تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837662613




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسلام‌گرایان تونس به دنبال بازگشت به قدرت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
اسلام‌گرایان تونس به دنبال بازگشت به قدرت
یکی از پیش‌شرط­‌های اولیه به قدرت رسیدن اسلام­گرایان در تونس، ترسیم مرزبندی مشخص این گفتمان با نیروهای افراطی می­‌باشد.

خبرگزاری فارس: اسلام‌گرایان تونس به دنبال بازگشت به قدرت



تونس، کشوری که پیش­درآمد دومینوی سقوط استبدادهای چندین ساله در حوزة غرب آسیا و شمال آفریقا بود، در نتیجة تحولات بیداری اسلامی نخست به دامن اسلام­گرایی و سپس به سمت تکثرگرایی گروه­های خواهان قدرت گرایش پیدا کرد. به­دنبال تحولات مزبور دو خط گفتمانی عمده در تونس شکل گرفت؛ گفتمان اسلام­گرا و گفتمان سکولار. حزب النهضه را می­توان نمایندة اسلام­گرایان و حزب نداء نیز نماینده گرایش سکولار در جامعه تونس می­باشد. اکنون پس از 4 سال از آغاز انقلاب تونس در آستانه تحولات تازه­ای قرار گرفته است. به­دنبال انشقاقی که محسن مرزوق، دبیرکل سابق حزب ندای تونس، بر پیکر آن وارد کرد و منجر به استعفای 32 نفر از نمایندگان پارلمان تونس گردید، زمینه­های شکل­گیری تغییرات اساسی در چرخة قدرت سیاسی در تونس فراهم شده است. در همین ارتباط، مقاله حاضر بر آن است تا سناریوی پی­ریزی نظم نوین به رهبری اسلام­گرایان تونس را در پرتو ظهور انشقاق و دودستگی در حزب سکولار ندا مورد بررسی قرار دهد. انشقاق و دودستگی در حزب حاکم و امکان قدرت­یابی اسلام­گرایان در سال 2012، باجی القائد السبسی حزب لیبرال ندای تونس را تأسیس کرد تا به­نوعی برای ترس ناشی از هژمونی فزایندة جریان اسلام­گرای النهضه تدبیری اندیشیده باشد (1). این حزب تشکلی است که در آن چپ­گراها، راست میانه و هم­چنین مخالفان و هواداران رژیم بن­علی حضور دارند. حزب نداء از جمله احزابی می­باشد که سهم ویژه­ای را در قطبی­سازی جامعه تونس (اسلام­گرا و غیراسلام­گرا) داشته است. این حزب پس از انقلاب، سیاست­های النهضه را به چالش کشیده و نقش اساسی در اعتراضات خیابانی علیه النهضه و سقوط دولت داشت. در نخستین انتخابات پارلمانی پس از تدوین قانون اساسی، حزب سکولار ندا توانست با کسب 85 کرسی اکثریت پارلمان را تصاحب نماید. به­علاوه، باجی السبسی نامزد این حزب پیروز انتخابات ریاست­جمهوری 2014 شد. با این حال، با توجه به وجود احزاب و گروه­های نامتجانس در درون حزب نداء که تنها نقطه مشترک خود را در مخالفت با اسلام­گراها می­دیدند (2)، بسیاری از تحلیل­گران بروز انشقاق و دودستگی در حزب حاکم را اجتناب­ناپذیر می­دیدند. بر این اساس، حزب نداء از زمان به قدرت رسیدن، بر سر تصمیم‌گیری‌ها و رهبری حزب و به دلیل منافع مختلف دچار اختلافات درونی شده است. در داخل حزب نداء دو گرایش نسبتاً متعارض وجود دارد. جریان راست میانه که توسط حافظ قائد السبسی پسر رئیس­جمهور (الباجی قائد السبسی) هدایت می­­شود، دارای اختلافات شدیدی با جناح چپ­گرای منتسب به «محسن مرزوق» دبیر کل حزب می­باشد. بسیاری از رهبران جناح چپ، السبسی را متهم کرده­اند که در تلاش برای موروثی کردن قدرت و نشاندن پسرش حافظ قائد، بر مسند قدرت است. این در حالی است که رهبران طرفدار پسر رئیس‌جمهوری تونس به محسن مرزوق، نسبت به تعجیلش در زمینه ورود به کاخ ریاست‌جمهوری قرطاج به­عنوان رئیس‌جمهوری تونس به جای السبسی هشدار دادند. در ادامه چنین انشقاقی، نشست شورای اجرایی ندای تونس که با هدف خاتمه بخشیدن به بحران درونی حزب تشکیل گردید، در حالی با حضور اعضای هیئت مؤسس به رهبری حافظ قائد السبسی برگزار شد که محسن مرزوق و برخی از اعضای بلندپایه هوادار او حضور نداشتند. به­ دنبال بالا گرفتن اختلافات سیاسی در درون حزب حاکم، حسن مرزوق، دبیرکل حزب رسماً از آن جدا شد. به­علاوه، 32 نماینده در اعتراض به گرایش حزب به روندهای غیردموکراتیک و آنچه سیطره پسر رئیس­جمهور بر حزب خوانده­اند، استعفا دادند. این به معنی از دست دادن اکثریت پارلمانی و در واقع تبدیل شدن به حزب دوم در پارلمان پس از النهضه می­باشد (3). حاکم تونس در یک قدمی از دست دادن اکثریت در پارلمان و در نتیجه از دست دادن قدرت قرار گرفت. اختلاف کرسی‌های ائتلاف حاکم با جبهه اسلام‌گرای نهضت که به اخوان المسلمین تونس مشهور است، تنها در یک کرسی است. در این میان، با توجه به غیرممکن بودن همزیستی مسالمت­آمیز میان دو جناح تشکیل­دهندة حزب نداء، شاید محتمل­ترین سناریوی پیش­روی تحولات سیاسی تونس، قدرت­یابی مجدد اسلام­گرایان باشد. در این حالت، جنبش النهضه با 96 کرسی بدل به حزب اکثریت پالمان خواهد شد و در نتیجه دولت «الحبیب الصید» نخست‌وزیر تونس که از حمایت اعضای حزب نداء برخوردار است، سقوط می‌کند و الباجی قائد السبسی رئیس­جمهور تونس، رئیس جنبش النهضه را  به معرفی شخصی برای تشکیل دولت جدید مکلف می­کند. در مقابل، برخی دیگر معتقدند آنچه در حزب نداء رخ می‌دهد خدمتی به حزب النهضه نمی‌کند، زیرا این حزب طبق گفته راشد الغنوشی تمایل دارد که در حال حاضر به­عنوان یک شریک در کنار حزب نداء در حکومت باقی بماند. با این وجود اتخاذ چنین موضعی از سوی راشد الغنوشی را باید در ارتباط با حرکت خزنده و آرام وی برای تصاحب دوباره قدرت و جلوگیری از حذف اسلام­گرایان مانند آنچه در مصر بعد از سقوط محمد مرسی اتفاق افتاد، مورد توجه قرار داد. در واقع، اسلام‏گرایان تونس تلاش نموده­اند تا ضمن جلوگیری از اتخاذ مواضع سرسختانه، راه مصالحه را در پیش گیرند. در همین ارتباط، اندیشة سیاسی الغنوشی معطوف به تعدد احزاب، مشارکت و تغییر قدرت به­طور مسالمت­آمیز می­باشد (4). از این زاویه، حزب النهضه تمایل دارد که نزدیک به حکومت باقی بماند، ولی زیر ذره­بین نباشد و در انتظار متغیرهای منطقه‌ای و بین المللی جدید باشد تا مجدداً به شکلی گسترده­تر به کانون توجهات بازگردد. در نتیجه، هم‌اکنون حزب اسلام­گرای النهضه یک فرصت طلایی را برای تشکیل دولت جدید به دست آورده است. اگر کارشکنی خاصی در این رابطه صورت نگیرد، طبق قانون اساسی تونس حزبی که در پارلمان اکثریت را داشته باشد، باید دولت تشکیل دهد. این اتفاق به معنای بازگشت اسلام‌گرایان به قدرت در تونس بعد از یک دوره کوتاه است. بررسی شرایط فعلی اسلام­گرایان و طیف­های مختلف آن اسلام­گرایان تونس، که در دوران دیکتاتوری سرکوبگرانه زین­العابدین بن­علی تحت شدیدترین فشارها قرار داشتند، به­دنبال آغاز تحولات بیداری اسلامی و فرار دیکتاتور تونس، در قالب جنبش اسلام­گرای النهضه به سازماندهی مجدد مبادرت نموده و خود را به­عنوان یکی از قدرتمندترین نیروی سیاسی در تونس بعد از انقلاب مطرح کردند. اسلام­گرایان تونس پس از چهار دهه فعالیت با پیروزی انقلاب یاس (14 ژانویه 2011) سرانجام توانستند در نخستین انتخابات پارلمانی تونس در 23 اکتبر 2011 به پیروزی دست یابند و اکثریت پارلمان را به خود اختصاص دهند. اما به­تدریج عواملی مانند افزایش اختلافات درونی میان اسلام­گرایان، نزدیکی به گروه­های سلفی نادیده گرفتن سایر احزاب و گروه­های سیاسی تونس و وابستگی به برخی کشورهای حاشیة خلیج­فارس، سبب گردید تا احزاب سکولار فشار فزاینده خود را بر النهضه افزایش داده و در انتخابات پارلمانی 2014 اکثریت را از دست داد. احزاب اسلام­گرای تونس را در یک طبقه­بندی کلی می­توان به دو دسته احزاب اعتدالی و افراطی تقسیم کرد. حزب النهضه به­عنوان نماینده اسلام میانه­رو، بزرگترین حرکت اسلامی تونس می­باشد که متشکل از گروهی بزرگ از جوانان، دانشجویان و طبقات متوسط بورژواها، فرزندان زمینداران و بازرگانان است. این جنبش بعد از انقلاب تونس در سال 2011 و سقوط بن علی، در انتخابات پارلمان، موفق به کسب اکثریت آرا میان سایر احزاب شد و خود را به­عنوان یکی از قدرتمندترین احزاب سیاسی معرفی نمود. به­علاوه النهضه توانست با ائتلاف دو حزب دیگر، دولت را در تونس در دست بگیرد. اما به­دنبال انتخابات پارلمانی 2014 حزب سکولار ندا توانست با پیشی گرفتن از النهضه، اکثریت پارلمان را به­دست گیرد. احزاب افراطی را نیز می­توان در درون طیفی از سلفی­های جهادی و تکفیری مورد بررسی قرار داد. حزب اصالت، جبهه اصلاح، حزب رادیکال التحریر (حزب آزادی) و گروه افراطی انصار الشریعه، در زمرة اصلی­ترین نمایندگان این جریان در تونس بعد از انقلاب به شمار می­روند. وجه اشتراک تمامی این گروه­ها را باید در تشابه ایدئولوژیک ناشی از وابستگی به گفتمان سلفی و ایده خلافت اسلامی از یک­سو و وابستگی مالی به کشورهای حوزة خلیج­فارس از جمله عربستان سعودی و قطر از سوی دیگر جست­وجو کرد. برخی از این گروه­ها، به­صورت زیرزمینی و پنهانی به فعالیت می­پردازند و آن دسته از احزاب حاضر در این طیف نیز که دارای مجوز قانونی می­باشند (جبهه اصلاح و حزب التحریر)، به جهت عدم اقبال جامعه تونس و به­ویژه مخالفت احزاب لیبرال و حتی اسلام­گرا، از قدرت و نفوذ چندانی برای تأثیرگذاری بر تحولات کشور برخوردار نیستند. در میان احزاب و گروه­های فوق، حزب النهضه به جهت عواملی مانند در اختیار داشتن اکثریت در پارلمان، ثبات و سازماندهی منسجم­تر در اعضای خود در پارلمان، رهبران برجسته­تر، رویکرد میانه­رو، الگوی نظم فرامنطقه­ای آن (اخوان) و در نتیجه، قابلیت و توان بالقوه برای ائتلاف با سایر احزاب سیاسی (در صورت لزوم)، از بیشترین شانس و قابلیت برای مطرح شدن به­عنوان یک بدیل بالقوه برخوردار می­باشد. پیامدها و شرایط به قدرت رسیدن اسلام­گرایان در تونس بازگشت مجدد اسلام­گرایان در تونس به قدرت مستلزم شرایطی است که در پرتو آن، امکان گذار از وضعیت کنونی به نظم سیاسی مطلوب فراهم می­گردد. یکی از پیش شرط­های اولیه به قدرت رسیدن اسلام­گرایان در تونس، ترسیم مرزبندی مشخص این گفتمان با نیروهای افراطی می­باشد. اقدامات عناصر سلفی از طریق قطبی­سازی جامعه اسلام­گرایان تونس می­تواند تأثیرات بسیار مخربی را بر روند انتقال قدرت به اسلام­گرایان داشته باشد. رشد فزاینده احزاب و گروه‌های سلفی در داخل تونس از یک­سو و قدرت روزافزون جریانات افراطی در کشورهای همسایه به­ویژه لیبی از سوی دیگر، می­تواند چالشی بالقوه برای اقدامات اعتدالی النهضه باشد. از این­رو هرگونه ناامنی سازمان­دهی شده در قالب چنین گروه­هایی، بدون تردید انگشت اتهام را به سمت جریان اسلام­گرا معطوف می­سازد و زمینة کاهش مشروعیت و مقبولیت اسلام­گرایی به­عنوان یک جایگزین در مقابل جریان لیبرال را ایجاد می­کند. به­عنوان مثال، ترور رهبران چپ تونس مانند محمد البراهمی و شکری بالعید در دوران حضور النهضه در مسئولیت­های اجرایی کشور موجی از تشنجات را در صحنه سیاسی تونس به­وجود آورد (5). در عین حال چنین وضعیتی می­تواند مورد بهره­برداری جریان­های سکولار قرار گیرد تا ضمن سازمان­دهی مجدد و احیای موقعیت سابق خود، به ایجاد یک جبهة متحد در مقابل اسلام­گرایان مبادرت نمایند. مؤلفه مهم و اساسی دیگر، توجه و پاسخ به مطالبات گروه­هایی مانند جوانان و کارگران است که در حال حاضر با توجه به سازمان­دهی سازوکارهایی مانند جنبش تمرد تونس و اتحادیه کارگری اصلی تونس، از منزلت ویژه­ای در جامعه تونس برخوردار گردیده­اند. در همین ارتباط، یکی از انتقاداتی وارده بر جنبش النهضه این است که منطق تکثرگرای نظام سیاسی تونس را نادیده گرفته و تلاش نموده تا اهداف حزبی و ایدئولوژیک خود را در جامعه تأمین نماید. در چنین وضعیتی، جریان اسلام­گرا باید تلاش کند تا هم­پوشانی بیشتری میان منافع خود با منافع مردم ایجاد نماید و شرایط را به سمت آرامش سوق دهد. رویکرد اعتدال­گرای جریان النهضه و تمهید یک سیاست منسجم در جهت رفع مشکلات اقتصادی می­تواند تا حدود زیادی در این زمینه راهگشا باشد. به قدرت رسیدن مجدد اسلام­گرایان در تونس، نوعی خودباوری را در میان ملت­های منطقه به­وجود می­آورد و این موضوع می­تواند به­منزلة موج تازه­ای از قدرت­یابی اسلام­گرایان در منطقة غرب آسیا و شمال آفریقا باشد. این وضعیت به­ویژه در ارتباط با کشورهایی که در آنها انقلاب مصادره گردیده، از جمله مصر، لیبی، یمن و بحرین، اهمیت ویژه­ای می­یابد. از این­رو، الگوی مبارزاتی حزب اسلام­گرای النهضه در مقابل حزب سکولار نداء می­تواند الگوی مناسبی را برای مبارزة مردم منطقه با دشمن اصلی آزادی‌ها و زندگی عزتمند خود مطرح سازد. الگویی که می‌تواند سهم ویژه­ای را در شکل­گیری نظم نوین منطقه‌ای ایفا نماید. پیامدها و تأثیرات قدرت یافتن دوباره اخوان بر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نخستین پیامد حاکمیت دوباره نیروهای اسلام­گرا بر غرب آسیا و شمال آفریقا را می­توان در ارتباط با رشد تفکرات و اقدامات اسلام­گرایانه و ضدصهیونیستی در منطقه مورد توجه قرار داد. به­عنوان مثال در مورد تونس می­توان تداوم اقدامات النهضه در زمینة تشکیل حکومت دینی بر پایه احکام و قوانین اسلامی، برقراری روابط با تشکیلات خودگردان و حمایت از دولت قانونی فلسطین، اجرای اصل جرم­انگاری عادی­سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مواردی از این دست را شاهد بود که بنیان­های نظم امنیتی موردنظر رژیم صهیونیستی را بیش از پیش سست و لرزان می­سازد. اقتدارگرایی نظامی در مصر و منازعات سیاسی و نظامی در لیبی و یمن نیز در زمره کانون­های دیگری می­باشند که در معرض تأثیرگذاری جریان اسلام­گرای تونس قرار خواهند گرفت. یکی از استدلال­هایی که همواره رژیم­های اقتدارگرای عرب برای توجیه سرکوب مخالفان و عدم گشودن فضای سیاسی جامعه مطرح ساخته­اند این بوده که با برگزاری انتخابات آزاد و در پیش گرفتن اصلاحات سیاسی واقعی، اسلام­گرایان افراطی روی کار خواهند آمد که قواعد بازی دموکراتیک را رعایت نمی­کنند. بدون تردید تجربه موفق الگوی نظم اخوانی النهضه در تونس در کنار الگوی اسلام سیاسی می­تواند چالشی اساسی برای استدلال فوق باشد. به­علاوه الگوی اخوانی تونس به­منزله تهدیدی جدی برای حکام خودکامه در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به­ویژه کشورهای محافظه­کار عرب خلیج­فارس خواهد بود؛ چرا که اخوان حزبی فرامنطقه­ای است که عملاً بر کنار زدن حکومت­های غیرمردم­سالار و تلاش برای دستیابی به قدرت سیاسی تأکید دارد. نتیجه­‌گیری خلأ قدرت سیاسی به­عنوان نمادی در کنش گروه­های اجتماعی محسوب می­شود که از طریق ایجاد فرصت­های سیاسی و فرایندهای سیاسی درون حکومت، امکانات بالقوه­ای را برای گروه­های درگیر فراهم می­سازد. تحولات اخیر تونس به­منزلة یک فرصت طلایی برای حزب اسلام­گرای النهضه محسوب می­شود تا از رهگذر مشی اعتدال­گرای خود، روند بازگشت اسلام­گرایان به قدرت سیاسی را تسهیل و تسریع نماید. در این میان، گرچه به جهت راهبرد میانه­رو النهضه که اسلامی کردن جامعه را از پایین به بالا دنبال می­کند، روند انتقال قدرت به اسلام­گرایان آرام و تدریجی صورت می­گیرد، اما چنین روندی را می­توان به­عنوان محتمل­ترین سناریو پیش­روی نظام سیاسی آینده تونس پذیرفت. منابع: 1- Amel Boubekeur, The Politics of Protest in Tunisia, Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP), March 2015, p. 4. 2- نجف یزدانی. «تحلیل نتایج انتخابات پارلمانی تونس». اندیشکده راهبردی تبیین. آذرماه 1393. قابل دسترس در: http://tabyincenter.ir/index.php/menu-examples/child-items-6/انتخابات-پارلمانی-تونس 3- أحمد عبد الظاهر. «نداء تونس.. سیناریوهات ما بعد الانشقاق». رسالة الإسلام. 2015/11/10. بازیابی در: http://main.islammessage.com/newspage.aspx?id=31711 4- علی­اکبر علیخانی. «اسلام و حکومت در اندیشه راشد الغنوشی». فصلنامه مطالعات خاورمیانه. بهار 1382، ص 87. 5- جعفر الحصانی. «دولت آینده تونس و چالش‌های پیش­رو». اندیشکده راهبردی تبیین. آذرماه 1393. قابل دسترس در: http://tabyincenter.ir/index.php/menu-examples/child-items-6/دولت-آینده-تونس-و-چالش-های-پیش-رو سعید پیرمحمدی اندیشکده تبیین انتهای متن/

http://fna.ir/ETZSG2





94/11/05 - 02:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن