واضح آرشیو وب فارسی:پرس آنلاین: مصطفی کمال پورتراب درباره کتاب «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» گفت: پژوهشگران و اساتید موسیقی اسم این روش را «کوانتوم در موسیقی» گذاشتند؛ چون زمان، هنگام نواختن به ذرات ریز در ثانیه تقسیم می شود.در آستانه رونمایی از کتاب «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» گفت وگوی پایگاه خبری حوزه هنری با مصطفی کمال پورتراب، نویسنده کتاب؛ را که تیرماه سال جاری صورت گرفته است، باز نشر می کنیم؛ در این گفت وگو پورتراب ضمن معرفی کتاب خودگفت: این کتاب موضوعی را بیان می کند که من 25 سال گذشته آن را اختراع کردم. تاکنون در هیچ کجای دنیا به دستورالعمل هایی که گفته ام پرداخته نشده است. این استاد موسیقی ادامه داد: ماجرای اختراع روش علمی تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو هم به 25سال پیش باز می گردد. آن زمان خواهرم ساز پیانو می زد. یک روز قطعه ای را نشان داد که من این قطعه را چطور بزنم. تا به حال به چنین قطعه ای برخورد نکرده بودم. از آنجایی که ریاضیات من هم بد نبود، از راه ریاضی برای نواختن آن راه حل پیدا کردم. بعد از آن برای قطعات دیگر هم از این روش استفاده کردم. من زمان زیادی صرف کردم. همه نت هایی که وجود دارد را با ماشین حساب محاسبه کردم». وی در ادامه گفت: در همان سال ها این روش را همان زمانی که معلم سلفژ بودم به شاگردانم هم یاد می دادم. یعنی آموزش می دادم که هم زمان در یک ثانیه چگونه دست راست ما 4 ضربه به پا و دست چپ 3 ضربه می زند. بنابراین در یک ثانیه اگر 4 در 3 را ضرب کنیم، سهم انگشتان هر دست مشخص می شود. بعد من برای اجرای این روش به این دلیل که شاگردان محاسبات ریاضی نمی دانستند و این روش علمی برایشان کاربرد نداشت، از شعرهایی مانند «وای حسین کشته شد» برایشان استفاده می کردم تا با ریتم بتوانند، متوجه منظورم شود. البته در پیانو نت ها بسیاری از این دسته وجود دارد. که هریک روش خاص خود را دارد. اما ماجرای نوشتن کتاب «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» به همین جا ختم نشد. کمال پورتراب در ادامه افزود: سال 1346 از طرف دولت فرانسه بورس برای یادگیری روش های جدید به من داده شد. بعد از اقامت روش علمی خود را با یکی از موسیقدان ها مطرح کردم و او آنقدر استقبال کرد که طرح مرا به دانشگاه علوم پاریس مطرح کردند. بعد از اجرا، بسیاری مورد توجه قرار گرفت؛ چراکه تاکنون در دنیا برای نواختن قطعات بزرگ چنین روشی در نظر گرفته نشده بود. مثلا زدن 7 ضربه دست راست و 4 ضربه دست چپ، خیلی بی ربط نواخته می شد و غلط اجرا می کردند. با توجه به موسیقی دان های بسیار بزرگی که داشتیم اما هیچ یک از راه علمی نواختن قطعات را محاسبه نکردند. خود پژوهشگران و اساتید موسیقی اسم این روش را کوانتوم در موسیقی گذاشتند. چون زمان هنگام نواختن به ذرات ریز در ثانیه تقسیم می شود. این آهنگ ساز گفت: «با بررسی و تایید، زمانی که به ایران بازگشتم همیشه در این فکر بودم که این روش علمی را به صورت کتاب برای هنرجویان علاقه مند بنویسم. برای همین حدود 3 ماه وقت گذاشتم و بعد از اتمام کار آن را به انتشارات سوره مهر سپردم. سوره مهر هم همکاری بسیاری کرد. مثلا کتاب به صورت افقی نوشته شده است تا خوانندگان کاملا بتوانند از آن استفاده کنند. البته درست است که در این کتاب راه ها آموزش داده شده است اما باز هم فکر می کنم نیاز به توضیح خاص دارد. استاد کمال پورتراب در پایان به کتاب بعدی خود اشاره کرد و گفت: به تازگی هم در حال نوشتن کتابی با عنوان «فواصل موسیقی ایرانی به روی دسته سازها» هستم. در این کتاب هم مثلا فاصله بین تارها را با ریاضیات محاسبه کردم. درباره موضوع این کتاب هم تاکنون هیچ تحقیقی نشده است. یعنی هنوز کسی نمی داند انگشت روی کدام قسمت از ساز مثلا تار چه صدایی می دهد. یعنی اگر به هنرجویی بگویید می خواهید فادیز بزنید دست خود را باید کجا قرار دهید، نمی داند. کتاب «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در پیانو» تالیف استاد مصطفی کمال پورتراب در 111صفحه با قطع رحلی خشتی در شمارگان 2500 نسخه به همت دفتر موسیقی انتشارات سوره مهر تهیه و منتشر شده است.
یکشنبه ، ۴بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]