانه «صالح صلاحت» که در آن فیلمبرداری شده حدود ۶۰ سال از ساخت آن میگذرد و به گفته صاحب خانه در تجدید بنا تغییراتی هم یافته، ولی چرا برای پژوهشگران ما سمبل محل اسارت حیدر میشود؟ زیرا پژوهشگران ما تنها به روایتهای شفاهی مردم میان رز استناد میکنند. بیشتر توضیح میدهید؟ ببینید، امیر قویدل برای ساخت فیلمش، خانههای زیادی را جستجو کرد تا بالاخره خانه «صالح صلاحت» مورد پسند واقع شد. هنوز هم در روستای میان رز خانههای زیادی مشابه آنچه در فیلم قویدل میبینید، وجود دارد. به نظر من، آنچه امروز از روستای «میان رز» به نام پژوهش نهضت جنگل باز تولید میشود، نشأت گرفته از سریالی است که در میان رز تولید شد. این باز تولیدِ اشتباهات تاریخی از آنجا نشأت میگیرد که اهالی منطقه به دیالوگهایی که در طول ساخت فیلم به آنها آموزش داده شده است، باورمند شدهاند و حرفهایشان به صورت روایتهای قهوه خانهای مرتب برای محققان میدانی باز تولید میشود. یک پژوهشگر باید بتواند نقلهای قهوه خانهای را از اصل ماجرا تمیز دهد. بالاخره این مردم بخشی از هویت و تاریخ آن منطقه هستند و نمیتوان تمام روایتهای آنها را متأثر از سریال دانست اینطور فکر نمیکنید؟ ببینید یکی از مورخان عزیز ما، به نقل از همان «منابع محلی» از قول شعبانعلی خانوانه ای معروف به «سیاه شعبان» که نگهبان حیدر در زمان اسارت بود، نوشته است؛ «ما حیدر را به دستور حسن خان... در طبقه زیرین خانهای... زندانی کردیم» وقتی محلیهای میان رز نقش سیاه شعبان یعنی نگهبان حیدر را بازی میکردند، در طول سالها نقل دیالوگهای شفاهی را به نسل بعد خود منتقل کردهاند و مسلماً در گذر زمان میان رزیهای جوانتر، باور مند شدند که واقعاً حیدر در همان خانه اسیر بوده و به دستور حسن خان آلیانی کشته شده است. متاسفانه یکی دیگر از پژوهشگران نیز همین خانه راسمبل محل اسارت حیدر و شخص حسن خان را عامل قتل حیدر معرفی کرده است. حتی دکتر شاهپور آلیانی، نوه حسن خان، هم دچار همین اشتباه شده و در کتابش، غیر مستقیم پدربزرگ خود را عامل قتل حیدر معرفی میکند. ولی سؤال اینجاست چرا هیچ کدام از این مورخان عزیز در مورد محل دفن حیدر به نتیجه واحد نرسیدهاند!؟ یکی مینویسد در روستای «پیشه مسجد» دفن شده فخرایی مینویسد، در «توسه کله» دفن شده، کیش درهای ها هم می گویند در زادگاه حسن خان دفن شده است، یکی هم معتقد است در جنگل رها شده و... و. من قبلاً هم گفتهام، در جوانی حرفهای متناقضی از زبان خود سیاه شعبان، یعنی نگهبان حیدر عمواوغلی شنیده بودم. یک بار در سال ۱۳۵۹ به تنهایی و بار دیگر در سال ۱۳۶۰ همراه پیرمردی به نام «غفار پاشنا» که هنوز در قید حیات است و میتواند حرف مرا تأیید کند، با سیاه شعبان درباره نحوه مرگ حیدر گفتگو کردم. بار اول گفت حیدر میخواست از رودخانه فرار کند که مجبور شدیم به او تیراندازی کنیم. بار دوم گفت، به همراه یکی از رفقا (میوه علی عاشوری) دست و پای حیدر را بستیم و یک کت پشمی جلوی دهانش گرفتیم و گلویش را فشاردادیم تا مرد ولی وقتی از سیاه شعبان پرسیدم قبر حیدر کجاست؟ سکوت کرد، در حالی که در روستای «کیش دره»، زادگاه حسن خان آلیانی قبرستان قدیمی بود که اکثر سالخوردگان میگفتند، حیدر در آنجا دفن شده است. شما فاصله میان جاییکه فیلم در آن تولید شده و روستاهای یاد شده را آن هم در شرایط ۱۰۰ سال پیش تصور کنید، جسد حیدر چگونه به این روستاها رفته است؟ ! پس به همین دلیل عقیده دارید، تحقیقات میدانی نهضت جنگل نیاز به آسیب شناسی دارد؟ دقیقاً. واقعه ملاسرا که در آن به حیدر تیراندازی شد، هنوز نقطه تاریک نهضت از نظر مورخان است، وقتی خاطرات «یان کولارژ» منتشر میشود، میبینیم او در همان تاریخ یعنی ۷مهر ۱۳۰۰ شمسی از رشت به سمت کیش دره میرفته و مهاجمانی را که در بالاخانهای، کمیته پنج نفره را زیر نظر گرفتهاند، مشاهده میکند. مقایسه خاطرات یان کولارژ و کتاب فخرایی، واقعیتهای جدید را برای ما مکشوف میکند و نشان میدهد فخرایی تنها به نقل روایتهای شفاهی سالهای بعد از فروپاشی نهضت اکتفا کرده است. البته مورخان ما در مورد «یان کولارژ»، تکنسین اسلحه، که سال آخر نهضت و همراه حیدر از روسیه آمد و به نهضت پیوست هم، تاکنون پژوهشی انجام ندادهاند چرا یک تبعه چک تبار به راحتی به خانه یکی از سرکردگان انگلیس در رشت تردد دارد. آن هم شخصی که از تمام اطلاعات نظامی نهضت باخبر است!؟ و آنچه از خاطرات او پیداست، هم اوست که دقایق آخر، کارگاه اسلحه سازی را در کیش دره به جای دیگر منتقل میکند. در بخش نخست صحبتهایتان به کمرنگ جلوه دادن نقش تالشها اشاره کردید آیا معتقدید نقش تالشان در فیلمهای ساخته شده هم کمرنگ دیده شده است؟ بله و علت آن هم انتشار کتابی است که اسناد خدمات تالشان در آن کمرنگ شده و فیلمهایی که بر اساس یک منبع ضعیف ساخته میشوند. تالش و گیلک هر دو در جنبش جنگل خدمت کردند ولی بر اثر یک سری اشتباهات و نفوذ دادن عوامل خارجی نظیر «سردار ثقفی» که نفوذی انگلیس بود، نهضت بعد از هفت سال به یک تراژدی غم بار بدل شد. ثقفی شخصی بود که تا آخر به سیاستهای انگلستان وفادار ماند. او کسی است که پشت پرده، حیدر خان عمواوغلی را ترور کرد و هم او بود که عامل ترور باباماسوله است آن هم زمانی که کمیته پنج نفره تلاش میکرد، نهضت را از گرداب نجات دهد. و اینجا است که اهمیت وظیفه خطیر مورخ که انعکاس واقعیات تاریخی به شکلی صحیح و مستند است، مشخص میشود. شاید اگر در این وظیفه دقت میشد، روایت مستندتری از نهضت داشتیم. آن موقع نه اشتباهات حسن خان آلیانی به نام ایل آلیان نوشته و نه خدمات آلیانی ها و تالشها به نهضت کمرنگ جلوه داده مستندامیشد. عکس: مهدی وثوق نیا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]
صفحات پیشنهادی
نقدی به روایت «فخرایی» از نهضت جنگل/ مستندسازی ضعیف بود
گفتگوهای تفصیلی مهر نقدی به روایت فخرایی از نهضت جنگل مستندسازی ضعیف بود شناسهٔ خبر 3031024 - سهشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۲ استانها > گیلان رشت- یک پژوهشگرگیلانی معتقد است که روایت ابراهیم فخرایی از نهضت جنگل هرچند محل استناد فیلم ها و سریالهایی درباره این برهه زمانی شدهنقش تاریخی انار در روابط ایران و چین
رئیس جمهور چین معروف به آقای شی انار را سمبل تاریخی مراودات اهالی ایران زمین و خاور دور می داند و آرزو می کند این سمبل همچنان نشانه تداوم روابط گرم تهران و پکن باشد آرزویی که به نظر می رسد اکنون و در روزگار بدون تحریم بیشتر از اراده مردان سیاسی پکن در گروی خواست مسئولان تهراروایتی از نقش مهم عربستان در اشغال عراق
روایتی از نقش مهم عربستان در اشغال عراقتاریخ انتشار چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳ ۴۶ درحالیکه عربستان همواه تلاش داشت خود را از مخالفان سرسخت حمله به عراق و اشغال این کشور نشان دهد چندسال پس از این ماجرا وزیر امورخارجه سابق این کشور در مصاحبهای تلویزیونی از نقش گسترده عربروایت سایت رهبری از نقش هاشمی در تعیین رهبری/ نامه سفارشی آقای وزیر/ دلالی در «خطبه خوانی» عقد!/ آمر حمله به س
رصد خانه تابناک خبرهایی برای مخاطبان آماده می کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود مورد توجه قرار می گیرند تیترهایی مانند امیدواری موتلفه به تکرار مواضع بعد از 18 تیر روحانی عربستان می خواهد ایران را به سرنوشت شوروی دچار کند اولین کشته رقابت بر سر مجلسپرداخت عوارض، چاره ای نادرست برای حفظ جنگل ها
جنگل های هیرکانی کهنسال ترین جنگل های شمال کشور در حال نابودی است چون مدت هاست به این جنگل ها به چشم چوب نگاه شده و به علت بهره برداری بیش از حد هر روز آسیب بیشتری می بینند بهانه مسئولان نیز در این بین چیزی نیست جز این که هزینه نگهداری از جنگل های شمال از این طریق تامین می شوگزارش فارس از دهمین همایش تاریخ شفاهی/ کایینی: روایت ملیگراها از آیتالله طالقانی غیر واقع گرایانه است
گزارش فارس از دهمین همایش تاریخ شفاهی کایینی روایت ملیگراها از آیتالله طالقانی غیر واقع گرایانه استیک تاریخپژوه گفت بازشناسی شخصیت آیتالله طالقانی خوشبختانه حرکتی را شکل داد که شاهد نوعی انفعال جریانی هستیم که آیتالله طالقانی را به خودش منتصب کرده بودند به گزارش خبرنگاکایینی: روایت نهضت آزادی از آیت الله طالقانی غیر واقع گرایانه است
دولت بهار یک تاریخ پژوه گفت بازشناسی شخصیت آیت الله طالقانی خوشبختانه حرکتی را شکل داد که شاهد نوعی انفعال جریانی هستیم که آیت الله طالقانی را به خودش منتصب کرده بودند به گزارش دولت بهار به نقل از فارس دهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران با عنوان نقد و بررسی آثار منتشره در حوزهروایت یکی از جلوههای توحش در کشورمان
سهشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۷ همهچیز از قبل حسابشده و بر اساس طراحی است حتی جایگاه تماشاچیان و محل پارک خودروهایشان زمان برگزاری مسابقات هم مشخص است و حتی حاضران میدانند که چرا این هفته فلان مبارز غایب است و هفته آینده قرار است کدام مبارز به میدان بیاید و برایش حریف بطلبند ظاروایت سایت رهبر انقلاب از نقش هاشمی رفسنجانی در هنگام تعیین رهبری
در زندگینامه درج شده از رهبر معظم انقلاب در این پایگاه درخصوص مقطع تعیین آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب آمده است در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ در حالی که مردم و مسئولان آماده ی تشییع و تدفین پیکر پاک امام خمینی ره بودند در جلسه ای با حضور مسئولان کشوری و لشکری آیت الله خامنه ایثروتمندترین دختر ایرانی / روایت سایت رهبر انقلاب از نقش هاشمی رفسنجانی در هنگام تعیین رهبری / کوچک زاده: آقای
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد پایگاه تحلیلی خبری تابناک گی-
گوناگون
پربازدیدترینها