تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828759066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتگو با مصطفی حریری، کارگردان مستند سیاسی «اتاق جنگ»به دنبال راز ۵٩٨


واضح آرشیو وب فارسی:شهرآرا: ذالکی / مهجوری- آیا جلوگیری از وقوع جنگ ممکن بود؟ چرا جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر ادامه پیدا کرد؟ آیا می شد جنگ را در همان مقطع به پایان برد؟ آیا همه امکانات کشور در اختیار نیروهای نظامی بود؟ چه کسانی در داخل نظام با ادامه جنگ مخالفت می کردند؟ چرا قطعنامه ۵٩٨ سازمان ملل برای پایان جنگ در آن مقطع خاص توسط ایران پذیرفته شد؟ این ها سوالاتی است که خط اصلی فیلم «اتاق جنگ»، ساخته مصطفی حریری، بود. این فیلم بین علاقه مندان به «۵٩٨» معروف شد، چرا که سعی در واکاوای اجرای این قطعنامه داشت. با حریری در ساختمان گروه مستندسازی میثاق مصاحبه کردیم. گفتگوی ما اگرچه پیرامون این مستند است، حرف های حریری موید این خواهدبود که مستند سیاسی به جایگاه واقعی اش نرسیده و مورد اغفال قرار گرفته است. با توجه به فضای انتخاباتی و سیاسی فعلی کشور، خواندن گفتگویی اینچنینی خالی از لطف نخواهد بود. ﷯ اتاق جنگ یک مستند سیاسی است. می خواهم بدانم شما به عنوان کارگردان این مستند چه شناسنامه ای دارید؟ طرح این مسائل به نفع تاریخ ایران است و اهمیت مباحثی که مطرح شده بسیار زیاد است. درباره این مسائل نباید سکوت شود، زیرا اگر سکوت کنیم، به آن ها ظلم شده است. و اما درباره خودم باید بگویم بنده از همکاران شما در فضای روزنامه ها و رسانه های مکتوب بودم و تا پنج شش سال پیش در همین عرصه فعالیت می کردم. هنوز هم همچنان با برخی رسانه ها - اگر چه خیلی محدود - ارتباط دارم و همین فضا باعث شد تا من از حوزه روزنامه نگاری وارد فضای مستند شوم. سابقه کاری من بیشتر در حوزه روزنامه نگاری است. سال های٨٧-٨۶ بود که کم کم تمرکز و کارکردن روی مستند را شروع کردم. در ابتدا کارم را با مستندی درباره شهید طالبی شروع کردم. نیمه دوم ١٣٨۶ بود که طرحی درباره مستند قطعنامه۵٩٨ مطرح شد و بهار٨٧ تقریبا کارهای تحقیقاتی انجام گرفت. به نظرم حرف زدن درباره بسیاری از رخدادهایی که در ایران به وقوع می پیوندد ساده است، اما زمانی کار ارزش پیدا می کند که بتوانیم از برخی کلیشه ها بگذریم و به موضوعاتی بپردازیم که درباره شان حرفی زده نشده است. ما سعی کردیم درباره برهه ای از تاریخ ایران حرف بزنیم که تا به حال درباره آن سخنی نگفته اند یا دقیق تر این است که از این زاویه کمتر سخن گفته اند. حتی اگر بخواهیم درباره موضوع تحقیق کنیم، می بینیم تنها معدود اظهارنظرهای مکتوب به دست می آوریم و خبری از شفاف سازی اساسی نیست. البته ما در دیگر کشورها هم می بینیم که پس از گذشت سال ها درباره جنگ هایشان سخن می گویند، ولی من فکر می کنم ظهور چنین مستندهایی درباره جنگ ما خیلی دیر اتفاق افتاده است. ﷯ فکر نمی کنم هرکسی جرئت داشته باشد درباره قطعنامه۵٩٨ فیلم مستند بسازد! اثر ما یک فیلم مستند سیاسی است. همیشه فضای کشور درگیر مسائل سیاسی است و این سیاسی بودن تنها تا حدودی علمی، جستجوگرانه و پژوهشی است و با بافت قدرت در کشور ارتباط دارد. این می تواند به راحتی یک مستند سیاسی را سر بِبُرد. اتاق جنگ تنها کار دفاع مقدسی است که زاویه جدید آن ویژگی سیاسی بودنش است. نگاه بنده به جنگ به عنوان کارگردان، نویسنده و پژوهشگر از زاویه یک اتفاق تعیین کننده در تاریخ ایران بعد از انقلاب است. هر اتفاقی بعد از جنگ افتاد، ریشه هایش را می توانید در موضع گیری های زمان جنگ پیدا کنید. بنابراین پرداختن به اظهارنظرهای افراد سیاسی خیلی کمک می کند. این کار بین دوستان مشهور است به «۵٩٨» و البته اسم این کار «اتاق جنگ» است که خاص ترین کار مستند من است. کارهای دیگری که کرده ام یا اصلا پخش نشده اند یا در زمان خودش پخش نشده اند. در عین حال، به نظر من مستندسازها هر چند سال یک بار می توانند کار شاخص انجام بدهند. بعضی دوستان اعتقاد داشتند کسی از این مستند حمایت نمی کند. نیازمند این بودیم که کسی را برای حمایت پیدا کنیم. برای فیلم های مستند خیلی مهم است که چه کسی تهیه کننده باشد و کار را جمع کند. به عنوان اولین کارم، داشتم پروژه سنگینی را پیشنهاد می کردم. سختی کار این بود: افرادی که لازم بود درگیر این کار شوند و با آن ها مصاحبه شود جزو آدم های رده یک سیاسی و نظامی کشور بودند. درواقع ما نام حدود ٣٠ نفر را در لیست نوشتم. وقت گرفتن از این آدم ها سخت و مصاحبه با آن ها سخت تر بود. اواخر زمستان٨٧ شروع کردیم به تماس و مصاحبه گرفتن. پروسه طولانی ای شروع شد، به طوری که یکی از مصاحبه های ما که با آقای حسن روحانی بود یک سال بعد انجام شد یا مثلا یکی دیگر از کسانی که باید با او مصاحبه می شد آقای اکبر هاشمی رفسنجانی بود. باید با آدم هایی مصاحبه می کردیم که آن زمان مسئولیت هایی جدی داشتند و متعاقبا سوال ها هم باید جدی می بود. ﷯ در این مستند به دنبال پاسخ به چه سوالاتی بودید؟ سه سوال اصلی داشتیم. یکی این بحث بود که آیا می شد کاری کرد که جنگ شروع نشود؟ چون خسارت های سنگین جانی و مالی برای ما داشت. سوال دوم این بود که چرا جنگ بعد از فتح خرمشهر باز هم ادامه پیدا کرد و سوال سوم اینکه چرا جنگ در این مقطع و با این شرایط تمام شد؟ می دانید که ما قطعنامه۵٩٨ را در شرایط قدرت قبول نکردیم و در شرایط ضعف بود. این نکته مهمی بود. ممکن بود خطری جدی ایران را تهدید کند. جواب دادن به این سوالات سخت بود. بعضی از مسئولان حتی تعجب می کردند و می گفتند با جواب این سوال ها چه کار می خواهید بکنید؟ تدوین را شروع کردیم و در نهایت، تولید اتاق جنگ دو سال طول کشید. به نسخه ای ۵٠دقیقه ای رسیدیم، ولی بعد متوجه شدیم این کار باید وسیع تر از این باشد و باید با آدم های بیشتری مصاحبه کنیم. شهریور٨٩ تبدیل شد به مجموعه «نیمه خاموش» که قرار بود شبکه یک پخش کند. مدیر گروه دفاع شبکه یک گفت: می پسندم، ولی تصمیم با من نیست. مدیر یک شبکه هم تشکر کرد. خلاصه هرکس به دلیلی می گفت پخش این مستند امکان پذیر نیست مگر آقای ضرغامی اجازه بدهد. ایشان هم گفت: در شرایط فعلی امکان پخش آن نیست. این مستند سال٩٣ پخش شد، یعنی چهار سال بعد از تولید و با اسم نیمه خاموش. بعضی از مسئولان ایرادهایی گرفتند، با وجود اینکه ما کاری نکرده بودیم و حرفی نزده بودیم. فقط چون فضای جدی برای گفتن حرف های جدی نبود، برخی واکنش نشان دادند و احساس کردند شاید این مستند می خواهد مثلا به فلان مسئول حمله کند. در سال های٩٢و٩٣ سعی کردیم از بخش هایی از این کار کار بلند دیگری را تدوین کنیم. نیمه خاموش یک مجموعه تلویزیونی شش قسمتی بود که هر قسمتش ٢۶دقیقه بود. تصمیم گرفتیم یک کار سینمایی هم انجام بدهیم و انجام هم دادیم. کار تلویزیونی مبتنی بر حرف است و تحلیل. پردیالوگ است و نریشن در آن خیلی اهمیت دارد، ولی در سینما مهم ترین چیز تصویر است. فیلم را اصطلاحا از آخر شروع کردیم؛ یعنی شروع این فیلم ٨۶دقیقه ای با قبول قطعنامه۵٩٨ بود. شروع کردیم به تدوین کردن که دو سه هفته طول کشید. دوستان کمک کردند و آرشیو خوبی هم به عنوان غنیمت جنگی به دست ما رسید (خنده) و توانستیم یک سیر دراماتیک هم داشته باشیم. ٩٢دقیقه شد و خیلی از دوستان گفتند طولانی است، اما تاکید خودم بیشتر روی محتوا بود. ﷯ پخش مستند چه بازخوردهایی داشت؟ بازخوردها از هر طیف متفاوت بود. یک عده می گفتند ما این فیلم را برای این ساخته ایم که آقای هاشمی را زیر سوال ببریم و از طرفی، عده ای دیگر کار ما را مفید می دانستند. عده ای هم می گفتند که ما می خواستیم در این فیلم بگوییم مسئولان زمان جنگ با هم اختلاف داشتند. خب، اگر صرفا جذابیت کار برای ما مهم بود، نباید بسیاری از گفته ها را حذف می کردیم، ولی حرف ما این بود که تاریخ معاصر ایران باید در این مستند ثبت شود. قطعه های فیلمبرداری شده چالشیِ زیادی داشتیم، ولی ارزش تاریخی نداشت. ما به دنبال اتهام زدن نبودیم. دنبال شخصیت پردازی آدم هایی بودیم که در آن دوره بودند. برای ما صرفا مهم نبود که کار اثر خاصی بگذارد. افرادی که در این مستند هستند تنها سند موجود از آن زمان بودند و معلوم نبود دوباره بتوانیم آن ها را دور هم جمع کنیم و این امکان شاید دیگر تکرار نشود. ﷯ منتقدان یکی از نقاط ضعف کارتان را مربوط این دانسته اند که تعدادی از افراد مهم و تاثیرگذار در ماجرای قطعنامه را نادیده گرفته اید. مثلا چرا مهم ترین مسئولان وقت در مستند صحبت نمی کنند؟ یا مثلا درباره مقامات وزارت امورخارجه جای خیلی از بزرگان خالی است. برای پاسخ شما دو دلیل وجود دارد که یکی مربوط به جبر تولید است و دیگری به تحقیقات فیلم مربوط می شود. اما اگر بخواهیم درباره جبر پژوهش صحبت کنیم، اجازه می خواهم حرفم را با یک مثال شروع کنم. پیگیری مصاحبه با حجت الاسلام روحانی که طولانی ترین گفتگوی ما در این پروژه هم بود نزدیک به یک سال طول کشید. این طور نبود که گروه تولید این مستند با هر کسی که می خواستند بدون مشکل یا معطلی موفق به برگزاری جلسه شوند. گفتگو با بعضی ها تنها از طریق آشنایان غیررسمی ممکن می شد. برای مثال، همین گفتگو با محمدجواد لاریجانی از طریق رابطه دوستانه یکی از آشنایان به نتیجه رسید. من دلیل سطح بالای احتیاط در برخورد برخی افراد با ماجرا را نفهمیدم، خصوصا اینکه تمام مکاتبات از طریق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صورت می گرفت که یک نهاد رسمی ثبت تاریخ جنگ است و به ستادکل نیروهای مسلح وابسته است و گروه ما از موضع یک مجموعه بی نام ونشان درخواست نکرده بود. اما درباره دلیل دوم: نماینده ای که از وزارت امورخارجه دوران جنگ در مستند حضور دارد دکتر لاریجانی است. ایشان هم یکی از شخصیت هایی بود که از ابتدا در لیست ما حضور داشت. لاریجانی از شخصیت های تعیین کننده ایران در وزارت خارجه است و بر اساس تحقیقات ما، شخصیتی است که اگر نگوییم اصلی ترین و محوری ترین نقش را در پرونده قطعنامه۵٩٨ بر عهده داشته، می توان گفت یکی از مهم ترین نقش ها به ایشان اختصاص دارد. البته او در فیلم می گوید مسئولیت قبول قطعنامه به صورت مستقیم از طرف امام خمینی(ره) به ایشان ابلاغ شده است که به فرض صحت و دقت روایت ایشان، می شود گفت حتی در این مورد خاص نقش لاریجانی از وزیر امورخارجه وقت پررنگ تر و بااهمیت تر است. ﷯ شما دنیای خبرنگاری، روزنامه نگاری و مستندسازی را تجربه کرده اید. این ها با هم چه تفاوت هایی دارند؟ ابزار مهم نیست. اینکه شما چطور از آن استفاده کنید مهم است. شما می توانید روزنامه ای مزخرف دربیاورید و هیچ کس نخواند و یا اینکه مطلبی بنویسید که همه بخوانند. قصه، مهم ترین عنصر موثر در مستند است. با این ابزار می توانید با مردم ارتباط بگیرید و مستند را ماندگار کنید. شما می توانید بدون موضع گیری مستقیم، حرف هایتان را بگویید. روزنامه نگار خوب و مستندساز خوب هردو باید قصه را بشناسند. وقتی قصه را شناختید، می توانید شخصیت را خلق کنید.


یکشنبه ، ۴بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شهرآرا]
[مشاهده در: www.shahrara.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن