تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820430115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میرلوحی:مي‌خواهند كار دولت روحاني را در مجلس دهم يكسره كنند /اصلاح طلبان متحد استراتژیک دولت هستند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



میرلوحی:مي‌خواهند كار دولت روحاني را در مجلس دهم يكسره كنند /اصلاح طلبان متحد استراتژیک دولت هستند
جزئيات جديد از جلسات انتخاباتي محمدرضا عارف و حسن روحاني چيست؟ آيا حزب اعتدال و توسعه حاضر خواهد بود تحت لواي اصلاح‌طلبي ليست مشترك انتخاباتي صادر كند؟اين پرسش‌هایی است كه ذهن بسياري از افراد را در آستانه انتخابات اسفندماه به خود مشغول كرده است. به همين دليل و براي پاسخ به اين پرسش‌ها با سيدمحمود ميرلوحي سخنگوي ستاد اصلاح‌طلبان تهران و معاون پارلماني و حقوقي وزير كشور در دولت اصلاحات گفت‌وگو كرديم. ميرلوحي معتقد است: «عده‌اي هنوز تمايل دارند تفكر احمدي‌نژادي در كشور حكمفرما شود و به همين دليل تلاش مي‌كنند كار روحاني و دولتش را در مجلس دهم يكسره كنند و شرايطي به وجود بياورند كه آقاي روحاني نخستين رئيس‌جمهور چهارساله ايران شود.
روز نو : جزئيات جديد از جلسات انتخاباتي محمدرضا عارف و حسن روحاني چيست؟ آيا حزب اعتدال و توسعه حاضر خواهد بود تحت لواي اصلاح‌طلبي ليست مشترك انتخاباتي صادر كند؟اين پرسش‌هایی است كه ذهن بسياري از افراد را در آستانه انتخابات اسفندماه به خود مشغول كرده است. به همين دليل و براي پاسخ به اين پرسش‌ها با سيدمحمود ميرلوحي سخنگوي ستاد اصلاح‌طلبان تهران و معاون پارلماني و حقوقي وزير كشور در دولت اصلاحات گفت‌وگو كرديم. ميرلوحي معتقد است: «عده‌اي هنوز تمايل دارند تفكر احمدي‌نژادي در كشور حكمفرما شود و به همين دليل تلاش مي‌كنند كار روحاني و دولتش را در مجلس دهم يكسره كنند و شرايطي به وجود بياورند كه آقاي روحاني نخستين رئيس‌جمهور چهارساله ايران شود. باید آگاه بود اگر تفكرات احمدي‌نژادي در كشور حاكم شود در نخستين اقدام خود برجام را زمين خواهند زد و دوباره دوران كاغذپاره خواندن تحريم‌ها آغاز خواهد شد. در ادامه متن گفت‌وگوبا سيد محمود ميرلوحي را می‌خوانید: 
 
رايزني‌هاي انتخاباتي آقاي روحاني، لاريجاني و عارف به كجا رسيده است؟ آيا اميد‌هاي جديدي براي بازگشت چهره‌هاي اصلاح‌طلب به انتخابات مجلس به وجود آمده است؟


ردصلاحيت چهره‌هاي اصلاح‌طلب با نيازهاي جامعه همخواني ندارد. در روزهاي گذشته اقشار مختلف مردم به شكل‌هاي مختلف نسبت به اين مساله واكنش نشان داده‌اند و خواهان تجديد نظر در ردصلاحيت‌هاي چهره‌هاي سياسي هستند. آقاي روحاني، عارف و لاريجاني به شكل‌هاي مختلف درحال رايزني با نهادهاي نظارتي هستند و اميدهاي جديدي در اين زمينه به وجود آمده است. حضور چهره‌هاي مطرح سياسي در زمان ثبت نام‌ها انگيزه و نشاط بسيار زيادي را به جامعه تزريق كرده بود و مردم اميدوار بودند با حضور در پاي صندوق‌هاي رأي بهترين افراد را براي حضور در مجلس آينده انتخاب كنند. به نظر من برخي از افراد و گروه‌های سياسي هنوز در اتفاقات سال88گرفتار شده‌اند و مسائل امروز جامعه را با ديدگاه سال 88 مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌دهند. در شرايط كنوني شش سال از آن اتفاقات گذشته و كشور با فرصت‌ها و چالش‌هاي جديدي مواجه شده كه نيازمند تحليل صحيح و منطقي است.


به نظر شما ردصلاحيت‌هاي صورت گرفته به مسائل سال88 مربوط است؟


بله، به نظر من جمعي از ردصلاحيت‌هاي صورت گرفته با معيار اتفاقات سال88صورت گرفته و يكي از دلايل اصلي اين ردصلاحيت‌ها دخالت يا عدم دخالت چهره‌هاي سياسي در اتفاقات سال88 است. برخي تلاش دارند جريان اصلاحات را فاقد مشروعيت براي تصميم‌گيري‌هاي مهم معرفي كنند كه به نظر من رويكرد اشتباهي است. جريان اصلاحات به عنوان مهم‌ترين جريان سياسي كشور همواره نشان داده قادر است اهداف خود را با شرايط روز جامعه منطبق كند. در نتيجه اگر كسي تلاش كند شرايط امروز اصلاح‌طلبان را با اقدامات گذشته مورد ارزيابي قرار دهد رويكرد اشتباهي را دنبال كرده است.


در شرايط كنوني برنامه شما براي بستن ليست‌هاي انتخاباتي چيست؟


شوراي عالي سياست‌گذاري جريان اصلاحات از ابتدا عنوان كرده تصميم دارد به صورت جدي در انتخابات حضور داشته باشد و هيچ سدي نمي‌تواند خللي در اراده اصلاح‌طلبان براي حضور جدي در انتخابات به وجود بياورد. حق راي و برگزاري انتخابات دستاوردي است كه مردم از زمان مشروطه به دست آوردند و آن را در انقلاب اسلامي ادامه دادند. همه ما به عنوان يك شهروند و فعال سياسي موظف هستيم در صحنه انتخابات حضور پيدا كنيم. بعد از انتخابات سال 92 مردم اميدوارتر شدند كه مي‌توانند در فضاي كشور فعاليت كنند. بايد انتخابات آينده صحنه‌ نمايش وحدت و عقلانيت ما در مقابل چشمان دنيا باشد. دنيا بايد بفهمد كه ما نظامي داريم كه همه مردم در امور آن مشاركت مي‌كنند.


در روزهاي اخير جلسات جديدي درباره ليست‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان تشكيل نشده است؟


جلسات مختلفي در اين زمينه صورت گرفته است. با اين وجود ما منتظر نتيجه نهايي تأييد صلاحيت‌ها هستيم تا بتوانيم با محاسبات دقيق‌تري افراد مورد نظر خود را براي ليست‌هاي انتخاباتي گزينش كنيم. ما اميدواريم بسياري از چهره‌هاي مطرح اصلاح‌طلب دوباره به صحنه انتخابات برگردند تا بتوانيم با يك ليست بسيار قوي وارد عرصه انتخابات شويم و زمينه‌ساز يك انتخابات باشكوه و پرشور شويم. در شرايط كنوني يك كارگروه براي رايزني با نهادهاي نظارتي توسط اصلاح‌طلبان تشكيل شده كه تلاش مي‌كند زمينه‌ساز حضور مجدد چهره‌هاي ردصلاحيت شده به انتخابات شود. نكته مهم اين است كه اغلب چهره‌هاي ردصلاحيت شده اصلاح‌طلب به دليل بند يكم و سوم ماده28قانون اساسي رد صلاحيت شده‌اند. اين دو بند بيانگر عدم التزام عملي اين افراد به اسلام و عدم التزام عملي به قانون و ولايت مطلقه فقيه است. اين در حالي است كه اغلب افراد ردصلاحيت شده التزام عميق و اثبات شده‌اي به اسلام، ولايت مطلقه فقيه و همچنين قانون اساسي دارند.


تاكنون كارگروه تشكيل شده اصلاح‌طلبان براي رايزني با نهادهاي نظارتي به نتايج جديدي دست پيدا كرده است؟ موانع پيش رو كدام هستند؟


اين كارگروه تمام تلاش خود را براي بهبود وضعيت اصلاح‌طلبان انجام خواهد داد و در اين زمينه دستاوردهاي قابل قبولي نيز داشته است. در آستانه انتخابات رياست جمهوري سال92 برخي از اصلاح‌طلبان مانند عبدالواحد موسوي لاري، اسحاق جهانگيري و مجيد انصاري تلاش كردند به صورت مستقيم با رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات رايزني كنند. آيا در شرايط كنوني از طرف سران اصلاحات تلاش‌هايي براي رايزني مستقيم صورت گرفته است؟ در اين زمينه تمايل جدي وجود دارد و يكي از برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان رايزني مستقيم با رهبرمعظم انقلاب خواهد بود. مقام معظم رهبري به صراحت عنوان كردند كه همه گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي بايد در صحنه انتخابات حضور داشته باشند. در نتيجه ما از نهادهاي نظارتي و به ويژه شوراي نگهبان توقع داشتيم با ردصلاحيت‌هاي عادلانه زمينه‌ساز حضور حداكثري چهره‌هاي سياسي را در انتخابات مجلس فراهم آوردند. با اين وجود ما فرمايش رهبرمعظم انقلاب را سرلوحه كار خود قرار خواهيم داد و با تمام پتانسيل موجود در صحنه انتخابات حضور جدي خواهيم داشت.


در اين زمينه با آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني نيز صحبتي صورت گرفته است؟


بله، يكي از كانال‌هاي ارتباطي ما با رهبرمعظم انقلاب، آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني است. در روزهاي اخير كارگروه انتخاباتي اصلاح‌طلبان با ايشان ديدار و گفت‌وگو كرده و ايشان از نزديك از مشكلات و موانع پيش رو آگاه شده‌اند.


از جلسات آقاي عارف و آقاي روحاني در زمينه تأييد صلاحيت‌ها جزئيات جديدي در دسترس نيست؟


براساس اطلاعاتي كه بنده در اختيار دارم آقاي روحاني و آقاي عارف به صورت جدي در حال تلاش و رايزني در اين زمينه هستند و به موفقيت‌هاي نسبي نيز در اين زمينه دست پيدا كرده‌اند.


پس از ردصلاحيت‌ها ظاهرا نوعي واخوردگي در بين برخي از هواداران جريان اصلاحات به وجود آمده است. آيا براي اين وضعيت و آشتي دوباره اين افراد با صندوق‌هاي رأي نيز تدبيري انديشیده شده است؟


به نظر من چنين اتفاقي رخ نداده است. بلافاصله پس از مشخص شدن ردصلاحيت‌ها بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب و از جمله دكتر عارف به صراحت عنوان كردند تا آخر در صحنه انتخابات حضور خواهيم داشت و به صورت جدي به رقابت خواهيم پرداخت. در نتيجه بسياري از افرادي كه دچار حالت منفي براي مشاركت در انتخابات شده بودند در شرايط كنوني آماده حضور پرشور در انتخابات هستند. تحليل‌ها و نظرسنجي‌هاي ما بيانگر اين مساله است كه اتفاقي كه در انتخابات رياست جمهوري سال92رخ داد دوباره و در انتخابات اسفند94درحال وقوع است. در انتخابات رياست جمهوري هنگامي كه آيت‌ا... هاشمي ردصلاحيت شد بسياري از افراد گمان مي‌كردند مشاركت مردم در انتخابات كاهش خواهد يافت. با اين وجود ردصلاحيت ايشان به موج بزرگ و گسترده‌اي از حمايت مردم از آقاي روحاني تبديل شد و در نهايت سبب پيروزي ايشان در انتخابات گرديد. به نظر من در انتخابات اسفند94 نيز اين اتفاق خواهد افتاد و موج بزرگي در حمايت از كانديداهای اصلاح‌طلب كشور را فرا خواهد گرفت. مردم ما به اين نتيجه رسيده‌اند كه تك‌صدايي بلاي بزرگي است كه به كشور آسيب مي‌زند. مردم ايران براي بار ديگر ظرفيت تحمل دولت‌هاي نهم و دهم و همچنين مجالس هشتم و نهم را ندارند و حاضر نيستند هزينه مضاعفي براي چنين تفكراتي بپردازند. در شرايط كنوني مردم تصميم خود را گرفته‌اند که اجازه ندهند كشور دوباره به دست تندروها بيفتد.


آيا جريان اعتدالگرا در چنين شرايطي مي‌تواند آلترناتيو جريان اصلاحات باشد و بار جريان اصلاحات را به دوش بكشد؟


متأسفانه شوراي نگهبان همه جريان‌هاي سياسي اعم از اصلاح‌طلبان، اعضاي حزب اعتدال و توسعه و همه افرادي كه در مجلس از برجام حمايت كرده‌اند را به يك چشم ديده و همه را ردصلاحيت كرده است. به همين دليل در شرايط كنوني همه اين جريان‌ها در يك جبهه قرار دارند و احتمال ليست مشترك بين اين گروه‌هاي سياسي بسيار بالاست.


موضع اصلاح‌طلبان نسبت به حزب اعتدال و توسعه چيست؟


سخنگوي حزب اعتدال و توسعه در گذشته صحبت‌هايي مبني بر ارائه ليست مستقل مطرح كرده بود. با اين وجود خود ايشان و همچنين اعضاي حزب اين سخنان را اصلاح كردند و در نهايت قرار بر اين شده كه يك ليست مشترك انتخاباتي بين حزب اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان و همچنين چهره‌هاي معتدل اصولگرا تنظيم شود. در نتيجه در شرايط كنوني همه اين گروه‌هاي سياسي ردصلاحيت شده در يك جبهه قرار گرفته‌اند.


در حدود 53نماينده مجلس نهم توسط شوراي نگهبان ردصلاحيت شده‌اند. به نظر شما افرادي مانند ارسلان فتحي‌پور، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس، چرا بايد ردصلاحيت شوند؟


اغلب افراد ردصلاحيت شده متعلق به جريان اصولگرايي براساس ماده29 قانون اساسي ردصلاحيت شده‌اند. محتواي ماده 29 نيز شامل مسائل اقتصادي، تخلفات و مواردي از اين قبيل مي‌شود. با اين وجود بنده از جزئيات رد صلاحيت اين افراد اطلاع دقيقي ندارم و به نظرم شوراي نگهبان بايد درباره اين افراد شفاف‌سازي كند. نكته ديگر اينكه به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان نمايندگاني كه از برجام حمايت كرده‌اند را نيز ردصلاحيت كرده است.


در شرايط كنوني جريان اصلاحات از بيرون و جريان اصولگرايي از درون با مشكل مواجه شده‌اند. به نظر مي‌رسد جريان اصولگرايي كه از تناقاضات دروني رنج مي‌برد با رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان تاحدود زيادي به اطمينان خاطر رسيده است. به نظر شما اصولگرايان پس از رد صلاحيت چهره‌هاي اصلاح‌طلب چه استراتژي‌ای براي خود تدوين خواهند كرد و با چه آرايش سياسي در انتخابات حاضر خواهند شد؟


متأسفانه برخي از چهره‌هاي اصولگرا براي عملكرد شوراي نگهبان در ردصلاحيت‌ها كف زدند و سوت و هورا كشيدند! به نظر من اين افراد بايد خويشتنداري مي‌كردند و خواستار حضور همه جريان‌هاي سياسي در انتخابات مي‌شدند. اينكه يك جريان سياسي بدون حضور رقيب جدي خود در صحنه انتخابات حاضر باشد و در نهايت نيز به پيروزي برسد اتفاق مهم و خوشايندي نيست و نتيجه مطلوبي براي كشور نخواهد داشت. اگر اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در يك شرايط برابر و عادلانه به رقابت مي‌پرداختند و در نهايت مردم انتخاب مي‌كردند كه كدام جريان بايد در مجلس حضور داشته باشد داراي ارزش است. تك صدايي هيچ‌گاه ارزش و اعتبار نيست و اتفاقا نتايج نامطلوبي به بار خواهد آورد. دوران احمدي‌نژاد و آسيب‌هايي كه وي و دولتش به كشور وارد كردند نتيجه تك‌صدايي در كشور بود.


برخي معتقدند اگر اصلاح‌طلبان به صورت جدي در مجلس دهم حضور نداشته باشند موقعيت دولت آقاي روحاني به خطر خواهد افتاد. ديدگاه شما در اين زمينه چيست؟


اين مساله كاملا صحيح است. پس از پيروزي آقاي روحاني در انتخابات رياست جمهوري، جريان اصلاحات به صراحت عنوان كرد به هيچ عنوان به دنبال سهم‌خواهي از دولت آقاي روحاني نيست. با اين وجود هر زمان كه دولت نيازمند كمك و همراهي باشد از هيچ كمكي به دولت دريغ نخواهد كرد. در شرايط كنوني دولت و جريان اصلاحات متحد استراتژيك همديگر هستند و جريان اصلاحات خود را موظف مي‌داند با حضور قدرتمند در انتخابات، مجلس آينده را به سود دولت آقاي روحاني تغيير دهد و زمينه‌ساز اجراي صحيح سياست‌هاي دولت شود. نكته ديگر اينكه در شرايط كنوني جريان اصولگرا رويكرد صحيحي را در مقابل دولت و جريان اصلاحات در پيش نگرفته است. اين افراد زماني چك سفيد امضا به احمدي‌نژاد دادند و اجازه دادند به هر شكل كه تمايل دارد كشور را مديريت كند. اين عده هنوز تمايل دارند تفكر احمدي‌نژادي در كشور حكمفرما شود و به همين دليل تلاش مي‌كنند كار روحاني و دولتش را در مجلس دهم يكسره كنند و شرايطي به وجود بياورند كه آقاي روحاني نخستين رئيس جمهور چهارساله ايران شود. باید آگاه بود که اگر تفكرات احمدي‌نژادي در كشور حاكم شود در نخستين اقدام خود برجام را زمين خواهند زد و دوباره دوران كاغذپاره خواندن تحريم‌ها آغاز خواهد شد. برخي براي بازگشت احمدي‌نژاد و امثالهم بي‌صبري مي‌كنند و حتي اجازه نمي‌دهند دوران چهارساله آقاي روحاني تمام شود و تلاش مي‌كنند در مجلس دهم طومار دولت روحاني را در هم بپيچند.


با توجه به شرايط موجود ارزيابي شما از تركيب مجلس آينده به چه صورت است؟


بنده تا قبل از وضعيت تأييد صلاحيت‌ها معتقد بودم 60درصد نمايندگان مجلس دهم را اصلاح‌طلبان و حاميان دولت تشكيل خواهند داد. نمايندگان جريان اصولگرايي30درصد تركيب مجلس را در اختيار خواهند داشت. پنج درصد مستقلين در مجلس حضور خواهند داشت و پنج درصد نيز تندروها وارد مجلس خواهند شد. در شرايط كنوني نيز معتقدم اگر وضعيت ردصلاحيت‌ها بهتر از گذشته شود و چهره‌هاي اصلاح‌طلب موفق شوند در انتخابات حضور داشته باشند همين تركيب شكل خواهد گرفت.




تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن