تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805764155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله ری‌شهری تبیین کرد مصادیق سوء استفاده از هنر از منظر قرآن کریم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیت‌الله ری‌شهری تبیین کرد
مصادیق سوء استفاده از هنر از منظر قرآن کریم
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) گفت: سخنوری گمراه کننده، بیهوده سرایی، افسانه سرایی، موسیقی نامشروع، مجسمه‌سازی و تمایلات نفسانی از مصادیق سوءاستفاده از هنر هستند.

خبرگزاری فارس: مصادیق سوء استفاده از هنر از منظر قرآن کریم



به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در ادامه تفسیر سوره حمد گفت: در جلسات پیشین گفتیم «دروغ»، «دین‌تراشی»، «تحریف ادیان آسمانی»، «تظاهر به خیرخواهی» و «سوءاستفاده از هنر» مهم‌ترین شیوه‌های اضلال جن و انس هستند.  این مفسر قرآن گفت: سوء‌استفاده از هنر در مصادیق مختلفی بروز پیدا کرده است که درباره این مصادیق در جلسات گذشته بحث کردیم. قرآن از هنر سخنوری به گفتار آراسته تعبیر می‌کند یعنی سخنی که دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی افزود: اهل‌بیت (ع) اجازه نمی‌دادند پیروانان آن‌ها پای سخن هر سخنوری بنشینند، چراکه معتقد بودند برخی از سخنوران مخاطبان خود را سحر می‌کنند. از امام صادق (ع) پرسیدند آیا گوش دادن به سخنان داستان ‌پردازان جایز است یا جایز نیست؟ امام(ع) ابتدا پاسخ منفی دادند و بعد یک اصل کلی را مطرح کردند و فرمودند: انسان حق ندارد پای سخن هر سخنوری بنشیند. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) بیان داشت: بعد از رحلت پیامبر(ص) عده‌ای با داستان‌گویی در مساجد  از علاقه عامه مردم برای داستان سرایی سوءاستفاده می‌کردند و با تحریف داستان‌ها به گونه‌ای که برای مردم جذاب باشد داستان‌ها را نقل می‌کردند و از همین راه حقایق تاریخی را تحریف می‌کردند. اهل‌بیت(ع) همواره با جریان داستان‌پردازی مقابله می‌کردند. وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) زمانی که وارد مسجد شدند مشاهده کردند که فردی در حال داستان‌سرایی است، امام(ع) به محض مشاهده آن فرد به شدت با او مقابله کرد و آن مرد را از مسجد بیرون کرد. آیت الله محمدی ری‌شهری افزود: گاهی افراد تنها به سخنان سخنوری گوش می‌دهند اما گاهی محسور سخنان آن شخص می‌شوند که این گوش دادن نوعی پرستش و بندگی را ایجاد می‌کند؛ کسی که مسلط به فن سخنوری است اگر از طرف خدا نطق کند و انسان را به راه راست هدایت می‌کند و الهی کار کرده است اما بعضی‌ افراد زبانشان شیطانی است و منحرف کننده است؛ در نهج‌البلاغه آمده است ابتدا شخصیت سخنران را بررسی کنید بعد پای سخنان او بنشینید. رئیس دانشگاه قرآن و حدیث دومین مصداق سوء‌استفاده از هنر سخنوری را بیهوده‌ سرایی خواند و افزود: خداوند می‌فرمایند «و برخى از مردم کسانى‏اند که سخن بیهوده را خریدارند تا [مردم را] بى[هیچ] دانشى از راه خدا گمراه کنند و [راه خدا] را به ریشخند گیرند، براى آنان عذابى خوارکننده خواهد بود» معنای لهوالحدیث در این آیه اشاره به افرادی که هدفشان گمراه کردن مردم است؛ پس باید دقت کنیم که به سخن چه کسی گوش می‌دهیم. این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به مصادیق دیگر لهو‌الحدیث گفت: موسیقی‌های نامشروع یکی دیگر از مصادیق لهو‌الحدیث است. امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: «یکی از گناهانی که خدا به انجام دهنده آن وعده آتش داده است گوش دادن به موسیقی نامشروع است». موسیقی نامشروع انسان را از راه خدا گمراه می‌کند. وی افزود: یکی دیگر از شیوه‌های لهو الحدیث اشعار و تصنیف‌های گمراه کننده است؛ امام باقر(ع) در تبیین آیه لهوالحدیث می‌فرمایند: «نصر بن حارث در زمان پیامبر(ص) زندگی می‌کرد این فرد سرودها و سخنان گمراه‌کننده را می‌خرید تا مردم را از شنیدن قرآن گمراه کند». این مفسر قرآن عنوان کرد: سومین مصداق لهوالحدیث «افسانه‌سرایی» است. افسانه‌سرایی هم از مصادیق سوء‌استفاده از هنر است در روایات آمده است؛ نصر بن حارث تاجر بود و برای تجارت به ایران سفر می‌کرد در این سفرها کتاب‌ها را می‌خرید و داستان‌ها را برای قریشیان مطرح می‌کرد و می‌گفت محمد(ص) برای شما داستان عاد و ثمود را تعریف می‌کند و من هم اخبار مربوط به شاهان ایرانی را برای شما می‌خوانم و این گونه مردم گمراه را گرد خود جمع می‌کرد و آن‌ها را از شنیدن قرآن منع می‌کرد. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی گفت: چهارمین شیوه سوء‌استفاده از هنر «مجسمه‌سازی» است؛ مسجمه ‌سازی در گذشته بسیار مورد سوء‌استفاده فریب‌ کاران قرار می‌گرفت.
این مفسر قرآن گفت: مجسمه‌سازی مقدمه بت‌پرستی است؛ سه نظر درباره منشا بت‌پرستی مطرح شده است؛ در بعضی از روایات مبدا بت‌پرستی به زمان حضرت نوح(ع) می‌رسد؛ عده‌ای از مشرکین در آن زمان به مردم می‌گفتند خداهایتان را رها نکنید به ‌خصوص ود، سواع، یعوق، نسر و نعوث درباره این 5 بت 3 نظر وجود داشت؛ نخست اینکه، این افراد قبل از حضرت نوح(ع) انسان‌های صالحی بودند بعد از فوت آنها مردم به دلیل علاقه‌ای که به آنها داشتند مجسمه آن‌ها را ساختند شیطان نیز مردم را وسوسه کرد و بت‌پرستی رایج شد. آیت الله ری ‌شهری افزود: نقل دیگر درباره این پنج بت این است که آن‌ها پنج  پسر حضرت‌آدم(ع) بودند بعد شیطان مردم را وسوسه کرد که این افراد خدا هستند. نقل دیگر این است که این بت‌ها در زمان حضرت نوح ساخته شدند. پس در کل مبدا بت‌پرستی مجسمه‌سازی است؛ بسیاری از آقایان فتوا به حرام بودن مجسمه‌سازی داده‌اند اما در حال حاضر چون دیگر مجسمه‌سازی کارایی پیش را ندارد، بسیاری به کراهت آن فتوا می‌دهند. این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: پنجمین شیوه‌های سوءاستفاده از هنر در «تمایلات نفسانی» قابل مشاهده است هوای نفس کاربرد خوب و بد دارد یکی از امتیازهای انسان بهره‌گیری از عقل است. برای فرشتگان آسمانی شهوت، قدرت و ثروت معنا ندارد و حیوانات نیز غرق در شهوت هستند و معنویت برای آنها بی‌معناست ولی انسان معجونی است از عقل، شهوت و تمایلات انسانی است.  وی در آخر گفت: اگر آدمی سمت شهوت برود از حیوان پست‌تر می‌شود و اگر شهوت را مغلوب کند از ملک هم می‌گذرد. 

94/11/04 - 20:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن