تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806434969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسارگاد اولین پایتخت هخامنشیان با ساختار مسکونی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نتایج کاوش هیئت ایرانی - فرانسوی
پاسارگاد اولین پایتخت هخامنشیان با ساختار مسکونی

پاسارگاد


شناسهٔ خبر: 3033998 - سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
استانها > فارس

شیراز- تحقیقات هیئت باستان شناسی ایرانی - فرانسوی در پاسارگاد منجر به مستندسازی گورهای فراهخامنشی در منطقه شد و شاید بتوان پاسارگاد را اولین پایتخت هخامنشیان دانست که ساختار مسکونی دارد. به گزارش خبرنگار مهر، اخیرا هیئت باستان شناسی مشترکی بین فرانسه و ایران در مجموعه پاسارگاد در حال تحقیق و مستندسازی است و در این راستا موفق به کسب نتایجی در حوزه مسکونی بودن دشت پاسارگاد نیز شده اند. سرپرست هیات باستان شناسی مجموعه جهانی پاسارگاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مطالعات مشترک هیات فرانسوی و ایرانی در این مجموعه گفت: هدف اصلی در مطالعات هیات مشترک ایران، فرانسه شناخت بهتر محوطه باستانی پاسارگاد و  شناسایی حدود محوطه پاسارگاد در دوره هخامنشیان بود. کورش محمدخانی ادامه داد: در این فصل حدود ۵۰ هکتار از محوطه حفاظت شده به صورت میکروتوپوگرافی برداشت شد که ۲۰ هکتار از قسمت شرقی محوطه در اطراف تل تخت به روش مغناطیس سنجی با استفاده از دستگاه مغناطیس سنج ربیدیوم- سزیوم مورد بررسی قرار گرفته و ساختارهای معماری مدفون بسیاری شناسایی و آشکار شد.

وی با اشاره به اینکه قسمت‌های مختلف بستر رودخانه و قسمت جنوبی محوطه به وسیله روش الکترو مغناطیس برای یافتن حدود باستانی شهر پاسارگاد مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته، بیان کرد: تیم بررسی باستان شناسی هیات مشترک همچنین با همکاری بخش باستان شناسی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد به بررسی های باستان شناسی در قسمت شمالی محوطه پرداختند. سرپرست هیات باستان شناسی مجموعه جهانی پاسارگاد افزود: در این راستا برای به دست آوردن حدود شهر پاسارگاد در قسمت شرقی از روش الکترومغناطیس استفاده شد که در این فصل مطالعات پیرامون این موضوع ناتمام ماند. وی افزود: علاوه بر این در این فصل نسبت به برداشت میکروتوپوگرافی در محوطه پاسارگاد اقدام شد که دیوارهای بسیاری برداشت و نقشه توپوگرافی تکمیل شد. محمدخانی با اشاره به اینکه این برداشت‌ها در وسعتی حدود ۵۰ هکتار انجام شد، گفت: در فصل آینده نقشه های توپوگرافی تکمیل خواهد شد و علاوه بر این نقشه باستان شناسی دشت پاسارگاد به دست آمد. مستندسازی گورهای فراهخامنشی وی با اشاره به اقدامات در شمال پاسارگاد افزود: در این راستا قسمتی از این منطقه نیز بررسی و گورهای فراهخامنشی نیز مستند شد. سرپرست هیات باستان شناسی مجموعه جهانی پاسارگاد در خصوص گورهای فراهخامنشی بیان کرد: در حال حاضر این گورها مستندسازی شد و در فصل آینده مطالعات پیرامون این گورها و به دست آمدن اطلاعات مبنی بر اینکه مربوط به چه زمان‌هایی است انجام می شود. محمدخانی در خصوص یکی از مهمترین نتایج به دست آمده در این فصل از مطالعات بیان کرد: در گذشته فقط در سیستان و بلوچستان ساختار مسکونی از هخامنشی به دست آمده بود اما در حال حاضر با نتایجی که به دست آمد این احتمال وجود دارد که پاسارگاد نیز از جمله شهرهای هخامنشی است که ساختار مسکونی داشته است.

وی تاکید کرد: بر این اساس شاید بتوان اعلام کرد که پاسارگاد اولین پایتخت هخامنشیان است که ساختار مسکونی داشته است. مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: ایران یک تفاهمنامه پنج ساله با این هیئت فرانسوی به منظور انجام مطالعات در مورد پاسارگاد دارد. حمید فدایی افزود: در این راستا فصل جدید مطالعات با حضور این هیات از یک ماه قبل در مجموعه جهانی پاسارگاد آغاز شده که عمدتا نیز در حوزه باستان شناسی بوده است. وی ادامه داد: این مطالعات با اندازه گیری ژئوفیزیک در منطقه بوده که نتایج خوبی نیز به دست آمده است. فدایی هدف از انجام این مطالعات را پی بردن به رمز و رازهای این مجموعه عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه مطالعات گسترده ای در خصوص مجموعه جهانی پاسارگاد انجام شده اما همچنان  رازهایی از آن ناگشوده باقی مانده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن