واضح آرشیو وب فارسی:اندیمشک جوان: موضوع ردصلاحیت برخی چهره های سرشناس در انتخابات مجلس خبرگان که به دلیل عدم احراز اجتهاد آنها از سوی شورای نگهبان انجام شده، جزو موضوعات مهم این روزهای کشور محسوب می شود. اما اجتهاد چیست و چگونه احراز می شود؟ صراط: بهمن کشاورز – حقوقدان و رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری کشور – در روزنامه «آرمان» نوشته […]موضوع ردصلاحیت برخی چهره های سرشناس در انتخابات مجلس خبرگان که به دلیل عدم احراز اجتهاد آنها از سوی شورای نگهبان انجام شده، جزو موضوعات مهم این روزهای کشور محسوب می شود. اما اجتهاد چیست و چگونه احراز می شود؟ صراط: بهمن کشاورز – حقوقدان و رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری کشور – در روزنامه «آرمان» نوشته است: «موضوع احراز صلاحیت علمی یا اجتهاد جهت ورود به مجلس خبرگان رهبری مسأله ای است که جدا از سایر شرایط داوطلبان ورود به این مجلس می تواند مورد بررسی قرار گیرد.اجتهاد عبارت است از ملکه ای که در افرادی وجود دارد و به آنها امکان و اجازه می دهد احکام جزئی را از منابع شرعی استخراج کنند. به عبارت ساده تر اگر کسی بتواند درباره موضوعات مختلف سیاسی، مالی، اجتماعی و امثال آن با مراجعه به کتاب، سنت، اجماع و عقل اظهارنظر کند و هر حکم شرع را درباره این موضوعات بیان نماید، این فرد مجتهد است. برای احراز مجتهد بودن یک فرد کافی است دو مجتهد بر این امر شهادت دهند. البته اگر فردی نزد مجتهدی آموزش ببیند و در نهایت امر استاد اعلام کند که او نیازی به ادامه آموزش ندارد، اجتهاد این فرد محرز می شود. گفته شده است اگر کسی بتواند کتاب مشهور «جواهر» را بخواند و فهم کند و استنباط خود را بیان کند، این فرد را باید مجتهد دانست. بنابراین به نظر می رسد در امر اجتهاد ناچار باید به شهادت مستقیم و روشن افراد مجتهد درباره یک فرد اتکا کرد. همچنین در بسیاری از موارد شنیده شده مجتهدانی داشته ایم که نظر خود را درباره اجتهاد فرد یا افراد به طور تلویحی و غیرمستقیم بیان کرده اند. مثلاً خطاب به شاگردان خود گفته اند «درس تمام شد» یا گفته اند «فلان کس محقق و دانشمند است و به آرا و نظریات او می توان استناد کرد.» به نظر می رسد اجتهاد را از طریق آزمون و امتحان مشکل هم بتوان احراز کرد. اگر چنین اقدامی ممکن باشد، سایر طرق احراز اجتهاد نسبت به این روش اولی است زیرا طی قرون متمادی این روش ها به کار گرفته شده و معتبر بوده است. حاصل اینکه وجود شیاع بین علما و مجتهدان درباره اجتهاد فرد یا افرادی، وقتی این نظر علناً ابراز شود، برای احراز اجتهاد کافی به نظر می رسد. البته آنچه که عرض شد، برداشت فرد غیرمختصص غیرمجتهد از دیده ها و شنیده ها و خوانده هاست و لاغیر. الله اعلم» منبع: ایسنا
پنجشنبه ، ۸بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اندیمشک جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4]